Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belg (60) opgepakt in Filipijnen

Gestart door ganda, vrijdag 29 december 2017, 15:17:25

Vorige topic - Volgende topic

ganda


Belg (60) opgepakt in Filipijnen: "Hij wilde die kinderen niet ontvoeren. Dit is een vreselijk misverstand"

"Koen is een wereldverbeteraar. Van kinderhandel, of érger, is geen sprake." Dat zegt de familie van een 60-jarige Belg die sinds dinsdag achter Filipijnse tralies zit op verdenking van poging tot kinderontvoering.

De zestiger was in het gezelschap van twee tieners en vier kinderen toen hij dinsdagochtend werd ingerekend in de buurt van een busstation in de Filipijnse stad Cebu. "Uit verklaringen van de kinderen bleek dat de man geen familie was", citeert Het Nieuwsblad een verklaring van de politie.

Volgens familie van de kinderen, van 13, 9, 4 en 3 jaar, en verwanten van de opgepakte landgenoot, is er van de beschuldigingen niets van aan. "Koen zou met de kinderen een uitstap maken. Dit is een vreselijk misverstand. Hij heeft hen niet ontvoerd", zeggen de ouders van de kinderen. De Filipijnse vader had het gezelschap kort voor de arrestatie van de Belg aan het busstation afgezet. Ze wilden naar verluidt een bezoek brengen aan Moalboal, een kuststad. "Ik kon niet mee naar binnen, omdat ik mijn auto er niet mocht parkeren", zegt Ramon, de vader van de oudste kinderen en de grootvader van de jongste. Zijn dochter en haar man zouden meegaan op uitstap.

Tsunami
Desondanks werd de Belg gearresteerd. De Filipijnse familie steunt de zestiger, die sinds vrijdag op de Aziatische archipel verbleef. Ze kent de man al jaren. De Belg trok na de tsunami van 2004 met een organisatie naar de Filipijnen om er vrijwilligerswerk te doen. In die periode maakte hij kennis met het gezin en ze bleven contact houden. Hij bezocht de familie meermaals na de natuurramp en nam hen mee op uitstap. "We hopen dat dit snel opgelost raakt. Koen is een vriend", zegt de Filipijnse vader Ramon.

Ook de broers van de Belg zeggen dat er geen kwaad opzet in het spel is. Koen bekommerde zich om die familie en hielp hen financieel, klinkt het. "Van kinderhandel, of erger, is hier geen sprake. Daar steek ik mijn handen voor in het vuur", aldus familie van de zestiger.

De Filipijnse politie bevestigde gisteren aan Het Nieuwsblad de arrestatie van de Belg, maar gaf verder geen commentaar.

Streng beleid
Kindermisbruik is een groot probleem in de Filipijnen en de autoriteiten proberen de uitbuiting streng aan te pakken. Voor de arrestatie van de Belg zou de politie zich beroepen op een wet die het verbiedt om met kinderen jonger dan twaalf jaar, die geen familie zijn, samen te vertoeven op bepaalde plaatsen.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/belg-60-opgepakt-in-filipijnen-hij-wilde-die-kinderen-niet-ontvoeren-dit-is-een-vreselijk-misverstand~aee2c4db/

ganda


WILRIJK Een Antwerpenaar van 60 zit sinds dinsdag vast in een Filipijnse cel op verdenking van kinderhandel. Koen V.d.B. werd opgepakt toen hij met enkele kinderen rondwandelde in een busstation. "Hij is 100 procent onschuldig", beweert zowel de familie van de betrokken kinderen, als Koens broers in Antwerpen.

