Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

En toen.... brak er iets.

Gestart door Marinero, zaterdag 4 mei 2013, 03:19:46

Vorige topic - Volgende topic

Lenn

Het gebeurt mij hier met regelmaat dat ze extra hun best doen voor een kano in de hoop op een tip.
Soms werkt het juist in je voordeel om je witte neus te laten zien, soms ook niet.
En als je ook nog een beetje hun taal spreekt doet wonderen.Het is maar wat voor houding je aanneemt.

yepyep

Citaat van: Lenn op maandag  6 mei 2013, 12:09:21
Het gebeurt mij hier met regelmaat dat ze extra hun best doen voor een kano in de hoop op een tip.
Soms werkt het juist in je voordeel om je witte neus te laten zien, soms ook niet.
En als je ook nog een beetje hun taal spreekt doet wonderen.Het is maar wat voor houding je aanneemt.

Ook dat klopt. Vandaag trok ik weer aan het kortste eind bij Immigratie. Vooraf telefonisch navraag gedaan wat voor documenten ik moest meenemen en goede uitleg gekregen (dacht ik) en toen ik eenmaal bij immigratie kwam, vertelde de niet zo vrolijke dame dat ik ook een 'verklaring goed gedrag' uit NL moest hebben alsmede een NBI Clearance. Die verklaring goed gedrag (Police clearance) kon ik via de NL ambassade regelen. Ik navraag gedaan en kreeg te horen dat ze toevallig net hadden besloten dat ze geen verklaring goed gedrag meer via de ambassade regelen, maar dat we dat iemand in NL moeten laten regelen. Dit betekent dat ik mijn ouweheer het laat aanvragen en dan via Buitenlandse laat vertalen en vervolgens het op de Filippijnse ambassade gelegaliseerd kan worden.

:explotieren:

Marinero

Citaat van: Lenn op maandag  6 mei 2013, 12:09:21
Het gebeurt mij hier met regelmaat dat ze extra hun best doen voor een kano in de hoop op een tip.
Soms werkt het juist in je voordeel om je witte neus te laten zien, soms ook niet.
En als je ook nog een beetje hun taal spreekt doet wonderen.Het is maar wat voor houding je aanneemt.

Inderdaad, de taal spreken, al waren het maar een paar woorden, geven blijk van een goede houding. De ellende in ons gebouw had echter niks met onderhandelingsvaardigeheden te maken, het was gewoon chaos. Een complete verdieping filipino's + 1 nederlander waren hier de dupe van. Er was geen enkele activiteit meer om de ellende op onze verdieping op te lossen; er werd echter wel een rolstoelbaan aangelegd bij de trap beneden. Maar dat er overal tegels uit de grond waren gerukt (waarom weet niemand, vandalisme?) daar werd niks aan gedaan. Dan heb je wel een offroad rolstoel nodig wil je daar doorheen rijden. Als ik verhaal kwam halen, dan was er geen budget. Tja, dan kun je lachen, huilen, boos worden of kalm blijven, je mag gewoon door de stront terug je appartment in. Kalm blijven is dan nog maar het beste. (dat is me uiteindelijk niet gelukt helaas waarvan akte)

Heerlijk even twee dagen tot bezinning kunnen komen op het nieuwe stekje. Dit laten we nooit meer los tot alle papieren klaar zijn of als we een huis hier kunnen kopen.

Marinero

Citaat van: yepyep op maandag  6 mei 2013, 12:20:38
Citaat van: Lenn op maandag  6 mei 2013, 12:09:21
Het gebeurt mij hier met regelmaat dat ze extra hun best doen voor een kano in de hoop op een tip.
Soms werkt het juist in je voordeel om je witte neus te laten zien, soms ook niet.
En als je ook nog een beetje hun taal spreekt doet wonderen.Het is maar wat voor houding je aanneemt.

Ook dat klopt. Vandaag trok ik weer aan het kortste eind bij Immigratie. Vooraf telefonisch navraag gedaan wat voor documenten ik moest meenemen en goede uitleg gekregen (dacht ik) en toen ik eenmaal bij immigratie kwam, vertelde de niet zo vrolijke dame dat ik ook een 'verklaring goed gedrag' uit NL moest hebben alsmede een NBI Clearance. Die verklaring goed gedrag (Police clearance) kon ik via de NL ambassade regelen. Ik navraag gedaan en kreeg te horen dat ze toevallig net hadden besloten dat ze geen verklaring goed gedrag meer via de ambassade regelen, maar dat we dat iemand in NL moeten laten regelen. Dit betekent dat ik mijn ouweheer het laat aanvragen en dan via Buitenlandse laat vertalen en vervolgens het op de Filippijnse ambassade gelegaliseerd kan worden.

:explotieren:

Ja... iedereen roept wel dat je je goed voor moet bereiden, maar wat is goed. Vaak verschillen ter plaatse de requirements. Zoals de geboorteakte die ik ophaal, nergens vraagt de IND om een geboorteakte in mijn geval. Maar bij het consulaat denken ze daar heel anders over. Het zal allemaal wel, alles maar laten afprinten legaliseren, betalen en met een doos vol aktes het gebouw instappen. Het beste is dit één keer in je leven te doen, en dan nooit weer. Anders knallen je bloedvaten uit elkaar op een dag.

Amice

Wat n ellende allemaal zeg.
Maar n geboorteakte is zowat het eerste wat ze overal vragen, dus hetkomt me dan toch voor dat men ook niet verder wil kijken dan de neus lang is.

Indien welke instantie dan ook meer vraagt dan wat normaliter voorkomt, heb ik de stelling om maar eens te gaan winkelen. per saldo komt het er eigenlijk op neer dat de soep meestal niet zo heet gegeten wordt als het opgediend wordt en er altijd wel n oplossing is. Dat is dan weer het voordeel van corruptie, hoe het ook zei, lands eer lands wijze en dat is overal nu eenmaal zo.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

yepyep

Citaat van: Amice op maandag  6 mei 2013, 12:48:37
Wat n ellende allemaal zeg.
Maar n geboorteakte is zowat het eerste wat ze overal vragen, dus hetkomt me dan toch voor dat men ook niet verder wil kijken dan de neus lang is.

Indien welke instantie dan ook meer vraagt dan wat normaliter voorkomt, heb ik de stelling om maar eens te gaan winkelen. per saldo komt het er eigenlijk op neer dat de soep meestal niet zo heet gegeten wordt als het opgediend wordt en er altijd wel n oplossing is. Dat is dan weer het voordeel van corruptie, hoe het ook zei, lands eer lands wijze en dat is overal nu eenmaal zo.

Inderdaad, en als jij nog goede contacten hebt bij Immigratie die mij verklaring goed gedrag kan laten vervallen met deze aanvraag, let me know please.


Rich

#46
Citaat van: Marinero op maandag  6 mei 2013, 03:18:08


Mensen, laat me me even verontschuldigen voor het feit dat ik me zo heb opgesteld als een dramaqueen. Het was niet de bedoeling iemand te irriteren, ik was behoorlijk gefrustreerd en gelukkig heb ik me voornamelijk via dit forum geuit, omdat ik zelf ook goed weet dat je sommige dingen vooral niet moet zeggen hier (hier als in  :smiley-philippines: face to face)


Och wat maakt het uit, we hebben allemaal wel eens een baaldag om het zo maar effe te noemen. Als dat "katten" op de Filippijnen maar niet de overhand gaat krijgen hier vind ik het allemaal best.

Ik woon er nog niet, dus ik kan over heel wat dingen niet meepraten, maar we ondervinden allemaal dat ongeorganiseerde daar, en het is best om rustig te blijven want anders hou je het niet uit ginder, maar dat is niet voor iedereen even makkelijk.

Toen ik 1,5 jaar geleden in Manila was om de papieren te regelen voor de trouw, bleek er vanalles niet in orde met haar papieren en moesten we onverwachts 1 week langer in Manila blijven voordat we konden trouwen in Cebu. Extra kosten, geboekte terugvlucht kwijt enz enz. Daarna naar cebu om te trouwen en alles zat tegen totdat een beamte in het gemeentehuis naar me toe kwam en zei "Mijnheer, wat heeft u veel geduld, een ander zou al lang kwaad zijn geworden"  Ik antwoorde dat roepen en tieren geen enkel zin heeft, maar dat ik het af en toe wel funny vind als ik hen zo bezig zie. Beneden aan de inkom van de city hall in Lapulapu zit (lees ligt) er een oude dame aan een desk uit het jaar 1852, en ze lag bijna altijd half te slapen. Als ik daar passeerde zei ik altijd luidop " goedmorning" of "goodnight" en dan keek ze even vreemd op maar moest er zelf om lachen.

Door al die last en zever had ik dus wel een week minder, en moest ik 2 dagen na ons huwelijk alweer richting België. De bedoeling was een kleine week Palawan  :jajaja: maar dat ging dus niet door. Jaja er zijn leukere dingen, maar och, we hebben het nog tegoed denk, ik maar.


Wij zijn in HUN land en het beste is hun leefwijze te accepteren, zoniet dan verga je van de ergernis en stress. Hoe moeilijk het soms ook zal zijn.


Rich de Nederbelg.

Amice

CitaatInderdaad, en als jij nog goede contacten hebt bij Immigratie die mij verklaring goed gedrag kan laten vervallen met deze aanvraag, let me know please.


Ik ben van mening dat jij net zo goed de weg weet als ik eigenlijk en dan nog is de vraag waarvoor je dat nodig zou hebben?

Hoef je niet op te antwoorden overigens, maar help je wel als het kan.

Stuur me maar n pm zonodig
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Lenn

Zes jaar geleden had ik die ook nog nodig.Maar nu niet meer, rest mij ook de vraag waarvoor je die nodig hebt?

yepyep

Citaat van: Lenn op maandag  6 mei 2013, 13:30:07
Zes jaar geleden had ik die ook nog nodig.Maar nu niet meer, rest mij ook de vraag waarvoor je die nodig hebt?

Dat hebben ze tegenwoordig nodig als je aanspraak wil maken op een immigranten visum.