Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Makelijker kunnen we het niet maken !!1

Gestart door GuardNL, woensdag 1 april 2015, 21:47:43

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Citaat van: peldoman op donderdag  2 april 2015, 04:34:48
Wettelijk gezien kan dit nooit, als je belasting moet betalen in Nederland heb je dezelfde rechten en plichten als ieder ander.
Mijn inkomen/pensioen of uitkering uit  :nederlandsevlag: daar belasting betalen ,dan ook dezelfde rechten.
Juristprudentie over dit wil ik wel eens zien.
Zou anders een grofe vorm van discriminatie betekenen m.i.

Belasting betalen wil nog niet zeggen dat er AWBZ/AoW etc. wordt ingehouden.
Zorgverzekering heeft weinig met belasting betalen te maken en is net als AWBZ/AOW een verzekering, geen belasting.
Het was al geruime tijd zo dat er loonheffing werd ingehouden op pensioenen en uitkeringen, ondanks dat het bruto uitbetaald werd.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

peldoman

Dat snap ik Amice.
Het gaat mij om dezelfde Rechten.
Belasting betalen ok, maar dan ook dezelfde rechten als ieder ander.

peldoman



zo 29 mrt 2015, 11:30


Nederlandse fiscus heft ook in het buitenland 
Manno van den Berg


Het invullen van de belastingaangifte kan knap lastig worden als je over de grens werkt of woont. Want waar zijn inkomsten of een huis dan belast? En hoe? De fiscalisten Brian James en Arthur Gude van Grant Thornton Expatriate Services zijn in wat vragen van onze lezers gedoken.
 
 
,,Ik heb een tweede woning in België. Moet ik die opgeven in box 3 als bezitting?"

Ja, de waarde van de tweede woning (geen hoofdverblijf) in het buitenland dient u als vermogen in box 3 aan te geven bij 'bezittingen: onroerende zaken'. Vergeet u echter niet om een beroep te doen op de aftrek ter voorkoming van dubbele belasting bij 'vrijstellingen en verminderingen'. Per saldo betaalt u zo over de tweede woning in Nederland effectief geen belasting.



,,Ik woon in Nederland en krijg uit Amerika een pensioen. Van dit inkomen houdt de Amerikaanse fiscus belasting in en ook in Nederland betaal ik hierover belasting. Moet ik hierover ook een bijdrage voor de Zorgverzekeringswet betalen?"

De inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet kan inderdaad ook verschuldigd zijn over buitenlandse inkomen.

Als inwoner van Nederland moet u opgaaf doen van uw wereldwijd inkomen. Indien u in Amerika belasting moet betalen over het Amerikaanse pensioen, dan kunt u in Nederland om een voorkoming van dubbele belasting in uw Nederlandse aangifte inkomstenbelasting verzoeken. Zo voorkomt u dubbele belastingheffing.

U valt echter ook onder de verplichte sociale verzekeringen in Nederland. De regels hiervoor verschillen van de regels voor belastingen. Daardoor bent u ook verplicht in Nederland een zorgverzekering af te sluiten en dient u ook een inkomensafhankelijke bijdrage te betalen van 5,4% met een maximum van 2,770 euro (2014) over inkomen waarover deze premie nog niet is berekend. In het aangifteprogramma (Window's versie) van de Belastingdienst kunt u de berekening van de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering terugvinden bij het tabje Overzicht. In dat scherm ziet u rechts een kopje Te betalen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Hier staat dan de berekening vermeld.



,,Ik ben begin 2014 vanuit Curaçao weer in Nederland gaan wonen. Hoe moet ik in Nederland inkomsten aangeven? Ik ontvang pensioen uit Curaçao en betaal daar reeds inkomstenbelasting over. Is dat pensioen ook hier belast?"

U moet in Nederland een aangifte inkomstenbelasting invullen. Veronderstellende dat het om een immigratie gaat, dient u een zogenaamd M-biljet in te dienen. Indien dit biljet (nog) niet aan u is uitgereikt, adviseer ik u om dit op te vragen bij de Belastingtelefoon (tel. 0800-0543) of bij de balie van uw belastingkantoor op te halen.

In het M-biljet geeft u uw pensioen uit Curaçao op. Vergeet daarbij niet om tevens een voorkoming van dubbele belasting te claimen. Onder het kopje Vrijstellingen en verminderingen kunt u de Aftrek om dubbele belasting te voorkomen claimen.

In september 2014 ben ik verhuisd van Duitsland naar Nederland. Tot 4 september was ik belastingplichtig in Duitsland en vanaf 5 september in Nederland. Ben ik nu vermogensbelasting verschuldigd? Ik begrijp dat 1 januari 2014 de peildatum is en toen woonde ik niet in Nederland.

