"Ik heb 50-tal mensen vermoord voor Duterte"

Gestart door ganda, vrijdag 30 december 2016, 15:37:42

Vorige topic - Volgende topic

ganda





vr 30/12/2016 - 10:17  Pieterjan Huyghebaert

Edgar Matobato heeft naar eigen zeggen een 50-tal mensen vermoord als luitenant van een doodseskader dat werd geleid door huidig Filipijns president Rodrigo Duterte. Die laatste ontkent dat dergelijke doodseskaders bestaan, laat staan dat hij er een zou hebben geleid.

Matobato getuigt aan de Amerikaanse nieuwszender CNN dat hij jarenlang mensen heeft vermoord voor de Filipijnse president Duterte toen die nog burgemeester was van de stad Davao. De man heeft daarover in het verleden al getuigd voor een Filipijnse senaatscommissie die nagaat of de huidige president mensenrechtenschendingen heeft gepleegd. Sindsdien leeft de man ondergedoken.

"Het kan me niet meer schelen dat ze me willen doden", zegt hij aan CNN. "Ik wil gewoon de waarheid vertellen en stoppen met liegen." Matobato heeft naar eigen zeggen een 50-tal mensen gedood als lid van Dinhing Dapita Sadya (DDS, Doodseskader van Davao). DDS zou zijn opgericht, gesteund en aangestuurd door Duterte toen hij nog burgemeester was. Het doodseskader zou minstens 1.400 slachtoffers hebben gemaakt, voornamelijk criminelen en politieke rivalen van de burgemeester.

De meeste bevelen kreeg Matobato van zijn oversten, maar de toenmalige burgemeester zelf zou hem ook rechtstreeks de opdracht hebben gegeven voor enkele moorden. Zo is in 1993 een aanslag gepleegd op een kathedraal in de stad. Duterte zou Matobato en zijn collega's expliciet de opdracht hebben gegeven om naar een moskee te trekken en er uit wraak willekeurige moslims te doden.

Op een andere gelegenheid zou Duterte persoonlijk twee volledige magazijnen hebben leeggeschoten op een inspecteur, nadat verkeersagressie was uitgemond in een schietpartij. Begin deze maand heeft Duterte overigens zelf toegegeven dat hij in de periode dat hij burgemeester was van Davao eigenhandig mensen heeft vermoord. De VN riep toen op om een onderzoek te openen.

"Hoop dat hij als eerste aan de galg bengelt"

President Duterte heeft de oorlog verklaard aan de drugsbendes in zijn land. Sinds begin juli zijn zo al ruim een miljoen druggebruikers en -dealers van straat geplukt. De politie arresteerde daarnaast 42.543 drugsverdachten, en doodde er 2.157 tijdens operaties. Duterte ligt -voornamelijk vanuit Westerse hoek- onder vuur omdat hij doodseskaders het vuile werk laat opknappen. Die zouden sinds juli al bijna 3.000 mensen hebben geëxecuteerd.

Matobato herkent de modus operandi van zijn voormalige doodseskader in de gruwelijke foto's die al maandenlang prominent op de voorpagina's van menig Filipijnse krant staan. "Sommige leden van DDS zijn sinds Duterte president is actief in hoofdstad Manilla", zegt hij voorts. "Ze zijn zielloos en zijn in staat tot gruwelijke dingen."

Hij wil met zijn getuigenis dat Duterte boet voor zijn zonden. "Ik hoop dat de doodstraf opnieuw wordt ingevoerd en dat hij als eerst aan de galg bengelt", zegt hij kordaat. "En ik ben bereid hem te volgen. Als hij maar als eerste hangt."

"Geen doodseskaders op Filipijnen"

Een woordvoerder van Duterte laat aan CNN weten dat het doodseskader Davao Death Squad (DDS) niet bestaat en nooit heeft bestaan. "Het is een mythe. Op de Filipijnen zijn geen doodseskaders. Er is enkel de politie en het leger", klinkt het. Matobato is volgens dezelfde woordvoerder een fantast en een leugenaar.

Bron:  http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2856673

kristof19

Ik geloof daar ook niks van :floet:
Zo is Duterte helemaal niet. Hij is meer de man van de dialoog en deze fantast wil de grote leider in een negatief daglicht stellen.
Foei jonge!!!!!! :jajaja: