Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Cdo herschapen tot groot "zwembad

Gestart door Ronny55, dinsdag 17 januari 2017, 11:25:26

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

 We hebben gisteren 6 uur durende stortregens gehad in Norden Mindano , Enkele foto's in Cdo











Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Herbie

Ja , ziet er niet leuk uit. En waar jij woont Ronny, ben jij gespaard gebleven. Heb die foto's deze morgen ook gekregen van mijn vrouwtje. In Cabadbaran 200km naar het noorden is het niet zo erg. Straten staan wel blank, maar das alles.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Ronny55

Zelf niet veel last van gehad , woon iets buiten de stad en iets hogerop...alleen , 22 uur geen stroom en 8 uur afgesloten van de buitenwereld, land verschuivingen , rotsblokken op straat , omgewaaide(spoelde) bomen. Gezien de omstandigheden zijn we er goed vanaf gekomen.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinkpanther

Ik zie wat redelijk nieuwe auto;s voor 2/3 onder water..... dit is bij ons in NL  total llosss....
Ben benieuwd of de verzekering ook uitbretaald....  hier bij all risk ??    :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Pinkpanther   :smiley-philippines: :nederlandsevlag: :smiley-philippines:

bananacreek

Wordt waarschijnlijk gezien als natuur ramp onder de kleine lettertjes en wordt NIET vergoed voor een 3th party verzekering.......... :run: :run: :run:

All risk?....peperduur en ik weet niet eens of dat er is....

jiggy

"All risk"... Ik ben niet vertrouwd met het verzekeringswezen in de Phils, doch denk dat er, net zoals in België (Nl?) uitsluitingen zijn, zelfs bij een "all risk /omnium". Zoniet betekent een natuurramp inderdaad het failliet van de verzekeraars.
In België bestaat dan een "rampenfonds". Alleen zijn de ervaringen die ik daarover lees ook niet geruststellend (= zekerheid gevend). Vaak duurt het jaren vooraleer tegemoetkomingen worden uitgekeerd, zo leert de realiteit. Vergelijk het met een "ultieme" vorm van verzekering/dekking/hulp : als die er pas komt JAREN na de calamiteit, en men tussentijd enkel op zichzelf is aangewezen, kan men dan nog wel spreken van een verZEKERing of fonds? Zeker niet voor diegenen die niet de financiële armslag hebben om dit eerst op eigen kracht te boven te komen.
Zeer aannemelijk dat dergelijk vangnet, zoals Creek suggereert,er niet eens is in de Phils, gezien het veelvoud en de ernst van natuurrampen in vergelijking met België/ Europa.
Een zomerse storm is reeds een natuuramp. Hier in de Phils is het alfabet vaak ontoerijkend om de typhoons jaarlijks elk een naam van A tot Z te geven.
Zelf zat ik midden in de overstroming in Lobooc, nu 2 jaar geleden. Met eigen ogen de verwoestende kracht van de natuur gezien en ondergaan. Nog steeds relatief "onschuldig" want bij mijn weten vielen daar toen amper of geen doden.  Gelukkig, dank zij de plotse reflex van zelfbehoud, kan ik dit nog navertellen. 15 minuten later , en we zaten als ratten in de val. De "schade" waren enkel wat verloren spullen. De plaatselijke gemeenschap likt nog de wonden, durf ik te veronderstellen. Een door aardbeving half ingestorte kerk, een goed jaar later overstroomd zien.... Het doet je de dingen en eigen "leed" vergeten en misschien ook wel begrip tonen voor het "dag na dag" denken en plannen hier. Men is al blij dat men de dag rondkomt, en er ook morgen nog leven is. De veerkracht die ik zag maakt me nederig en bekwamer in het relativeren der dingen.

daf105paccar

Rene,was het vooral Ayla en daarrond dat is ondergelopen of is het meer?