Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Geskimd???

Gestart door peldoman, zondag 27 augustus 2017, 12:05:18

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Was bezig met internetbankieren en zie tot mijn verbazing dat er op 25-08-2017 10.000 Peso's is gepind.  21.36 uur ONB ATM.
Ik ben nergens geweest afgelopen week want ik ben van de ladder gevallen, en mijn botten doen te zeer om eruit te gaan.
Niemand anders heeft mijn pincode of mijn pas ooit gebruikt.
Als ik heb gepind druk ik altijd nog verschillende nummers in om infrarood foto's onbruikbaar te maken.

Tevens op 20 augustus om 10.24 uur , was zondagmorgen ook 10.000 Peso , kwam ik net uit bed.

Ik heb buitenland pinnen stopgezet en een bericht naar mijn bank gedaan SNS bank.

Mijn vraag;  moet ik mij bij die ATM bank waar geskimd is ook beklagen?
Is er een kans dat ik het geld terug krijg? en van wie?

Iemand ervaring hier mee?





Riens

Je bent vrijwel zeker geskimmed, inderdaad een klacht bij de bank indienen en kijken of je de beelden kan opvragen van de bank waar gepinned is.

Aangifte doen bij de politie, en de pas blokkeren. Voor schadevergoeding moet je aantonen dat je alles gedaan hebt om herhaling te voorkomen.
Meen dat je online afschriften controleren eens in de 14 dagen ook een vereiste is.

Ik zelf stuur mijzelf altijd geld naar een afhaal kantoor, zulke slechte ervaringen met pinnen op de Filipijnen.
Met de ABN pas kan ik alleen maar terecht bij BDO met de nieuwste apparaten.

panshit

Ik heb het een keer gehad dat ik 10.000 peso pinde er kwam maar 3.000 peso uit de ATM automaat ben toen naar de metrobank gegaan .Zij vertelde mij dat het via het hoofdbureau ging en dat ze zullen kijken hoeveel geld er in de automaat zit want dan moet er 7.000 peso teveel in zitten.Heb kontakt opgenomen met de ING in Nederland mijn verhaal verteld en 1 dag later stond de 7.000 peso van ING op mijn rekening.Ing zou het verder uit zoeken hoe weet ik niet ben 2 weken later terug gegaan naar de Metrobank hoe het er nu mee staat met dreigementen dat de bank in Nederland ING het uit zoekt 2dagen later stond het geld van Metrobank op mijn rekening hiervan heb ik ING in kennis gesteld en zij hebben de 7.000 peso weer van mijn rekening gehaald.

innka3

Citaat van: peldoman op zondag 27 augustus 2017, 12:05:18
Was bezig met internetbankieren en zie tot mijn verbazing dat er op 25-08-2017 10.000 Peso's is gepind.  21.36 uur ONB ATM.
Ik ben nergens geweest afgelopen week want ik ben van de ladder gevallen, en mijn botten doen te zeer om eruit te gaan.
Niemand anders heeft mijn pincode of mijn pas ooit gebruikt.


Tevens op 20 augustus om 10.24 uur , was zondagmorgen ook 10.000 Peso , kwam ik net uit bed.



Mijn vraag;  moet ik mij bij die ATM bank waar geskimd is ook beklagen?

+is dat pinnen bij je in de buurt gebeurt? dit lijkt meer dat iemand uit je bekenden kring  je pas af&toe leent  :ikkeniebegrijp:

peldoman

Eentje in de buurt waar ik vaker pin, de andere dichtbij de stad.
Niemand leent mijn pas , noch weet mijn pincode.

Als ik gepind hebt druk ik altijd wat toetsen in zodat bij infrarood foto's  ze niet mijn code kunnen zien.
Ik zit nu te wachten op antwoord van mijn bank, voordat ik naar de politie en die banken ga.
Praktiseer mij rot hoe ze dat dan gedaan moeten hebben.
Pinnen is voor mij hier afgelopen, doe het wel met Worldremit of Azimo.

Ik heb wel 2 maand geleden een nieuwe pas gekregen, oude was versleten kon niet meer gelezen worden.
Maar die nieuwe pas is aangetekend verstuurd, en daar zit geen pincode bij, met de koerier bezorgd.
De oude met de schaar in stukjes geknipt.




Adik

Heb je je pas toevallig ergens afgegeven om te betalen (netzo als men met een creditcard soms doet)?

Als zoiets in NL gebeurt krijg je het normaalgesproken wel terug tenzij de bank van mening is dat je nalatig bent geweest.

peldoman

Nee, nooit aan iemand gegeven.
Heb zojuist bericht van mijn bank gekregen, ik moet een formulier invullen.
En naar die banken hier gaan voor navraag, omdat er op die dagen een opname is geweest met mijn pinpas. :ikkeniebegrijp:
Ik lag vol met schaafwonden en pijnlijke botten in bed, die andere opname lag ik nog te snurken.
Wat zou de bank hier Davao mee te maken kunnen hebben???  ONB rural bank of BDO , dat rural zet mij aan het denken, een bank
die ook niet onder het garantiestelsel van de Staat valt.
Als de directeur er met al het geld vandoor gaat kan je fluiten naar je centen.
Daar heb ik geen rekening lopen, wel bij BDO.


Luc

Skimmers zijn criminelen die bankkaarten kopiëren. Ze gaan te werk door hun kopieermateriaal onzichtbaar op bankautomaten te plaatsen.

Mikko Hyppönen, hoofd onderzoek van beveiligingsbedrijf F-Secure, heeft foto's kunnen bemachtigen van het materiaal dat skimmers gebruiken. Hun apparatuur is vrij vernuftigd. En bovendien goed gecamoufleerd.

De criminelen verstoppen aan de gleuf van de bankautomaat een klein apparaat dat de magneetstrip leest. Op het ogenblik dat iemand zijn bankkaart in de geldautomaat steekt, wordt de magneetstrip gekopieerd. Die informatie gebruiken criminelen om een kopie van de originele bankkaart te maken.

Met de kopie zijn de criminelen niet veel, want er is ook een code nodig om geld af te halen. Die achterhalen ze met een camera die bovenaan de automaat verstopt wordt. Een gsm die aan de camera gekoppeld is, stuurt de code door.

http://www.zdnet.be/article/112762/hoe-kopieren-gangsters-je-bankkaart/

Maar normaal gezien hebben banken in de  :smiley-philippines: allemaal zo een plaatje boven het toetsenbord. Meelezen is praktisch onmogelijk  :weetikniet:

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Luke

Het EMV systeem had al moeten ingevoerd zijn begin dit jaar. Maar zoals gebruikelijk in de PH doen de PH-banken weer moeilijk.
http://www.bsp.gov.ph/publications/media.asp?id=4258
http://www.bsp.gov.ph/publications/media.asp?id=4383