De 60-jarige Koen V.d.B. was sinds vrijdag 22 december op bezoek bij een Filipijnse familie die hij al jaren kent. Dinsdag wilde hij met enkele familieleden - twee jonge vrouwen van 18 en 19 jaar en vier kinderen van 13, 9, 4 en 3 jaar - een uitstap maken naar de stad Naga.
Verder dan het busstation in de provinciestad Cebu kwam het gezelschap niet. De kinderen werden er door de Filipijnse politiemensen ondervraagd. Ze verklaarden dat Koen V.d.B. bij hen kwam logeren als hij op bezoek kwam en dus geen familie was. De agenten kwamen ook te weten dat Koen V.d.B. de familie geld toestopte voor de bouw van hun woning.
Blijkbaar zagen de autoriteiten redenen genoeg om Koen V.d.B. aan te houden op verdenking van kinderhandel. De zestiger zit sinds dinsdag opgesloten. De minderjarige kinderen werden overgedragen aan het Ministerie van Sociale Zaken dat hen verder zal ondervragen.

Republic Act 7610
De Filipijnse overheid treedt ongemeen hard op tegen de seksuele uitbuiting van kinderen. De politie zegt in een mededeling dat Koen V.d.B. volgens de eerste vaststellingen de zogenaamde Republic Act 7610 met de voeten heeft getreden. Dat is een wet die stelt dat het voor volwassenen verboden is om zich met minderjarigen jonger dan 12 jaar in bepaalde ruimtes te begeven.
De Filipijnse familie vindt dat 'hun vriend Koen' onterecht werd opgepakt. "Hij helpt ons al acht jaar lang", getuigt de moeder in een Filipijnse krant. "Telkens als hij ons komt bezoeken, wil hij een uitstap maken. Het is een traktatie."
Ook in Antwerpen, waar Koens familie woont, is het nieuws van zijn arrestatie ingeslagen als een bom. "We zijn geschokt en zeer bezorgd om zijn gezondheidstoestand", zeggen zijn broers.

Kerstmis vieren
"Koen was nog maar enkele dagen in de Filipijnen. Hij ging er de bevriende familie bezoeken en samen met hen Kerstmis vieren. We doen er alles aan om met hem in contact te geraken. Hopelijk komt er via Buitenlandse Zaken snel duidelijkheid over zijn situatie."
De broers zijn er rotsvast van overtuigd dat Koen V.d.B. onschuldig is. "Hij is nog nooit in aanraking gekomen met het gerecht", klinkt het. "Bovendien zegt de Filipijnse familie zelf dat hem geen schuld treft. Die mensen zijn erg bedroefd dat de man die hen al zo veel geholpen heeft, nu onschuldig in de gevangenis zit."
Koen V.d.B. is afkomstig van Wilrijk, maar woont in het Zwitserse Sankt Gallen. Hij werkt er bij een bouwfirma. Mensen die hem goed kennen omschrijven hem als een 'idealist'. Na de tsunami in 2004 trok hij bijvoorbeeld als vrijwilliger naar de Filipijnen om er een handje toe te steken.

https://www.hln.be/regio/wilrijk/man-60-verdacht-van-kinderhandel~ac640a63/


Fail_over

Citaat van: ganda op vrijdag 29 december 2017, 15:28:31
Dat is een wet die stelt dat het voor volwassenen verboden is om zich met minderjarigen jonger dan 12 jaar in bepaalde ruimtes te begeven.

Goh, dan ben ik wel erg vaak in overtreding geweest toen ik moest oppassen op de 3 dochters van mijn Asawa en de 4 nichtjes en 1 neefje terwijl Asawa met schoonzus ging shoppen.  :floet:

Hoop voor de man dat er snel hulp komt en het recht gezet wordt. Zo te lezen is de arm van de wet weer te ijverig bezig.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

joost


Hallo.
Ik zou zelf , maar dat is mijn persoonlijke mening , nooit met 'n kind of kinderen alleen ergens naar toe gaan. Ik neem altijd voor mijn eigen veiligheid 'n volwassene mee. Ik bedoel met voor mijn eigen veiligheid dit soort incidenten. Het gezegde luidt : de goede moeten het altijd beslechte met de kwade.

