ACR-I card verplicht bij verlenging duur toeristenvisum met 59 dagen

Gestart door Kano, zaterdag 12 december 2009, 11:30:55

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Zoals uit onderstaand bericht (Engels) blijkt dienen toeristen/bezoekers die hun verblijfsduur in de Filipijnen met 59 dagen willen verlengen thans een ACR-I card (ACR-I=Alien Certificate of Registration Identity Card) ) te bezitten. Dit geldt ook voor degenen met werkvisa (SWPs) en studievisa (SSPs).


I-card a must for tourists on extended stay in RP– BI

12/12/2009 Daily Tribune

Foreign tourists who are on extended stay or are studying or working for a brief period in the Philippines are now obliged to secure their Alien Certificate of Registration Identity Card (ACR I-Card) from the Bureau of Immigration (BI).

The new regulation is provided under a memorandum order issued by Immigration Commissioner Marcelino Libanan last Dec. 2 and which was subsequently approved by Justice Secretary Agnes Devanadera.

Under the memorandum, all temporary visitors or tourists who have extended their stay in the country or are engaged in other activities are required to apply and obtain their ACR I-Card from the BI.

The I-Card replaced the paper-based ACR which the BI had issued to foreigners who are registered with the bureau and serves as proof their legal residence status in the country.

In proposing the new regulation, Libanan informed Devanadera that issuing the ACR I-Card to foreign tourists will enhance the capability of the BI to monitor the activities of aliens in the country.

He said it will "at the same time attain the objective of establishing a singular identity card to serve as an identification and convenient transaction card for all resident foreigners and temporary visitors."

Libanan also noted that with the successful implementation by the BI of its visa-issuance-made-simple (VIMS) project requiring the tourists to secure ACR I-Cards will further enhance the registration, identification and monitoring capability of the BI.

Lawyer Floro Balato Jr., BI spokesman, said those covered by the new regulation are non-restricted foreigners who were previously granted an initial authorized stay of 59 days as tourists and those who apply for special work permits (SWPs) and special study permits (SSPs).

Balato explained that SWPs are issued to tourists hired to work here temporarily for a maximum period of three months while SSPs are issued to young foreigners who are enrolled in the elementary and high school level and other special learning centers.

"They (applicants) have to secure an application form at the alien registration division the bureau's main office in Manila or in any of the different BI field offices and subports nationwide which has an I-Card center," Balato explained.

Applicants who submit complete requirements and have paid the necessary fees are issued their I-Cards within 48 hours from the filing of their application.

Previously, only foreigners who were issued resident visas, immigrant or non-immigrant, were obliged to apply for their ACR I-Card. Conrado Ching
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

stijn54

Ik ben nu al tweemaal naar Bureau of immigation geweest in Cebu voor de AIC-card. Tweemaal krijg ik te horen dat ze nog in Manila is maar dat ik de kaart niet nodig heb om het land te verlaten.Ik denk dat ik hier ergens al gelezen heb dat de kaart 1 jaar geldig is.
Wat gebeurt na 1 jaar met de kaart? Kan deze nog gebruikt worden na 1 jaar voor verlenging? of dient men terug een nieuwe aan te vragen?
bedankt

Luke

Voor zover ik begrepen vervalt de (toeristen) ACR I-Card na 1 jaar en moet je dus weer voor een nieuwe betalen.
Er word niet naar de I-card gevraagd bij het verlaten van de Filipijnen.

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


Visum net verlengd. Kreeg er meteen de rekening bij voor deze kaart, want die was verlopen zag men in de computer.
Had nog gehoopt er langs te komen maar nee hoor!

Ik betaalde PRECIES voor de tweede verlenging (dus van 2 maanden naar 4 maanden) incl. de ID kaart 6732 peso. Mensen dat zijn 110 euro !!
En omdat het druk was ook nog 2 uur wachten!


:ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:


Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Luke


Ketelbinkie

Citaat van: Baron op donderdag 29 december 2011, 03:03:09
Ik betaalde PRECIES voor de tweede verlenging (dus van 2 maanden naar 4 maanden) incl. de ID kaart 6732 peso. Mensen dat zijn 110 euro !!
Als men een jaar aan een gesloten in  :smiley-philippines: als toerist verblijft, betaal je ca. een euro per dag voor visum verlengen, ARC, en exit clearance.
Geef toe, is aanmerkelijk duurder als b.v. Thailand waar je bij het consulaat in Amsterdam voor 130 euro een jaarvisum kunt verkrijgen, mits >50 jr. en voldoende inkomen. Maar ja die taal daar. Zouden ze daar net zo vlot Engels spreken als in  :smiley-philippines: zou ik het wellicht snel voor gezien houden hier, want Thailand is in alle opzichte toch net wat beter of anders gesteld minder 3e wereldland/bananen republiek dan PH.

Luke

Citaat van: Ketelbinkie op donderdag 29 december 2011, 10:00:08
Citaat van: Baron op donderdag 29 december 2011, 03:03:09
Ik betaalde PRECIES voor de tweede verlenging (dus van 2 maanden naar 4 maanden) incl. de ID kaart 6732 peso. Mensen dat zijn 110 euro !!
Als men een jaar aan een gesloten in  :smiley-philippines: als toerist verblijft, betaal je ca. een euro per dag voor visum verlengen, ARC, en exit clearance.
Geef toe, is aanmerkelijk duurder als b.v. Thailand waar je bij het consulaat in Amsterdam voor 130 euro een jaarvisum kunt verkrijgen, mits >50 jr. en voldoende inkomen. Maar ja die taal daar. Zouden ze daar net zo vlot Engels spreken als in  :smiley-philippines: zou ik het wellicht snel voor gezien houden hier, want Thailand is in alle opzichte toch net wat beter of anders gesteld minder 3e wereldland/bananen republiek dan PH.

Moet ja na 1 jaar dan het land uit of kun je verlengen/vernieuwen voor weer 1 jaar?
Ik vond het ook een plezant land met een groter aanbod van eten en beter georganiseerde diensten.
Mijn laatste verblijf was wel in de jaren 90....

Kano

@ Baron heb je wel eens gekeken of een Special Resident Retiree's Visa een mogelijke oplossing voor je is?

http://www.pra.gov.ph/main/srrv_program?page=1
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ketelbinkie

Citaat van: Luke op donderdag 29 december 2011, 10:17:47
Citaat van: Ketelbinkie op donderdag 29 december 2011, 10:00:08
Citaat van: Baron op donderdag 29 december 2011, 03:03:09
Ik betaalde PRECIES voor de tweede verlenging (dus van 2 maanden naar 4 maanden) incl. de ID kaart 6732 peso. Mensen dat zijn 110 euro !!
Als men een jaar aan een gesloten in  :smiley-philippines: als toerist verblijft, betaal je ca. een euro per dag voor visum verlengen, ARC, en exit clearance.
Geef toe, is aanmerkelijk duurder als b.v. Thailand waar je bij het consulaat in Amsterdam voor 130 euro een jaarvisum kunt verkrijgen, mits >50 jr. en voldoende inkomen. Maar ja die taal daar. Zouden ze daar net zo vlot Engels spreken als in  :smiley-philippines: zou ik het wellicht snel voor gezien houden hier, want Thailand is in alle opzichte toch net wat beter of anders gesteld minder 3e wereldland/bananen republiek dan PH.

Moet ja na 1 jaar dan het land uit of kun je verlengen/vernieuwen voor weer 1 jaar?
Ik vond het ook een plezant land met een groter aanbod van eten en beter georganiseerde diensten.
Mijn laatste verblijf was wel in de jaren 90....
Mijn laatste verblijf in Thailand dateert van 2008. Na 1 jaar moet je dan inderdaad het land verlaten. Waar je vroeger in omringende landen dan bij een Thaise ambassade weer een jaarvisum kon verkrijgen, is deze route min of meer afgesloten en ben je dus wel verplicht naar je thuisland (als NL-er) naar Nederland terug te gaan om daar dan weer een jaarvisum aan te vragen. In feite is dat niet echt bezwaarlijk, althans ik ga er vanuit dat de meesten toch wel 1x per jaar naar NL gaan om uiteenlopende redenen.

franil

Even voor de goede orde: mensen die met een balikbayan stempel op de Filippijnen zijn hadden al geen papieren ACR card, en hoeven ook nu niet in de rij te gaan staan voor de ACR-I card. Ze waren en zijn nooit ergens geregistreerd, en kunnen dus gewoon ongeregistreerd in- en uitreizen. Dit zojuist nagevraagd bij de Immigration in Cagayan de Oro.

Franil :biggrinn:
Vroeger was ik een stuk jonger........

Luke

Citaat van: Ketelbinkie op vrijdag 30 december 2011, 05:35:27
Mijn laatste verblijf in Thailand dateert van 2008. Na 1 jaar moet je dan inderdaad het land verlaten. Waar je vroeger in omringende landen dan bij een Thaise ambassade weer een jaarvisum kon verkrijgen, is deze route min of meer afgesloten en ben je dus wel verplicht naar je thuisland (als NL-er) naar Nederland terug te gaan om daar dan weer een jaarvisum aan te vragen. In feite is dat niet echt bezwaarlijk, althans ik ga er vanuit dat de meesten toch wel 1x per jaar naar NL gaan om uiteenlopende redenen.

Dan toch geen optie voor mij.
Ik heb geen "uiteenlopende reden" om jaarlijks naar BE te gaan....