Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ziektekostenverzekering.

Gestart door janenerica, vrijdag 15 november 2013, 11:44:56

Vorige topic - Volgende topic

janenerica

Hallo,

Wij zijn Jan en Erica, we hebben de Nederlandse nationaliteit, maar wonen al bijna 7 jaar in Hongarije.

We willen binnen 1 a 2 jaar verhuizen naar de Filipijnen.

Kan iemand ons vertellen wat de maandelijkse/jaarlijkse kosten zijn voor een ziektekostenverzekering in de Filipijnen?
We zijn nu verzekerd via het Hongaarse ziekenfonds, maar we hebben geen inkomsten vanuit Nederland of Hongarije.

Hopelijk is er iemand die ons hierover een beetje wegwijs kan maken.

Alvast bedankt.

Jan en Erica


gosternokke

 Dag janenerica , :welcome: op ons forum  .  Er zijn wel al diverse topics over ziektekosten op het forum , met de zoekfunctie zou je die makkelijk kunnen vinden denk ik.

Maarr ehh  , Mag ik vragen wel een opmerkelijke stap van Hongarije naar Filippijnen ?   Hoedat zo ?  Vertel........

janenerica

Hallo Gosternokke,

Dank je wel voor je antwoord. We hadden zelf al wat gespeurd, wat we gelezen hebben is dat een "gemengd" huwelijk in aanmerking komt voor Philhealth. Maar wat wij er niet uit kunnen halen is of Philhealth ook mogelijk is voor een Nederlands getrouwd stel.

Toen wij 7 jaar geleden besloten om Nederland te verruilen voor het buitenland hebben we in dubio gestaan tussen de Filipijnen en Hongarije. Toen is de keuze op Hongarije gevallen, waar we overigens geen spijt van hebben. We hebben in de Filipijnen een vriendin wonen en doordat we redelijk veel contact met haar hebben blijft ons hart toch uitgaan naar de Filipijnen en hebben we besloten om de sprong toch maar te wagen. Maar eerst gaan we nog een maand op vakantie naar de Filipijnen om eens goed rond te kijken en dan definitief de knoop door te hakken. Vandaar dat we het ook hebben over 1 of 2 jaar voordat we verhuizen.

Groeten,

Jan en Erica


gosternokke

Hier staat een en ander over ziektekostenverzekering  http://www.filippijnen.org/index.php/topic,11410.0.html

Wel een wereld van verschil van Hongarije naar een nog echt derde wereldland in de tropen.

  Mooi land wat natuur betreft , maar helaas met schrijnende armoede onder een deel  de bevolking.

Amice

 :welcome:
Tenzij je gepensioneerd of rentenier bent, zul je hier toch een inkomen en dus ofwel zelfstandig of een baan moeten hebben.

Zowel met  een baan als zelfstandige kun je bij philhealth terecht, die dekt in de regel echter enkel 50% van de kosten en je kunt enkel bij philhealth gecrediteerde artsen terecht. Zover mijn info daarover strekt.

Vergeet niet dat als je wilt werken daarvoor een werkvergunning nodig hebt.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

janenerica

Hallo Amice,

Bedankt voor je reactie.

Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we voldoende spaargeld hebben om van te kunnen leven. En we zijn nog niet gepensioneerd.

Als wij jou goed begrijpen zouden we dus niet bij Philhealth terecht kunnen.

Groeten,

Jan en Erica

Amice

Afhankelijk van jullie leeftijd kun je hier al als gepensioneerde in aanmerking komen voor een SSRV visa. Ik dacht dat  al kon met  40 jaar of zelfs jonger(maar met restricties).

Met die SRRV visum kun je ook bij philhealth terecht.
Echter is Philhealth normaliter bedoeld voor de filipino's en al dan niet foreign aangetrouwde.
Als volledig "alien couple", zou het goed kunnen dat je dekking dient te verkrijgen bij een particuliere verzekering zoals Blue Cross maar die dekken bestaande aandoeningen niet en zijn uiteraard ook meer prijzig.

Vergeet daarnaast niet dat je ofwel een visum moet regelen, ofwel als toerist dient te verblijven waarbij je iedere 2-3 maanden je visum dient te verlengen.
Als tourist mag je niet werken, enkel geld uitgeven  :biggrinn:




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ronny55

Citaat van: Amice op vrijdag 15 november 2013, 19:55:14
Afhankelijk van jullie leeftijd kun je hier al als gepensioneerde in aanmerking komen voor een SSRV visa. Ik dacht dat  al kon met  40 jaar of zelfs jonger(maar met restricties).

Met die SRRV visum kun je ook bij philhealth terecht.
Echter is Philhealth normaliter bedoeld voor de filipino's en al dan niet foreign aangetrouwde.
Als volledig "alien couple", zou het goed kunnen dat je dekking dient te verkrijgen bij een particuliere verzekering zoals Blue Cross maar die dekken bestaande aandoeningen niet en zijn uiteraard ook meer prijzig.

Vergeet daarnaast niet dat je ofwel een visum moet regelen, ofwel als toerist dient te verblijven waarbij je iedere 2-3 maanden je visum dient te verlengen.
Als tourist mag je niet werken, enkel geld uitgeven  :biggrinn:





Een prive ziekteverzekering is mijn inziens niet veel waard wel duur aan maandelijkse premie's...jullie zijn nog jong , dat scheelt zich wel in premie. Maar voor iedere tussenkomst is er een hoop discutie en gepalaver nodig....de hoogte van hun tussenkomst is beperkt.....alle ziektes die gerelateerd kunnen aan een voorgeschiedenis..noppes..
In mijn geval , ik ben via mijn vrouw verzekerd bij Philhealt dan gaat het om 20% tot 40%  van de kosten die vergoed worden . Voor de andere kosten leg ik maandelijk 10000 peso aan de kant...das zo een beetje mijn verzekering. De verzekering vroeg gezien mijn ouderdom 18525 peso / maand met een limiet van 225000 peso en gezien ik diabetisch ben kan bijna alles aan dat gerelateerd worden. Heb het voordeel dat ik nog in orde ben met de  :belgiesmiley: ziekenkas maar enkel in  :belgiesmiley: . Dus voor alle dure ingrepen 100000+ peso die niet echt dringend zijn effe naar  :belgiesmiley: . BV, 3 jaar geleden 2 stens laten zetten .....afspraken gemaakt en 3 weekje naar  :belgiesmiley:  en voor 173 euro en een vliegtiket wist ik het, om de 1000 euro ... hier minimum 250000 peso als witte voor eentje.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ifugao

#8
Hallo janenerica, allereerst welkom op dit forum. Ik lees uit je verhaal niet dat je vrouw Philippina is met een nederlandse nationaliteit, of een puur hollandse blanke vrouw zonder Philippino achtergrond. In het laatste geval moet je rekening houden met visum problemen. Je zal telkens weer naar het Buro of Immigration moeten voor verlenging van je visum, en af en toe het land moeten verlaten  en terugkomen met een "vers" visum.
Als je vrouw echter een Philippinse achtergrond heeft en je bent met haar gehuwd krijg je visum voor 1 jaar en is een "permanent residency visa" wat eenvoudiger.

janenerica

Hallo Ronny en Ifugao,

Dank je wel voor jullie antwoorden.

We hebben al gekeken of een andere verzekering voor ons iets zou zijn, maar wat zijn die duur... Wij hebben helaas de mogelijkheid niet om in Nederland geopereerd te worden, omdat we daar niet verzekerd zijn. Maar gaan zeker uitzoeken of we hier in Hongarije verzekerd kunnen blijven. En dan in combinatie met Philhealth verzekerd zijn.

We zijn inderdaad allebei Nederlanders van geboorte, dus geen koppel waarvan 1 een Filipino/Filipina is. Wat wij uit jouw woorden proeven Ifugao is dat wij dus geen lange verblijfsvergunning/visum kunnen krijgen. Hoe vaak en hoe lang zouden we dan de Filipijnen moeten verlaten om weer een "vers" visum te krijgen?

Volgens ons komen wij in aanmerking voor het SRRV (op basis van leeftijd en $ 50.000 borg), dan zouden we toch een permanente verblijfsvergunning krijgen of moet deze weer regelmatig verlengt worden?

Alvast bedankt maar weer...

Groeten,

Jan en Erica