Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Groepsreis naar de Filippijnen

Gestart door jiggy, zondag 21 februari 2016, 13:43:07

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

Citaat van: jiggy op maandag 22 februari 2016, 18:19:24
Ons gezelschap zal ook deels bestaan uit mensen "op rust", dus heel avontuurlijk reizen met klimwerk zal er niet bij zijn, al kan het natuurlijk dat zulke uitstappen met een beperktere groep actievelingen worden ondernomen.
Dus een tripje naar Pico de Loro zit er niet in? Jammer, is wel de moeite waard. Ongeveer 2 uur bij Manilla vandaan en prima te doen als dagtocht als je geen zak te doen heb.

Luc

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

jiggy

Endogeen of endemisch?

Endemisch..  Sorry Luc !  :thumb:

Baliw-katok

Momenteel doet mijn dochter (20) stage bij Smokey Tours.  Dit reisagentschap biedt geheel alternatieve daguitstappen aan in Manila (sloppenwijken, Chinatown, het leven op een kerkhof, fietstocht in Intramuros, ...).  Er hangt wel een prijskaartje aan vast, maar de opbrengsten worden uitgekeerd aan de kansarmen die men bezoekt. Zelf zal ik volgende maand enkele van hun tours meedoen. 
Mijn dochter zegt dat de bookingen héél vlot binnenlopen en dat er naarstig nieuwe tourguides worden aangenomen.  Ze staan dan ook #1 in tripadvisor wat betreft uitstappen in Manila.

http://www.smokeytours.com/#home-1

http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g298573-d5537044-Reviews-Smokey_Tours-Manila_Metro_Manila_Luzon.html

Voorts vind ik zelf de Filippijnen een prachtig land en heb een tweetal jaren geleden enkele van mijn vrienden meegenomen.  Wees wel gewaarschuwd Jiggy dat vele Europeanen totaal geen idee hebben van een Aziatisch land en dat de cultuurshock voor hen groot kan zijn. 

Jan69

Cultuur shock? In Italie wou men ons daar ook een busreis aansmeren van luchthaven naar de stad omdat de trein juist vertrokken was en de volgende pas over een  uur zou zijn. Maar het was spitsuur en 20 minuten later was er al een andere. In cebu taxi naar de stad maar de chauffeur wou extra P bovenop de meter. Wat later veinst hij dat hij gas rook en dan konden we een andere taxi nemen.
Ik zie het verschil niet. Ook in andeer Europese laden problemen met geldbeluste taxi chauffeurs gehad.

Winkelen in MOA, is het meest aangename winkelcentrum dat ik ken.

Personeel is overal in de winkels en hotels (waar ik geweest ben) supervriendelijk. Daar voel je je letterlijk als de klant is koning.

Bus genomen van hotel naar manila luchthaven, enige verschil is dat de ticketbediende een percentage van de verkoop krijgt. En dat ze het wisselgeld in hun hand houden op een manier die ik niet zou kunnen. Maar voor de rest geen verschil.

Dat ze wonen met meerdere familieleden in 1 huis, enige schok is dat ze het niet onderhouden. Lekt het dak,  dan zetten ze een emmer eronder als het regent. Enige cultuur shock is dat ze er vaak nog met 8 kinderen zijn. Denk de jongere generaie doet dat niet meer, Maar voor de WOII was dit vaak ook het geval hier.

In de winkels daar staan 20 verkoper/verkoopsters, in Belgie zouden er dat bij 4 zijn.

Je ziet daar zeer grote en dure SUV rondrijden net zoals hier (zullen wel andere merken zijn). De merkproducten zijn even duur daar als bij ons. Gene goedkope Samsung TV kunnen komen.

Wat betreft  relaties zijn er daar ook geldbeluste vrouwen die getrouwd zijn met goedverdienende man (en bijna mijn loon hebben maar dus een veel hogere koopkracht dan ik in Belgie) en die er dan ook een minnaar op nahouden en bovendien niets delen met hun armere ouders en siblings. In Belgie ie er ook geen onderhoudsplicht tussen broers en zussen.

Echte straatkinderen zijn wel een cultuurschok, die zie je hier niet in Belgie

Het verkeer is ook een cultuur schok, geen respect voor de voetgangers. Voorrang van rechts bestaat daar niet, het is voorrang van de eerste die claxoneert. Ik zal dus nooit een wagen besturen daar.

Voor de rest moet je alleen zorgen dat je geen ongeluk tegenkomt, de dengue mug uit de weg gaat (er is nu wel een vaccin 3500P per spuit en je hebt er 3 nodig).

En het is ook niet zo dat als man allen dat je aandacht gaat krijgen van meisjes/vrouwen daar. Ik althans niet. Dat is dus hetwelfde als hier in Belgie.

Nee, ik wie de cultuurschok niet. Alleen dat met ons geld je daar veeeeeeeel  :benweg: meer kunt doen als hier. 500P voor een uur massage en dat as al met 100P fooi. Alle dagen op restaurant voor gemiddeld 800P voor 2 personen.

Bus reis gemaakt van 7 uur daar, nooit meer. ze zettend de airco zo hard dat je ziek wordt op de bus, voornamelijk omdat je hoofd boven de zetels uitsteekt en daardoor extra tocht krijgt,

Ik vraag me af hoe ze het doen, maar er zitten daar veel jongeren op restaurant. Hoe dat ze het betalen? van 5000P loon?

Cultuurschok is dat je in de winkelcentra niet zelf op de knop van de lift moet drukken, dat doet een zeer knappe jonge dame voor jou.





jiggy

Fantastische tip, Baliw-katok!  :thumb:

Als het zo ver is, neem ik nog wel eens persoonlijk contact om de ervaringen / tips van je dochter te kennen, als dat mag.

stijn54

@69.
Mee eens wat je schrijft. Toen ik in 1999 de eerste maal alleen naar Thailand ging heb ik ook geen cultuurschok ervaren.
Als je wat naar documentaires op tv kijkt en een boek leest over dat land valt het allemaal mee. De hitte en vochtigheidsgraad zijn andere dingen.

Baliw-katok

Citaat van: jiggy op dinsdag 23 februari 2016, 00:10:03
Fantastische tip, Baliw-katok!  :thumb:

Als het zo ver is, neem ik nog wel eens persoonlijk contact om de ervaringen / tips van je dochter te kennen, als dat mag.

met plezier Jiggy


jiggy

Bedankt voor de tip en link, Madred.
Mijn bedoeling is echter een reis op maat te maken, afhankelijk van de samenstelling van de groep, en.. zeker de Visayas erin te betrekken. Mijn vriendin is immers van Cebu.
Scherpe prijzen, dat wel bij Fox. Al zie ik ook dat enkel ontbijt inbegrepen is. Met persoonlijk budget en maaltijden mag je vlug op 1.000 € per persoon rekenen.