Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Shengen visum voor MVV

Gestart door gertve, dinsdag 7 juli 2015, 18:28:03

Vorige topic - Volgende topic

gertve

Net als ieder ander worstel ik een beetje met de diverse visa's, en ik vroeg me af of het volgende verstandig is.

Jackie's contract loopt af op 31 dec 2016, dus we hebben nog een 18 maanden voorbereiding. Ook moet ze eerst nog in court verschijnen voor haar annulment (en daar was hier al voor gewaarschuwd  :thumb:) maar haar advocate kreeg dit recentelijk te horen. Dus we gaan waarschijnlijk in de eerste week van februari maar eens Davao bezoeken. En dan afwachten tot de annulment voltooid is. Pass dan komt de volgende fase.

Dus ik zat te denken dat het wel eens verstandig kan zijn voor Jackie om eerst eens een 2-3 maanden in NL te komen op een Shengen visa. Nederlands oppikken, kijken of we het een paar maanden uithouden amen, gewenning, beetje de tourist uithangen zelfs, familie leren kennen. Probleem hierbij is dat Jackie dan geen inkomen meer heeft, alleen een lap grond in de provincie. Dus we hebben een uitdaging qua terugkeer garantie.

Of we gaan gelijk een MVV aanvragen. Inmiddels kennen we elkaar al meer dan 3 jaar, dan zelfs 4,5 jaar.

Afin, wat ik eigenlijk wil vragen: kan een Shengen visa aangevraagd worden, met als argument het uitbouwen van de relatie? Dat we dus in geen geval een MVV willen torpederen en dat dat dus Jackie's terugkeer garantie is?


Donnie

Natuurlijk kan dat, dat was ook één van de argumenten in ons begeleidend schrijven voor mijn vriendin haar eerste visum naar NL: "ik nodig mijn vriendin *** uit wie ik sinds *** ken. Ik heb haar bezocht op *** en nu lijkt het ons een goed om haar voor een periode van .... naar Nederland te laten komen zodat ze ons land, de taal en cultuur kan ervaren. Ze kan dan tevens mijn familie en vrienden ontmoeten. Als alles goed ons bevalt dan dit een mooie voorloper naar een MVV of eventueel nog meer korte bezoeken."  .  

Uiteraard zijn objectieve bewijzen nog belangrijker dan zo'n leuke motivatiebrief. Eigendom van een stukje land en andere terugkeer redenen zoals een baan of studie en eventuele zorg voor familie, alsmede andere positieve signalen zoals goede reishistorie naar andere (westerse) landen tellen allemaal mee. Ze willen gewoon zien dat iemand betrouwbaar lijkt en dus waarschijnlijk wel terug zal keren. Als jullie aannemelijk maken dat ze betrouwbaar is daar ze op dit moment nog diverse bindingen heeft etc. én zeker geen gekke dingen willen doen om jullie eigen glazen voor de toekomst niet in te gooien  dan lijkt me dat een mooi totaal pakket.

Echt moeilijk is de ambassade (of beter gezegt RSO in Kuala Lumpur) niet met zo'n 99% toekenningen dus met een goede voorbereiding en enkele bewijsmiddelen en mooie motivatiebrief moet het helemaal gaan lukken lijkt mij zo. :)

Je leest weleens mensen die vinden dat je geheim moet houden dat je migratie overweegt.Onzin vind ik, het gaat er om dat het totaalplaatje klopt. Als je eerlijk bent, oprechte plannen hebt en wat jullie afwegingen zijn (haar eerst NL laten zien voor korte tijd voordat je de grote stop van migratie definitief kan zetten) is dat harstikke normaal.  Kijk als je iemand nu sinds gisteren kent ja dan zou ik niet beginnen over immigratie, dat doet dan alle alarmbellen afgaan met mensen die gezond verstand hebben...

Blauwvinger

Eerst op toerist visum laten komen kan voor 90 (89) dagen.
Daarna terug naar  :smiley-philippines:

Of direct met MVV laten komen zou ik doen. Is stuk goedkoper.
Eerst wel de eerste fase inburgering volgen en examen afleggen in Manila.
Lukt het niet om te wennen, terug kan altijd nog.


Luke

En dat ze nog getrouwd is, maakt niets uit???  :denk:

gertve

Ik lees niets over het ongetrouwd moeten zijn bij een Shengen visa, wel bij de MVV. Het doel bij een Shengen is ook ruimer dan bij een MVV, en de MVV specifieker.

robinson7268

Je hebt dus eigenlijk geen keuze op dit moment. Ik zou je wel willen adviseren om zo snel mogelijk te beginnen met het Nederlands leren voor het Inburgeringsexamen Buitenland. Mocht de Annulment er snel doorkomen kun je snel examen doen en daarna de MVV aanvragen.

josv

Citaat van: gertve op dinsdag  7 juli 2015, 18:28:03

Jackie's contract loopt af op 31 dec 2016

Probleem hierbij is dat Jackie dan geen inkomen meer heeft, alleen een lap grond in de provincie. Dus we hebben een uitdaging qua terugkeer garantie.


Met personeels-kontrakten kan je hier flexibel om gaan. Ligt eraan wie de werkgever is. Goeie : geeft ie haar de terugkeer-brief en neemt z'n verlies met dank aan de goeie tijd. Geen goeie : terugkeer-brief laten maken ( uiteraard onbetaald verlof ) en  :benweg:  :daag:

Uiteraard zal ze die maanden zonder inkomen zijn maar daar ben jij dan verantwoordelijk voor. Een goeie werkgever zal ook geen 3 maanden verlof doorbetalen.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Amice

Citaat van: gertve op donderdag  9 juli 2015, 06:45:50
Ik lees niets over het ongetrouwd moeten zijn bij een Shengen visa, wel bij de MVV. Het doel bij een Shengen is ook ruimer dan bij een MVV, en de MVV specifieker.

Dat klopt idd en het is daarbij van belang wat Donnie daar al bij aangaf, gewoon open en eerlijk zijn.
In het kader van getrouwd zijn kun je zelfs aangeven dat je weet dat ze (nog) getrouwd is maar van haar man gescheiden leeft en dat jullie een relatie hebben.

Er zijn u meerdere voorgegaan die dat ook hadden en waarbij de eerste visum het moeilijkste is, de daarop volgende werden door goed gedrag allen snel toegekend. Er zijn nederlanders die al jaren een dergelijke relatie hebben waarvan de filipina in kwestie eveneens jarenlang 1 of 2 keer per jaar naar nederland gaat voor 3 maanden. Het kan dus wel.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent