Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belgen bedankt

Gestart door Ronny55, vrijdag 11 juli 2014, 05:45:25

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

"Belgen bedankt, ik ben van de kanker af!"


Kankerpatiënt Nol van Bekhoven had volgens Nederlandse artsen al dood moeten zijn, maar het tegendeel is waar. Na een behandeling in België is hij nu zelfs tumorvrij.

Eén ding weet ik zeker: zonder de Belgen had Nol nu niet meer naast me gezeten
Anja
Hij zou hooguit het voorjaar halen, maar nu zit Nol van Bekhoven glimlachend in zijn tuinstoel. Na een unieke operatie in Gent en een laatste chemotherapie hebben Nol en zijn vrouw Anja vorige week het goede nieuws gehoord: de tumor is verdwenen. Op scans is niets meer te zien. "Als het aan Nederlandse artsen had gelegen, was ik er al niet meer geweest."

Nol en Anja deden hun verhaal in april in de Nederlandse krant AD. Nol was opgegeven in Nederlandse ziekenhuizen, maar zocht verder. Hij kwam in Gent terecht, waar ze hem wel durfden te opereren.

Met een scan, iedere 3 maanden, houden de artsen Nol de komende jaren in de gaten. En een sterke vent zoals vroeger zal hij niet meer worden. "Mager zal ik blijven, maar ik ben er nog. Elke ochtend sta ik op, maak een rondje in de tuin en ben gelukkig."

Smeekbedes
Hun verhaal zorgde voor veel aandacht. Anja's en Nols zorgverzekeraar DSW krijgt sindsdien smeekbedes van andere kankerpatiënten die óók naar Gent willen en in Gent merken de artsen een grote toename van Nederlandse patiënten die een second opinion willen.

Of de kanker ooit terugkomt, is de vraag die Anja en Nol nu bezighoudt. Het is een beladen term om iemand 'schoon' of 'kankervrij' te noemen, weet Anja van Bekhoven ook. Ze is voorzichtig. "Ik houd er rekening mee dat het ooit terugkomt," zegt ze. "Maar blij? Dolgelukkig ben ik." Nol is optimistischer: "Ik ben ervan af. Ik weet het zeker!"

Uniek
De gecombineerde slokdarm-lever-operatie die Nol onderging, was uniek voor België, maar al vaak uitgevoerd in Engeland en Japan. Toch willen Nederlandse artsen er nog niet aan beginnen. Slechts één ziekenhuis, ZorgSaam in Terneuzen, heeft een jarenlange samenwerking met Gent. Zij regelden de voor- en nazorg.

Zorgverzekeraar DSW uit Schiedam vergoedde, bij wijze van uitzondering, de operatie. "We zijn heel blij dat het goed gaat met deze meneer, maar operaties in het buitenland blijven een uitzondering, die we keer op keer beoordelen," zegt directeur Chris Oomen van DSW.

Voor Nol en Anja verdient DSW een standbeeld. "Ze steken hun nek uit. Het is een reguliere operatie, geen vage alternatieve therapie. Ik kan er nog steeds niet bij dat Nederlandse artsen niet durven."

Voorzichtig
Het verhaal van de behandeling in Gent leverde ook kritiek op. Het zou patiënten valse hoop geven, maar Oswald Varin, de behandelend chirurg in Gent blijft erbij: er is patiënten soms goede kwaliteit van leven te bieden, terwijl ze in Nederland zijn uitbehandeld. Toch is Varin voorzichtig, want kanker is geniepig en voor conclusies is het erg vroeg. "Natuurlijk kan het terugkomen. Over maanden of jaren, maar ook dan hebben mensen nog veel extra tijd gewonnen." Anja en Nol zijn nu al blij met die extra tijd. Anja: "Nederlandse artsen verwijten ons dat we zinloos zijn doorgegaan en eigenwijs zijn. Eén ding weet ik zeker: zonder de Belgen had Nol nu niet meer naast me gezeten."

Bron: HLN.be-nieuws i

Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Amice

Mooi bericht.  :thumb:

Tja ik blijf erbij dat in  :nederlandsevlag: veel overgewaardeerd is.
men beschermd eigen opleiding en schatten die hoog in ,terwijl opleidingen van andere landen juist lager worden gewaardeerd. per saldo komt het erop neer dat het nagenoeg gelijk is.

Voorbeeld hiervan was onlangs weer te lezen. "Alfa studenten krijgen te gemakkelijk hun bull in  :nederlandsevlag:, de examens zouden te makkelijk wezen.
Maar het zijn juist die opleidingen die men nodig heeft dus men marchandeert maar wat.

Ook herriner ik me Koen nog die hier in de phils kwam met prostaat kanker en woest was op  :nederlandsevlag: doktoren die enkel maar wilde opereren omdat er meer aan verdiend wordt. Toen hij dit weigerde kon het opeens met bestraling behandeld worden.
Koen heeft het naast zich neergelegd, zijn vertrouwen in de doktoren was volledig weg en is toen naar de phils vertrokken om zijn laatste maanden te slijten. Toen de pijn te erg werd heeft hij er maar n kogel aan gewaagd.

Zo zie je maar dat je flink op moet passen waar ook ter wereld.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ronny55

Tja, het is al langer geweten dat  :nederlandsevlag: die de kans hebben zich in  :belgiesmiley: laten verzorgen...Ik ben van Genk daar is het zol (ziekenhuis oost limburg) universiteits zuikenhuis , daar is het zover dat men een quota heeft moeten instellen wat betreft het aantal  :nederlandsevlag: patienten zodat er ook nog bedden voor  :belgiesmiley: patienten zouden zijn, Mijn nicht werkt daar als hoofdverpleegster die wist me te vertellen, "De meeste komen naar hier omdat de sfeer en de omgang met het verplegend personeel in  :belgiesmiley: veel beter is. Dus , blijkbaar gaat het niet alleen om de knowhow...want ook Nederlandse chirugen zijn daar werkzaam . Blijkbaar binnen een straal van 60 km mag men ook grensoverschrijdend gaan voor verzorging.  :weetikniet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Cosyns Guy

Citaat van: Ronny55 op vrijdag 11 juli 2014, 10:15:47
Tja, het is al langer geweten dat  :nederlandsevlag: die de kans hebben zich in  :belgiesmiley: laten verzorgen...Ik ben van Genk daar is het zol (ziekenhuis oost limburg) universiteits zuikenhuis , daar is het zover dat men een quota heeft moeten instellen wat betreft het aantal  :nederlandsevlag: patienten zodat er ook nog bedden voor  :belgiesmiley: patienten zouden zijn, Mijn nicht werkt daar als hoofdverpleegster die wist me te vertellen, "De meeste komen naar hier omdat de sfeer en de omgang met het verplegend personeel in  :belgiesmiley: veel beter is. Dus , blijkbaar gaat het niet alleen om de knowhow...want ook Nederlandse chirugen zijn daar werkzaam . Blijkbaar binnen een straal van 60 km mag men ook grensoverschrijdend gaan voor verzorging.  :weetikniet:
Mag men zich niet in heel Europa laten medisch behandelen zolang de ziekenkas van het thuisland betaald.Hier komen nogal wat Engelsen voor zware operaties en dergelijke omdat de wachtlijsten in de UK zolang zijn...ze zijn hier soms ook wel lang maar naar ik van sommige Engelsen gehoord heb loopt het daar echt de spuigaten uit.

Ronny55

Ieder Land of verzekering heeft daar zijn eigen reglementatie over ,  :denk:   :nederlandsevlag: kunnen vrij naar het buitenland als het binnen de straal van 60 km is of als de verzekering het goedkeurd . UZ Gent lag buiten de 60 km , maar daar had de verzekering het fiat voor gegeven  :jajaja: .

    Zo merk je maar ,dat op gebied van gezondheidszorg in sommige  :eu: landen goed toeven is en in anderen "Huilen met de pet op".

@ Guy , jaja de Engelsen moeten niks van  :eu: weten zolang het niet aan hun vel raakt, want dan is  :eu: plots weer goed genoeg
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.