status paspoort wijzigen na trouwen noodzakelijk?

Gestart door PHwaarde, maandag 14 oktober 2013, 04:51:36

Vorige topic - Volgende topic

PHwaarde

Moet mijn Filippijnse vrouw de status in haar huidige Filippijnse paspoort aanpassen nu ze met mij getrouwd is? Is het verplicht volgens de Filippijnse wet om mijn achternaam te dragen? Of mag ze haar eigen naam houden?

Waar/hoe kun je de naam laten wijzigen c.q. nieuw paspoort aanvragen?

Ronny55

Citaat van: PHwaarde op maandag 14 oktober 2013, 04:51:36
Moet mijn Filippijnse vrouw de status in haar huidige Filippijnse paspoort aanpassen nu ze met mij getrouwd is? Is het verplicht volgens de Filippijnse wet om mijn achternaam te dragen? Of mag ze haar eigen naam houden?

Waar/hoe kun je de naam laten wijzigen c.q. nieuw paspoort aanvragen?
Mijn vrouw heeft haar achternaam laten veranderen en die van mij aangenomen ....zou het wel niet meer doen , geeft veel problemen met officiele documenten voor Belgie.
Vroeger was dat verplicht maar nu niet meer. wat niet wegneemt dat het nog kan en vele filipina verkiezen jou naam te dragen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Kano

Eenmaal gehuwd kan een nieuw paspoort worden aangevraagd met daarin de naam van de partner. Is echter niet verplicht. Maar eenmaal gekozen kan deze niet meer veranderd worden.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

Mijn vrouw heeft mijn achternaam aangenomen en dit heeft totaal geen problemen gegeven met documenten in België.
Rich de Nederbelg.

Ronny55

Citaat van: Rich op maandag 14 oktober 2013, 06:38:46
Mijn vrouw heeft mijn achternaam aangenomen en dit heeft totaal geen problemen gegeven met documenten in België.
Zij heeft een uitreksel van de  :smiley-philippines: wetgeving moeten binnendoen , gelegaliseerd en vertaald betreffende de naamsverandering
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Rich

Citaat van: Ronny55 op maandag 14 oktober 2013, 06:45:46
Citaat van: Rich op maandag 14 oktober 2013, 06:38:46
Mijn vrouw heeft mijn achternaam aangenomen en dit heeft totaal geen problemen gegeven met documenten in België.
Zij heeft een uitreksel van de  :smiley-philippines: wetgeving moeten binnendoen , gelegaliseerd en vertaald betreffende de naamsverandering


Goh, meen je dat nou?  In welke gemeente is dat Ronny?  Zeker weer iets nieuws, en goed om te weten.
Rich de Nederbelg.

ron

In de Filippijnen is het zo op het moment dat je huwelijk bij NSO geregisteerd wordt jouw vrouw automatisch jouw achternaam krijgt.
Wordt een huwelijk niet bij NSO aangegeven bv bij trouwen in Nederland of Belgie dan zal zij op de Filippijnen als ongehuwd in de registers blijven bestaan.

Wij hebben het hier in NL bij de Filippijnse ambassade geregeld , formulier invullen wat via de website van de ambassade te downloaden is , internationaal uittreksel van de huwelijks acte laten legaliseren bij min van buitenlandse zaken in den haag.
Op de Fil Ambassade worden de documenten voor NSO gelegaliseerd ( zogenaamde Red Ribbon ) en dan dan kun je eigenlijk direct paspoort aanvragen met jouw achternaam.
Was bij ons alles bij elkaar met uurtje geregeld en ongeveer â,¬ 100 armer :)  week later terug komen om paspoort op te halen.

PHwaarde

Citaat van: ron op maandag 14 oktober 2013, 12:17:27
In de Filippijnen is het zo op het moment dat je huwelijk bij NSO geregisteerd wordt jouw vrouw automatisch jouw achternaam krijgt.
Wordt een huwelijk niet bij NSO aangegeven bv bij trouwen in Nederland of Belgie dan zal zij op de Filippijnen als ongehuwd in de registers blijven bestaan.

Wij hebben het hier in NL bij de Filippijnse ambassade geregeld , formulier invullen wat via de website van de ambassade te downloaden is , internationaal uittreksel van de huwelijks acte laten legaliseren bij min van buitenlandse zaken in den haag.
Op de Fil Ambassade worden de documenten voor NSO gelegaliseerd ( zogenaamde Red Ribbon ) en dan dan kun je eigenlijk direct paspoort aanvragen met jouw achternaam.
Was bij ons alles bij elkaar met uurtje geregeld en ongeveer â,¬ 100 armer :)  week later terug komen om paspoort op te halen.

Dat lijkt me niet te kloppen. Ik heb toch een officiële Filippijnse marriage certificate met daarop vermeld mijn eigen achternaam, & de hare. Lijkt me sterk dat je dan in de Filippijnse registers als ongehuwd blijft staan. Mijn echtgenote heeft bovendien (naar nu blijkt) de keuze om haar eigen achternaam aan te houden of mijn achternaam te nemen.

Rich

Citaat van: ron op maandag 14 oktober 2013, 12:17:27
In de Filippijnen is het zo op het moment dat je huwelijk bij NSO geregisteerd wordt jouw vrouw automatisch jouw achternaam krijgt.


:neeneenee: Niet automatisch maar gebeurt enkel op verzoek.
Rich de Nederbelg.

Amice

Citaat van: PHwaarde op maandag 14 oktober 2013, 12:44:22
Citaat van: ron op maandag 14 oktober 2013, 12:17:27
In de Filippijnen is het zo op het moment dat je huwelijk bij NSO geregisteerd wordt jouw vrouw automatisch jouw achternaam krijgt.
Wordt een huwelijk niet bij NSO aangegeven bv bij trouwen in Nederland of Belgie dan zal zij op de Filippijnen als ongehuwd in de registers blijven bestaan.

Wij hebben het hier in NL bij de Filippijnse ambassade geregeld , formulier invullen wat via de website van de ambassade te downloaden is , internationaal uittreksel van de huwelijks acte laten legaliseren bij min van buitenlandse zaken in den haag.
Op de Fil Ambassade worden de documenten voor NSO gelegaliseerd ( zogenaamde Red Ribbon ) en dan dan kun je eigenlijk direct paspoort aanvragen met jouw achternaam.
Was bij ons alles bij elkaar met uurtje geregeld en ongeveer â,¬ 100 armer :)  week later terug komen om paspoort op te halen.

Dat lijkt me niet te kloppen. Ik heb toch een officiële Filippijnse marriage certificate met daarop vermeld mijn eigen achternaam, & de hare. Lijkt me sterk dat je dan in de Filippijnse registers als ongehuwd blijft staan. Mijn echtgenote heeft bovendien (naar nu blijkt) de keuze om haar eigen achternaam aan te houden of mijn achternaam te nemen.

Ron heeft het over een   :nederlandsevlag: huwelijk die geregistreerd wordt in  :smiley-philippines:
PHwaarde heeft het over een  :smiley-philippines: huwelijk die geregistreerd dient te worden in  :nederlandsevlag:
Dat zijn dus 2 verschillende zaken.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Admin

Citaat van: PHwaarde op maandag 14 oktober 2013, 04:51:36
Is het verplicht volgens de Filippijnse wet om mijn achternaam te dragen? Of mag ze haar eigen naam houden?

Waar/hoe kun je de naam laten wijzigen c.q. nieuw paspoort aanvragen?


http://www.filippijnen.org/index.php/topic,5479.msg33089.html#msg33089

Bovenstaande link is het document dat mij in februari 2011 werd toegestuurd door de Belgische consul.

CitaatBij mijn aantreden in Manilla vroeg ik (onder andere hierover) een aantal juridische adviezen aan onze Filippijnse advocaten. Ik voeg u die bij.

Let op! Het is de Filippijnse wetgeving! Ze geldt dus alle huwelijken aldaar ongeacht de nationaliteit van de partner.
Hallo gast. :welcome:

Ronny55

Citaat van: Rich op maandag 14 oktober 2013, 06:53:42
Citaat van: Ronny55 op maandag 14 oktober 2013, 06:45:46
Citaat van: Rich op maandag 14 oktober 2013, 06:38:46
Mijn vrouw heeft mijn achternaam aangenomen en dit heeft totaal geen problemen gegeven met documenten in België.
Zij heeft een uitreksel van de  :smiley-philippines: wetgeving moeten binnendoen , gelegaliseerd en vertaald betreffende de naamsverandering


Goh, meen je dat nou?  In welke gemeente is dat Ronny?  Zeker weer iets nieuws, en goed om te weten.
Dat was bij de aanvraag voor de  :belgiesmiley: nationaliteit van mijn ASAWA
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.