Indien een belastingplichtige bij het begin van het kalenderjaar nog niet binnenlands belastingplichtig is (of indien de binnenlandse belastingplicht gedurende het kalenderjaar anders dan door overlijden eindigt), wordt eveneens uitgegaan van de rendementsgrondslag aan het begin van het kalenderjaar. U wordt echter enkel voor die maanden aangeslagen dat u in Nederland woont. Hierbij geldt dat delen van maanden, in uw geval september niet meetellen. U betaalt dus tijdsevenredig over drie maanden vermogensrendementsheffing. In de praktijk komt dit erop neer dat dit 25% is van wat u had betaalt als u geheel 2014 in Nederland had gewoond.



,,Tussen Duitsland en Nederland wordt een nieuw belastingverdrag gesloten. Is daar al iets meer over bekend? De gevolgen voor ons — wij wonen in Duitsland, maar hebben een pensioen uit Nederland — zijn mogelijk groot. Welk jaar gaan de wijzigingen in en met welke regels moeten we straks rekening houden. Op dit moment belast de Duitse fiscus ons pensioen."

Voor 2014 en 2015 zijn er in ieder geval geen verdragswijzigingen die enige invloed hebben op de aangifte inkomstenbelasting. De inwerkingtreding van het nieuwe belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland laat inderdaad al geruime tijd op zich wachten. Nederland heeft nog een wijzigingsprotocol voor het verdrag ingediend.

De verwachte datum dat het nieuwe verdrag van toepassing wordt is 1 januari 2016. Toepassing van het oude belastingverdrag kan op verzoek nog een jaar na inwerkingtreding van het nieuwe verdrag worden toegepast.

Onder het huidige verdrag geldt in beginsel dat het heffingsrecht over pensioenen is toebedeeld aan de woonstaat. In het voorgestelde nieuwe belastingverdrag wordt de heffing ten aanzien van pensioenen vermoedelijk gewijzigd. Op basis van de thans voorgestelde tekst, geldt dat een pensioen of andere soortgelijke beloning, alsmede een lijfrente of sociale zekerheids-pensioen ook mag worden belast in de verdragsluitende staat waaruit het afkomstig is, indien het totale bruto bedrag ervan in enig kalenderjaar de som van 15.000 euro te boven gaat. Dit heeft tot gevolg dat er ook belastingheffing mogelijk is door de bronstaat, in uw geval Nederland.

Het is dan zaak dubbele belasting te voorkomen, in Nederland door vrijstelling met progressievoorbehoud. Dat laatste betekent dat er hierbij wordt gerekend met het gemiddelde belastingtarief dat de belastingplichtige betaalt.



,,We verhuren ons vakantiehuis in Aruba. We betalen over de huurinkomsten al belasting op Aruba. Is de woning op Aruba echt vrijgesteld van belasting in box 3?"

Als inwoner van Nederland moet u opgaaf doen van uw wereldwijde inkomen en vermogen. Hieronder valt ook een tweede woning in het buitenland.

De (waarde in het economische verkeer van de) tweede woning dient u op te geven als onderdeel van uw box 3 vermogen. U kunt ook de eventuele schuld dat verband houdt met de woning opgeven. Feitelijke opbrengsten zijn in Nederland niet belast en kosten zijn niet aftrekbaar. In Nederland kunt u een voorkoming van dubbele belasting verzoeken in de aangifte. Per saldo betaalt u over de tweede woning in Nederland effectief géén belasting.

In het aangifteprogramma ziet u links een tabje Vrijstellingen en verminderingen. Als u daarop klikt, dan vinkt u het hokje aan waar staat Aftrek om dubbele belasting te voorkomen. In het vervolgscherm vinkt u box 3 aan en vult u de gegevens (waarde/schulden) van de woning nogmaals in en geeft u het land aan.

Als het goed is, wordt de woning nu vermeld als onderdeel van uw wereldwijde inkomen/vermogen en wordt ook de voorkoming van dubbele belasting geclaimd zodat u per saldo géén Nederlandse belasting betaalt over de tweede woning.

Amice

Citaat van: GuardNL op woensdag  1 april 2015, 21:47:43
Midden dit jaar wil ik naar Angeles City verkassen met behoud van mijn WIA en het UWV gaat akkoord maar nu zit de belasting weer eens dwars.
Ik wilde weten of mijn uitkering bruto uitgekeerd werd dus ben ik gaan bellen, eerst naar het uwv ,die wisten niets en stuurde me door naar de internationale afdeling....deze konden me ook niet wijzer maken en stuurde me door naar de belasting....zelfde verhaal dus doorgestuurd naar internationale belasting dienst.
Die bleven volhouden dat er geen sociaal verdrag is tussen Nederland en de Filipijnen en dat ik alle lasten gewoon hier in Nederland moest blijven betalen en op de vraag wat er dan overblijft van een minimaal standaard salaris (1508 euro) wisten ze ook geen antwoord.
Het UWV vertelde me dat er iets van 23% vanaf werd gehaald en dat er dan de landsfactor  bij opgeteld wordt (0.6).
Al met al weet ik dus nog niets , bijvoorbeeld wat houd die 0.6 landsfactor in? is dat procenten ?
Is er hier iemand die me uit ervaring kan vertellen hoe het nou zit want langszaam word ik er horendol van. :crazy:


Er zijn maar enkele landen waar nederland een sociaal verdag mee gesloten heeft, daar vallen de filippijnen niet onder.
Wel is er een handhavings verdrag met de filippijnen.
http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/internationaal/handhavingsverdrag-naar-welke-landen-kan-uitkering-mee/detail/overzicht-landen-waar-u-uw-uitkering-mee-naartoe-kunt-nemen
Daarin is overigens de landenfactor 0,5 voor wga gerelateerde uitkeringen.
0,5 houd in dat de basis uitkering met 0.5 vermenigvuldigt wordt en dat is dan het werkelijke bedrag dat men krijgt overgemaakt.

Er verandert nogal wat en ook nog snel want er was een topic hierover waarin dit ook werd besproken slechts enkele maanden geleden en toen was de situatie anders dan nu.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Donnie

Citaat van: GuardNL op woensdag  1 april 2015, 21:47:43

Het UWV vertelde me dat er iets van 23% vanaf werd gehaald en dat er dan de landsfactor  bij opgeteld wordt (0.6).

Dat klinkt als de wet Woonlandbeginsel. Daar wordt afhankelijk van het land in kwesie 40-60% ingehouden op diverse uitkeringen. Hoeveel men kort verschilt per woonland: voor Turkije of Rusland kort men minder dan de Filpijnen of Thailand. De korting in zuid oost Azië is 40% oftewel het uikeringsbedrag maal 0.6. Op de SVB site en Rijksoverheid staat meer over hoe en wat.

Amice

In de link die ik gaf is het volgende van belang:

Is de hoogte van mijn uitkering altijd dezelfde?
Verhuist u naar een ander land en kunt u uw uitkering volgens het overzicht meenemen?
Dan is de uitkering in het buitenland niet altijd even hoog als de uitkering die u in Nederland kreeg.

Zolang u een loongerelateerde WGA-uitkering heeft, is de hoogte hetzelfde. Ontvangt u een vervolguitkering of gaat u deze ontvangen? Dan wordt die uitkering verlaagd met een 'landenfactor'. Deze factor is het resultaat van de vergelijking tussen de kosten van het levensonderhoud in Nederland en het land waar u gaat wonen.


Dat betekent dus dat diegene die een vervolguitkering hebben ingevolge de WIA of WAO waarschijnlijk met deze landenfactor te maken krijgen.

Dat zou dus betekenen dat WIA en WAOers een terugval krijgen van 50% op hun uitkering van stel â,¬ 1000 en daarboven op dan ook nog eens de valuta verekening van momenteel.
Als daar dan ook nog belasting over moet worden betaald in nederland is het bedrag dat men per saldo uit een ATM kan trekken dus bijna 60% lager dan men voorheen kreeg.

â,¬1000 - 23% belasting = â,¬770 x 0,5 = â,¬ 385 x 48= php 18480 per maand.

Dat wordt dan iedere dag gedroogde vis met rijst of snel terug naar nederland om daar de rechten te claimen waarover peldoman het had.




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

peldoman

Of naar Marokko verkassen, daar een drieling fabriceren, (op papier) kinderbijslag, en genieten van het leven.
Maar ja, de taal he?

Donnie

Citaat van: jens op woensdag  1 april 2015, 23:30:47
wel als je het nog snapt ben je beter bij de les dan ik wand ik snapte er geen drol van . maar dat was 1985 en nu is denk ik wel één en ander verandert . toen geloofden zij nog alles wat je ze maar voor kon liegen bij de gemeente , tegenwoordig moet je met je gehele boekhouding komen en krijg je nog geen cent . of je moet al een ander kleurtje hebben dan kan alles .

       
Kleur heeft er niets mee te maken. Zo zal elke immigrant die op een tijdelijke verblijfsvergunning naar Nederland komt geen aansprak mogen doen op publieke middelen (lees: Bijstand). Erkende asielzoekers krijgen dan wel weer een uitkering om hen op de been te helpen. Vertrek je uit Nederland dan ga je gekort worden op diverse uitkeringen, puur afhankelijk van het land waar je heen migreert. Dit dus op basis van het Woonlandbeginsel waarbij men redeneert hoe minder ontwikkelt een land hoe minder geld je nodig hebt. Zo ontvang je dus meer als jij in Marokko gaat wonen omdat dat land economisch hoger geschaald wordt dan de Filipijnen én er met diverse landen waaronder Marokko bepaalde verdragen zijn. Dat die verdragen niet allemaal even toekomstigbestendig zijn is dan weer een tweede.

Hoe en wat staat allenaal op de sites van SVB en UWV onder de betreffende uitkering en dan het betreffende land selecteren.

Amice

Citaat van: Donnie op donderdag  2 april 2015, 08:04:29
Citaat van: jens op woensdag  1 april 2015, 23:30:47
wel als je het nog snapt ben je beter bij de les dan ik wand ik snapte er geen drol van . maar dat was 1985 en nu is denk ik wel één en ander verandert . toen geloofden zij nog alles wat je ze maar voor kon liegen bij de gemeente , tegenwoordig moet je met je gehele boekhouding komen en krijg je nog geen cent . of je moet al een ander kleurtje hebben dan kan alles .

       
Kleur heeft er niets mee te maken. Zo zal elke immigrant die op een tijdelijke verblijfsvergunning naar Nederland komt geen aansprak mogen doen op publieke middelen (lees: Bijstand). Erkende asielzoekers krijgen dan wel weer een uitkering om hen op de been te helpen. Vertrek je uit Nederland dan ga je gekort worden op diverse uitkeringen, puur afhankelijk van het land waar je heen migreert. Dit dus op basis van het Woonlandbeginsel waarbij men redeneert hoe minder ontwikkelt een land hoe minder geld je nodig hebt. Zo ontvang je dus meer als jij in Marokko gaat wonen omdat dat land economisch hoger geschaald wordt dan de Filipijnen én er met diverse landen waaronder Marokko bepaalde verdragen zijn. Dat die verdragen niet allemaal even toekomstigbestendig zijn is dan weer een tweede.

Hoe en wat staat allenaal op de sites van SVB en UWV onder de betreffende uitkering en dan het betreffende land selecteren.

Dat kunnen ze allemaal wel mooi willen maar in veel gevallen gaat dat verhaal helemaal niet op.
Neem de berekening die ik gaf er maar even bij en relateer dat dan naar een nederlander.
Bedenk wel dat die mensen ziek  zijn en dus medische hulp en medicijnen nodig hebben.
dat kan in nederland dan wel mooi geregeld zijn maar sec als eenling heeft die nederlander helemaal geen recht om zich aan te sluiten bij een locale zorgverzekering als philhealth en alle andere alternatieven dekken bestaande ziekten dus niet of kosten minstens het dubbele en dan nog dient men de medicijnen meestal zelf te betalen.
In het voorbeeld die ik gaf komt het besteedbar bedrag om te leven al gauw uit op 0,0 of maximaal Php 100 per dag.Want de huur van een "normale" woning is daarin nog niet inbegrepen kost minstens php8000 p/mnd.
Daarnaast kan men het leven in zo een land helemaal niet vergelijken met nederland want daar leven ze met 12 man in zo'n "normale" woning of huren een bed in een boarding house.
Daar koken ze nog op hout of charcoal, wie doet dat nog in nederland? Als je het allemaal vergelijkt met Nederland op het zelfde sociale niveau kunnen ze die landenfactor van 0.5 voor de filippijnen helemaal niet toepassen.

Aldus is het gekkenwerk.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

Citaat van: peldoman op donderdag  2 april 2015, 07:52:20
Of naar Marokko verkassen, daar een drieling fabriceren, (op papier) kinderbijslag, en genieten van het leven.
Maar ja, de taal he?

Het gaat hier om medisch afgekeurde personen met uitkering uit nederland.

Als dit VVD feestje doorgaat dan kunnen ze beter na 2 maanden aan de UWV door te geven dat hun ziekte verergerd is(zijn ze verplicht).

Feitelijk zouden ze dan de toestemming om in het buitenland te verblijven moeten intrekken.
Zodra die beslissing er ligt kunnen ze dan toch mooi de vliegticket gaan betalen want op basis van de filippijnse leefomstandigheden hebben ook de filipino's geen geld voor een ticket, zo ook de nederlanders met die 0,5 woonlandbeginsel.

Eenmaal terug komen ze dan weer in aanmerking voor zorgtoeslag, huursubsidie en weet ik wat allemaal meer en dat kost die gekke VVDers dan weer geld.

Maar ja wie wil daar dan nog tussen wonen? :weetikniet:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent