Hoe zou jouw leven eruitzien als je in een ander land was geboren?

Gestart door ganda, dinsdag 23 februari 2016, 18:59:55

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Hoe zou jouw leven eruitzien als je in een ander land was geboren?

We klagen soms wel eens over ons Belgenland...Het is hier te regenachtig, we moeten te veel belastingen betalen, we verdienen te weinig en we werken te veel. Maar is het gras ook écht groener aan de overkant? Op IfItWereMyHome kan je landen met elkaar vergelijken. Zo wordt er onder andere gekeken naar werkloosheid, verbruik, gezondheidszorg en criminaliteit.

Oorspronkelijk werd de tool die op de website gebruikt wordt ontworpen om de omvang van de BP olievlek van in 2010 te tonen. Maar nu wordt die dus gebruikt om mensen te informeren over het leven in landen van over heel de wereld, en om dat leven te kunnen vergelijken met andere landen. De gegevens komen voornamelijk van het CIA World Factbook en de Wereldgezondheidsorganisatie. Bij elk onderdeel wordt er telkens ook meer info gegeven over de gegevens op basis waarvan de vergelijking werd gemaakt.

Als je in bijvoorbeeld Namibië zou geboren zijn en niet in België, zou de kans groter zijn dat je zo'n 28 jaar eerder sterft. Bovendien heb je dan 66 keer meer kans om HIV of aids te krijgen. En je zou ook zo'n kleine 80 procent minder geld hebben dan dat je nu hebt, en twee keer zoveel kinderen.

Moest je in pakweg Noorwegen wonen en geboren zijn, dan had je 60 procent minder kans om werkloos te zijn, zou je een kleine 50 procent meer verdienen en zou je ook nog eens 12 procent meer vrije tijd hebben. De kans om vermoord te worden is ook 50 procent kleiner dan in België.

Je kan de tool naar hartenlust testen via deze link: www.ifitweremyhome.com

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160223_02144923

jiggy

Leuke tool Ganda,

Ik deed net de vergelijking België - Filippijnen en bepaalde resultaten doen toch de wenkbrouwen fronsen, waardoor de vraag rijst welke parameters gebruikt worden :

16% meer kans op werkloosheid in België...? Misschien als je de officiële werkloosheidscijfers hanteert en niet de graad van tewerkstelling....

97,5 % minder spenderen aan gezondheidszorg in de Filippijnen??
Men zou verkeerd de indruk krijgen dat de Filippijnen een SUPER-gezond land is  :lachen:
Is wellicht gebaseerd op de uitgaven, niet op de nood.  En... bij medische zorgen betaalt de Filippijn zelf ca 90 % van de kosten, wij ca 10 %... Dus durf ik sterk twijfelen aan dat cijfer. Wellicht is dat het nationaal bedrag, gespendeerd aan gezondheidszorg.

Oh ja, nu klikte ik op de resultaten voor meer info...
En inderdaad, is deels zoals ik dacht, maar dat geeft een totaal verkeerd beeld : de overheid spendeert 97,5 % minder per hoofd. "Het hoofd" des te meer...  :biggrinn: