Emigreren, iets om heel goed over na te denken !

Gestart door Cobra, woensdag 12 februari 2014, 19:36:20

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Citaat van: Antonio op woensdag 30 december 2020, 14:40:15
Citaat van: innka3 op zondag 14 april 2019, 15:19:03
Citaat van: Ronny55 op zondag 14 april 2019, 07:25:21
Citaat van: boeman op dinsdag  9 april 2019, 14:27:25
iedereen hier alvast bedankt met de reactie's hier !!!
Hoe blijf ik in orde met ziekenzorg in België als ik naar Filipijnen ga ? Had vernomen dat ik voor 6 maand aanwezig moest zijn in België ? verblijfplaats moet hebben ! iemand ervaring hiermee ?
Ben hier in de  :smiley-philippines: permanent , betaal via mijn pensioen nog alle lasten in  :belgiesmiley: ,ook RMZ . ben wel in orde met de ziekteverzekering als ik in België verzorgd wordt < ben nog steeds ingeschreven bij de voorzorg, maar dat is geen must , de mutualiteiten zijn enkel tussenpersonen tussen jou en de ziekteverzekeringen. Niet alle mutualiteiten aanvaarden leden die in het buitenland wonen, als ik 11 jaar geleden naar de  :smiley-philippines: verhuisde was het bij de CM niet mogelijk , intussen wel heb ik vernomen. Op de "plakkertjes" van de ziekenkas staat mijn adres van hier in de  :smiley-philippines: . Alle kosten gemaakt in de PH zijn voor jou van de moment dat je in  :belgiesmiley: uitgeschreven zijt . Je kan echter ten alle tijden terug naar  :belgiesmiley: voor medische verzorging met tussenkomst van de wettelijke ziekteverzekering...GEEN WACHTTIJDEN.
Hopelijk helpt dit antwoord je verder, zoniet je mag altijd een PM sturen, met je FB of Skype gegevens om een praatje te maken .
pfoej,ronny55 ,ik wou dat dit in NL :nederlandsevlag:  mogelijk was .dat zou toch de idiale oplossing zijn voor ollanders.ook een geode uitleg hoe het werkt voor u.TOP. :thumb:

Toch even inhaken op dit wat oudere topic.
Het ziet er naar uit dat dit gunstig geregeld is in België.
Maar hoe zit dat in Nederland dan, als je uitgeschreven bent uit NL, geen verplichte ziektekostenpremie meer betaalt (of zelfs mág betalen),
en je mankeert iets waarvoor je bijv een operatie nodig hebt. En stel dat je dat in Nederland wil laten doen. Kun je dan "simpelweg" repatrieren, een huisarts dan wel ziekenhuis opbellen, en vervolgens een behandeling krijgen ?
Of ben je gewoon een buitenlander op vakantie, die het zelf moet uitzoeken, en de kosten moet verhalen op zijn verzekering (als je die hebt) ?

Het laatste , je moet eerst toestemming vragen aan je zorgverzekeraar . zonder toestemming betalen ze niet uit.

Cobra

#81
Na 12 jaar in belgie  te wonen is 1 plan verdwenen en enkele (mogelijke) toekomstplannen  er bij gekomen.

ik heb een jaar of 4 geleden een operatie gehad, flinke galsteen, dus hele galblaas er uit gehaald. Is hier een kijkoperatie, paar gaatjes in je lijf en alles word vanaf buiten verwijderd en gehecht.
Als dat je overkomt in  de PH heb je kans dat je opengesneden word (net als hier vroeger ) en 2 weken in het ziekenhuis.

De kosten daarvan zijn ook behoorlijk, hier in BE betaalt de ziekteverzekering vrijwel alles. ik was een 145 euro kwijt geloof ik.

Mijn vrouw heeft operatie gehad, zou in de PH een P500.000 gekost hebben, haar schoonzuster heeft het ook gehad. Begin van K. dus meteen uit voorzorg baarmoeder en eierstokken er uit.
Was helemaal in de beginfase, dus ze was er heel snel bij, dus nog 5 jaar controle nu. Ook deze operatie is hier een kijkoperatie, in de PH worden ze nog opengesneden daar voor met de nodige herstel tijd.

Mijn vrouw liep de volgende middag al rond door het St Lucas ziekenhuis in Gent toen ik er kwam, wat een verschil denk je dan.


Als dat je overkomt in de PH komen de enorme kosten kijken en eventuele afstand tot een behoorlijk ziekenhuis.


Voorheen zei ze altijd dat ze terug wou naar de PH als ze oud was, dat plan is nu in 1 keer compleet verdwenen, ze heeft nu zelf ondervonden wat de voordelen zijn om in een "ontwikkeld" land te wonen met een algemene ziekteverzekering  en diverse goede ziekenhuizen vlak in de buurt. En ik ben blij dat ze dat plan voorgoed heeft laten varen.

5 jaar terug heb ik een nieuwe camper gekocht in Belgie, MC Louis Sovereign 74G met gerobotiseerde 6 versnellingsbak nog, enkel gas geven, (de nieuwe Fiat ducato heeft sinds dit jaar een 9 traps automatische versnellingsbak). 4 jaar geleden een campergarage van 4 x 8 meter gebouwd in mijn tuin met hollowblocks met plat dak en isolatie en EPDM er op, dus die staat lekker binnen.

O.a. door die bouw van die garage en andere activiteiten zoals werken (ik d8 dat ik nog 20 was) heb ik  2 jaar terug  een flinke hernia gehad, 5.5 maand thuis, kon nog geen sok aan mijn rechtse voet houden, dat elastiek deed te veel pijn. Onvoorstelbaar als je dat zelf nooit meegemaakt hebt.

Dan zie je dat ook in Belgie dat goed geregeld is, ik had 1700 euro per maand, zou in NL slechts het basisloon van een trucker geweest zijn en das niet veel.


Nog 3.5 jaar werken en 2 jaar nog wat bijverdienen (geen vol jaar werken) en dan hoop ik te stoppen.

Plan is om dan met de camper door Europa te reizen de meeste tijd van het jaar, in de zomer naar Scandinavie, in de winter naar Spanje en/of Portugal,  zoveel gratis camperplaatsen daar met uitzicht op de oceaan.

En ook met enige regelmaat in Belgie te zijn natuurlijk.

Een andere mogelijkheid is ook nog om te vertrekken naar Spanje, een nieuw of vrijwel nieuw appartement met 1 slaapkamer vind je soms al voor E80.000  op enkele honderden meters van de kust.

Maar das nog een heel groot vraagteken, helemaal geen tuin meer en al mijn gereedschap wegdoen is nogal wat. Ik amuseer me graag met wat klussen in en om het huis.

"Achter de geraniums zitten" en elke dag kijken om hoe laat de buurman naar de bakker gaat  is niks voor mij. :lachen:


Met de camper naar Spanje kan ook, kan je ook genieten van de temperatuur daar.

Zomaar overhaast alles inpakken en wegwezen doen we niet meer.

1 keer gedaan vanuit NL, nu denken we eerst heel goed na.


Naar NL verhuizen komt helemaal niet voor in onze planning, kan ik de camper wel opruimen, word abnormaal duur dan.

Klein voorbeeld, in NL betaal je met kwartaaltarief een 900 euro per jaar aan houderschapbelasting, in Belgie  elk jaar 145 euro verkeersbelasting en dat maakt niet uit of het benzine of diesel of gas is.

Ziekteverzekering ook zoiets, in NL per persoon per maand 130 voor basispakket hoor ik van diverse personen.
In Belgie 85 euro voor dokter en medicijnen en 125 euro voor hospitalisatie per persoon en das PER JAAR !

60 jaar en ouder een 100 euro per jaar er bij.


Met zulke verschillen denk ik niet meer aan "The Promised land" ten noorden van Belgie.


In elk geval kan ik (uit eigen ervaring) 3 dingen zeggen :

1- Blij dat ik opgerot ben uit "The Promised land" (NL). Helaas 20 jaar te laat.
2- Blij dat wij vertrokken zijn uit de PH.
3- Blij dat ik in Belgie woon.

Das mijn persoonlijke mening opgedaan uit eigen ervaring, niet van een ander NA TE ROEPEN zoals er ook hele volksstammen zijn die dat doen.

Das mijn mening, een ander mag er gerust anders over denken, geen enkel probleem voor mij.

Verder nog de beste wensen voor 2021 !

:feestmutstoetertje:
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Guadalupe

Hoi Jaap,

goed te lezen dat het met je vrouw en jouzelf weer goed gekomen is en jullie een goed fundament hebben.
Leuk om zulke plannen te maken,ik zit inmiddels ook aan mijn pensioen en Spanje zal 1 van de verblijfslocaties zijn als alles weer normaal open is,hopelijk ergens dit jaar.

Houd het gezond en we zien elkaar nog wl eens.
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Cobra

Ja, we zullen eens afspreken als het gelegen komt.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Fail_over

Hallo Jaap,

Goed te horen dat het goed gaat met jou en de jouwen.
Tja,  België is zo slecht nog niet. Dat merk ik ook met m'n 4 kids.
De phillipina's zijn echt een hit op school, ze doen het beter dan de europeese kids.
Ondanks de onstuimige relatie met mijn  :smiley-philippines:  heb ik er nog steeds geen spijt van.
Nog iets gehoord van Jeepney?

Groet,
Fail_Over (Former B_C of Black Cheetah)

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......