Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Cost of living

Gestart door share, zaterdag 9 mei 2015, 18:32:33

Vorige topic - Volgende topic

share

Bekijk even:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150509_01672351

De infografiek zegt dat de verhouding cost of living  :smiley-philippines::belgiesmiley: 40/87,25 bedraagt, en in  :nederlandsevlag: is het nog net iets goedkoper dan in  :belgiesmiley:

Ik vraag me af hoe we dat moeten zien rekening houdend met de wisselkoersen, het is nog niet zolang geleden dat we 60 pesos kregen voor een euro, nu schommelt het rond de 50.

Anders zou ik wel eens durven overwegen nu al definitief naar  :smiley-philippines: te trekken, want in verhouding met een inkomen van â,¬ 1000 kan ik daar blijkbaar besteden alsof ik een inkomen heb van â,¬ 2187 (fictieve cijfers (nu, maar met pensioen reëel)maar een rond getal geeft een beter beeld)

Benieuwd wat de forumleden denken...

jamietagabundok

ik denk dat die verhouding cost of living puur gebaseerd is op de filippijnse manier van leven.  Wonen in een simpel huisje en geen auto voor de deur.

hooguit een motorbike.    Ja ,  :nederlandsevlag: is vooral met  evensmiddelen goedkoper dan  :belgiesmiley:.


En in :smiley-philippines:  schrok ik toch behoorlijk van de prijzen toen ik een kar vol had in de supermarkt,   betaalde ik 4500 piso, zeg maar om en nabij de 100 Euro, dat betaal ik in  :nederlandsevlag: ook voor een kar boodschappen.  En alles lokale producten gekocht,geen import.

  De huishuren zijn denk behoorlijk lager dan in  :eu: ?

Amice

Citaat van: jamietagabundok op zaterdag  9 mei 2015, 19:05:45
ik denk dat die verhouding cost of living puur gebaseerd is op de filippijnse manier van leven.  Wonen in een simpel huisje en geen auto voor de deur.

hooguit een motorbike.    Ja ,  :nederlandsevlag: is vooral met  evensmiddelen goedkoper dan  :belgiesmiley:.


En in :smiley-philippines:  schrok ik toch behoorlijk van de prijzen toen ik een kar vol had in de supermarkt,   betaalde ik 4500 piso, zeg maar om en nabij de 100 Euro, dat betaal ik in  :nederlandsevlag: ook voor een kar boodschappen.  En alles lokale producten gekocht,geen import.

  De huishuren zijn denk behoorlijk lager dan in  :eu: ?

Precies ja, vooral de eerste zin.  :thumb:

In principe gaat een vergelijk niet op want bepaalde elementaire zaken als zorgverzekering is in principe in de phils niet toegankelijk voor buitenlanders en ook medicijnen dien je zelf te betalen.
De filipijnse manier van leven is ook een stuk minder luxe dan in  :eu:. Hier hebben ze enkel gas uit een gastank, elektriciteit is denk in verhouding duurder en van mindere kwaliteit, zo ook bv.  brood en een doorsnee woning huren is kwalitatief minder dan de goedkoopste flat in nederland maar idd kun je dan nog redelijk goedkoop iets huren.

Beter maar niet jezelf rijk rekenen want je zal goedkoper uit kunnen zijn als je geluk hebt en geen ziektekosten etc. hebt maar dat geluk hebben is dan in nederland/belgie hetzelfde, het wordt enkel op andere wijze manifest.

â,¬ 1000 is dus niets meer dan â,¬1000 of de omgerekende wisselkoers in PHP en dus momenteel PHP 49,920 waarvan de  :eu:bank als eerste wat van af gaat strijken zodra je hier pint en begin dan maar alles daarvan af te trekken wat je moet betalen hier, te beginnen bij je visum en de bankenmaffia fees.






Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

share

Citaat van: Amice op zaterdag  9 mei 2015, 22:37:00
Citaat van: jamietagabundok op zaterdag  9 mei 2015, 19:05:45

ik denk dat die verhouding cost of living puur gebaseerd is op de filippijnse manier van leven.  Wonen in een simpel huisje en geen auto voor de deur.

(...)

De huishuren zijn denk behoorlijk lager dan in  :eu: ?

Precies ja, vooral de eerste zin.  :thumb:


In dat artikel staat "Om te bepalen in welk land het leven het meest kost, werd gekeken naar de kost van het eten, het transport, restaurants en openbare diensten."

Eigenlijk gaat het hier inderdaad om gebrekkige berichtgeving, het ware beter geweest dat men meer details gegeven had over de indicatoren, en had men wel wat meer indicatoren mogen hanteren, zo zijn in  :smiley-philippines: huishuren lager, en is er geen sociale zekerheid zoals in  :belgiesmiley:/ :nederlandsevlag:, en ik heb ook nogal mijn twijfels over de juistheid van de cijfers: http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Belgium

Zo staat er voor  :belgiesmiley:

Coke/Pepsi (0.33 liter bottle)    1.94 â,¬, lijkt me gigantisch duur, een flesje van 50 cl kost 1.09 â,¬
Local Cheese (1kg)    11.74 â,¬, dat moet dan al over topkwaliteit kaas gaan
Potato (1kg)    1.35 â,¬, dat is eerder de prijs van 2,5 kg
Apartment (1 bedroom) in City Centre    927.86 â,¬, dat is dan wel een tamelijk luxueus appartement

De prijzen voor  :smiley-philippines: lijken me veel juister, men geeft er ook 16,000 pesos ams gemiddeld inkomen aan. Maar ik zie mezelf toch niet echt rondkomen in  :smiley-philippines: met â,¬ 320 per maand....
   
   
   
   

Amice

Citaat van: share op zondag 10 mei 2015, 07:38:32
Citaat van: Amice op zaterdag  9 mei 2015, 22:37:00
Citaat van: jamietagabundok op zaterdag  9 mei 2015, 19:05:45

ik denk dat die verhouding cost of living puur gebaseerd is op de filippijnse manier van leven.  Wonen in een simpel huisje en geen auto voor de deur.

(...)

De huishuren zijn denk behoorlijk lager dan in  :eu: ?

Precies ja, vooral de eerste zin.  :thumb:


In dat artikel staat "Om te bepalen in welk land het leven het meest kost, werd gekeken naar de kost van het eten, het transport, restaurants en openbare diensten."

Eigenlijk gaat het hier inderdaad om gebrekkige berichtgeving, het ware beter geweest dat men meer details gegeven had over de indicatoren, en had men wel wat meer indicatoren mogen hanteren, zo zijn in  :smiley-philippines: huishuren lager, en is er geen sociale zekerheid zoals in  :belgiesmiley:/ :nederlandsevlag:, en ik heb ook nogal mijn twijfels over de juistheid van de cijfers: http://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Belgium

Zo staat er voor  :belgiesmiley:

Coke/Pepsi (0.33 liter bottle)    1.94 â,¬, lijkt me gigantisch duur, een flesje van 50 cl kost 1.09 â,¬
Local Cheese (1kg)    11.74 â,¬, dat moet dan al over topkwaliteit kaas gaan
Potato (1kg)    1.35 â,¬, dat is eerder de prijs van 2,5 kg
Apartment (1 bedroom) in City Centre    927.86 â,¬, dat is dan wel een tamelijk luxueus appartement

De prijzen voor  :smiley-philippines: lijken me veel juister, men geeft er ook 16,000 pesos ams gemiddeld inkomen aan. Maar ik zie mezelf toch niet echt rondkomen in  :smiley-philippines: met â,¬ 320 per maand....
   
   
   
   


Nee precies dat kunnen maar zelden buitenlanders van dat bedrag en dan dien je al een eigen huis te hebben, zonder verdere huurkosten.
Overigens dient daar dan ook bij vermeldt te worden dat ook filipino's met zo'n bedrag niet uitkomen en dat de lonen ook niet in relevantie staan tot de dagelijkse kosten.
Feit is en dat zouden ze dan ook mee moeten wegen, dat er een leencultuur is waardoor men elkander helpt in leven te houden.
Pas bij een dubbel inkomen (bv. als man en vrouw samen werken) komt er enige lucht voor bestedingen maar dan nog.
Zo heeft het zusje van mijn vriendin een partner en beiden werken en verdienen beiden rond de 15000 piso. daarbij dient dan meteen opgemerkt te worden dat ze wonen in een kamertje van 2x3 mtr en dus daarvoor navernant betalen P4000 per maand.
Ander feit is dat die beiden werken (12 uur per dag)en dus enkel s'avonds thuis zijn en dus verder weinig verbruikskosten hebben.

Nogmaals het vergelijk gaat eigenlijk niet op en is op vele fronten aanvechtbaar. neem als tegenstelling de subsidiecultuur in nederland maar even, die krikt een maandinkomen toch behoorlijk op ook dat wordt blijkbaar niet meegeteld.

Overigens een mooi onderwerp.  :thumb:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

jamietagabundok

Amice ook in  :nederlandsevlag:  zijn de medicijnen niet meer gratis tegenwoordig  :negatief:  tenminste ieder heeft een verplicht eigen risico, en de eerste 360 Euro draait men zelf voor op.

Als je dus redelijk gezond ben en af en toe een pilletje nodig heb , kom je dus in 1 jaar net niet over dat bedrag van 360 Euro heen, dus mag je alles uit eigen zak betalen.

  Wat levensmiddelen betreft heb je in  :nederlandsevlag: meer keus en prijsverschil. Zo heb je bijvoorbeeld roomboter van een duur merk die 2,30 Euro kost, maar daarnaast ligt merkloos, komt volgens mij uit de zelfde fabriek voor 99 cent.

En zo nog met heleboel artikelel, De echte cocacola is duurst , alle supermarkten gaan met hun eigen merk daar ver in prijs onder zitten. Zal best smaakverschil in zitten.  Maar je heb ieder geval  keus.

In  :smiley-philippines:  heb je dat niet zo dacht ik,  Ik koop vaak in  :smiley-philippines: van de kartonnen pakken mango of pineapple juice van DEL monte , die zijn 99 peso  , maar anders dan in   :nederlandsevlag:  staar er dan daar naast geen juice merkloos of goedkoper merk .


Dus ben je meer gedwongen voor de dure merk te gaan   :negatief:

Pinocchio

Citaat van: jamietagabundok op zondag 10 mei 2015, 09:55:43
Ik koop vaak in  :smiley-philippines: van de kartonnen pakken mango of pineapple juice van DEL monte , die zijn 99 peso  , maar anders dan in   :nederlandsevlag:  staar er dan daar naast geen juice merkloos of goedkoper merk .

Die kartonnen dozen van Del Monte zijn geen juice maar nectar en bijgevolg een mix van juice, water en suiker.

Het is wel lekker, ik koop die ook, maar echt mangosap vindt je in de Filippijnen niet veel. In de koelafdeling zijn er wel plastieken flessen van Magnolia maar veel duurder en niet altijd beschikbaar en dat is wel puur sap.

In Robinson's verkopen ze wel een goedkoop merk "100 % mangojuice" in kartonnen dozen voor 55 pesos.

Dan begin je de ingredienten te lezen:
Mangojuice,water, sugar, sorbinezuur en nog een vijftal ingredienten :lachen:

boldy

Misschien kan de moderator dit topic afscheiden .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Amice

Citaat van: jamietagabundok op zondag 10 mei 2015, 09:55:43
Amice ook in  :nederlandsevlag:  zijn de medicijnen niet meer gratis tegenwoordig  :negatief:  tenminste ieder heeft een verplicht eigen risico, en de eerste 360 Euro draait men zelf voor op.

Als je dus redelijk gezond ben en af en toe een pilletje nodig heb , kom je dus in 1 jaar net niet over dat bedrag van 360 Euro heen, dus mag je alles uit eigen zak betalen.

  Wat levensmiddelen betreft heb je in  :nederlandsevlag: meer keus en prijsverschil. Zo heb je bijvoorbeeld roomboter van een duur merk die 2,30 Euro kost, maar daarnaast ligt merkloos, komt volgens mij uit de zelfde fabriek voor 99 cent.

En zo nog met heleboel artikelel, De echte cocacola is duurst , alle supermarkten gaan met hun eigen merk daar ver in prijs onder zitten. Zal best smaakverschil in zitten.  Maar je heb ieder geval  keus.

In  :smiley-philippines:  heb je dat niet zo dacht ik,  Ik koop vaak in  :smiley-philippines: van de kartonnen pakken mango of pineapple juice van DEL monte , die zijn 99 peso  , maar anders dan in   :nederlandsevlag:  staar er dan daar naast geen juice merkloos of goedkoper merk .


Dus ben je meer gedwongen voor de dure merk te gaan   :negatief:

De zogenaamde merkloze of huismerken kennen ze in de Filippijnen net zo goed hoor, Shopwise heeft "surebuy" en SM/hypermart heeft "bonus" om maar een paar voorbeelden te noemen.
Allicht dat niet alle artikelen daarin te verkrijgen zijn maar dat zal in  :nederlandsevlag: :belgiesmiley: ook niet het geval zijn.

Een zorgsysteem is nu eenmaal bedoeld dat relatief gezonde mensen de zwaardere kosten dragen van de zieken, dat is met een philhealth systeem niet anders, zei het dat philhealth maar 50% dekt en enkel aangesloten klinieken en doktoren accepteert. De kosten daarvan zijn dan wel weer relatief laag t.o.v. Nederland.
Daarom zeg ik een vergelijk gaat mank in vele opzichten al zeker als men niet alles meerekent en men geneigd is de uitkomst naar een bepaald doel te duwen.

Als alles echt 50% goedkoper zou zijn in de phils, dan was het land wel welvarender geweest, denk ik zo.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Blauwvinger

We gaan in dit land  :nederlandsevlag: zo zoetjes aan naar PH waarden en normen.
Alles wordt duurder en minder inkomen.
Het gaat de laatste jaren erg hard achteruit hier in Holland.