Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

prioriteiten van een Filippina

Gestart door Digos, vrijdag 29 november 2013, 00:41:58

Vorige topic - Volgende topic

Adik

Citaat van: Hansy op zaterdag 30 november 2013, 13:30:24
M.i. gaat het, gelet ook op de citaten, er om wat de verschillen zijn in denken tussen  :smiley-philippines: en  :eu: mensen.

Daarbij wordt een  :smiley-philippines: gedreven door zijn achtergrond, namelijk de schaamtecultuur.
Hierbij is het heel belangrijk, hoe andere mensen tegen je aan kijken.
Wanneer je getrouwd bent met een westers iemand, dan zal de PH familie denken, dat je heel rijk bent.
Waarschijnlijk wordt deze gedachte niet ontkracht (in een stevig gesprek).

Ben je dus bij de PH familie (of de PH familie bij jou), dan wordt verwacht, omdat je 'veel geld' hebt, en dat je ruimhartig met geld omgaat.

Om vooral geen verkeerde indruk achter te laten, en de indruk te bevestigen van 'rijkdom', zal je PH vrouw zich dan ook voor doen, dat ze zwemt in het geld.
Dit laatste hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Daarmee doe je je eigenlijk anders voor, dan je werkelijk bent.

Een prioriteit van een  :smiley-philippines: is dus altijd de gedachte: wat zullen andere mensen hiervan denken?






Zodra je Duitsland voorbij bent kun je dat soort "omslaan-gedrag" en "ruimhartig met geld omgaan" al verwachten bij partner en schoonfamilie :P Wel grappig om de lezen dat men aan de andere kant van de wereld soortgelijke gewoonten heeft  :biggrinn:

Hansy

Citaat van: Lex1980 op zondag  1 december 2013, 23:30:52
Citaat van: Hansy op zaterdag 30 november 2013, 13:30:24
M.i. gaat het, gelet ook op de citaten, er om wat de verschillen zijn in denken tussen  :smiley-philippines: en  :eu: mensen.

Daarbij wordt een  :smiley-philippines: gedreven door zijn achtergrond, namelijk de schaamtecultuur.
Hierbij is het heel belangrijk, hoe andere mensen tegen je aan kijken.
Wanneer je getrouwd bent met een westers iemand, dan zal de PH familie denken, dat je heel rijk bent.
Waarschijnlijk wordt deze gedachte niet ontkracht (in een stevig gesprek).

Ben je dus bij de PH familie (of de PH familie bij jou), dan wordt verwacht, omdat je 'veel geld' hebt, en dat je ruimhartig met geld omgaat.

Om vooral geen verkeerde indruk achter te laten, en de indruk te bevestigen van 'rijkdom', zal je PH vrouw zich dan ook voor doen, dat ze zwemt in het geld.
Dit laatste hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Daarmee doe je je eigenlijk anders voor, dan je werkelijk bent.

Een prioriteit van een  :smiley-philippines: is dus altijd de gedachte: wat zullen andere mensen hiervan denken?

Zodra je Duitsland voorbij bent kun je dat soort "omslaan-gedrag" en "ruimhartig met geld omgaan" al verwachten bij partner en schoonfamilie :P Wel grappig om de lezen dat men aan de andere kant van de wereld soortgelijke gewoonten heeft  :biggrinn:

Ik weet niet wat 'voorbij Duitsland' er mee te maken heeft, ik moest wel direct denken aan de televisie serie "Schone schijn" met Hyacinth and Richard Bucket ("Bouquet")

Zulk gedrag kom je echter overal tegen, en is niet specifiek gerelateerd aan de cultuur van een land.

Het is echter ander gedrag, dan gedrag voortvloeiend uit verwachtingspatronen van familie.
De drijfveren zijn m.i. verschillend.

Adik

Citaat van: Hansy op dinsdag  3 december 2013, 19:08:56
Citaat van: Lex1980 op zondag  1 december 2013, 23:30:52
Citaat van: Hansy op zaterdag 30 november 2013, 13:30:24
M.i. gaat het, gelet ook op de citaten, er om wat de verschillen zijn in denken tussen  :smiley-philippines: en  :eu: mensen.

Daarbij wordt een  :smiley-philippines: gedreven door zijn achtergrond, namelijk de schaamtecultuur.
Hierbij is het heel belangrijk, hoe andere mensen tegen je aan kijken.
Wanneer je getrouwd bent met een westers iemand, dan zal de PH familie denken, dat je heel rijk bent.
Waarschijnlijk wordt deze gedachte niet ontkracht (in een stevig gesprek).

Ben je dus bij de PH familie (of de PH familie bij jou), dan wordt verwacht, omdat je 'veel geld' hebt, en dat je ruimhartig met geld omgaat.

Om vooral geen verkeerde indruk achter te laten, en de indruk te bevestigen van 'rijkdom', zal je PH vrouw zich dan ook voor doen, dat ze zwemt in het geld.
Dit laatste hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Daarmee doe je je eigenlijk anders voor, dan je werkelijk bent.

Een prioriteit van een  :smiley-philippines: is dus altijd de gedachte: wat zullen andere mensen hiervan denken?

Zodra je Duitsland voorbij bent kun je dat soort "omslaan-gedrag" en "ruimhartig met geld omgaan" al verwachten bij partner en schoonfamilie :P Wel grappig om de lezen dat men aan de andere kant van de wereld soortgelijke gewoonten heeft  :biggrinn:

Ik weet niet wat 'voorbij Duitsland' er mee te maken heeft, ik moest wel direct denken aan de televisie serie "Schone schijn" met Hyacinth and Richard Bucket ("Bouquet")

Zulk gedrag kom je echter overal tegen, en is niet specifiek gerelateerd aan de cultuur van een land.

Het is echter ander gedrag, dan gedrag voortvloeiend uit verwachtingspatronen van familie.
De drijfveren zijn m.i. verschillend.

Ik doelde op midden/oost europa waar in mijn ervaring de verwachting van de familie ook behoorlijk bepalend is voor het gedrag van je partner (zeker als schoonfamilie nabij is) nu ik dit zo op schrijf bedenk ik me dat het zelfs wel eens gewoon onder de noemer vrouwelijk gedrag kan vallen (NL uitgezonderd) ;) maar mocht iemand andere ervaringen hebben, het kan ook zijn dat ik dat aantrek hoor  :biggrinn:

Baron

 :atyourservice:

We heben het hier over de prioriteiten van een Filipina. Dus echte prioriteiten zijn, zo heb ik tijdens mijn pastoraal werk in de hoereca al vaak kunnen vaststellen:

Enkele uitspraken van wat (jonge) vrouwen en ervaringen:

ik doe niet wat ik wil, maar wat ik moet doen. Voor mijn kind.
Doe het voor mijn kinderen.
Ik "moet"  zorgen voor mijn kind, mijn moeder, mijn jonge broertjes en zusjes.
Survival. (de maandhuur, melk voor mijn kind, eten, en !!!!   schoolgeld (vaak).

De grote hoop is dan dat ooit dat kind waar zij het geld voor bij mekaar "schrapen" slaagt in het leven en voor hen kan zorgen. Zo ken iik enkele vrouwen die het gemaakt hebben want .... dat kind is nu volwassen, heeft betere baan en geeft mama netjes geld iedere maand zodat mama niet meer hoeft te gaan "werken".

Wil je het ruimer zien, dan trek dit door tot bv in je relatie. de prioriteiten blijven hetzelfde: haar kinderen, ouders, broertjes en zusjes. En daar dus voor zorgen. Daat wordt ze op afgerekend ook door verdere familie, dus daar zal haar geld ook het eerste heen gaan.
Een andere prioriteit van de Filipina is: ja, jij zelf. Haar vriend. ega, asawa, partner. Die moet er ook goed opstaan, goed verzorgd worden. Zijn bordje wort door de Filipina aan het buffet gevuld, met wat ie lekker vindt, en wat gezond voor hem is. Ook seksueel zal ie vaak krijgen en zo vaak als ie wil wat ie wil. Dat hoort zeker ook bij de prioriteiten van een Filipina. Niet alleen ben jij vaak de basis van het succes, door de grote geldbron te zijn. Tevens natuurlijk heb je status als blanke! (ga dus in godsnaam niet in je onderhemd lopen bij je familie). Blijf "gekleed" en liefst wat afstandelijk, des te meer status heb je en des te meer status en aanzien krijgt zij!
Ook een deel van haar status krijgt je brouw vanwege het beter of minder goed vervullen van haar rol als echtgenote!
Gaat de man vreemd bv en de vrouw klaagt, dan is het al snel: de man gaat vreemd dus zij zal hem wel niet goed in bed verwennen. dus het keert zich tegen haar.
Zij, de Filipina, heeft bepaalde rollen te vervullen, met bepaalde verwachtingspatronen.
Zij moet een goede moeder zijn, de goede dochter, en de goede zus. Maar ook de goede echtgenote (dus verzorgster, kok, bedgenote, omgaan met geld enz.) Daaraan voldoen, en dius in de Filipijnse invulling daarvan, zijn de prioriteiten.

Denk ik tenminste. :daag: :denk:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

stijn54

Ik ben momenteel op bezoek bij de familie van mijn vriendin in Daanbatayan. Als ik hier ben heb ik het gevoel dat ik alleen  maar goed ben om te betalen. De ganse dag spelen ze majong of zoiets en kaarten maar altijd voor geld. Zelfs als ik kaart met haar familie moet het altijd voor geld zijn, ik verlies dan altijd uiterraad. Voor de rest schenken ze geen aandacht aan mij. Als ik dat vergelijk hoe de meeste mannen hun Filipijnse vrouw in Belgie behandelen is dat toch een heel groot verschil. Ze worden hier in feite in de watten gelegd maar dat gevoel heb ik zeker hier niet en deze ervaring is niet allenstaand , ik heb nog al vriendinnen gehad en het is altijd hetzelfde. Haar zuster spreekt vloeiend englels en heeft een duiste vriend maar praat zelden met mij. Ik denk dat ik hier beter single blijf en geen commitment meer aanga , het geeft je alleen kopzorgen en frustraties.

innka3

Citaat van: stijn54 op zaterdag  1 maart 2014, 06:36:13
Ik ben momenteel op bezoek bij de familie van mijn vriendin in Daanbatayan. Als ik hier ben heb ik het gevoel dat ik alleen  maar goed ben om te betalen. De ganse dag spelen ze majong of zoiets en kaarten maar altijd voor geld. Zelfs als ik kaart met haar familie moet het altijd voor geld zijn, ik verlies dan altijd uiterraad. Voor de rest schenken ze geen aandacht aan mij.

Ik denk dat ik hier beter single blijf en geen commitment meer aanga , het geeft je alleen kopzorgen en frustraties.
goed gezien  :jajaja: beter nu je valiez pakken en de rest van de vakantie  lekker alleen
doen,zonder stres  :biggrinn:

Blauwvinger

Goed gezien, direct kappen met die griet en familie.
koffer pakken en dierect weg. Nooit meer terug komen.
Er zijn genoeg goeie vrouwtjes te vinden in  :smiley-philippines:

nils

Citaat van: stijn54 op zaterdag  1 maart 2014, 06:36:13
Als ik hier ben heb ik het gevoel dat ik alleen  maar goed ben om te betalen. .
De vergelijking blank=bank gaat hierbij redelijk goed op.
De 'foute' personen komen vanzelf naar je toe, die je voornamelijk als flappentapper zien.
Iig heb jij je verstand niet in je broekzak.

Daarentegen moet je je niet verbazen als je partner de waard van je geld verkeerd inschat,
mocht ze nooit met grotere sommen geld in haar portemonnee hebben rondgelopen.
Als je kijkt naar wat een gemiddelde jongere in Nederland en Belgie met hun eerste geld in Nederland doen,
zou je als ouder ook niet direct je huishoudgeld ter beschikking stellen.

Terugkomend op het topic met prioriteiten.
Prioriteit nummer 1 is ons leven hier en dan haar familie, wat denk ik bij de meeste zo is.
Dit betekent zeker niet dat haar familie op de achtergrond staat,
maar de balikbayan box heeft eerder hollandse karakter eigenschappen dan wat de gemiddelde OFW naar huis stuurt.
Gelukkig heb ik een schoonfamilie die geen geldwolfen zijn.

Daarentegen ken ik eigenlijk geen Filipina die de hand volledig op de knip houdt, mocht haar familie het niet breed hebben.
Mocht je eenmaal een relatie opgebouwd hebben en getrouwd zijn,  dan komt dit topic vanzelf naar voren.

Baron

 :hoedjeaf:

Ja Stijn54, ik herken dat, ik ken ook van die Filipina "clans" (wat zussen nichten, vriendinnen) die altijd aan het spelen van mahjong zijn. Of pokeren of bingo. Dit is dan wel in Duitsland, ze werken zelf maar iedere vrije middag, avond en soms een heel weekend aan het spelen. Er wordt dan een feest ge-organiseerd in huis en dan zitten ze op 3 verschillende plaatsen in huis. De arme echtgenoot en kinderen en hun belangen en interesses, bv eens mee naar een schoolfeest of uitje van het werk van de man, worden totaal genegeerd.

Stijn, er zijn beslist duizenden goede vrouwen die je ook zouden willen hebben. Ik ken er vele die wel een gewoon goede vent willen en die niet speelzuchtig zijn.
En als dat niet lukt, kun je beter "alleen" blijven met een aantal goede massages per week van wat goede masseuses.
Zie dat vaak om mij heen en die mannen zien er gezond en gelukkig uit. Wel oppassen met de drank! Van een goede massage heeft nog nooit iemand levercirrose (of hoe heet dat) gekregen. Integendeel, bij een goede massage worden alle stijve spieren weer losgemaakt, je bloeddruk zakt, je gemoedsrust verbetert enz.
Okay, kost wel wat, maar dan krijg je er zelf nog wat voor terug. En beter wat geven aan ee sympathieke masseuse als aan zo een k.t familie.

Pak je biezen. Als het moet in een bliksemaktie. Gewoon opeens weg! Heb je een onderduikadres nodig? Denk je dat ze je achter na gaan of kun je veilig weg.

Drie keer in de week een massage is ook een geregeld leven!

:ikkeniebegrijp: :denk: :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

stijn54

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga er zeker rekening mee houden.
Als ik alleen met haar ben ben ik gelukkig maar de toekomst zal zo niet zijn als ik in de Filippijnen lang zou blijven, de familie zal er altijd zijn en ook haar dochtertje.
Ik ga voor zes maanden belgie en zes maanden Filippijnen  en wat massages :lachen: en wie weet ontmoet ik toch iemand voor lange termijn.
:thankyoufw5: