Pinatubo tour-trekking - adventure april 2017

Gestart door Rich, zondag 7 mei 2017, 22:30:29

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Pinatubo trekking adventure. 16 april 2017

Onder het motto "je bent jong en je wilt wat" :) besloot ik om Mount Pinatubo te bezoeken.

Na een hele reeks aardschokken vooraf kwam op 15 juni 1991 de vulkaanreus tot leven.
Enkele cijfers: 25000 mensen werden geƫvacueerd.
De uitbarsting duurde maar liefst negen uur en de doorlopende bevingen bereikten een kracht tussen 8,3 en 10,7 op de schaal van Richter.

Stoom, gassen en as werden tot 34 kilometer hoog de lucht in geslingerd en vormden in de eerste uren al een kolom van vierhonderd kilometer in omvang.
Het lawaai was oorverdovend, mede veroorzaakt door het instorten van de top, waardoor de bovenste 250 meter van de vulkaan verdween.
De dag veranderde in nacht en een diepe duisternis daalde neer over Centraal Luzon. Lava kwam in gloeiende stromen langs de hellingen naar beneden en nam alles op zijn weg mee.
De hete as en puin daalden neer in een wijde omgeving.
Duizenden mensen sloegen in paniek op de vlucht, maar velen strandden of verdwaalden door onbegaanbare wegen en de dikke 'mist' die de asregen veroorzaakte.
Honderden mensen kwamen om tijdens de uitbarsting. De provincies Zambales, Pampanga en Tarlac, die allen grenzen aan de vulkaan, werden het hardst getroffen.
Een aantal dorpen werd volledig van de kaart geveegd en Angeles en Ologapo City werden bedolven onder een decimeters dikke laag as, waardoor vele huizen en gebouwen er instortten.
Ook in Metropool Manilla, op ongeveer honderd kilometer ten zuidoosten, werd het donker en viel 10 tot 15 cm as. De as bereikte landen als Singapore en
Cambodja en werd zelfs teruggevonden in de Indische oceaan.

Omdat ik veel gelezen heb over deze uitbarsting wilde ik de krater en het landschap bezoeken, dus boekte ik mijn trip een paar weken voor vertrek.

Als 60 plusser kan je de trip niet meedoen zonder medisch attest = bewijs dat je fysieke inspanningen aankan.
Er is immers in de wijde omtrek geen dokter of ziekenhuis.
Ik naar de huisdokter en die gaf me het attest mee.

Op 16 april om 1.30 am neem ik de taxi richting het meetup point en meeting om 2am in Ortegas vlakbij mijn hotel in Makati.
Om 2.30u am rijden we met een minibusje met 10 deelnemers richting Tarlac naar het basiskamp en de rit duurt ongeveer 3,5 uur.
Daar aangekomen nog een korte briefing : Eten genoeg bij? Verplicht 1,5 liter water bij, regenkleding, reservekleding, stofmasker, .....allemaal mee in de jeeps die op ons staan te wachten.
Er wordt gezegd midden op de paden te blijven tussen de heuvels van LAHAR (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lahar_(vulkanologie) i.v.m. instortingsgevaar.

De jeepride is heel bumpy en de rit door een desolaat poederlandschap van as is geweldig en duurt iets meer dan een uur. Iedereen amuseert zich rot.

Ik ben ruim de oudste en als ik de bergen voor ons zie dan vraag me af "ga ik het redden? " Ik heb verhalen gehoord dat de hiking zeer zwaar is, en ook verhalen dat het makkelijk is dus ben benieuwd.
Na goed een uur rijden komen we aan het punt waar de hiking zal starten. Sommigen doen er 1,5 uur over en anderen 2,5 uur. De afstand tot de krater is 7 km door onherbergzaam gebied
van bossen en bergen, rivierbeddingen en rotsen. Het is prachtig en zonnig weer.
Ik volg als eerste de gids, en eens in de bergen begint het hevig te waaien en te regenen en snel doe ik mijn regenjack aan ( de meesten hadden geen regenjack bij en verkleumden van de kou)
Onderweg komen we regelmatig bewoners van het gebied tegen, zij wonen in barre omstandigheden in hutten en de kinfderen spelen tussen de rotsen, de jongens spelen een soort voetbal met een kei.
De bewoners van dit gebied zijn de Aeta's.  http://lietraloe.com/article/aeta

Maar deze wandeling is voor mij geen gewone wandeling want meerdere keren sta ik in gedachten stil bij al de mensen die gestorven zijn tijdens deze tragedie. Mijn gedachten zijn bij hen!!
Ik stel me de stroom van Lahar voor op de plaats waar ik wandel. Wat moet dat een enorme natuurkracht geweest zijn. Ik ben ook maar een mens en de emoties steken even op tijdens de tocht.

Na ongeveer 2 uur kom ik als eerste na de gids aan bij de krater.........oef ik heb het gehaald en het viel reuze mee :)
We blijven een goed uur bij de krater en keren dan weer terug,......7 km naar onze jeep. En ik kwam als eerste aan. VOL TROTS

Hier mijn fotoverslag van een voor mij onvergetelijke "wandeling"







Lahar.   https://en.wikipedia.org/wiki/Lahar










In de verte ligt Tarlac en we zijn nu halfweg met de jeeps.  Tijdens de eruptie stroomde hier de lahar en verwoestte alles op zijn weg.


Het beginpunt van de trekking.














Het enige dorpje van een vijftal hutten waar nog permanent mensen wonen. Hier ontmoet ik de Aeta's, de oorspronkelijke bewoners van dit onherbergzame gebied. https://en.wikipedia.org/wiki/Aeta_people








Zelfs hier een basketball veldje.








Het enige middel van communicatie met de buitenwereld. Hiier geen WiFi, facebook etc








We dalen af en zien hoge heuvels van Lahar.





Halverwege en het begint hard te waaien en te regenen.










Aeta kinderen.










Kom op ouwe,  nog een klein eindje :)












Rustpunt voordat ik aan de laatste kilometer begin. Nog effe!!










En dan plots dit bord, nog een paar stappen en.................


Eindelijk  :happy: :happy: :happy: het kratermeer van Mount Pinatubo (bijna 50 meter diep)


Vlug en drrog T shirt aan en genieten maar.






I DID IT  :thumb:



                    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------













Rich de Nederbelg.

Bulldozer

Mooie fotos Rich.
Ik ben zelf zo'n 3 maanden geleden bij Mount Pinatubo geweest dus herkenbaar. Jij was zeker niet op een zaterdag? Met welke tour operator was jij mee geweest en hoe duur was dat? Zelf vond ik die tours namelijk wel heel erg duur en heb toen maar een do it self pakket gedaan.

Herbie

Mooi, en mag je daar nu in zwemmen of niet. Want heb al verschillende verhalen gehoord.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Bulldozer

Nee, zwemmen mag niet Herbie, nadat er een keer een buitenlander verdronken is mag het niet meer. (Dat water is trouwens niet erg gezond om in te zwemmen...)Een aantal jaren terug mocht het wel. Vandaar de verschillende verhalen.

Rich

Hoi Bulldozer, ik betaalde zo'n 2300 peso en had geboekt bij Tripinas. Niet duur vind ik.

http://tripinas.blogspot.be
Rich de Nederbelg.

boldy

Mooie reportage weer.  :hoedjeaf: dat je die tocht heb gedaan hoor.
het leven is net een lul keihard en veel te kort


Chowking

Ziet er leuk uit dat gebied(ben dr vorig jaar langs gereden)Lijkt me leuk voor een dagtrip met een 4x4 jeep tour zonder de wandeling naar de vulkaan :biggrinn:
thx voor je post!
mabuhay

gertve

Mooie foto's Rich. Ik heb deze trip zelf ook nog op de bucket list staan. 2300 Pesos is goed te doen.