Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Non-quota Immigrant Visa (13a)

Gestart door ruubschen, zondag 5 januari 2014, 10:39:38

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

Emigreren is heel simpel. Je gaat naar het gemeentehuis, laat je uitschrijven met als reden dat je in het buitenland woont. Naar keuze kan je je nieuwe adres opgeven in de Filippijnen of niet. Belastingdienst wordt automatisch geinformeerd van je nieuwe adres indien je dit bij je gemeente achterlaat. Dat is dus 5 minuten werk en hoeft helemaal geen maanden te duren.

Let op als je een lening heb bij een bank moet je die eerst informeren en mogelijk terugbetalen. Zodra je uitgeschreven bent vervalt je ziektekosten verzekering. Sluit dus een andere af.

Of je belasting moet betalen weet ik niet aangezien ik zelf geen uitkering heb.

Je moet inderdaad een 13a visum hebben wil je een enkele ticket boeken. Als je niet wilt wachten op de 13a aanvraag in Nederland kan je zonder visum naar de Filippijnen reizen en zorgen dat je een goedkoop ticket de filippijnen weer uit heb, bijvoorbeeld Hong Kong en dan in de Filippijnen de visumaanvraag doen.

Keuring heb je niet nodig met een visumaanvraag in de filippijnen en papieren ook niet echt. Tenzij het intussen verandert is heb je nodig: genotariseerde aanvraag brief door je vrouw, gelegaliseerde trouwcertificaat, gelegaliseerde geboorte acte van je vrouw, ingevuld en genotariseerd aanvraagformulier voor visum en je paspoort met copieen van je bio page en inkomst/uitgaan stempels.

Pinocchio

Citaat van: Bulldozer op maandag  6 januari 2014, 11:51:28


Je moet inderdaad een 13a visum hebben wil je een enkele ticket boeken. Als je niet wilt wachten op de 13a aanvraag in Nederland kan je zonder visum naar de Filippijnen reizen en zorgen dat je een goedkoop ticket de filippijnen weer uit heb, bijvoorbeeld Hong Kong en dan in de Filippijnen de visumaanvraag doen.



Een enkel ticket Amsterdam  -  -Manila kost inderdaad net zoveel of zelfs meer dan een roundtrip.
Wil je geld besparen koop dan een enkel ticket Amsterdam — Hong Kong van Aeroflot voor 330 Euro, vluchtduur 14 u 10 min en aankomst 10u10 in de ochtend zo heb je nog voldoende vluchten de zelfde dag naar Manila voor minder dan 100 Euro.
Het goedkoopste ticket "out of the country" is momenteel een ticket van Air Asia van Cebu naar Kota Kinabalu voor ongeveer 600 pesos. (op 4 maart)
Het ticket kost 474 Pesos en er komen nog 120 pesos boeking kosten bij dacht ik.  Ruimbagage hoef je niet te nemen aangezien het toch een wegwerp ticket is.

Soushkin

Citaat van: Bulldozer op zondag  5 januari 2014, 22:30:08
Citaat van: Soushkin op zondag  5 januari 2014, 18:03:24
Hier staat precies wat je nodig hebt: http://www.philippineconsulatela.org/consular%20services/conserv-visa.htm#2c


Wat heel belangrijk is:

Proof of financial capacity (e.g. travellers cheques, latest print out showing statement of credit card account(s), latest print-out of bank account statements, ownership of real estate properties, and other documents showing the applicant's capacity to financially support himself/herself during his/her stay in the Philippines)
Dat is dan zeker nieuw dat dat heel belangerijk is want ik heb het nooit hoeven geven. Het lijkt me trouwens inderdaad slimmer zoals Jos V zegt om bij bureau of immigratie te vragen welke papieren je nodig heb dan af te gaan op een website van een ambassade in de USA. Dat is leuk als je daar een visum aanvraag gaat doen maar niet in Nederland of de Filippijnen.

Citaat van: josv op zondag  5 januari 2014, 14:19:14
Geen paniek, daar is het veel te warm voor.
Als je al wanhopig ben van een visumaanvraag in Nederland raad ik je ten sterkste aan om wat kalmeringsmiddelen te nemen voordat je er in de Filippijnen aan begint... Het verslag dat ik ooit over mijn visumaanvraag geschreven heb is maar 15 pagina's!  :applaus:


Goed, speciaal voor jou nog een keertje dan. Omdat je het altijd beter weet.

http://immigration.gov.ph/index.php/visa-requirements/146-temporary-visitor-to-non-quota-immigrant-by-marriage

10: Joint affidavit of financial capacity and support executed by the applicant and the alien spouse with supporting documents showing capacity to support themselves.


Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

Ronny55

een andere mogelijkheid, enkele reis hongkong daar spreek je af met je vrouwtje , jij koop een retourtje Manila enh samen met je vrouwtje naar manila , dan krijg je een balik bayan visum goed voor 1 jaar, wel huwelijks akte voorleggen, tegen dat dat verlopen is is je perament visum ok.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Bulldozer

Citaat van: Soushkin op maandag  6 januari 2014, 15:22:47
Goed, speciaal voor jou nog een keertje dan. Omdat je het altijd beter weet.

http://immigration.gov.ph/index.php/visa-requirements/146-temporary-visitor-to-non-quota-immigrant-by-marriage

10: Joint affidavit of financial capacity and support executed by the applicant and the alien spouse with supporting documents showing capacity to support themselves.

Het is niet voor mij, ik heb al een 13a visum, maar als je de vereisten bekijk zie je dat ze op beide websites toch anders zijn.

Toen ik mijn 13a visum ging aanvragen was jou belangrijke punt niet zo belangrijk, er is alleen tijdens het interview naar gevraagd wat voor werk ik doe, maar nooit om financiele statements of papieren gevraagd. Tijdens mijn aanvraag kwam ik er ook achter dat veel vereisten die op de website stonden niet nodig waren. Zo had ik ook geen medische keuring of aids certificaat nodig zijn. Dat kan verandert zijn, of het kan nog steeds niet kloppen.

Vandaar mijn advies om het bij bureau of immigratie te vragen, waar ik overigens niet de enige in was. Maar aangezien jij het ook uitstekend weet neem ik aan dat jij ook een 13a visum aanvraag heb doorlopen en ze daar wel moeilijk deden over je financiele situatie?

ruubschen

Citaat van: PeterVL op maandag  6 januari 2014, 10:28:31
Waarom ge je niet naar de Filipijnse ambassade in Nederland om het papierwerk in orde te brengen; je krijgt dan een non-quota A13 dat geldig is voor een jaar, dan, eens je in de filipijnen bent ga je naar immigration om je ACR in orde te brengen en na twee tot drie maand tijd kan je je ACR gaan ophalen waar je dus hebt 'gefiled'.
Na het bezoek aan de immigration zal me je naar bureau of quarantine sturen waar men vingerafdruikken neemt en je ook opnieuw formulieren moet invullen.
Als je wil stuur ik je wat copies toe hoe het precies in zijn werk gaat want dit uitleggen in een notedop hier gaat gewoon niet....

Bedankt PeterVL Ja, als je me informatie wilt sturen ben ik daar blij mee. Dus graag, dank je!
Ik wil dus wel naar de Filipijnse ambassade, dit was ook mijn planning.
Maar of ik het gemist hebt, of dat het veranderd hebben, ik weet het niet, maar toen ik belde om na te vragen wat
ik precies nodig had verwezen ze me door naar deze pagina op hun site: http://www.philembassy.nl/tourism-and-visa/non-quota-immigrant-visa/
en kwam ik er achter wat het inhoud voordat je je huwelijkscontract op NSO papier kunt krijgen, en dat is dus een vereiste (punt 6)

Ik weet dat er veel mensen zeggen; je moet het rustig aan doen, je moet eerst nog een keer op vakantie gaan, enz. enz.
Maar voor mij was het geregeld/ik was er zeker van dat ik nu kon vertrekken.
En heb ook mijn budget hierop ingesteld... tuurlijk houd je rekening met onverwachte kosten, maar een half jaar langer hier blijven
en alle kosten hier erbij blijven houden...  Nee daar had ik geen rekening mee gehouden, en dat gaat ook heel erg moeilijk worden.

