Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

"politiecultuur"

Gestart door Adriaan, zondag 19 april 2015, 01:41:30

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Citaat van: Luc op maandag 20 april 2015, 15:58:51
Citaat van: bananacreek op maandag 20 april 2015, 15:51:52
Deniece Cornejo............ :lachen: :jajaja:

zonder een hoop make-up en photoshop vind ik ze niks speciaals.

Ik ook niet maar wellicht zijn wij teveel verwend.  :happy2:  :benweg:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Baron

 :hoedjeaf:

Zou dus veel in Malate uitgaan / uitgegaan zijn.

:run:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Adriaan

Bedankt voor de illustraties Creek. Je hebt je roeping gemist - je had persfotograaf moeten worden.

Wat vooral opvalt in die moord door de Cebu Highway Patrol Group is het wschl. op lange ervaring gebaseerde vertrouwen dat ze niet gepakt konden worden - vandaar dat nonchalante gebruik van een auto die door een toevallige video opname naar hun eigen honk getraceerd kon worden. Dus je vraagt je af of we hier met de top van de ijsberg te maken hebben en of die zelfde lieden niet andere misdaden begaan hebben waarvan geen video opnamen bestaan.

Het zelfde geldt voor de brutale roofoverval die begin september van het vorige jaar in Manila op klaarlichte dag op de Epifanio de los Santos (Edsa) boulevard werd uitgevoerd door niet minder dan de veelvuldig gedecoreerde ondercommandant en Chief Inspector van het  La Loma police station, een zekere Joseph de Vera, en een goed deel van zijn mannen. Alles tezamen waren er twaalf lieden bij betrokken.

Waar ging het om? Deze waakzame poilitiemensen hadden een tip gekregen dat een auto met twee miljoen peso aan boord op dit punt zou arriveren. Overigens waren die miljoenen peso voor een vreedzaam doel. De inzittenden van de auto waren van Mindanao naar Manila gereisd om machinerie te kopen en ik denk dat die contanten dienden om een korting te bedingen voor onderhandse contante betaling.

Ze werden uit hun auto gesleurd, van hun geld beroofd en meegenomen naar het politiebureau  waar ze ook nog eens gedwongen werden om van een ATM meer dan honderdduizend peso van hun rekening af te halen. Na zeven uur werden ze vrij gelaten met de boodschap dat als ze de zaak durfden aangeven ze niet lang meer te leven hadden.

Weer was het een video-opname door het mobieltje van een toevallige passant die, niet wetend dat hij hier met politie te doen had, de zaak op Twitter plaatste. Senior Inspector Joseph de Vera had in het volste zelfvertrouwen o.a. zijn eigen wagen voor de overval gebruikt - en het nummer daarvan kon duidelijk worden vast gesteld.

Weer de top van de ijsberg? Een woordvoerder voor de politie heeft er voor gepleit om niet het hele politie apparaat van bijna 150,000 man op dit soort dingen aan te zien. En om de integriteit van het apparaat als zodanig te staven voerde hij aan dat die "rogue cops" toch door hun eigen collega's werden gearresteerd. Nou dan. Tja, Ik denk dat ze niet veel keus hadden.

De twee beroofden waren dolblij dat die onbekende die video op Twitter hadden geplaatst want de zaak zelf aangeven. Nee dat hadden ze niet gedurfd.

Hier zijn wat persberichten:


http://www.tnp.sg/news/rogue-philippine-policemen-caught-robbery-thanks-twitter

http://www.mb.com.ph/8-cops-in-edsa-kidnap-charged/


Adriaan

Hoewel de politie wschl. dagelijks tegen de wet in handelt  wekken sommige zaken meer publieke belangstelling op dan andere. Een daarvan is nu de in Cebu lopende zaak van een elfjarig "street child".

De PNP, de nationale politie van de Filipijnen, wordt af en toe over de schouders gekeken door de National Bureau of Investigation, de NBI. De NBI heeft nationale jurisdictie en kan op eigen initiatief een onderzoek starten in "high profile cases" en/of daar waar er een zekere aandrang is van het publiek. Het buro is georganiseerd in 13 lokale afdelingen en het is me niet duidelijk of die alleen lokale jurisdictie hebben en of een van hen daarenboven nationale jurisdictie bezit.

We zagen dat in het geval van de moord op die advocaat de NBI het initiatief nam om de zaak te onderzoeken. Was de politie er alleen achter aan gegaan dan is er een goede kans dat de betrokken politiefunctionarissen gedekt zouden zijn door hun collega's.

Dit motief om de zaak te onderzoeken, de vrees dat politiemensen elkaar dekken, speelt nu ook weer een rol in het NBI onderzoek van die dood van dat elfjarige "street child" nadat het in het holst van de nacht gearresteerd was door agenten van het Fuente politiebureau in Cebu. Nadat ze was losgelaten zakte ze in straat in elkaar en overleed. Een pathologisch onderzoek wees uit dat ze op verschillende plaatsen in haar lichaam bewerkt was met een zware knuppel of iets dergelijks. Een mede arrestante, ook een elfjarig kind, heeft ook verklaard dat het slachtoffer bewerkt werd met "electro shocks".

De commandant van het Fuente politieburo ontkende aanvankelijk dat het kind überhaupt gearresteerd was door zijn mannen en nam vervolgens een maand verlof. De moeder van het kind heeft verklaard dat de man haar geld had geboden om de zaak in de doofpot te stoppen.

Overigens is het ongelooflijk hoeveel instanties zich bij een dergelijke zaak betrokken kunnen voelen. Het zijn, in dit geval, 1 Cebu City's Police Coordinating and Advisory Council (PCAC) onder Vice Mayor Edgar Labella 2.het Cebu Department of Social Welfare and Services (DSWS) 3.  de Commission on Human Rights (CHR) 7,4. de PNP Regional Investigation and Detection Management Branch 5. en nu ook de NBI.

Er zijn stemmen opgegaan om de hele zaak te laten coördineren door de Ombudsman die jurisdictie heeft over alle door overheidspersoneel begane vergrijpen, inclusief die van de politie (ik denk dat de Filipijnse Ombudsman meer macht is gegeven dan zijn/haar equivalent in Nederland of Australie).

Het Fuente politieburo ,waarvan de bemanning eerder van "police brutality" is verdacht, beweert nu dat de grootvader van het kind hen gevraagd heeft haar stiefvader te onderzoeken aangezien hij hem van de mishandeling verdacht. Ja misschien was die grootvader gevoeliger voor het aanbod van een handje geld.

bananacreek

Fuente Police Station



Girl says Station Chief molested her..........