stijn54

Uittreksel uit het lange artikel 7610
(b) Any person who shall keep or have in his company a minor, twelve (12) years or under or who in ten (10) years or more his junior in any public or private place, hotel, motel, beer joint, discotheque, cabaret, pension house, sauna or massage parlor, beach and/or other tourist resort or similar places shall suffer the penalty of prision mayor in its maximum period and a fine of not less than Fifty thousand pesos (P50,000.00): Provided, That this provision shall not apply to any person who is related within the fourth degree of consanguinity or affinity or any bond recognized by law, local custom and tradition or acts in the performance of a social, moral or legal duty.
Als ik het dan goed begrijp zelfs als er familieleden bij zijn van de kinderen is men nog schuldig? Moet het een van de ouders hen vergezellen? De belg van 60 was toch ook vergezeld van een 18 jarige en 19 jarige en ik veronderstel familieleden? Mijn vriendin heeft ook een kind van 12 jaar dus als ik alleen met haar ben ben ik stafbaar? Om schrik van te krijgen grrr

Ronny55

Ja, het zijn rare wetten, we hebben ook al eens minderjarige hier in huis, maar altijd een andere volwassene erbij, zoniet moeten ze het huis verlaten als ik alleen thuis ben, neem op dat gebied geen risiko. Jaloerse geburen of op gemakkelijk geld beluste ouders kunnen je er zo indraaien. Mijn asawa vind het al eens belachelijk, maar moet het gewoon niet weten....
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Rich

Opgepakte Antwerpenaar schreeuwt onschuld uit op Filipijnse tv

De Antwerpenaar, die in de Filipijnen is aangehouden op verdenking van kinderhandel, heeft op de nationale televisie zijn onschuld uitgeschreeuwd. Koen V.d.B. (60) werd opgepakt toen hij met enkele kinderen rondwandelde in een busstation.
Zoals wel vaker in de Filipijnen gebeurt, pronken de autoriteiten met de arrestatie van een buitenlander. Woensdag werden in het politiekantoor van de provinciestad Cebu camera's van de nationale Filipijnse tv-zender GMA toegelaten. Aan het woord was Koen V.d.B., die sinds dinsdag aangehouden is op verdenking van kinderhandel: "Ik begrijp niet wat ik verkeerd heb gedaan", zucht de man die uit Wilrijk komt maar in Zwitserland woont en werkt. "Ik ken deze kinderen al vier jaar. De kleinste heb ik zelfs weten geboren worden. Hun familie heeft ons naar het busstation gebracht. Er was zelfs een tante bij die meerderjarig is. Ik ben onschuldig"
"Misverstand"
Koen V.d.B. werd opgepakt aan het busstation van Cebu. Hij zou een Filipijnse wet overtreden hebben die stelt dat het voor volwassenen verboden is om samen met kinderen jonger dan twaalf in bepaalde ruimtes te zijn, als er geen familieband is. Volgens het politieverslag was Koen V.d.B. in het gezelschap van twee jonge vrouwen en twee minderjarige kinderen, een jongen en een meisje. Nog volgens het verslag wilde het gezelschap een uitstap naar de strandlocatie Moalboal maken en zouden ze onderweg nog familie van een van de kindjes oppikken. Volgens de Filipijnse familie van de kinderen treft Koen V.d.B. geen enkele schuld en is er sprake van 'een misverstand'. "Koen helpt ons al 8 jaar lang", beweert de moeder in een Filipijnse krant. "Telkens als hij ons komt bezoeken, wil hij een uitstapje maken." Koen V.d.B., die nu ook officieel in verdenking is gesteld van 'kinderhandel', blijft in de gevangenis. Zijn familie in Antwerpen is radeloos. De Belgische ambassade volgt het dossier op. (BJS)

Bron : https://www.hln.be/regio/wilrijk/opgepakte-antwerpenaar-schreeuwt-onschuld-uit-op-filipijnse-tv~a32f65c9/
Rich de Nederbelg.

stijn54

Als er een meerderjarige tante bij was pleegt hij dan nog een strafbaar feit?? :weetikniet: :weetikniet:

Rich

Ja dat vraag ik me dus ook af.  Achterlijk zooitje daar.
Rich de Nederbelg.

Luke

Het is me al duidelijk dat er een "Nieuwjaarscadeau"op (onder) tafel zal moeten komen.