Een Filipina naar Portugal of Spanje laten over komen

Gestart door polowonder, dinsdag 27 januari 2015, 12:03:03

Vorige topic - Volgende topic

polowonder

Hallo iedereen!
Een (Belgische) maat van mij, die aan de grens tussen Spanje en Portugal woont (in Portugal) vraagt mij (hij is enkel Frans- en een beetje Portugees-talig) of iemand ervaring heeft met het laten overkomen van zijn Filipijnse vriendin.
Hij woont nu in Portugal, maar kan via vrienden gemakkelijk zijn domicilie in Spanje laten zetten.

Iemand ervaring hiermee?

Amice

Cosyns Guy zou dat moeten weten denk ik.
Maar in principe is het niets anders dan wat wij de belgieroute noemen enkel dan via spanje naar portugal maar het blijft Europeese wetgeving vermits zowel spanje als portugal ook geregistreerd partnerschap accepteren, anders zouden ze beter eerst kunnen trouwen.




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

regenwolkje

Zie ook dit topic:
http://www.filippijnen.org/index.php/topic,14037.10.html

Spanje zou een wet hebben aangenomen die :smiley-philippines: burgers de mogelijkheid biedt om de Spaanse nationaliteit aan te vragen indien ze een familienaam hebben uit de daar vermelde lijst.

Ik heb vroeger al eens naar die lijst gekeken en mijn vriendin haar familienaam stond er niet tussen. Maar tijdens mijn laatste reis naar de  :smiley-philippines: had ze mij eens verteld dat haar familie langs moeder's zijde Spaanse roots zou hebben. Dus zojuist keek ik nog eens naar de lijst, en blijkbaar staat haar tweede familienaam (dus van haar moeder gekregen) inderdaad op die lijst. Dus misschien is dat voor ons wel een optie  :happy:

regenwolkje

Hola. Het is blijkbaar niet zo simpel:

CitaatUPDATE: That huge list of supposedly Sephardic surnames, is NOT official. The Spanish government has denied the existence of an official list. Who and what last names qualify for the special citizenship law (which is NOT yet law) will be determined by Jewish authorities if the law is ever approved, and even then, the requirements might still change.

The list we and other outlets published is only an academic one of Spanish last names that historically have links to the Sephardic Jewish community. We apologize for any confusion and not specifically stating the list is not official before.

http://www.sandiegored.com/noticias/50512/New-Spanish-Law-Offers-Citizenship-For-Those-With-These-Last-Names/pagina-1/

Amice

Inderdaad als ze van joodse afkomst zijn.

Maar desalniettemin hebben Filipino's het in Spanje toch wel iets makkelijker vanwege de spaanse bezetting.

Daarnaast krijgt de portugees automatisch het EU burgerschap als hij zich in Spanje vestigt en de Filipina ook als zij naar spanje komt en zich bij hem voegt.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

nils

Dit is de procedure voor spanje door Google translate gehaald.
Voor Portugal lijkt mij dat hij even contact op moet nemen met de ambassade aldaar.

Family reunification visa (Community scheme)
spouses, children and parents of Spanish or other citizens of the European Union
08/05/2013
PROCEDURE:

1. Complete the required documents. Insert all documents in an envelope. (with the name and surname of the applicant, contact number on the envelope).
2. When submitting the application, the applicant should report and pay the fees at the time of your appointment.
3. Two copies of the application and a copy of all other documents required. .

REQUIREMENTS:

1. Application for Schengen visa duly completed (download form).
2. One (1) recent passport-sized photograph with white background attached to the application.
3. Valid passport (valid for at least 6 months).
4. One (1) photocopy of the data page of the passport.
5. For spouses of Spanish citizens: LITERAL CERTIFICATE OF MARRIAGE (issued no earlier than 6 months) and FAMILY BOOK.
6. For spouses of citizens of other EU countries: literal marriage certificate registered and recognized by the country's EU citizen or certificate of registration of the relevant Embassy to recognize the marriage.
7. For children: LITERAL CERTIFICATE OF BIRTH: issued by the National Statistical Office (NSO - National Statistics Office) on official paper and authenticated by the Philippine Department of Foreign Affairs (Department of Foreign Affairs) and legalized by the Consulate General of Spain .
      a) In cases of delayed enrollment, you must include the negative local civil registration certificate, baptismal certificate, transcript (DECS form) and hospital chart or birth or pregnancy / childbirth.
8. For children over 21: Additional requirements must be submitted: (marriage certificate) issued by the NSO CENOMAR, economic dependence test for a minimum year certificate Philippine Social Security (SSS) on the monthly contribution or negative thereof.
9. For minor children: TRAVEL PERMIT issued by the department of social welfare and development (Department of Social Welfare and Development - DSWD) and express permission of the sponsor no parent.
10. For parents: Proof of economic dependence on EU citizen for at least one year.
11. All documents submitted must be translated by a sworn translator duly accredited by the Spanish Ministry of Foreign Affairs.

IMPORTANT: Filipinos documents that will be used to obtain a residence card in Spain must be legalized by the Consulate General of Spain in Manila

the sponsor:
1. literal Original birth certificate issued by the Registry of Spain.
2. Faithful copy of the DNI (National ID).
3. Copy the Spanish faithful passport.
4. Affidavit confirming the reunification by the EU citizen.
5. Non-Spanish EU citizens: Copy of certificate of registration issued by the Spanish authorities.
 
Note: Additional documents may be required.

http://www.exteriores.gob.es/Consulados/MANILA/es/InformacionParaExtranjeros/SolicituddeVisadoenCGManila/Visadoscortaduración/Paginas/Visado-reagrupación-familiar-Régimen-Comunitario.aspx

Cosyns Guy

Citaat van: Amice op dinsdag 27 januari 2015, 12:40:48
Cosyns Guy zou dat moeten weten denk ik.
Maar in principe is het niets anders dan wat wij de belgieroute noemen enkel dan via spanje naar portugal maar het blijft Europeese wetgeving vermits zowel spanje als portugal ook geregistreerd partnerschap accepteren, anders zouden ze beter eerst kunnen trouwen.





Men moet minimum 6 maand in Spanje wonen,een inkomen hebben en een NIE nummer hebben vooraleer men iemand kan laten overkomen,een inkomen hebben en een tarjeta de residiencia hebben plus natuurlijk een inkomen,werkende of gepensioneerd zijnde speelt geen rol voor hier te resideren.
Een samenlevingskontrakt kan bij mijn weten maar afgesloten worden eens ze in Spanje woont,dus moet men zijn vriendin eerst in Spanje zien te krijgen.Bij huwelijk
hang je af van  2 ambassades  voor de nodige papierkram,en ik kan je verzekeren de meeste problemen gaf de  :belgiesmiley: zijde ,in mijn geval toch.Niet het trouwen opzich zelf,het LC bekomen was ook geen probleem.
Maar daarna begon de miserie,mijn vrouw is toen in het totaal 5 maal naar Manila mogen vliegen vooraleer alle dokumenten in orde waren.
Bv: de Spaanse ambassade eist een Belgisch huwelijkskontrakt dat gecertificeerd is.
Dus heb ik het originele  :smiley-philippines: laten vertalen in Belgie in het  :nederlandsevlag:.Dan mijn familie ingeschakeld om het huwelijk te laten registreren in mijn vorige verblijfsplaats,Gent dus,en had het geluk dat er geen onderzoek was naar schijnhuwelijk,dus op 1 week tijd was het geregistreerd.
Dokumenten door Gent afgeleverd opgestuurd naar de  :smiley-philippines:,daar laten vertalen in het Engels,het laten legaliseren door de  :belgiesmiley: ambassade en met de vertaling van de  :belgiesmiley: registratie van het huwelijk en het originele  :smiley-philippines: huwelijks kontrakt kon mijn vrouw eindelijk haar visum aanvragen.
Het hele probleem zat hem dus dat ik Belg ben,in Spanje woon en gehuwd ben in de  :smiley-philippines:.
Hierbij voeg ik een link van de ambassade,de Spaanse, in Manila.De website is in het Spaans en het Engels dus lezen zal wel geen probleem zijn.
Zijn vriendin kan altijd bellen ook natuurlijk naar hun voor meer en waarschijnlijk betere informatie dan ik kan geven.
http://www.exteriores.gob.es/Consulados/MANILA/en/Pages/inicio.aspx

Cosyns Guy

Citaat van: nils op dinsdag 27 januari 2015, 19:01:43
Dit is de procedure voor spanje door Google translate gehaald.
Voor Portugal lijkt mij dat hij even contact op moet nemen met de ambassade aldaar.

Family reunification visa (Community scheme)
spouses, children and parents of Spanish or other citizens of the European Union
08/05/2013
PROCEDURE:

1. Complete the required documents. Insert all documents in an envelope. (with the name and surname of the applicant, contact number on the envelope).
2. When submitting the application, the applicant should report and pay the fees at the time of your appointment.
3. Two copies of the application and a copy of all other documents required. .

REQUIREMENTS:

1. Application for Schengen visa duly completed (download form).
2. One (1) recent passport-sized photograph with white background attached to the application.
3. Valid passport (valid for at least 6 months).
4. One (1) photocopy of the data page of the passport.
5. For spouses of Spanish citizens: LITERAL CERTIFICATE OF MARRIAGE (issued no earlier than 6 months) and FAMILY BOOK.
6. For spouses of citizens of other EU countries: literal marriage certificate registered and recognized by the country's EU citizen or certificate of registration of the relevant Embassy to recognize the marriage.
7. For children: LITERAL CERTIFICATE OF BIRTH: issued by the National Statistical Office (NSO - National Statistics Office) on official paper and authenticated by the Philippine Department of Foreign Affairs (Department of Foreign Affairs) and legalized by the Consulate General of Spain .
      a) In cases of delayed enrollment, you must include the negative local civil registration certificate, baptismal certificate, transcript (DECS form) and hospital chart or birth or pregnancy / childbirth.
8. For children over 21: Additional requirements must be submitted: (marriage certificate) issued by the NSO CENOMAR, economic dependence test for a minimum year certificate Philippine Social Security (SSS) on the monthly contribution or negative thereof.
9. For minor children: TRAVEL PERMIT issued by the department of social welfare and development (Department of Social Welfare and Development - DSWD) and express permission of the sponsor no parent.
10. For parents: Proof of economic dependence on EU citizen for at least one year.
11. All documents submitted must be translated by a sworn translator duly accredited by the Spanish Ministry of Foreign Affairs.

IMPORTANT: Filipinos documents that will be used to obtain a residence card in Spain must be legalized by the Consulate General of Spain in Manila

the sponsor:
1. literal Original birth certificate issued by the Registry of Spain.
2. Faithful copy of the DNI (National ID).
3. Copy the Spanish faithful passport.
4. Affidavit confirming the reunification by the EU citizen.
5. Non-Spanish EU citizens: Copy of certificate of registration issued by the Spanish authorities.
 
Note: Additional documents may be required.

http://www.exteriores.gob.es/Consulados/MANILA/es/InformacionParaExtranjeros/SolicituddeVisadoenCGManila/Visadoscortaduración/Paginas/Visado-reagrupación-familiar-Régimen-Comunitario.aspx
Dat is niet het geval voor hem vrees ik de hierboven vermelde wijze,want niet gehuwd of familie van haar.
Een manier is haar laten overkomen met een werkkontrakt uitgereikt door een Spaanse ingezetene of via een visum lange duur met geen laboral ( niet werkende ).
Een toeristen visum is ook mogelijk maar dan zal ze wel in de illegaliteit verdwijnen vrees ik bij afloop visa.
Beste manier mijn inziens is gewoon huwen in de  :smiley-philippines: en dan de miserie met de papieren maar doorlopen.

polowonder

Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag 27 januari 2015, 20:04:07

Dat is niet het geval voor hem vrees ik de hierboven vermelde wijze,want niet gehuwd of familie van haar.
Een manier is haar laten overkomen met een werkkontrakt uitgereikt door een Spaanse ingezetene of via een visum lange duur met geen laboral ( niet werkende ).
Een toeristen visum is ook mogelijk maar dan zal ze wel in de illegaliteit verdwijnen vrees ik bij afloop visa.
Beste manier mijn inziens is gewoon huwen in de  :smiley-philippines: en dan de miserie met de papieren maar doorlopen.

[/quote]

Hij laat mij weten dat werk vinden in Portugal voor een Portugees al bijna onmogelijk is, Spanje zou al niet veelbeter zijn opdat vlak. Dus de optie 'werkgever' zal vervallen. Ze zijn inderdaad ook nog niet gehuwd, en willen dat in Europa doen (hij heeft een paar slechte ervaringen achter de rug, en wil volgens een wet uit een Europees land huwen.
Maar eerst wil hij een tijdje samenwonen, omte zien of het 'klikt'.

Amice

Citaat van: polowonder op donderdag 29 januari 2015, 12:14:30
Citaat van: Cosyns Guy op dinsdag 27 januari 2015, 20:04:07

Citaat
Dat is niet het geval voor hem vrees ik de hierboven vermelde wijze,want niet gehuwd of familie van haar.
Een manier is haar laten overkomen met een werkkontrakt uitgereikt door een Spaanse ingezetene of via een visum lange duur met geen laboral ( niet werkende ).
Een toeristen visum is ook mogelijk maar dan zal ze wel in de illegaliteit verdwijnen vrees ik bij afloop visa.
Beste manier mijn inziens is gewoon huwen in de  :smiley-philippines: en dan de miserie met de papieren maar doorlopen.


Hij laat mij weten dat werk vinden in Portugal voor een Portugees al bijna onmogelijk is, Spanje zou al niet veelbeter zijn opdat vlak. Dus de optie 'werkgever' zal vervallen. Ze zijn inderdaad ook nog niet gehuwd, en willen dat in Europa doen (hij heeft een paar slechte ervaringen achter de rug, en wil volgens een wet uit een Europees land huwen.
Maar eerst wil hij een tijdje samenwonen, omte zien of het 'klikt'.


Mja, ik maak er eigenlijk uit op dat hij inkomen uit belgie heeft? Indien dat het geval is dan is hij ook niet gebonden aan portugal/spanje en dan kunnen ze ieder Schengen land kiezen zolang het niet zijn thuisland is.
Er zijn landen die ook een visum verlenen voor huwelijk maar trouwen vanuit een ander eu land schijnt in denemarken  het snelst en makkelijk te kunnen.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

polowonder