Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Aanvraag Visum C, tijdspanne?

Gestart door Pieter30, woensdag 8 november 2017, 01:16:14

Vorige topic - Volgende topic

Pieter30

Ons Visumaanvraag laat nu toch al enige tijd op zich wachten eer we een antwoord krijgen,
ik ben eens benieuwd hoelang het van iedereen hier op het forum geduurd heeft eer je een beslissing kreeg?

Ons Visum is online ingevuld en dan in de VFS Global in Manila ingediend.
Referentienummers waar je dan het visum mee zou kunnen volgen werken ook niet.

jiggy

Dag Pieter.
Ofschoon qua termijnen in de Europese Visacode  geen onderscheid gemaakt wordt ivm de aard van het visum C , en er als enige  regel geldt dat daarover binnen de 15 werkdagen een beslissing zou moeten genomen worden (verlengbaar naar 30 dagen en in "UITZONDERLIJKE" gevallen tot 60 dagen), doen onze Belgische instanties er "IN REGEL" 60 dagen over bij een niet eerder goedgekeurde aanvraag.

(Artikel 23

Beslissing over de aanvraag

1.   Op aanvragen die overeenkomstig artikel 19 ontvankelijk zijn, wordt beslist binnen vijftien kalenderdagen na de datum van indiening.
2.   Deze termijn kan in individuele gevallen worden verlengd tot ten hoogste dertig kalenderdagen, met name wanneer nader onderzoek van de aanvraag noodzakelijk is, of in geval van vertegenwoordiging, wanneer de autoriteiten van de vertegenwoordigde lidstaat worden geraadpleegd.
3.   Deze termijn kan in uitzonderlijke gevallen, wanneer aanvullende documenten vereist zijn, worden verlengd tot ten hoogste zestig kalenderdagen.)


Dit zullen ze echter nooit op hun website vermelden of als info meegeven omdat ze dan de facto te kennen geven dat ze zich niet aan de regels van de Europese Visacode houden.


Dat je via  "infovisa.ibz.be" de status van jullie dossier nog niet kunnen raadplegen is nog een ander euvel.
Daar waar je in de privésector effectief aan online-tracking kunt doen , is dit bij onze overheid duidelijk niet het geval. Ik kan enkel vermoeden dat DVZ de aanvraag pas ingeeft op die website wanneer ze er "effectief werk van maken". Tot zolang ligt het ergens op de "electronische stapel" , denk ik.
Heel subtiel vermelden ze immers op die infovisa-pagina "datum van registratie door DVZ" ipv "datum van ontvangst". Tussen deze twee data kan in de praktijk ruim 1 maand liggen.

Komt daar nog bij dat men bij de ambassade/DVZ (in weerwil van de termijnen zoals hierboven uit de Europese Visacode gecitereerd) nog een onderscheid maakt in behandelingstermijn tussen visum C voor toeristen, familiebezoek , private uitnodiging (men spreekt niet meer van "friends visit...) , wettelijke samenwoonst of fiancee...

In een aantal gevallen is het zelfs tot ruim meer dan 60 dagen wachten omdat dan het effectief doorzenden van het volledige dossier per diplomatieke valies vereist is. Dat melden ze toch op die infovisa pagina.
Als die status (In afwachting ontvangst van documenten die de visumaanvraag ondersteunen en die door de Belgische diplomatieke/consulaire post per diplomatieke valies verzonden wordt.) even lang duurt dan het verzenden van een balikbayanbox per schip naar de Filippijnen dan kan je je als burger terecht vragen stellen, doch... enkel lijdzaam wachten.... .

Mijn antwoord kan misschien wat "ambtelijk" klinken... doch de praktijk is dat des te meer...


Pieter30

Alvast bedankt voor je uitgebreid antwoord :) wij zitten nu op 35 kalenderdagen

kaetemi

Citaat van: Pieter30 op woensdag  8 november 2017, 01:16:14Referentienummers waar je dan het visum mee zou kunnen volgen werken ook niet.
Vriendin heeft referentienummer (startende met BLML) ontvangen via SMS bericht enkele dagen na binnenbrengen bij VFS. Dit referentienummer werkt op de VFS site.
Kaetemi

johnsnowww

Neem ongeveer 15 dagen als het niet naar vreemdelingenzaken gaat. Bij vreemdelingenzaken ga je geduld moeten hebben. Ga vooral niet bellen, maar wacht. Ze helpen je toch niet verder. Je vriendin zal een telefoontje krijgen waarschijnlijk voor de tracking code zal werken. :-)
[nofollow=https://www.fablyfventure.com]Fabulous Life Adventure (Financien advies, reizen, ...)[/nofollow]

startagain

Dat BLML nummer werkt niet voor het traceren van je visa via https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Pages/Hoezithetmetmijnvisumaanvraag.aspx

Daarvoor moet je, na inbrenging van je online applicatie, nog enige tijd wachten. En meestal zelf achter vragen bij het VFS of de ambassade. Je krijgt dan een 5-cijfer code dacht ik, en die kan je dan WEL gebruiken om de stand van je visa aanvraag via bovenstaande site te checken.
Kaetemi, mogen we weten hoe het verder is verlopen?

Groetjes,
Startagain
Move on.. to learn and improve

Pieter30

Op 11 Februari hebben we bericht gekregen dat het visa is goedgekeurd

Adik

Heeft lang geduurd maar gefeliciteerd  :applaus:

tipsy

Had dit beter eerder gelezen. Ik geef het op. alles wordt gedaan om je te ontmoedigen. Niets menselijk aan heel deze handel. Is nu toch te laat. Als criminelen worden behandeld, voor iemand een paar weken uit te nodigen, enkel omdat applicant, geen geld heeft. Ik doe niets meer. Ik heb geen visa nodig om naar de Filipijnen te gaan, ik krijg op een paar dagen visa voor een land. 

Gedaan uit, ontmoedigd.

Ton Hasselt

Je hebt gelijk, elke vorm van respect en rechtvaardigheid ontbreekt hier.
Pure discriminatie, en maar zeggen dat we hier zo humaan bezig zijn.
Bah.........