Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Bankieren in de Filippijnen

Gestart door Pjottr, zondag 13 december 2015, 11:35:19

Vorige topic - Volgende topic

Pjottr

Citaat van: Luke op maandag 14 december 2015, 18:02:40
Ik begijp het niet goed. Je doet "zaken" als Toerist??!!
Is dat een shabu zaak of iets onbenulligs?

Als bankverantwoordelijke zou ik ook argwaan hebben waar jij dat geld vandaan haalt.

Spreek eens klare taal en als het legaal is leg het dan uit aan die 'onbeschofte" benkdirecteur.
Of is het omdat jij een buitenlander bent de wetten anders zijn??
Ik heb hier al vele jaren inkomen uit een legitieme onderneming en dat loopt al jaren goed. Ik leef van mijn inkomen hier en heb een goed bestaan.
Dat is  geen monkey Buisness als je dat bedoeld.Daar hou ik niet zo van.
Wij mijn partner en ik zijn  lid van de BIR en dragen gewoon net als alle Pinoys af. Dit is genoegzaam bekend bij de PNB waar ik een rek heb.
Wat de Metro Bank betreft Ik werd er naar mijn gevoel grof behandeld Je bent een alien; want zo heet je hier en er andere regels zouden gelden. Althans in de branche waar ik kwam. Ik werd behandeld als toerist en was in hun optiek dus op een of andere manier minderwaardig. Althans dat gevoel gaven ze mij
Uiteraard kon ik mijn geldige verblijfsvergunning laten zien maar....  eenmaal respectloos behandeld  is het gauw gedaan en zal ik zeker geen zaken doen.
Overigens kun je overal als tourist een rek openen mits je aan kan tonen dat je langere tijd hier woont. Er zijn legio buitenlanders die hier al jaren zitten op touristen basis Zijn niet getrouwd met een Pinay en hebben dus geen ACR permanent
De meeste banken gaan hier in regel soepel mee om.
En wat betreft het uitleggen. Ja dat heb ik geprobeerd maar het is bij veel Pinoys zo gesteld, als je op hun tenen gaat staan ook al doe je dat niet met opzet, zullen ze dat nooit vergeten en als ze dan in een positie zijn waarin jij ze nodig hebt laten ze dat heel duidelijk merken. Ook al is het ongepast wat ze doen. Pinoys zijn gevoelig en kunnen niet zoals Nederlanders recht door zee accepteren.
Ik leef hier dus pas me aan en soms is het dan ook beter te zwijgen dan een grote mond te geven. Zo sta ik er in
Laat onverlet dat je best voor je recht op kan komen alleen moet je dat niet op de Hollandse manier doen

Klaar genoeg?


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Luke

Klaar genoeg! Dank U.

Dus Davao (als ik ergens goed gelezen heb) is een onvriendelijke stad voor buitenlanders die zaken willen doen.... ??!!

Pjottr

Nee hoor Davao is wel apart maar dat heeft meer te maken met veiligheid. Er heerst een streng regime op naleving van wetten en regels
Niet voor niets wordt Davao een van de veiligste steden genoemd
Business doen in Davao is net zoals op andere plekken in Filipijnen. Overal geldt dat je je gezonde boerenverstand moet gebruiken.Vooral je eigen ding doen
en je niet laten afleiden door Pinoys die alles ineens beter weten alleen omdat ze geld ruiken
Ik vertrouw alleen mij zelf en mijn partner..
Volgens mij heeft Jos ook een zaak in Davao. ik neem aan dat hij dit kan onderschrijven.
Best
Pieter
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Rich

Citaat van: Pjottr op woensdag 16 december 2015, 00:56:30
Nee hoor Davao is wel apart maar dat heeft meer te maken met veiligheid. Er heerst een streng regime op naleving van wetten en regels
Niet voor niets wordt Davao een van de veiligste steden genoemd
Business doen in Davao is net zoals op andere plekken in Filipijnen. Overal geldt dat je je gezonde boerenverstand moet gebruiken.Vooral je eigen ding doen
en je niet laten afleiden door Pinoys die alles ineens beter weten alleen omdat ze geld ruiken
Ik vertrouw alleen mij zelf en mijn partner..
Volgens mij heeft Jos ook een zaak in Davao. ik neem aan dat hij dit kan onderschrijven.
Best
Pieter


Vooral dat "geld ruiken" klopt als een bus en is een pest daar.

Wij startten in 1996 een Joint Venture in Cavite, en tijdens een van mijn bezoeken daar zag ik plots vrienden en/of familieleden van mijn partners en een van hen vroeg in wat voor auto ik reed in Belgiƫ.
Na antwoord te hebben gegeven zei hij " nou, dan rijden we volgend jaar hier misschien ook allemaal (familie) met zo'n auto.  De man had niets in onze zaak te maken maar dacht zo maar even dat we geld gingen uitdelen of zo  :lachen:

Een goed jaar later kom ik aan in Cavite en we hebben een meeting en ik zie 2 familieleden mee aan tafel schuiven en ik vraag wat zij komen doen. Antwoord van onze partner " zij zitten nu ook in de zaak"

Ze waren ondertussen al een paar keer betaald geweest zonder iets te doen en zonder mijn weten.   :stomstomstom:
En daar ben ikzelf in de fout gegaan door hen te veel te vertrouwen en dat is ook het resultaat als je er zelf niet bovenop zit en daar zelf niet bent.
Daarna nog eens geld verdwenen en toen was de maat vol.

En het ergste van alles is, dat ze het allemaal maar heel normaal vinden  :jajaja:

Eens het vertrouwen weg was heb ik kort daarna alles stopgezet want het was ondanks dat de zaak liep als een trein meer en meer ergernis en daar pas ik voor.



Rich de Nederbelg.

Pinocchio

In Thailand zie ik nu dat je vrijwel overal kan betalen met je smartphone via het scannen van een QR code. Dat is zo in de suppermarkt maar ook bij de kapper, in heel wat kraampjes op de markt en zelfs voor een tuk tuk.
Ik vraag me af hoelang het nog duurt eer dat ook kan in de Filippijnen, of is dit ook al mogelijk in Manila?

Luke

Citaat van: Pinocchio op dinsdag 16 mei 2023, 05:23:28In Thailand zie ik nu dat je vrijwel overal kan betalen met je smartphone via het scannen van een QR code. Dat is zo in de suppermarkt maar ook bij de kapper, in heel wat kraampjes op de markt en zelfs voor een tuk tuk.
Ik vraag me af hoelang het nog duurt eer dat ook kan in de Filippijnen, of is dit ook al mogelijk in Manila?

Niks nieuws. Al een hoop van die FINTECH apps in omloop in PH. Ik doe dat al een paar jaar in Metro Manila met GCASH of MAYA. De laatste weken zijn er wat fraudezaken opgedoken van zogezegde gestolen funds, maar blijkt dat the veel van de betrokken personen een OTP via SMS hebben gegeven aan de scammers.
https://fintechph.org/

Pinocchio

Dan loopt men in Dumaguete toch wel een paar jaartjes achter op Manila.
Voor een internationale vlucht met Philippine airlines vorig jaar was het zelfs niet mogelijk om mijn valies door te sturen naar de eindbestemming en moest ik die afhalen in Manila en terug inchecken.
In het benzinestation waar ik meestal tank was het een jaar of zo geleden mogelijk om te betalen met Maya maar dat is weer afgeschaft, wellicht omdat er te weinig gebruik werd van gemaakt. Dus doen we maar op de meeste plaatsen verder met gewoon cash geld.