Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Rijbewijs in de Filippijnen 2016

Gestart door Margeb, vrijdag 9 september 2016, 08:10:22

Vorige topic - Volgende topic

Margeb

In Batangas ook diverse roadblocks nu, ziet eruit alsof de stap naar Marshall law nog maar een kleintje is. Die roadblocks zitten me sowieso niet lekker, rij hier met me roze nederlandse rijbewijs.... te lui geweest om over te schrijven en sinds mei dit jaar geeft de ambassade geen officiele vertaling meer af. Als iemand tips heeft hoe nu.......LTO vraagt er nog steeds om. Moet een stempeltje van de ambassade op anders vette pech.

On Topic weer,

Wat zijn grote bedragen??, beetje vaag advies en waarom zouden banken niet meer functioneren onder Marshall law? Als de financiele sector lam gelegd wordt in dit land, kan je vooruitgang in economie wel vergeten. Zou drie stappen terug zijn ipv 1 vooruit.

Luke

Citaat van: Margeb op vrijdag  9 september 2016, 08:10:22
In Batangas ook diverse roadblocks nu, ziet eruit alsof de stap naar Marshall law nog maar een kleintje is. Die roadblocks zitten me sowieso niet lekker, rij hier met me roze nederlandse rijbewijs.... te lui geweest om over te schrijven en sinds mei dit jaar geeft de ambassade geen officiele vertaling meer af. Als iemand tips heeft hoe nu.......LTO vraagt er nog steeds om. Moet een stempeltje van de ambassade op anders vette pech.

On Topic weer,

Wat zijn grote bedragen??, beetje vaag advies en waarom zouden banken niet meer functioneren onder Marshall law? Als de financiele sector lam gelegd wordt in dit land, kan je vooruitgang in economie wel vergeten. Zou drie stappen terug zijn ipv 1 vooruit.


Een gelegaliseerde vertaling van uw rijbewijs door de ambassade moet toch ook kunnen?

Margeb

Geeft de Nederlandse ambassade sinds mei dit jaar niet meer af.

Lenn

Citaat van: Margeb op vrijdag  9 september 2016, 08:37:20
Geeft de Nederlandse ambassade sinds mei dit jaar niet meer af.
Dus gewoon een Ph. rijbewijs krijgen.Is tochniet zo moeilijk?Was destijds simpeler en goedkoper dan een vertaling v/d ambassade.

Ifugao

Volgens mij is dat nog steeds zo. Bespaar je de moeite van een vertaling.

Margeb

Citaat van: Ifugao op vrijdag  9 september 2016, 11:29:04
Volgens mij is dat nog steeds zo. Bespaar je de moeite van een vertaling.
Leg uit? Wat is er makkelijk? Ik kan je even niet volgen. Ambassade geeft het niet meer af en bij LTO willen ze het ambassade stempeltje zien,

Luke

Dit zijn de huidige regels:

New Driver's License – Non Professional, Foreigner w/ valid foreign license

•  Properly Accomplished Application for Driver's License
•  Medical Certificate issued by any licensed physician practicing in the Philippines
•  Original and Photocopy of Passport
     -  Photocopy of Passport with entry at least one month and visa duration of at least one year from date of application
•  Photocopy of License (in English)
     -  Photocopy of License (not in English)
     -  Translation from Embassy or Consular Officer

http://www.lto.gov.ph/lto-advisory/179-driver-s-license-supporting-per-transactions-as-per-latest-administrative-order

Als je het volgens de letter neemt moet er een vertaling bij zijn. Als de ambassade geen vertaling afgeeft ga dan naar een vertaler NL/EN ,laat het legaliseren door de ambassade. Een zo iemand is deze hier http://www.dutchteachermanila-cmsi.com.ph/translation.asp maar ook evengoed andere vertalers!! kosten: 750 + 1550 PHP (approx.)

Lees er ook bij dat je een visum moet hebben van 1 jaar tellende van de dag van aanvraag (een balikbayan visum zou juist niet gaan.)

Of zoals andere leden (die graag de corruptie zien verdwijnen behalve voor zich zelve) al suggereerden, zoek een fixer.... (approx. 3000PHP +)
Mijn PH rijbewijs 20 jaar geleden was ook niet volgens de letter bekomen maar dat was via de (lokale) werkgever die het zo wilde doen.



opinie

Kan je via de LTO niet gewoon een rijexamen afleggen? Wat ik eens las op het forum was dat die examens haast niets voorstellen. Buitenrijden rechtsom het blokje rond en zonder ongevallen weer binnenrijden.  :congratualtionsis0: U bent geslaagd.
Geen fixer en een geldig rijbewijs.

Vast wel eenvoudiger dan deze versie:

https://www.youtube.com/watch?v=etmAimspEGc
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Margeb

Thanks,
And sorry voor het totale off topic.......... ga volgende week hier me rijbewijs halen, student lisence, paar vraagjes beantwoorden, rondje rijden en klaar. Is het simpelste, na een maand kan je je pro aanvragen en moet minimaal een visum hebben dat  nog 3 maanden geldig is.
Die link van dat vertaal bureau is wel handig, niet alleen voor dit, thanks,

Misschien kunnen de off topic antwoorden en vragen verplaats of verwijderd worden.

[admin]Het is nu niet meer off-topic. De berichten over het rijbewijs zijn afgesplitst, gezien meer Nederlandse expats dit probleem zullen ervaren in de toekomst. Beide topics staan nu in vaste verblijfplaats waar ze beter thuishoren dan in Oproepen. [/admin]

Lenn

Ja had idd in de topic rijbewijzen moeten staan.Maar geeft niet hoor.Voor een student liscence= geen vragen of rondje rijden.Een pro examen is moeilijker(of minder makkellijk)dan een gewoon examen.Je hebt trouwens met je student license een jaar de tijd.