Hoe zit dat nu met eigendom in de Filipijnen voor 'foreigners'?

Gestart door polowonder, zondag 28 december 2014, 13:37:51

Vorige topic - Volgende topic

jiggy

Citaat van: yepyep op maandag 30 november 2015, 06:51:18
Bananacreek heeft het juist.

Wij hebben onlangs ook een huis gekocht en ik moest ook een Affidavit of waiver by foreign husband tekenen. Dit is voor de Registry of Deeds, die de titel verzorgen.
Het huis staat nu op naam van mijn vrouw, married to me.

Heel irritant allemaal en blijkbaar volgens de onderstaande tekst achterhaald. Toch zijn er Registry of Deeds die nog steeds met de waiver werken.

Feit is dat je nooit voor de volle 100% eigenaar kunt worden van een huis met lot. Blijkbaar zijn er wel constructies zoals een corporatie opzetten, waar je 40% eigenaar kunt worden (van het huis?), maar de grond daar kun je in principe naar fluiten. En wat is een huis alleen waard als het op grond staat van je vrouw?

Het huis met lot kan alleen op jouw conto komen, als je vrouw overlijdt oid.

======================================================================================================


BUYER & SELLER RESOURCES
AFFIDAVIT OF WAIVER BY FOREIGN HUSBAND

In the past, it has been an accepted practice that before a Filipina wife married to alien husband registers a real property under her name, the Register of Deeds, as a matter of pre- requisite, requires that an affidavit of waiver of rights executed by the foreigner spouse must also be presented (LRA Consulta No. 2738, June 23, 2000).

However, in subsequent Consulta Nos. 3543 and 3554 dated March 12, 2003, the LRA Administrator has ruled that the requirement of such affidavit of waiver of rights is a mere surplusage as it serves no useful purpose, other than being void.

http://www.makaticondo.net/Buyers_Resources/page_2002146.html

Dus, yepyp...  als ik het goed begrijp heb jij voor het lot geen lease van 25 jaar (+ 25 jaar verlenging) gedaan bij de aankoop van die eigendom...? Of is zo een lease slechts mogelijk wanneer een foreigner ZELF bouwt op een perceel van zijn eega?

Ik kan me inbeelden dat de filipina in bepaalde gevallen "niet gelukkig" is wanneer haar foreigner husband dergelijke leasing zou doen omdat dit een teken van "ingebouwde zekerheid" is , "just in case"?

Mij lijkt het logisch en normaal. Uiteindelijk is het toch de foreigner die betaalt, maar officieel geen eigenaar kan worden. Hier in België zou het ook niet redelijk zijn mocht een gezamelijk verworven eigendom slechts op naam van één van de partners geregistreerd worden....

Luc

Ik dacht dat je niet mag/kunt leasen van je echtgenote. Werd aanzien als bedrog of zoiets.  :weetikniet:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

yepyep

Citaat van: jiggy op maandag 30 november 2015, 13:01:02
Citaat van: yepyep op maandag 30 november 2015, 06:51:18
Bananacreek heeft het juist.

Wij hebben onlangs ook een huis gekocht en ik moest ook een Affidavit of waiver by foreign husband tekenen. Dit is voor de Registry of Deeds, die de titel verzorgen.
Het huis staat nu op naam van mijn vrouw, married to me.

Heel irritant allemaal en blijkbaar volgens de onderstaande tekst achterhaald. Toch zijn er Registry of Deeds die nog steeds met de waiver werken.

Feit is dat je nooit voor de volle 100% eigenaar kunt worden van een huis met lot. Blijkbaar zijn er wel constructies zoals een corporatie opzetten, waar je 40% eigenaar kunt worden (van het huis?), maar de grond daar kun je in principe naar fluiten. En wat is een huis alleen waard als het op grond staat van je vrouw?

Het huis met lot kan alleen op jouw conto komen, als je vrouw overlijdt oid.

======================================================================================================


BUYER & SELLER RESOURCES
AFFIDAVIT OF WAIVER BY FOREIGN HUSBAND

In the past, it has been an accepted practice that before a Filipina wife married to alien husband registers a real property under her name, the Register of Deeds, as a matter of pre- requisite, requires that an affidavit of waiver of rights executed by the foreigner spouse must also be presented (LRA Consulta No. 2738, June 23, 2000).

However, in subsequent Consulta Nos. 3543 and 3554 dated March 12, 2003, the LRA Administrator has ruled that the requirement of such affidavit of waiver of rights is a mere surplusage as it serves no useful purpose, other than being void.

http://www.makaticondo.net/Buyers_Resources/page_2002146.html

Dus, yepyp...  als ik het goed begrijp heb jij voor het lot geen lease van 25 jaar (+ 25 jaar verlenging) gedaan bij de aankoop van die eigendom...? Of is zo een lease slechts mogelijk wanneer een foreigner ZELF bouwt op een perceel van zijn eega?

Ik kan me inbeelden dat de filipina in bepaalde gevallen "niet gelukkig" is wanneer haar foreigner husband dergelijke leasing zou doen omdat dit een teken van "ingebouwde zekerheid" is , "just in case"?

Mij lijkt het logisch en normaal. Uiteindelijk is het toch de foreigner die betaalt, maar officieel geen eigenaar kan worden. Hier in België zou het ook niet redelijk zijn mocht een gezamelijk verworven eigendom slechts op naam van één van de partners geregistreerd worden....

Ik heb geen lease gedaan nee. Het huis is van onze beiden centen betaald. Hoe die lease constructie in elkaar zit weet ik niet precies, maar anderen zullen dat ingetwijfeld weten (Bananacreek?)

Pinocchio

Citaat van: Luc op maandag 30 november 2015, 13:49:55
Ik dacht dat je niet mag/kunt leasen van je echtgenote. Werd aanzien als bedrog of zoiets.  :weetikniet:

Dit klopt maar ook ouders en kinderen vallen in dezelfde categorie.

Er zijn trouwens wel meer mogelijkheden om het geinvesteerde kapitaal in vastgoed te beschermen.

1 van de meest gebruikte methodes is via een hypotheek in de bank, elke bankier kan je uitleggen hoe dit werkt.

stijn54

Als ik een condo koop in de Filipijnen zou het dan mogelijk zijn om mijn vriendin het te laten erven als ik sterf bij akte/testament?

Pinocchio

Een testament is een geldige vorm van schenking.

In bijgaand voorbeeld verander je gewoon Filipino citizen door je eigen nationaliteit.

http://legal-forms.philsite.net/will-testament.htm

stijn54

Citaat van: Luke op zondag 28 december 2014, 14:11:54
De formule is nog steeds 40/60

En als niet Filippino-geboren-zijnde grijp je naast de kans om ooit een stuk grond te bezitten.
Je kan wel een appartement of condo 100% bezitten (als tenminste 60% van de units in Filipijnse handen is).

Met andere woorden het is nog steeds niet veranderd!

Er zijn die een zogenaamde "constructie" hebben om onroerend goed te kunnen bezitten, maar in mijn ogen blijf je afhankelijk van de Filippino's die daar deel van uitmaken.

Aan U de keuze.
Nog het beste voor 2015  :cheers:


Hoe kan je dit achterhalen en met welk document kan men dit bewijzen? En is dat dan op het ogenblik van de aankoop? want de eigenaars kunnen toch veranderen van nationaliteit bij verkoop.

Pinocchio

Controleer het in de local registry of deeds office alvorens over te gaan tot een aankoop, dit geldt trouwens voor elke aankoop van vastgoed

http://philpropertyexpert.com/how-to-check-land-titles-in-the-philippines-and-spot-fake-ones-in-30-seconds/

Luc

Citaat van: Pinocchio op dinsdag  1 december 2015, 02:42:36
Een testament is een geldige vorm van schenking.

In bijgaand voorbeeld verander je gewoon Filipino citizen door je eigen nationaliteit.

http://legal-forms.philsite.net/will-testament.htm

Hoe zit het eigenlijk met de erfenisrechten in de  :smiley-philippines:
Weet er iemand wat de tarieven zijn?
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Pinocchio

#79
Inheritance tax
TAX BASE, PHPTAX RATE
Up to 200,000
0%
200,000 - 500,000
5%
500,000 - 2 million
8%
2 million - 5 million
11%
5 million - 10 million
15%
Over 10 million
20%

Source: Global Property Guide

http://www.globalpropertyguide.com/Asia/Philippines/Inheritance