Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

alles over pensioenen ?

Gestart door Ronny55, zondag 17 maart 2024, 12:33:00

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

 Hallo, ik heb een vraagje , zelf geniet ik in de PH van een Belgisch gezinspensioen. Eind deze maand is mijn vrouw pensioen gerechtigd in de PH. Nu vertelde mij iemand dat ik waarschijnlijk van mijn gezinspensioen ga terugvallen op een pensioen als alleenstaande indien ze haar pensioen hier claimt . Ook zou dat invloed kunnen hebben op haar "weduwenpensioen" later.
 Weet hier iemand hoe dat "precies" gaat?
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luc

Als zij een klein pensioen krijgt gaan ze dat bedrag aftrekken van uw pensioen.



Als u en uw huwelijkspartner pensioengerechtigd zijn als werknemer of zelfstandige, dan passen we altijd de voor u voordeligste situatie toe:

ofwel één pensioen aan het gezinsbedrag voor beiden, eventueel verminderd met het pensioen als zelfstandige van uw huwelijkspartner als u zelf geen pensioenrechten hebt als zelfstandige;
ofwel elk uw eigen pensioen aan het bedrag als alleenstaande.

Voorbeeld:

Jürgen heeft recht op een gezinspensioen van 10 000 EUR per jaar. Zijn huwelijkspartner ontvangt een zelfstandigenpensioen van 1 000 EUR per jaar.

Het verschil tussen zijn gezinspensioen en zijn pensioen aan het bedrag als alleenstaande bedraagt 2 000 EUR (gezinspensioen = 10 000 EUR en pensioen alleenstaande = 8 000 EUR).

Omdat het pensioen van zijn huwelijkspartner 1 000 EUR bedraagt en dus lager is dan 2 000 EUR, heeft hij recht op het gezinspensioen. Hij ontvangt dus 9 000 EUR omdat we van zijn gezinspensioen het bedrag van het pensioen van zijn huwelijkspartner aftrekken (10 000 EUR - 1 000 EUR = 9 000 EUR) en zijn huwelijkspartner haar zelfstandigenpensioen van 1 000 EUR blijft ontvangen.

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbedrag/berekening/verschillende-soorten-pensioenen/werknemers/gezinstoestand
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Luke

Heb je ook het inkomen van uw vrouw aangegeven bij de belastingen?

Ronny55

Citaat van: Luke op zondag 17 maart 2024, 13:50:45Heb je ook het inkomen van uw vrouw aangegeven bij de belastingen?
Ja , dat moet he .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Ronny55

Citaat van: Ronny55 op zondag 17 maart 2024, 14:01:49
Citaat van: Luke op zondag 17 maart 2024, 13:50:45Heb je ook het inkomen van uw vrouw aangegeven bij de belastingen?
Ja , dat moet he .
Luc, daar hebben we wel iets aan , bedankt
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.