Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bankieren in de Filippijnen

Gestart door Pjottr, zondag 13 december 2015, 11:35:19

Vorige topic - Volgende topic

Pjottr

Dit is mijn verhaal.
Heb een rek bij PNB
PNB heeft een manager die denkt dat ze de baas is over haar klanten
1 Ik heb een ATM account,niks bijzonders. Stuur regelmatig geld van Ned naar mijn PNB rek. Bedragen zijn meer dan gemiddeld.
Ook neem ik op over de counter: meer dan gemiddeld (Ben doende een nieuwe business op te bouwen)
Bij het openen van de rek gaf ik mijn handtekening. Deze handtekening veranderde enigzins toen ik mijn paspoort  verlengde.
Moest bij PNB toen een kaart invullen en mijn correcte handtekening zetten. Geen probleem.
Na 2 jaar is deze nog steeds niet in hun systeem ingevoerd. Telkens weer krijg ik de opmerking dat mijn handtekening niet in overeenkomst is met hun systeem
Opnieuw een kaart invullen en tekenen. Dit tot 4 x toe
Een aantal maanden ging het goed tot afgelopen vrijdag. Mijnheer uw handtekening is anders dan in ons systeem
Je mag niet kwaad worden maar ik heb de moed opgegeven.

2 Na 2 jaar werd me verteld dat ik niet meer over de counter op mag nemen IK moet eerst mijn maximum via de ATM opnemen en vervolgens dan het meerder
over de counter.
Het werd me verweten dat ik dit nooit deed.
De manager medegedeeld, dat niemand mij  noot heeft verteld wat de regel is met een ATM acount  dus ik kan dat ook niet weten.
Nu heb ik mijn Pin vergeten en kan dus niet meer pinnen. Ik moet een nieuwe pin aanvragen en dan maar hopen dat ze me toch toestaat
over de counter op te nemen totdat de nieuwe PIN er is. Als dat niet zo is dan mag ik dus 7 dagen wachten voordat ik geld op kan nemen
Ik vraag me af of ze dit mag doen mij weigeren over de counter geld op te laten nemen in afwachting van mijn nieuwe PIN

3 Ze zei tegen mij dat ze mij in de gaten hielden vanwege de hoge deposits en hoge opnames. Waren vlgs haar bezorgd ivm money laundering
Mij transfers zijn van Bank tot Bank en dat weer ze dus ik vind dat vrij grof.
Tevens zei ze dat ik maar wat geld op de rekening moest laten staan want dan konden ze dat voor me beleggen. Ook dit vind ikgrof en ongehoord.
Volgens mij bepaal ik zelf watik met mijn geld doe en niet een kantoor manager

4 Toen ik bij de Bank kwam met mijn partner werd deze aan een verhoor onderworpen door de Bankmanager. Reden: Ze vond het nodig te achterhalen of mijn Filipijnse partner wel de juiste voor mijn was en niet alleen achter mijn geld aan zat.
Ook dit vind ik vrij schandalig

Ik ga hier bij deze bank weg maar wat als ze me weigeren mijn eigen geld over de counter op te nemen?????????
Ik heb Manila al gebeld maar daar krijg je geen hotemetoot aan de lijn.Alleen een of andere ondergschikte sukkel die een enorm dom verhaal ophangt

Ik deel dit en wil weten of er meerdere zijn met dit soort ervaringen

Gr
Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Adik

Punt 3 had je in NL ook kunnen overkomen.

Blauwvinger

Heb je daar ook iets van ,Radar, in :smiley-philippines:

Moet je kijken, dan kruipt die manager voor je, omdat tie te kijk word gezet door heel het land. (TV)

Ifugao

Klacht indienen bij het hoofdkantoor, een rekening openen bij een andere bank en wegwezen...... :benweg:
Als tussenoplossing kun je nog een meeting plannen met deze manager en de "hoogste in rang" op dit filiaal.
Je bent veel te "lief" Pjotr

Cobra

Citaat van: Pjottr op zondag 13 december 2015, 11:35:19
Ik deel dit en wil weten of er meerdere zijn met dit soort ervaringen

Gr
Pjottr

Wij hadden in 1998 een rekening geopend bij de Equitable bank naast de SM in Cebu.

Daar een 500.000 peso op gezet, verdeeld over enkele halfjaarlijkse vaste periodes.

We werden altijd vriendelijk behandeld daar, nooit geen problemen.

Op den duur  willen we op vrijdag geld uit de ATM halen, is ie kapot.

Wij naar binnen omdat we iets gingen kopen, kregen te horen dat we geld uit de ATM moesten halen van een sagereinig wijf.

Ik zeg dat de ATM kapot is en we geld moeten hebben voor in de SM. ze vraagt wat aan een ander en  het antwoord : "Sir, we can not give  money over de counter anymore, we have a ATM for that !".

Vervolgens : "It is to much work for us to give it over the counter !".



Mijn directe antwoord binnen enkele seconden  :"OK, for us it's not too much work to come back on monday and get  our money out and find another bank !".

Maandagmorgen zodra het open was binnen met de papieren, al het geld opgenomen en wegwezen !

We werden van alle kanten bekeken toen we daar binnen kwamen op maandag, het nieuwtje was dus al verspreid.


Tis echt ongelofelijk hoe denken dat ze met klanten om kunnen gaan.



Filipino's pikken dat allemaal, die zijn zo tam dat ze zich b.v. 5 x terug laten sturen op het gemeentehuis omdat 1 persoon er niet is om hen te helpen.

Een grote bek open zetten en je recht halen is iets wat ze niet op school geleerd word.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Ifugao

Citaat van: Pjottr op zondag 13 december 2015, 11:35:19

Ik deel dit en wil weten of er meerdere zijn met dit soort ervaringen


Niet met een Bank, (wij doen alles met BDO, goede ervaringen mee tot nu toe) wel met Toyoya. Inderdaad, je wordt behanded alsof je hen dankbaar moet zijn dat je bij hen in de showroom mag komen.
Achtergrond info: We hebben 3 Toyota's, allemaal van Toyota Baguio. 1 daarvan had er 1 aanrijding. Hieronder enkele delen van de klacht die ik heb ingediend bij Toyota Philippines.

"To the management of Toyota Motors Philippines,

Please be advised that this letter is to be seen as a formal complaint against Toyota/Malayan Insurance.  This complaint consists of 3 separate complaints:

1.   Complaint about the handling of our Insurance by Malayan
2.   Complaint about the lack of initiative by Toyota Baguio
3.   Complaint about incompetence, the lack of coordination, organization and planning

1.  On 22 June 2015 we had a minor accident and we are still waiting for the repair of the car. It is absolutely unacceptable to    wait for 15 weeks or more to have it fixed.

2. During this period we never ever had any phone call from Toyota Baguio with an update or information about our claim.  ALL action was taken by myself and ONLY when I started to make a lot of noise and threaten to take away all business from Toyota some action was taken.  This level of customer service is appalling and unacceptable. If this level of customer service is a reflection of Toyota's corporate culture I seriously need to consider other options when buying another vehicle.

3.  No matter who I talk to at Toyota Baguio, I always get different answers from different people.  Organization, coordination and planning seem to be something out of a Science Fiction movie.  Nobody ever knows anything and they are just making up stories to get you out of there.

Background information

We have 3 Toyota's, all from Toyota Baguio and they are all being serviced there. The family has been a very loyal customer for many years.
Recently we purchased a Toyota Wigo. We have taken in-house Insurance by Malayan on the advice of Toyota Baguio as in-house Insurance claims will be given priority.
Unfortunately the car was involved a minor accident and we claimed from the insurance. After 2 weeks I inquired about the approval: "Sorry sir, just waiting for approval". After another 2 weeks another inquiry: "Sorry sir, just waiting for the approval".  I said: "Can you call the Insurance Company and ask what is going on?"  (Why do I have to ask them? Shouldn't they offer that?) The answer was that any claim over 50k has to be approved by the head office in Manila, the claim is 160.000. 
Another 2 weeks later I went back again to inquire. "Sorry sir, waiting for approval from Manila."  I asked if anyone had called Manila and asked for the status. No sir, sorry...........!!

On Monday 7 september I went AGAIN to inquire. I said I want to speak to the manager. Some guy Nino turned up and said he will look into the matter while I was waiting. He came back with the astonishing answer: "Sir, we are waiting for approval from Manila".  At that moment I had enough of that circus of clowns and said I want to see the head of Toyota Baguio.  I met Vicky Tiong, a very helpful and understanding lady and I told her the whole story of the last 10 weeks. I told her that I expect a better answer, that I was very disappointed and if Toyota Baguio does not take any actions I will take actions myself.  I disclosed my plan of actions:

1.   Take all business away from Toyota. e.g. services and purchases.
2.   Next vehicle will NOT be a Toyota.
3.   Stop payments on the Wigo and give it back to Toyota Baguio.  (Sort out the problem yourself!)
4.   A formal complaint to Toyota Philippines. "


Nou, dat zette zoden aan de dijk, dat gaat hen $$$$ kosten, dan komen ze wel in beweging.


"The result of this meeting was that Nino would call Manila and inform me later that day. Later that morning I received a phone call from Nino and he said that he called the insurance company and that they will contact me. When I asked if he had called the Baguio office or the Head Office in Manila he said Baguio (????) The insurance never contacted me that day. (And now I am furious!)
The following morning (September 8) I was ready to visit Toyota Baguio to execute my plans of action as described above.  However, I received a phone call from Malayan Insurance with an update: "Sorry sir for de delay, but we are waiting for approval from the head office in Manila.............". 
At that point I was ready: I told mr.Teodoro from Malayan Insurance that he could address further updates to Toyota Baguio as I am going there and return the car to them and stop the payments.
Mr Teodoro asked me if we could meet at Toyota Baguio together with his manager to discuss the matter. I said that was fine but be prepared for the same outcome if Malayan doesn't come up with a better answer.
We met at the Toyota Baguio Office at 11:30 on September the 8th.  Together with the Customer Relations Officer, Nino from Parts & Services and the 2 gentleman from Malayan.
This was a very brief meeting were the Branch Manager from Malayan Insurance informed me that he will guarantee the claim on behalf of Malayan Insurance, that the parts can be ordered today and that the whole Insurance issue is no longer my problem.
Nino, (Parts & Services) informed me that he will order the parts the same day and depending on the location of the parts it will take between 3 days and 2 weeks for them to arrive.  Some parts had to come from Thailand.
3 weeks later, on October the 2th  I went back to inquire and I was first met by Nino who informed me that they were waiting for some parts from Indonesia.  He showed me the car that was in repair now, 14 weeks after the incident!!!  Later that morning  I met Gino who proudly told that he was waiting for 1 more small part to be delivered and I should have the Wigo back by next Saturday.  Who am I going to believe? Nino or Gino?
We are now 15 weeks after the incident and still waiting for parts from....... Thailand? Indonesia? No, from Japan.  I just wish that ANYONE in this company had more brains than a retarded chimpanzee.

The whole process raised a few questions:

1.   Why does a reputable car dealer partner with an inferior Insurance Company? It will reflect on Toyota's reputation. The handling of this case has certainly damaged my opinion about Toyota and I will think twice before buying another. (Yes: "Tell me who your friends are and I will tell you who you are")

2.   Why were we advised to take Malayan Insurance even though we had Alpha Insurance on the other 2 Toyota's for many years without any delays?  In-house insurance would be given priority, well if this is what you call priority than I would be interested to see what would be the timeframe if it were NOT an in-house insurance. !!

3.   Why did we never ever get any information or updates about our claim? Isn't there an insurance person in Toyota Baguio? Isn't there a Customer Service Representative in Toyota Baguio?
This level of (non)-service is appalling and unacceptable. 

4.   Why were parts only ordered after a guarantee from Malayan Insurance? These parts have to be ordered regardless of who is paying for it.  In the event that the claim is denied we have to pay it ourselves because that car has to be fixed. This means another **** weeks of delay. 

5.   Why was the estimate based on a quick look at the car and not on a full investigation?  After 14 weeks sitting on a ramp at Toyota Baguio they find out there are hidden damages. 14 weeks later they found out! 

6.   Why was action only undertaken when I threatened to return the Wigo and stop the payments?
Why do I have to make threats before someone picks up a phone?

7.   Why does any claim over 50k have to be handled by the head office of Malayan?
I know for a fact that other insurance companies can approve claims of up to 4m! within a week!!  (Yes, I have done my research).  Look at the picture and tell me:  Is it normal to wait 15
weeks or more for this level of damage? "


Toen werd plotseling alles beter, de reparatie was binnen een week klaar!!

Relaas van het hele verhaal: Wees niet te lief en begrijpend, dat wordt gezien als je zwakte en daar springen ze direct op in.
Wees heel assertief en ken je rechten. Bij het minste ongerief direct vragen naar "de baas". 
Resultaat is overigens dat er geen Toyota meer gekocht gaat worden en dat de services uitgevoerd gaan worden door een ander.

Deep Throat

Heb nu sinds een paar dagen een rekening bij de BPI maar het was helemaal niet makkelijk om een rekening te openen hier. Moest een TIN nummer hebben, vroegen daarna nog een ACR maar dat laatste was voor mij nagenoeg (in ieder geval nu) onmogelijk. Uiteindelijk was (doorverwezen naar de baas) een Barangay-verklaring van being resident (wat eigenlijk niet helemaal waar is maar het is maar net welke definitie je aanhoudt) voldoende.
Nu maar hopen dat ik van de week de ATM kaart krijg.

Ach en service is zoals overal beperkt. Het staart naar het scherm, schrijft iets op, staart weer naar het scherm, schrijft weer iets op, je denkt bijna dat ze off-line zijn. En het duurt en het duurt. Ik heb een dagtaak aan formaliteiten. Maar echt onvriendelijk waren ze niet bij de bank.
Ben nu nog bezig met de SSS. Ook daar zijn ze niet onaardig maar het duurt en het duurt en het duurt. En elke keer weer terug.

Ik had me 6 jaar geleden voorgenomen indien mogelijk nooit meer een kantoor binnen te komen hier maar helaas moet het allemaal weer.
Het werkt hier nu eenmaal zo, probeer het maar niet te veranderen, heb niet zoveel behoefte aan een hartkwaal. Je kunt het ook omdraaien, een hoeraatje als iets wat onmogelijk leek dan toch weer lukt. Uiteindelijk zit je vrijwillig in deze rimboe.

Overigens moet je in Nederland ook maar eens proberen om een klein bedrag aan geld op te nemen aan de balie, lukt ook niet meer. Niet dat het nodig is maar toch. Voorzover niet on-line wordt het daar ook steeds moeilijker om enige service te krijgen.

Pjottr

Citaat van: Ifugao op zondag 13 december 2015, 23:19:32
Citaat van: Pjottr op zondag 13 december 2015, 11:35:19


Relaas van het hele verhaal: Wees niet te lief en begrijpend, dat wordt gezien als je zwakte en daar springen ze direct op in.
Wees heel assertief en ken je rechten. Bij het minste ongerief direct vragen naar "de baas".  
Resultaat is overigens dat er geen Toyota meer gekocht gaat worden en dat de services uitgevoerd gaan worden door een ander.

Het interesseert niemand een zak of je gaat of blijft.
of je nu 10 Mio hebt of 1000 piso of dat je 10 autos koopt of maar 1
Ik zie weinig betrokkenheid bij mensen hier. Het enige wat telt is hun geld en feestdagen, fiesta's en lunchbreaks
Grote zaken sluiten de tent om 1200 u en gaan om 1300 u weer open
Als je om 5 voor 12 met een ton op zak binnenkomt om te kopen en je meldt dat ook nog zeggen ze ijskoud " you can come back at 1 o'clock sir
Of als je met het zelfde bedrag in een winkel komt en de dicer is er niet zeggen ze dood leuk Sir the dicer is late you can come back later.
Of bij Metro Bank toen ik een rekening wilde openen. Sir we cannot open an account since you are only a tourist
You may bring your money to another bank
Zoveel respectloosheid terwijl wij hier toch geld binnen brengen toch.Het interesseert ze geen zak.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Luke

Ik begijp het niet goed. Je doet "zaken" als Toerist??!!
Is dat een shabu zaak of iets onbenulligs?

Als bankverantwoordelijke zou ik ook argwaan hebben waar jij dat geld vandaan haalt.

Spreek eens klare taal en als het legaal is leg het dan uit aan die 'onbeschofte" benkdirecteur.
Of is het omdat jij een buitenlander bent de wetten anders zijn??

Blauwvinger

Dan hier in  :nederlandsevlag: oppietoppie  :thumb:

De REGIO BANK ,    WIJ ZIJN UW BANK     :applaus: :happy:

:lachen: