Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

NAIA

Gestart door urak, donderdag 1 januari 2015, 09:59:26

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Voor hen die op NAIA een vlucht willen opvolgen (vertrek,aankomst of afgelast) is er nu een website die constant wordt bijgewerkt.

https://mnlairport.ph/flights/departure
https://mnlairport.ph/flights/arrival
https://mnlairport.ph/flights/cancellations

Pinocchio

Sinds NNIC (New Naia infra corp) het beheer van de luchthaven heeft overgenomem laaien de geruchten over een naamsverandering terug op.

De naam NAIA (Ninoy Aquino International Airport) werd op 27 november 1987 vastgelegd in Republic Act nr.6639

Sindsdien zijn er verschillende wetsvoorstellen ingediend om de naam van de luchthaven terug te veranderen in de naam MIA (Manila International Airport) onder meer door voortvluchtig congresman Arnie Teves.

Op sociale media circuleren er dan ook de nodige geruchten als zou de nieuwe naam van de luchthaven in Manila MIA zijn

Dergelijke naamsverandering kan evenwel enkel via een nieuwe Republic Act en tot dusver is dat niet het geval.
Toen aan de huidige President Marcos werd gevraagd wat zijn standpunt is was zijn antwoord dat het voor hem geen prioriteit is

Pinocchio

Vandaag heel wat PAL- en Cebu Pacific vluchten geannuleerd wegens typhoon PEPITO.

https://mnlairport.ph/flights/cancellations

Pinocchio

Alweer vluchten geannuleerd dit keer niet door Typhoon maar door uitbarsting Kanlaon vulkaan.

Cebu Pacific
Flight 5J456 (Iloilo-Manila)
Flight 5J462 (Iloilo-Manila)
Flight 5J283 (Iloilo-Singapore)
Flight 5J4821 (Iloilo-Dumaguete)
Flight 5J4822 (Dumaguete-Iloilo)

CebGo
Flight DG 6415 (Iloilo-Manila)

Philippine Airlines
Flight PR2781 (Manila-Puerto Princesa)
 
En volgende vluchten omgeleid naar Cebu

Cebu Pacific
Flight CEB459 (Manila-Iloilo)
Flight CEB4811 (Bicol-Iloilo)

https://mnlairport.ph/flights/cancellations

Pinocchio

NNIC de nieuwe uitbater van de nationale luchthaven klopt zich op de borst dat zij in vier maanden tijd reeds meer verbeteringen hebben aangebracht in NAIA dan de overheid in tientallen jaren.

Onder meer nieuwe airconditioning, stabiele electriciteit en een beter internet.

Ook de (publieke) weg tussen de verschillende terminals wordt verbreed wat een betere doorstroming moet verzekeren, dat heb ik zelf kunnen vaststellen maar intussen zit het verkeer nog meer vast door deze werken.

Wie bijvoorbeeld van terminal 1 of 2 naar terminal 3 moet kan dus maar beter rekenen op een laaaaaange rit.

https://www.philstar.com/business/2025/01/05/2411848/better-naia

Pinocchio

Met het oog op  een meer gestroomlijnd gebruik van de bestaande infrastructuur van NAIA is het de bedoeling om heel wat aankomende en vertrekkende vluchten te verhuizen naar een andere terminal.

NAIA 1 zou volledig worden ingenomen door Philippine airlines, zowel voor buitenlandse als binnenlandse vluchten.

Naia 2 (millennium terminal) zou gebruikt worden voor binnenlanse vluchten van Cebu Pacific.

Naia 3 zou volledig worden gebruikt door buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en de internationale vluchten van Cebu Pacific.

Naia 4 wordt toegewezen aan kleinere maatschappijen zoals Air Asia.

Dit betekend dat zowat alle passagiers die aankomen of vertrekken van/naar Europa en aangewezen zijn op een binnenlandse vlucht in terminal 1 of 2 van terminal moeten wisselen.

Het is de bedoeling dat deze omschakeling nog dit jaar wordt doorgevoerd en dat geeft niet direct een gerustgevend  gevoel.

gradually moving all foreign carriers to Terminal 3 and Terminal 1 would be exclusively for Philippine Airlines (PAL).

Cebu Pacific's (CEB) domestic operations would be moved to Terminal 2 from Terminal 3, while AirAsia's domestic flights would go back to Terminal 4 from the current Terminal 2 hub.


folkertjong

Was bij terminal 1 afgelopen week om een Filipijns familie lid op te vangen. Chaos daar. Geen Jollibee meer en je kunt amper je op te vangen familie ontdekken ivm het verkeer (Veel busjes) welke parkeren etc tussen  het hek waar je achter moet blijven en de overkant waar de aangekomen passagiers staan. Je ziet niets en moet de meeste tijd van de dag tegen de zon inkijken naar de aankomende passagiers, koppijn dus. Slecht bedacht toen destijds. Oplossing? Eerst de mensen de reizigers laten ontmoeten in een opvangplaats en daarna pas een weg waar de busjes en auto's kunnen komen om de koffers in te doen.. (De ontmoetings plaats moet zeker overdekt en liefst aircon zijn. Kijk naar schiphol, daar sta je direct achter de deuren van de douane je aangekomen bezoekers op te vangen, lekker binnen zonder regen etc.

Pinocchio

Naia 1 ging open in 1983 met een voorziene capaciteit van 4.500.000 passagiers per jaar.
De totale capaciteit van NAIA 1,2,3 en 4 samen is nu 35.000.000 en vorig jaar kwamen er 50.000.000 langs.

Pinocchio

Met ingang van 13 januari wordt het wellicht wat minder chaos om aan Naia terminal 1 te worden afgehaald door taxi of hotelshuttle.
Het gedeelte dat tot nogtoe enkel voor VIP passagiers kon worden gebruit gaat nu open voor alle aankomende passagiers.
Deze extra pickup plaats is het overdekte gedeelte waar je normaal oversteekt om aan het open gedeelte te worden afgehaald.
Voor meet-&-greet zal het evenwel geen verschil maken.

https://www.topgear.com.ph/news/motoring-news/nnic-opens-naia-terminal-one-main-arrival-curbside-a6888-20250110