Dus zulke tips daar kan ik nu jammer genoeg niets mee.
Ik had natuurlijk ook eerder lid van dit forum kunnen worden...
Maar dacht alles al gelezen te hebben hier... en als, als, daar heb ik natuurlijk niets meer aan.
In ieder geval tot nu toe iedereen bedankt voor de snelle reacties en tips.

Ik ben blij met alle informatie die ik nu krijgen kan.

Amice

CitaatEn heb ook mijn budget hierop ingesteld... tuurlijk houd je rekening met onverwachte kosten, maar een half jaar langer hier blijven
en alle kosten hier erbij blijven houden...  Nee daar had ik geen rekening mee gehouden, en dat gaat ook heel erg moeilijk worden.

Je behoeft ook niet langer te blijven want er is al aangegeven dat je binnen de kortste keren weg kunt.

Zodra je uitgeschreven bent en toestemming van het UWV hebt om te vertrekken, zal je uitkering ook bruto=netto worden uitgekeerd met enkel inhouding van loonheffing.

Die schop onder je kont krijg je hoe dan ook toch wel van de belastingdienst,die nog wat probeert te graaien, daar hoef je niet voor in  :nederlandsevlag: te blijven. Je bankzaken dien je wel goed te regelen anders heb je hier binnen de korste keren pin problemen.

Het kan overigens zijn dat de ziektenkostenverzekering nog 1 jaar door kan lopen(althans dat was vroeger zo) alvorens het volledig stopt. Je dient dan wel te declareren i.pl.v. dat alles automatisch betaalt wordt.

Er is een mogelijkheid om zoals Ronny aangeeft om een balikbayan te krijgen indien je samen aankomt met je asawa in manila maar zonder NSO registratie kan dat ook weer problemen geven.
Neemt niet weg dat je hoe dan ook toch wel af kunt reizen als tourist en hier ten lande de 13a kunt regelen.

De weg bewandelen om het visum te regelen via de phil embassy, zal je behoorlijk wat tijd kosten en dat is dan weer verloren tijd met zoals je aangeeft voor jou ongebudgeteerde kosten.

Dus gewoon,
UWV toestemming regelen
Bankzaken regelen,zodat je verzekerd bent over je geld te kunnen beschikken hier.
Uitschrijven bij de gemeente
Ticket boeken en wegwezen.

Het belangrijkste om mee te nemen is je  :nederlandsevlag: administratie zodat je terug kunt trappen.  :thumb:

suc6




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Soushkin

Citaat van: Bulldozer op maandag  6 januari 2014, 17:19:24
Citaat van: Soushkin op maandag  6 januari 2014, 15:22:47
Goed, speciaal voor jou nog een keertje dan. Omdat je het altijd beter weet.

http://immigration.gov.ph/index.php/visa-requirements/146-temporary-visitor-to-non-quota-immigrant-by-marriage

10: Joint affidavit of financial capacity and support executed by the applicant and the alien spouse with supporting documents showing capacity to support themselves.

Het is niet voor mij, ik heb al een 13a visum, maar als je de vereisten bekijk zie je dat ze op beide websites toch anders zijn.

Toen ik mijn 13a visum ging aanvragen was jou belangrijke punt niet zo belangrijk, er is alleen tijdens het interview naar gevraagd wat voor werk ik doe, maar nooit om financiele statements of papieren gevraagd. Tijdens mijn aanvraag kwam ik er ook achter dat veel vereisten die op de website stonden niet nodig waren. Zo had ik ook geen medische keuring of aids certificaat nodig zijn. Dat kan verandert zijn, of het kan nog steeds niet kloppen.

Vandaar mijn advies om het bij bureau of immigratie te vragen, waar ik overigens niet de enige in was. Maar aangezien jij het ook uitstekend weet neem ik aan dat jij ook een 13a visum aanvraag heb doorlopen en ze daar wel moeilijk deden over je financiele situatie?

Ik moest afschriften van de bankrekening van m'n vrouw meenemen. Waarschijnlijk omdat we alles via haar bankrekeningen doen. Ik zit nog steeds in het proces van een permanente verblijfsvergunning na het "overstaying" verhaal.

Er wordt inderdaad gevraagd wat je inkomsten zijn, werk, spaargeld, pensioen etc. Ze willen zien dat je iets toevoegt aan de Filippijnse economie en dat je geen klaploper bent die op goed geluk naar de Filippijnen komt. Ik weet niet wat voor werk je doet maar als je genoeg verdient zullen ze er verder niet moeilijk over doen.

In 2011 was het inderdaad anders maar ondertussen is er al weer een hoop veranderd, moet je nu maar eens bij het hoofdkantoor in Manila binnen lopen, dan zie je vanzelf wel wat ik bedoel. Je wordt er zelfs in korte broek en op slippers geholpen. Je kunt nu ook door de deur heen en met de mensen ACHTER het raam praten. Dat soort dingen. Het lijkt er allemaal veel beter georganiseerd nu.

De website die ik gelinkt heb op jouw reactie is die van de Filippijnse Immigratie dienst, die zullen het wel weten denk ik.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

Soushkin

Citaat van: Ronny55 op maandag  6 januari 2014, 10:18:23
Citaat van: Soushkin op zondag  5 januari 2014, 18:03:24



Verder, ik heb hetzelfde probleem gehad met die trouwdocumenten. M'n vrouw heeft dan toevallig contacten bij de ombudsman, die hebben ons geholpen. Wat eerst maanden zou duren heeft toen slechts een aantal dagen geduurd. 28-10-2011 zijn we getrouwd, 03-11-2011 had ik die papieren. Bijkomstigheid was wel dat we nu volgens de officiele overheidsdocumenten op 2 November zijn getrouwd en niet op 28 Oktober maar dat maakt voor ons verder niet uit, wij vieren het gewoon de 28ste.


En inderdaad ja, doe alles officieel. Niks regelen via fixers of onder de tafel  doorschuiven. Als ze er achter komen ben je het haasje met die fixers. Geen documenten etc laten vervalsen, ze doen hier niet moeilijk om je de bajes in te gooien als je de boel belazerd. Onder de tafel doorschuiven gaat je vaak een hoop extra kosten, of ze persen je gewoon af. Zo zijn sommige mensen hier.  Als blanke zien ze je hier vaak gewoon als een wandelende en pratende pin automaat. Er komt geld uit jou, of je het nou daadwerkelijk hebt of niet, en geld is net als stront, trekt poepvliegen aan.

niet voor het een of ander  :confused2: Look who's talking now... :lachen: :lachen:

Ik heb niets via fixers geregeld. Alles is officieel gedaan. Dat gaat wat sneller als je de juiste personen kent en kost je verder ook geen geld. Nouja, goed, we hebben ze toen ieder een taart van Red Ribbon als bedankje gegeven. Maar niks onder tafel etc. Vriendendienst zal ik het maar noemen.  :thumb:
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2:

Soushkin

Citaat van: Ronny55 op maandag  6 januari 2014, 15:43:34
een andere mogelijkheid, enkele reis hongkong daar spreek je af met je vrouwtje , jij koop een retourtje Manila enh samen met je vrouwtje naar manila , dan krijg je een balik bayan visum goed voor 1 jaar, wel huwelijks akte voorleggen, tegen dat dat verlopen is is je perament visum ok.


Dat wilden wij ook doen maar is niet geldig, helaas. Voor balik bayan moet je echtgenoot (man/vrouw) minimaal een jaar in het buitenland zijn geweest. Toevallig 2 weken terug nog naar gevraagd toen we bij de immigratie in Manila waren.

Geen goed idee om te proberen dus.
Palimos po, gutom ako. Pisulang pang Mac Do, pang Jollibee.

Maraming salamat, po.

:happy2: