Filipijnse vicepresidente gewaagt van complot

Gestart door ganda, zondag 4 december 2016, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Filipijnse vicepresidente gewaagt van complot



De vicepresidente van de Filipijnen, Leni Robredo, heeft vandaag aangekondigd dat ze haar mandaat als minister van Huisvesting gaat neerleggen. Op haar Facebookpagina schreef Robredo dat ze het slachtoffer van een complot dreigde te worden.

"Ik was gewaarschuwd dat er een complot was gepland om mij af te zetten. Ik koos ervoor die informatie te negeren en mij te concentreren op mijn werk, maar het lijkt erop dat dit complot zich aan het ontrollen is", zo schreef Robredo, die tot de Liberale partij behoort.

Robredo nam naar eigen zeggen haar beslissing nadat ze een sms had ontvangen van een andere minister, Jun Evasco, die haar in naam van de president Rodrigo Duterte vroeg om niet meer deel te nemen aan ministerraden. Regeringswoordvoerder Martin Andanar bevestigde op televisie dat de vicepresidente ontslag wil nemen uit de ministerraad, maar ontkende dat het presidentiƫle kamp achter een complot zit.

Op de Filipijnen worden president en vicepresident tijdens afzonderlijke verkiezingen verkozen. Robredo was dus geen running mate van Duterte van de Democratische partij tijdens de presidentsverkiezingen van mei dit jaar. Robredo sprak van "diepe meningsverschillen over principes en waarden" tussen haar en Duterte, die een nietsontziende oorlog tegen drugs aan het voeren is. De voorbije vijf maanden eiste die oorlog al meer dan 2.000 mensenlevens.

Bron:  http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3021892/2016/12/04/Filipijnse-vicepresidente-gewaagt-van-complot.dhtml


kristof19