Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Europa route

Gestart door Derrick, woensdag 1 februari 2017, 02:02:43

Vorige topic - Volgende topic

Derrick

Beste forumleden,

Ik heb me ingeschreven omdat ik op zoek ben naar mensen die gebruik gemaakt hebben van de Europa route.

Alle info en tips zijn welkom! Wat moet je doen, wat moet je verklaren, wat moet je bv. zeker niet zeggen. Mijn voornaamste vraag is uiteraard : is deze fameuze Europa route 100% waterdicht en bestaat er echt geen kas om voor verassingen te komen te staan?

Even kort over mezelf: ik heb de Franse nationaliteit, wonend op de Filipijnen en gehuwd met even filipijnse. Ons huwelijk werd overgeschreven op de Franse consulaire registers en is dus ook erkend in Frankrijk.

Ik heb werk gevonden in Amsterdam en wij willen ons zo snel mogelijk in Nederland vestigen. Een visum C bemachtigen is geklaard in 2 dagen op de Franse ambassade voor mijn echtgenote, daar heb ik me al voldoende over geïnformeerd.

Wat ik niet weet is hoe het in de praktijk eraan toe gaat om, eens ter plaatse in Nederland, het C visum in verblijfsvergunning om te zetten.

Ik zou het zeer op prijs stellen indien er meerdere mensen die gebruik gemaakt hebben van de Europa route er iets over willen delen.

N.B.: een visum D voor Frankrijk kunnen wij in 2 weken op de Franse ambassade bemachtigen zonder problemen, maar aangezien mijn werk in Nederland zal zijn is dit in mijn ogen geen optie. Ik deel dit mee als extra info voor het geval er toch een mogelijkheid bestaat om op die manier vlug(ger) mijn echtgenote legaal in Nederland te krijgen.

Dank bij voorbaat iedereen!

Derrick

snah68

Als je met de Europa route bedoelt of je vrouw mee mag naar Europa dan maak ik gebruik van die "route" . Ik woon 21 jaar in Denemarken als Nederlander en mag , volgens de EU-regels mijn vrouw uit een niet, Europees land, ongehindert hier laten komen en wonen/werken waarbij ook zij vrij mag reizen binnen Schengen. . Na 5 jaar heeft ook zij een permanente verblijfsvergunning. Simpel en overzichtelijk. Alleen een "EU verblijfskaart" aanvragen en klaar is Kees.

Derrick

Dank voor je reactie Snah68.

Moet je niet voldoen aan bepaalde criteria zoals inkomen en onderdak? Krijgt mijn vrouw dan onmiddellijk de "EU verblijfskaart" bij aanvraag ervan? En kunnen wij samen vertrekken? Of moet ik eerst naar Nederland komen en mijn vrouw volgt pas enkele weken/maanden later...

Derrick

snah68

Het enige criterium waaraan moet worden voldaan is dat je als EU-burger een band met NL hebt (in dit geval werk) en daar staat ingeschreven. Ik weet niet hoe lang de behandeltijd in Nederland is en of een verblijf daar tijdens de behandeltijd is toegestaan. In mijn geval was mijn vrouw in Denemarken met een toeristenvisum en hebben we een EU verblijfskaart (ik weet uberhaubt niet of dat het juiste Nederlandse woord ervoor is)  aangevraagd. Dit kan 6 maanden duren voor ze hem heeft maar in die tijd mag ze hier gewoon zijn. De vorm van wonen en de hoogte van een inkomen doen bij deze regels niet terzake.
Ik heb me zelf ook 100 keer afgevraagt of het nu wel zo simpel kon zijn. En ja het is zo simpel

Luc

Hoe lang is dat geleden? De laatste jaren zijn ze ongeveer overal strenger geworden.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

nils

Citaat van: Derrick op donderdag  2 februari 2017, 06:15:27
Dank voor je reactie Snah68.

Moet je niet voldoen aan bepaalde criteria zoals inkomen en onderdak? Krijgt mijn vrouw dan onmiddellijk de "EU verblijfskaart" bij aanvraag ervan? En kunnen wij samen vertrekken? Of moet ik eerst naar Nederland komen en mijn vrouw volgt pas enkele weken/maanden later...

Derrick
Zelf heb ik 6 jaar in Duitsland gewoond en ben ik nu weer terug in Nederland.

Zolang jij alleen de Franse nationaliteit hebt en geen Nederlandse, is het niet heel ingewikkeld.
Als jij als EU burger in Nederland werkt, hoeven jij en je partner alleen jullie huwelijksakte, paspoorten en zorgverzekering te regelen.
Het inreisen met een toeristenvisum is toegestaan, maar als je net zo gemakkelijk een visum D zou kunnen krijgen, kan dit natuurlijk geen kwaad.
Er gelden iig geen eisen aan de woning en je partner is ook niet inburgeringsplichtig.
Zolang er geen Frexit komt, behoudt je deze rechten en ben je van harte welkom.

Mogelijke addertjes kunnen zijn:
- Nederland legaliseert sinds begin vorig jaar geen Filippijnse documenten en kunnen een verificatieonderzoek starten als ze twijfelen aan de echtheid van het document.  Dit geldt trouwens ook voor Nederlanders en heb ik zelf daar geen alarmerende verhalen over gehoord.
- De aanvraag kan tot 6 maanden duren en tot de aanvraag is goedgekeurd kan je je vrouw niet bij een zorgverzekering aanmelden.
  Achteraf kan je je partner wel met terugwerkende kracht aanmelden en alle eventueel vooruit betaalde kosten bij je zorgverzekeraar declareren.

Voor de rest zou ik de IND site goed doorlezen, daar staat vrij duidelijk wat je allemaal nodig hebt:
https://ind.nl/overig/eu-eer/Paginas/EUEER-onderdanen-of-Zwitsers.aspx
https://ind.nl/overig/eu-eer/Paginas/Familieleden-met-een-andere-nationaliteit.aspx

Derrick

Beste Nils,

Dank voor de reactie. Die links die je gedeeld hebt zijn zeer nuttig.  :thankyoufw5:

panshit

Derrick een goed advies ga naar de site van buitenlandse patner.
Daar vind je het komplete draaiboek voor de europa route.
Als je het kan betalen neem dan die advokaat die gespecialiceerd is in dit soort zaken.
Mijn zoon heeft hem ook om advies gevraagd en hij heeft prima geholpen wil je alles door hem laten doen dan ben je echt niet veel geld kwijt hij is gepensioneerd en vraagd en heel redelijke vergoeding.De wijze waarop mijn zoon het heeft gedaan is als volgt Hij is eerst alleen naar naar belgie gegaan heeft daar werk gevonden en woonruimte met domicilie toen naar de gemeente voor inschrijving zijn vrouw heeft een visum voor polen gevraagd duurde twee weken toen had ze deze om dat polen een schengen land is kon ze met dit visum ook naar Belgie reizen Toen naar de gemeente voor verblijf vergunning vrouw.De wijk agent komt kontroleren of de woonruimte geschikt is voor 2 personen.Al met al heeft twee maanden geduurd en alles was klaar.Dit is het in het kort.
Mijn zoon heeft alles alleen gedaan als je daar tegen op ziet neem kontakt met die advokaat van de site buitenlandse patner.
Succes
panshit

Derrick

Heeeey Panshit,

Ook bedankt voor je reactie. Ik zal je raad ook zeker opvolgen.

Indien er nog mensen zijn die het op deze manier geklaard hebben dan hoop ik dat ze dat ook eventjes willen delen. Het liefst zou ik de reactie willen zien van een EU burger die het in Nederland voor mekaar heeft gekregen.

Voor de andere mensen die dit lezen, indien je een schengen visa wenst voor je partner, probeer het eens op de Franse ambassade in Manila. Daar wordt je heel vriendelijk onthaalt!

Derrick.

panshit

Derrick na 6 maanden in Belgie ben je vrij om naar Nederland tegaan je bent dan een EU burger
Panshit