vraagje over kindje en nationaliteit

Gestart door mars, dinsdag 21 juli 2015, 23:03:33

Vorige topic - Volgende topic

mars

Hallo,

Mijn vrouw is ginds in de Filipijnen al een tijdje zwanger. Voordat we volgend jaar met de papiermolen gaan beginnen om ze naar hier te halen voor een family reunion. Willen we eerst ons kindje "Belg"  laten worden na de geboorte.

Ik vermoed dat we een " toekenningsverklaring" moeten afleggen op de ambasade in Maktati ?  

Mijn vraag is:

1) Wat zijn de vereiste om dit te doen ? (Geboorteakte laten legaliseren en vertalen ???) en hoe lang duurt zo iets om geregeld te krijgen ter plaatsen ? (Mijn tijd is beperkt circa 2 weken)
2 Is het ook mogelijk om ons kindje in te schrijven hier in België ?
3 een afspraak nodig , of kan je gewoon binnen gaan bij de ambasade van België ?


enige hulp is welkom :)

mars

Niemand die mj kan helpen  :weetikniet: Of heb ik dit op het verkeerde board geplaatst ?

Fail_over

Ik denk dat je met je vragen gewoon naar de ambassade moet gaan.
Voorals nog als jij het kind erkend, heeft het jou nationaliteit en rechten..

Neus eens rond op buitenslandsepartner.nl

suc6!  :atyourservice:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

ganda

Toekenning van de Belgische nationaliteit door geboorte uit een belgische vader of moeder (art. 8 )

PROCEDURE

De toekenning gebeurt  automatisch in de volgende gevallen:
1. Het kind is geboren in België uit een Belgische ouder  
2. Het kind is geboren in het buitenland uit een Belgische ouder die zelf in België geboren is

De toekenning is niet automatisch indien het kind in het buitenland geboren is uit een Belgische ouder die zelf niet in België geboren is.

Uitzondering: indien het kind staatloos zou worden als het niet automatisch de Belgische nationaliteit krijgt.

Bij niet automatische toekenning van de Belgische nationaliteit moet men een verklaring afleggen voor dat het kind 5 jaar oud is.
Die verklaring moet afgelegd worden bij de burgerlijke stand van de gemeente waar het kind woont.
Als het kind in het buitenland woont, dan moet de verklaring afgelegd worden bij de burgerlijke stand van de woonplaats van de Belgische ouder.


NODIGE DOCUMENTEN

1. De geboorteakte van het kind
2. Het getuigschrift van nationaliteit van de Belgische ouder

KOSTEN

Gratis

IN GEVAL VAN WEIGERING

Als je denkt alle voorwaarden te vervullen maar toch op een weigering stuit, raden we je aan om contact te nemen met een sociale dienst of met een advocaat. Het is mogelijk om de administratie die de wet weigert toe te passen in gebreke te stellen. Indien nodig, moet men bij een rechtbank een beroepsprocedure indienen.


bron: http://www.allrights.be/nl/toekenning-van-de-belgische-nationaliteit-door-geboorte-uit-een-belgische-vader-moeder-art-8


mars

Ok dus de toekenningsverklaring moet hier in  :belgiesmiley: aangevraagd worden en niet op de ambassade in  :smiley-philippines: . Okay

mars

Als het kind in het buitenland geboren wordt, doen de ouders aangifte van de geboorte bij de lokale autoriteiten. Die maken dan een geboorteakte op.

Daarna kunnen de ouders het kind als Belg inschrijven bij de Belgische ambassade. Terug in België, kunnen de ouders de buitenlandse geboorteakte laten overschrijven in het bevolkingsregister. Soms moet de geboorteakte eerst gelegaliseerd worden. De Belgische ambassade stelt soms zelf een geboorteakte op. Legalisatie is dan niet nodig.

Ronny55

Citaat van: mars op donderdag 23 juli 2015, 22:13:59
Als het kind in het buitenland geboren wordt, doen de ouders aangifte van de geboorte bij de lokale autoriteiten. Die maken dan een geboorteakte op.

Daarna kunnen de ouders het kind als Belg inschrijven bij de Belgische ambassade. Terug in België, kunnen de ouders de buitenlandse geboorteakte laten overschrijven in het bevolkingsregister. Soms moet de geboorteakte eerst gelegaliseerd worden. De Belgische ambassade stelt soms zelf een geboorteakte op. Legalisatie is dan niet nodig.

Let wel, er is een beperkte tijd na de geboorte om het kind op de ambassade aan te geven, indien deze tijd gerespecteerd wordt gaat de rest automatisch, moest je in de  :smiley-philippines: wonen beide ....In jouw geval zou ik eens bij de Consul Jan Verbeeck informeren , beschrijf je geval klaar en duidelijk en mail dat gewoon effe naar hem. Maak hem ook duidelijk of je huwelijk ja dan neen in  :belgiesmiley: geregistreerd is. Ik neem aan dat je bij de geboorte in de  :smiley-philippines: zal zijn , dan zie ik niet veel problemen  :weetikniet: . het attest van geboorte is voldoende voor een geboorteakte. Je kan niet wachten op een geboorteakte van de  :smiley-philippines: overheid , dat duurt te lang, Moet opgesteld worden door een advocaat en genotariseerd worden dan op Cityhall binnendoen. Zo ongeveer zal het verlopen maar zekerheid garandeer ik niet, daarom "informeren" naar de te volgen weg is het beste.  :jajaja:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.


joe

hoi mars, ik had het zelfde probleem, zie; http://www.filippijnen.org/index.php/topic,15121.msg136578.html#msg136578

1, de nieuwe nationaliteitswetgeving is veel beter, indien jij in Belgie geboren bent en uw kindje bv in de Filipijnen moet je na de geboorte van uw kindje u zich samen met, uw vrouw, uw kind zich persoonlijk gaan aanmelden in de ambassade. Uw kindje zal direct ingeschreven worden t'is te zeggen al de voorbereidingen betreffende papiermolen.
2, de geboorteakte van de kleine (redribbon). 1143p dacht ik voor de legalistie en nog de kosten voor het paspoort 34â,¬ dacht ik.
in een 2tal weken is uwe kleine Belg.
maar indien jij buiten Belgie geboren bent moet je de geboorte akte van de kleine in uw gemeente gaan afgeven (burgelijke stand) plus een attest van woonst van uwe kleine. (waarom dit) omdat op de geboorte akte van de kleine zijn adres niet opstaat, alleen van de mama & papa!!
pas op, de belgische gemeenten zijn niet altijd op de hoogte van deze procedure, dus kalm blijven en gewoon uitleggen dat het om een toekenningsverklaring gaat, dat uw kindje in de filipijnen woont. De gemeente maakt na controle uwe kleine onmiddelijk Belg. de toekenningsverklaring moet afgegeven worden op de belgische ambassade. Uw kindje word ingeschreven in de registers van de bevolking in de Ambassade en niet in een belgische gemeente. het is de ambassade die het paspoort van uw kindje aflevert. je hebt 5jaar de tijd om dit tedoen!!

groetjes en succes!!

mars

Citaat van: joe op vrijdag 24 juli 2015, 17:02:43
hoi mars, ik had het zelfde probleem, zie; http://www.filippijnen.org/index.php/topic,15121.msg136578.html#msg136578


Hallo,

Weet jij of ik mijn 10 dagen geboorteverlof kan nemen als werkende in de prive? ik weet nu niet hoe dit zit met een kind in het buitenland. Moet ik dan gewoon de geboorte akte laten legaliseren en dan binnen doen op de ambasde of hier in belgie laten legaliseren ? en is dit uberhoud mogelijk?

joe

ja, je hebt 1 jaar de tijd en te nemen binnen de 30 dagen, als het nog niet veranderd is...

jamietagabundok

Citaat van: Ronny55 op vrijdag 24 juli 2015, 00:29:28
Citaat van: mars op donderdag 23 juli 2015, 22:13:59
Als het kind in het buitenland geboren wordt, doen de ouders aangifte van de geboorte bij de lokale autoriteiten. Die maken dan een geboorteakte op.

Daarna kunnen de ouders het kind als Belg inschrijven bij de Belgische ambassade. Terug in België, kunnen de ouders de buitenlandse geboorteakte laten overschrijven in het bevolkingsregister. Soms moet de geboorteakte eerst gelegaliseerd worden. De Belgische ambassade stelt soms zelf een geboorteakte op. Legalisatie is dan niet nodig.

Let wel, er is een beperkte tijd na de geboorte om het kind op de ambassade aan te geven, indien deze tijd gerespecteerd wordt gaat de rest automatisch, moest je in de  :smiley-philippines: wonen beide ....In jouw geval zou ik eens bij de Consul Jan Verbeeck informeren , beschrijf je geval klaar en duidelijk en mail dat gewoon effe naar hem. Maak hem ook duidelijk of je huwelijk ja dan neen in  :belgiesmiley: geregistreerd is. Ik neem aan dat je bij de geboorte in de  :smiley-philippines: zal zijn , dan zie ik niet veel problemen  :weetikniet: . het attest van geboorte is voldoende voor een geboorteakte. Je kan niet wachten op een geboorteakte van de  :smiley-philippines: overheid , dat duurt te lang, Moet opgesteld worden door een advocaat en genotariseerd worden dan op Cityhall binnendoen. Zo ongeveer zal het verlopen maar zekerheid garandeer ik niet, daarom "informeren" naar de te volgen weg is het beste.  :jajaja:




@ Ronny 55, ik heb daar vandaag eens naar geinformeerd hoe lang het duurd voor een geboorteakte van de  :smiley-philippines:  overheid verwerkt is, en bij NSO geregistreerd staat. 

Ja dat kan inderdaad maanden duren, maar het kan sneller, dan moet je 145 peso betalen, en word die geboorteakte elektronisch geforward naar NSO,  zodat je binnnen 1 a anderhalf maand een true certified kopie van de geboorte akte kan bekomen bij NSO.


Eerder waarschuwde Amice mij ook al, dat het zomaar 1 jaar kan duren, maar het kan dus sneller voor slechts 145 peso.