Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

verkeerd gesexed

Gestart door Adriaan, zondag 19 oktober 2014, 05:59:21

Vorige topic - Volgende topic

Adriaan

Ik schreef dit in de eerste plaats voor mijn thuisfront maar ik geloof dat het ook hier een plaatsje kan vinden:

Ik zit voornamelijk thuis, tussen mijn boeken, en een ondernemende rat is zowat het enige dat mijn vrede bedreigt in dit land waar de kranten elke dag weer berichten over nieuwe misdaden. Een daarvan is bijzonder tragisch voor alle betrokkenen. De naam van de moordenaar, Pemberton, een negentienjarige Amerikaanse marinier deed me denken aan Pinkerton, de Amerikaanse tijdelijke echtgenoot van Madame Butterfly in Puccini's opera. Ook hij was een moordenaar, zij het dan indirect. Door zijn Japanse geliefde in de steek te laten dwong hij haar tot hara kiri (door Puccini's opera de meest muzikale hara kiri ooit). Pinkerron bleef alleen achter met berouw (en een Amerikaanse echtgenote). Met de grasgroene Pemberton, die nog nooit buiten de US,en wschl. zelden buiten zijn dorp, was geweest, is het erger gesteld. Op zijn eerste verlof in dit land viel hij voor de verleidingskunsten van een mooie vrouw. Toen beiden zich hadden afgezonderd in een hotelkamer bleek zij geen vrouw doch een man te zijn. Hij wurgde en verdronk haar in het toilet. Een onmenselijke daad maar de man/vrouw is dood en "buiten leed en leven". De moordenaar zal echter wschl. de rest van zijn leven in een Filipijnse gevangenis moeten doorbrengen. Een hard lot voor een negentienjarige.

Merkwaardigerwijze is er ook hier een toneelprecedent. Ik heb het over de film Madame Butterfly, die sommigen van jullie misschien gezien hebben. Ze vertelt de ten dele ware geschiedenis van een Franse diplomaat (superieur geacteerd door Jeremy Irons). die verliefd wordt op de figuur die in een Chinese versie van de opera Madame Butterfly uitbeeldt. Zij krijgen een verhouding en waneer die diplomaat een meer seniorie rang krijgt gaat de Chinese overheid er zich mee bemoeien. Die dwingt zijn geliefde voor het  morgenland/vaderland te spioneren. De diplomaat leent zich er tenslotte toe en wordt uiteindelijk, tezamen met zijn amour, in Frankrijk  gearresteerd. Hij bemerkt pas in de arrestantenwagen dat zijn geliefde een man is. Zijn liefde en zijn geestelijk welbevinden zijn niet bestand tegen die schok. In een toneelvoorstelling in de gevangenis beeldt hij zelf Butterfly uit en snijdt zijn halsslagader door. Madame Butterfly en zijn liefde moesten dood dus werd hij zelf maar die tragische Japanse dame waar zijn Chinese minnaar hem in had doen verlieven.

Om terug te keren naar die Amerikaanse marinier: zelfhaat en schaamte over gevallen te zijn voor een man (er is niet nader aan te duiden evidentie dat hij actief de liefde bedreef wschl. zonder nog door te hebben met welk geslacht hij van doen had) resulteerden in naar buiten gerichte agressie. Hoewel de kranten dagelijks berichten over misdaden (vele begaan door de politie zelf)  heeft deze bijzondere daad veel opschudding verwekt. Amerikanen zijn hier erg populair (volgens een recent survey meer populair dan waar ook ter wereld, inclusief de VS zelf) maar bij een dergelijke gebeurtenis worden alle anti-Amerikaanse elementen gemobiliseerd.

Bij mijn eerdere verblijf hier, zo'n acht jaar geleden, vond er iets dergelijks plaats. Een Amerikaanse militair, die de avond in een bar had doorgebracht met een dame die zich min of meer aan hem had opgedrongen, verliet tenslotte met haar, beiden stomdronken, dat etablissement om door een kameraad in een combi naar zijn kazerne te worden gereden. Onderweg kwamen zijn pas verworven geliefde en hij tot dronken intimiteiten die zij later verkrachting beliefde te noemen. Het werd een geruchtmakende zaak ook al omdat het leidde tot touwtrekkerij tussen Amerikaanse en Filipijnse autoriteiten over de kwestie waar hij, gedurende de  rechtszaak, in voorlopige hechtenis zou moeten zitten. Oorspronkelijk werd dat een Filippijns cachot maar de Amerikanen wisten hem daar in een "Nacht und Nebel" operatie uit te krijgen en voorlopig in de Amerikaanse ambassade onder te brengen. Ook die zaak veroorzaakte een hoop heisa. Het gerechtshof was gedurende de zittingen voortdurend omringd door leden van feministische organisaties die de hoogste straf voor die beweerde aanrander eisten. Hij kreeg tenslotte veertig jaar. Ga er maar aan staan. Maar ziet, bij hoger beroep bleek plotseling dat de dame, nu hoog en droog in de VS (en wschl. omgekocht met een "groene kaart") haar aanklacht had ingetrokken en er volgde dus vrijspraak.


We hebben hier te maken met een rechtsbedeling (om maar een eufemisme te gebruiken) die afwijkt van wat men in de meeste Westerse landen op dat gebied vinden kan. Vervolging wordt vaak aan het initiatief van de naaste betrokkenen overgelaten, zelfs in gevallen van moord en doodslag. En die betrokkenen kunnen, na een hen tevreden stellende schikking, de aanklacht intrekken.

Zal dat in dit geval ook gebeuren? Er zijn een moeder en een zuster die vervolging eisen (ze zullen niet rijk zijn en kunnen zich misschien tevreden stellen met een geldelijke schikking) maar er is ook een Duitse "verloofde"van de vermoorde transsexueel die al trouwplannen met haar/hem had (zonder overigens in het duister te zijn over de sexe van zijn aanstaande bruid). Die heeft ook om wraak geroepen.



Ifugao

Het hele verhaal roept bij mij telkens de vraag op: Was de publieke opinie en de ophef erover ook zo hevig geweest als het niet een US Marine betrof, maar een mede Pinoy? In dezelfde week heb ik in de kranten gelezen over moorden op zakenlui in Makati, Barangay chiefs (x3) ergens hier, moorden in Mindanao. Deze week een moord hier in de straat van een Pinoy. Dagelijks vinden hier zo verschrikkelijk veel moorden plaats die nauwelijks de pers halen.
Maar omdat het nu toevallig een "foreigner" betreft staat het hele land op zijn kop.
Overigens ben ik het wel eens met de meeste pinoys die willen dat hij door een PH rechtbank wordt berecht en zijn tijd in de PH moet uitzitten.

(Verder, het slachtoffer had zijn doodvonnis simpel kunnen voorkomen door van te voren zijn werkelijke identiteit vrij te geven, bij geheimhouding kun je problemen verwachten)   

bananacreek

Citaat van: Ifugao op zondag 19 oktober 2014, 12:44:50
Het hele verhaal roept bij mij telkens de vraag op: Was de publieke opinie en de ophef erover ook zo hevig geweest als het niet een US Marine betrof, maar een mede Pinoy? In dezelfde week heb ik in de kranten gelezen over moorden op zakenlui in Makati, Barangay chiefs (x3) ergens hier, moorden in Mindanao. Deze week een moord hier in de straat van een Pinoy. Dagelijks vinden hier zo verschrikkelijk veel moorden plaats die nauwelijks de pers halen.
Maar omdat het nu toevallig een "foreigner" betreft staat het hele land op zijn kop.
Overigens ben ik het wel eens met de meeste pinoys die willen dat hij door een PH rechtbank wordt berecht en zijn tijd in de PH moet uitzitten.

(Verder, het slachtoffer had zijn doodvonnis simpel kunnen voorkomen door van te voren zijn werkelijke identiteit vrij te geven, bij geheimhouding kun je problemen verwachten)   

Daar moet ik het mee eens zijn..............bij deze zaak waarbij alleen een bayut is uitgeschakeld is in een paar dagen al veel meer gekakel gekomen dan de Maguindanao Massacre...en die zijn na 5 of 6 jaar nog steeds niet "arraigned" (voorgeleid)........... :negatief: :negatief:

Uit de negros Chronicle

Adriaan

Ik weet niet wat er  fout is gegaan met mijn oorspronkelijke bericht. Ik heb het nu trachten te zuiveren van alle herhalingen. Sorry.

Ja ik ben het eens met zowel Ifugao als Creek. Ondanks alle beweringen over de populariteit van Amerikanen en buitenlanders in het algemeen, blijkt bij een dergelijke gebeurtenis hoe, direct onder die oppervlakte van zgn. populariteit, een flinke dosis ressentiment en rancune schuil gaat. Dat commentaar in de Negros Chronicle is schokkend.

bananacreek

Citaat van: Adriaan op zondag 19 oktober 2014, 16:08:59
Ik weet niet wat er  fout is gegaan met mijn oorspronkelijke bericht. Ik heb het nu trachten te zuiveren van alle herhalingen. Sorry.

Ja ik ben het eens met zowel Ifugao als Creek. Ondanks alle beweringen over de populariteit van Amerikanen en buitenlanders in het algemeen, blijkt bij een dergelijke gebeurtenis hoe, direct onder die oppervlakte van zgn. populariteit, een flinke dosis ressentiment en rancune schuil gaat. Dat commentaar in de Negros Chronicle is schokkend.

Negros Chronicle Editor..........heeft het niet al teveel op met blanken

Ely Dejaresco



http://www.loypalapos.com/boholschoicecuts/?p=652

Maar heeft toch wel een Amerikaan voor hem werken als collumnist.........


peldoman

Kijk ,wat er gebeurd is , is niet goed te praten.
Maar om te zeggen dat de witneuzen in een box naar huis moeten.
Nu worden alle witneuzen over 1 kam gescheerd.
Waar zou het land zijn zonder al die witneuzen??

Amice

Mja, zoals al gezegd reppen ze er niet over dat ze door de Amerikanen bevrijd zijn van de veel ergere japanezen en feitelijk bevrijd zijn.
Ook nu zie je weer met de dreiging van China dat ze de USA nodig hebben als afschrikking en als de hel losbarst dan zijn het wel de Amerikanen die hun leven mogen opofferen voor de Filipino's.

Als dis land aan hun lot of liever gezegd aan hun eigen cultuur wordt over gelaten dan implodeert per saldo het hele land en maken ze elkaar af en is het land een makkelijke prooi voor sterkere landen zoal China.

Het gezegde luidt" men moet het noodlot niet tarten" dus wellicht is het tijd om ze aan hun noodlot over te laten of toch op zijn minst hen met de gevolgen van hun cultuur te confronteren.  :weetikniet:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

regenwolkje

Citaat"Look at how many whites exploit our poor natives here."

Dat valt niet te ontkennen, maar ze zijn zelf ook niet zo onschuldig. Hoeveel buitenlanders worden er niet uitgebuit en financieel uitgeperst door chatgirls?

CONFESSIONS OF A FILIPINA CHAT GIRL: A WARNING ABOUT ONLINE CHAT SCAMS

Om dan nog niet te spreken van de speciale (lees: hogere) tarieven voor foreigners, de foreign-card ATM mafia fee enzovoort...

Amice

Citaat van: regenwolkje op maandag 20 oktober 2014, 13:02:24
Citaat"Look at how many whites exploit our poor natives here."

Dat valt niet te ontkennen, maar ze zijn zelf ook niet zo onschuldig. Hoeveel buitenlanders worden er niet uitgebuit en financieel uitgeperst door chatgirls?

CONFESSIONS OF A FILIPINA CHAT GIRL: A WARNING ABOUT ONLINE CHAT SCAMS

Om dan nog niet te spreken van de speciale (lees: hogere) tarieven voor foreigners, de foreign-card ATM mafia fee enzovoort...


Integendeel, als de USA morgen in een onbekend gebied een nieuwe basis bouwt of dat bekent wordt dat ze daar langere tijd verblijven dan zijn binnen een week de hoeren en de transgenders ook an mass daar te signaleren.
Daar vragen die Amerikanen niet om hoor, dat doen de Filipino's zelf wel want er is geld te verdienen.

Moet je maar eens opletten hoe snel plaatselijke zogenaamde keurige  meiden, plots als een blad aan de boom omslaan in wilde wijven, ook al zijn die voornoemde hoeren er niet.

Het is Filipino's er ook wat aan gelegen om de vrouwen zo te hebben, daarin zijn buitenlanders heus niet de enigen.
Soms heb ik zelfs de neiging om te stellen dat die meiden zover gek gemaakt worden door de filipino's zelf en niet door de buitenlanders.

In batangas bijvoorbeeld vindt je amper buitenlanders moet je daar maar eens een bar ingaan, dan zie je hetzelfde als in en bar in Olongapo of andere steden met buitenlanders.
Een Filipino/a is nooit schuldig dat zijn altijd anderen en ook dat is hun cultuur.





Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

peldoman

Citaat van: Amice op maandag 20 oktober 2014, 14:07:52
Citaat van: regenwolkje op maandag 20 oktober 2014, 13:02:24
Citaat"Look at how many whites exploit our poor natives here."

Dat valt niet te ontkennen, maar ze zijn zelf ook niet zo onschuldig. Hoeveel buitenlanders worden er niet uitgebuit en financieel uitgeperst door chatgirls?

CONFESSIONS OF A FILIPINA CHAT GIRL: A WARNING ABOUT ONLINE CHAT SCAMS

Om dan nog niet te spreken van de speciale (lees: hogere) tarieven voor foreigners, de foreign-card ATM mafia fee enzovoort...


Integendeel, als de USA morgen in een onbekend gebied een nieuwe basis bouwt of dat bekent wordt dat ze daar langere tijd verblijven dan zijn binnen een week de hoeren en de transgenders ook an mass daar te signaleren.
Daar vragen die Amerikanen niet om hoor, dat doen de Filipino's zelf wel want er is geld te verdienen.

Moet je maar eens opletten hoe snel plaatselijke zogenaamde keurige  meiden, plots als een blad aan de boom omslaan in wilde wijven, ook al zijn die voornoemde hoeren er niet.

Het is Filipino's er ook wat aan gelegen om de vrouwen zo te hebben, daarin zijn buitenlanders heus niet de enigen.
Soms heb ik zelfs de neiging om te stellen dat die meiden zover gek gemaakt worden door de filipino's zelf en niet door de buitenlanders.

In batangas bijvoorbeeld vindt je amper buitenlanders moet je daar maar eens een bar ingaan, dan zie je hetzelfde als in en bar in Olongapo of andere steden met buitenlanders.
Een Filipino/a is nooit schuldig dat zijn altijd anderen en ook dat is hun cultuur.






En niet alleen in de Phils, werkt in  :nederlandsevlag: gewoon door!!!
Niet alleen wat mensen betreft, ook wat apparaten betreft. Het ligt nooit aan hun zelf!
Sorry, of mijn fout kennen ze niet.