Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Rondkomen op de phils

Gestart door wesleymoget, maandag 11 november 2013, 18:51:15

Vorige topic - Volgende topic

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Amice op woensdag 13 november 2013, 09:12:52
Citaat van: boldy op woensdag 13 november 2013, 05:54:27
Citaat van: jens op dinsdag 12 november 2013, 17:15:46
zorg nu maar gewoon dat je je retour ticket goed in order hebt .pas op met uitrijzen uit de fils dat kost ook nog ééns +- 700 peso . dus zorg dat je altijd zo.n 1000 peso achter de hand hebt , dan kun ja altijd het land verlaten .     

dit is een goeie tip . zeer zeker belangrijk want als je niet kan betalen dan hebbie een probleem

Utang ngang naman   :lachen:

lenen lenen lenen .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Amice

inderdaad borrow of lenen dan krijg je nog iets van je hier geinvesteerd geld terug.  :biggrinn:

Bevat nog n typefout ook zie ik nu:
Utang nglang naman moet het zijn
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Herbie

Citaat van: Amice op woensdag 13 november 2013, 21:26:02
inderdaad borrow of lenen dan krijg je nog iets van je hier geinvesteerd geld terug.  :biggrinn:

Bevat nog n typefout ook zie ik nu:
Utang nglang naman moet het zijn

Nog een foutje volgens mijn vrouwke

Utang nga naman
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Amice

Citaat van: Herbie op donderdag 14 november 2013, 01:36:41
Citaat van: Amice op woensdag 13 november 2013, 21:26:02
inderdaad borrow of lenen dan krijg je nog iets van je hier geinvesteerd geld terug.  :biggrinn:

Bevat nog n typefout ook zie ik nu:
Utang nglang naman moet het zijn

Nog een foutje volgens mijn vrouwke

Utang nga naman

Volgens mij heeft dat een iets andere betekenis maar kan allebeide.  :weetikniet:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Baron

 :hoedjeaf:

Ik mis hier nog iets heel belangrijks !!

En wel visa, en de verplichte toerist ID card

Dus, visa en verplichte toerist ID card zal voor deze periode tussen de 18000 en 23.000 peso zijn, afhankelijk van het precieze aantal dagen en of je er geluk mee hebt want verlenging is altijd 2 maanden. De Toerist ID card is verplicht voor deze langere periode, is een jaar geldig en kost zo een 100 dollar.

Dan nog iets, heb je al je visa als je aankomt. Zoniet dan moet je een ticket hebben met een vertrekdatum binnen de periode waar je het visum voor hebt, of binnen de gratis maand die je krijgt bij aankomst op het vliegveld in Manila.
Dan kan je ter plaatse je visum verlengen. Maar dan moet je ook de vertrekdatum van je ticket gaan veranderen bij je vliegmaatschappij. En dat kost tussen de 5000 tot 8000 peso, afhankelijk van de maatschappij.

Volgens mij is het vragen om problemen om slechts dit lage bedrag mee te willen nemen. En hoe meenemen? cash? Wees maar voorzichtig. Liever pinnen en kosten, zeker voor iemand die voor de eerste keer gaat!
Zou verder voor een credit card proberen te zorgen met een 2000 euro opnamemogelijkheid, voor evt. nood bezoeken aan een hospitaal.

Sorry, nogmaals, 4000 euro is gewoon te weinig. Heb je niet meer, ga dan korter. Of zorg dus dat je de beschikking hebt over meer geld.

Ben je aan de hitte gewend? nee? Dan wil je misschien graag ergens iets koels drinken waar airco is. Dan blijft, voor een redelijke prijs, alleen de 7-11 mini supermarktjes over. Kun je ook nog een hotdog krijgen voor 30 peso. En een jollibee en zo.

Dat de familie niets van je verwacht, aan kado´s en financieel, uitstapjes, kun je vergeten, of ze moeten zelf al geld hebben.
In de PH is het zo: Je bent blank. Je betaalde 4 maandlonen voor je ticket. Je hoeft maar een kaart in de muur te steken en daar komen weer hele maandlonen uitgerold. Je hoeft maar naar huis te bellen en je rijke familie en vrienden sturen direkt hele maandlonen om je te helpen. Zit je helemaal aan de grond dan hoef je maar naar huis te gaan en dan krijg je bijstand ter hoogte van 6 maandlonen, en dat per maand. Word je ziek oid, dan wordt alles betaald, en wel voor in de dure betere ziekenhuizen.
De mensen hier, zeker de armere, zijn volledig op hun eigen gericht. rekening houden met anderen is er niet bij, zeker niet met een blanke Europeaan. dat is een lachertje, zou alleen als cynisch bedoeld kunnen zijn. Zo van: och ja, die arme Europeaan, gaat ie huilend naar huis en krijgt ie daar een appartement, inboedel, kleding en 50.000 peso per maand.
Dat ze mekaar wel eens helpen is iets heel anders. dat is BINNEN hun eigen kring, familie, vrienden, buren, clan. Dat is niet echt sociaal gevoel, dat is een survival techniek. Ik help jou vandaag, morgen help jij mij. dat dat zo is merk je aan de Pinoy die het beter hebben en geen hulp nodig hebben. Die doen daar dan ook al veel minder aan mee.

Waarom denk je in Gods naam waarom ze allen zo graag zo een west europeaan willen?

Toch veel plezier in de PH

:thumb: :thumb:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

CitaatBen je aan de hitte gewend? nee? Dan wil je misschien graag ergens iets koels drinken waar airco is. Dan blijft, voor een redelijke prijs, alleen de 7-11 mini supermarktjes over. Kun je ook nog een hotdog krijgen voor 30 peso. En een jollibee en zo.

Nah, dit is dan voorbeeld om duur uit te zijn. 7/11 is nl een dure winkel/convenience store.
In foodcourt krijg je vanaf  59 pesos een maaltijdje met rijst,vis/kip of pork zelfs beef met drink en er is ook nog aircon.
Een nieuwkomer/ tourist kan dan ook meteen n beetje cultuur snuiven en zien hoe ze eten met vork en lepel.   :biggrinn:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Paring Belga

#37
Citaat van: Baron op donderdag 26 december 2013, 02:29:46
:hoedjeaf:

Ik mis hier nog iets heel belangrijks !!

En wel visa, en de verplichte toerist ID card

Dus, visa en verplichte toerist ID card zal voor deze periode tussen de 18000 en 23.000 peso zijn, afhankelijk van het precieze aantal dagen en of je er geluk mee hebt want verlenging is altijd 2 maanden. De Toerist ID card is verplicht voor deze langere periode, is een jaar geldig en kost zo een 100 dollar.

Dan nog iets, heb je al je visa als je aankomt. Zoniet dan moet je een ticket hebben met een vertrekdatum binnen de periode waar je het visum voor hebt, of binnen de gratis maand die je krijgt bij aankomst op het vliegveld in Manila.
Dan kan je ter plaatse je visum verlengen. Maar dan moet je ook de vertrekdatum van je ticket gaan veranderen bij je vliegmaatschappij. En dat kost tussen de 5000 tot 8000 peso, afhankelijk van de maatschappij.

Volgens mij is het vragen om problemen om slechts dit lage bedrag mee te willen nemen. En hoe meenemen? cash? Wees maar voorzichtig. Liever pinnen en kosten, zeker voor iemand die voor de eerste keer gaat!
Zou verder voor een credit card proberen te zorgen met een 2000 euro opnamemogelijkheid, voor evt. nood bezoeken aan een hospitaal.

Sorry, nogmaals, 4000 euro is gewoon te weinig. Heb je niet meer, ga dan korter. Of zorg dus dat je de beschikking hebt over meer geld.

Ben je aan de hitte gewend? nee? Dan wil je misschien graag ergens iets koels drinken waar airco is. Dan blijft, voor een redelijke prijs, alleen de 7-11 mini supermarktjes over. Kun je ook nog een hotdog krijgen voor 30 peso. En een jollibee en zo.

Dat de familie niets van je verwacht, aan kado´s en financieel, uitstapjes, kun je vergeten, of ze moeten zelf al geld hebben.
In de PH is het zo: Je bent blank. Je betaalde 4 maandlonen voor je ticket. Je hoeft maar een kaart in de muur te steken en daar komen weer hele maandlonen uitgerold. Je hoeft maar naar huis te bellen en je rijke familie en vrienden sturen direkt hele maandlonen om je te helpen. Zit je helemaal aan de grond dan hoef je maar naar huis te gaan en dan krijg je bijstand ter hoogte van 6 maandlonen, en dat per maand. Word je ziek oid, dan wordt alles betaald, en wel voor in de dure betere ziekenhuizen.
De mensen hier, zeker de armere, zijn volledig op hun eigen gericht. rekening houden met anderen is er niet bij, zeker niet met een blanke Europeaan. dat is een lachertje, zou alleen als cynisch bedoeld kunnen zijn. Zo van: och ja, die arme Europeaan, gaat ie huilend naar huis en krijgt ie daar een appartement, inboedel, kleding en 50.000 peso per maand.
Dat ze mekaar wel eens helpen is iets heel anders. dat is BINNEN hun eigen kring, familie, vrienden, buren, clan. Dat is niet echt sociaal gevoel, dat is een survival techniek. Ik help jou vandaag, morgen help jij mij. dat dat zo is merk je aan de Pinoy die het beter hebben en geen hulp nodig hebben. Die doen daar dan ook al veel minder aan mee.
Waarom denk je in Gods naam waarom ze allen zo graag zo een west europeaan willen?

Toch veel plezier in de PH

:thumb: :thumb:

Dat is waar als het gaat in hun eigen dorp waar ze hun eigen kring, familie, vrienden, buren, clan helpen.  Moet wel Filipino's zijn en gewoonlijk als rijk of arm als zij zijn.  Tegenover een buitenlander helpen ze je bijna nooit maar altijd verwachten ze om te krijgen maar nooit terug te geven of wederziens te helpen.

Ik zag dat op grote schaal toen de storm Yolanda zoveel schade deed in de Visayan Islands.  Regering kreeg zo veel van andere landen, doch de Filipijnen is rijker dan sommige landen die geld gegeven hebben.  Belgie die zoveel schuld heeft en USA met al hun schulden, gaven zo veel.

Hier is het zo dat je eerst wacht totdat je financieel hulp krijgt van een vreemde or vreemd land dan het betalen van je eigen geld.  Natuurrampen hier zijn een geschenk voor de regering.

Baron

 :thumb:


[/quote]

Dat is waar als het gaat in hun eigen dorp waar ze hun eigen kring, familie, vrienden, buren, clan helpen.  Moet wel Filipino's zijn en gewoonlijk als rijk of arm als zij zijn.  Tegenover een buitenlander helpen ze je bijna nooit maar altijd verwachten ze om te krijgen maar nooit terug te geven of wederziens te helpen.

Hier is het zo dat men eerst wacht totdat je financieel hulp krijgt van een vreemde or vreemd land dan het betalen van je eigen geld.
[/quote]


Twee stellingen war ik het bijzonder eens mee ben.
Vooral de laatste: Sir, I m hungry, can you give me XX peso? Zeg je nee, dan gaan ze maar wat eten van hun eigen geld.
Inderdaad, honderden keren meegemaakt! Men haalt het geld graag waar het het makkelijkste te krijgen is. Vaak is dat de blanke. die is wat gevoeliger.
En terugbetalen, haha, tegen die tijd is er al lang weer iets dat betaald moet worden, en ook dan proberen ze eerst weer die blanke, waar ze aan beloofd hadden het terug te betalen (borrow = lenen, impliceert terug betalen)
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

 :neeneenee: Baron dat is niet juist het is Barrow(denk aan wheelbarrow) en betekent dus kun je helpen of "carry this problem for me"
Er wordt dus met geen woord gesproken over terugbetalen(ze zijn oh zo handig daarin)

Maar voor de rest heb je gelijk en daar ben ik het ook mee eens.
Hier dan nog een recente anekdote van een franse journalist die in de provincie is om verslag uit te brengen over de typhoon ramp en voor de fundraising daarvan.
Hij liep dus in een dorp in IloIlo en uiteraard komen daar  filipino's op af " hey joe give me money"
Hij reageerde daar niet op en kreeg toen te horen" Hey joe when you don't have money, go back to your country".

Ik heb zo een bruin vermoeden dat de fransen niet veel zullen geven bij de volgende ramp en eigenlijk zou geen land dat meer moeten doen.
Temeer daar met enkel de beloftes van andere landen om te helpen de  :smiley-philippines: nagenoeg niks zelf verspreidde anders dan als election campagne en netjes wachtte totdat de hulpgoederen vanuit het buitenland binnen kwamen.

Maar het is ook de mentaliteit van de bevolking zelf want bovenstaande anekdote geeft eigenlijk niks anders weer dan "hier met die spullen en je geld  en nu oprotten buitenlander".





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent