Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

tuinieren met fillipijnse zaden in be/nl

Gestart door roadrunner, donderdag 5 april 2018, 17:52:43

Vorige topic - Volgende topic

roadrunner

Hoi iedereen

Omdat ik niet weet waar dit het beste kan thuishoren heb ik het maar in deze rubriek geplaatst. het resultaat hiervan kan je ook eten.

Ik heb onlangs van mijn schoonouders zaden gekregen maar zoek enkele ervarigngsdeskundigen om raad hoe deze hier te kweken (als dat al mogelijk zal zijn)

al enkele waar ik kweekinfo over zoek is :

Okra (nederlandse naam oker) : kan tot 4 m hoog worden maar hoe kweek ik die als dat al mogelijk blijkt in onze omgeving?
upo : soort van hangpompoenen
Mustasa : ...
en dan nog zaden waar ik geen naam van heb (lijkt op pompoenzaad), zie foto




Alvast bedankt bedankt voor de info van hoe en op welke manier deze te kweken, hoe groot ze worden en waar op te letten.

Groeten Gert





Rich

Hallo roadrunner,

Ik hou me intensief bezig met zaaien en opkweken van planten/groenten uit de Filippijnen.

Okra

Vorig jaar heb ik voor de eerste keer Okra gezaaid in een grote pot om te zien of de zaden zouden kiemen zonder serre en de plant zo'n 40cm hoog geworden en we hadden 2 okra's  :lachen:  maar het is een begin en dit jaar doe ik hetzelfde maar dan in de serre en dat moet lukken.   De zaailingen staan er nu bij zoals op de foto, en vanaf de temperatuur wat omhoog gaat dan start ik met het afharden en daarna gaan ze de serre in.




image hosting



Sayote https://www.google.be/search?q=Sayote&client=opera&hs=TLC&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-ltXT4KPaAhXHw6YKHW3YAEoQ_AUICigB&biw=1880&bih=980#imgrc=O1ZJX_bm0AxV4M:
Wat ik ook heb geprobeerd is Sayote. Wij hebben achter onze tuin een sloot en volgens mijn vrouw moet die groeien langs de waterkant en de plant is 30 cm hoog geworden en is dan dood gegaan  :negatief:

Kangkong https://www.google.be/search?q=Kangkong&client=opera&hs=tir&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjA_s6m4aPaAhUJDZoKHQ3mAu0Q_AUICigB&biw=1880&bih=980#imgrc=_cGA801_pYmUxM:
Zou ik graag willen kweken maar dat is een kruipende plant en daar heb je heel veel ruimte voor nodig en die kan je dus niet in de kas kweken (of toch misschien langs een steun stok ?)

En dan mijn paradepaardje.....Kurkuma ( geelwortel)

Kurkuma groeit in de Filippijnen als een gek en als we in de Filippijnen zijn brengen we een plastic zak met Kurkuma roots mee en planten die uit in grote potten en die groeien goed zonder serre als we een warme zomer hebben en dit jaar gaan ze de serre in  :thumb:   Nu staat er een kurkumaplant die ik vorige zomer heb geplant bij ons in de woonkamer. Zie foto.



image hosting

Onze Kurkuma roots die ik binnenkort in een grote pot ga planten en dan gaan ze de serre in  :thumb:


Kurkuma is heel gezond en werkt preventief tegen kanker. Wij raspen de roots in groenten en fruitsap, bijvoorbeeld wortel/appelsap en dan wat geraspte kurkuma en een beetje zwarte peper want het werkt het meest effectief met wat zwarte peper.
Verder wat Kurkuma in de bami en nasi  :thumb:

Succes!!  En laat eens weten  of het lukt
Rich de Nederbelg.

Fail_over

Heel leuk!
Hou dit actueel Rich! (en andere) Ik vind dit zeer interessant en ben benieuwd of andere dingen als papaya, mango, kalamasie enz ook in een kas gekweekt kunnen worden.
Mijn asawa heeft daar ook veel interesse in.  :thumb:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Luc

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

pinay lover

Toen mijn vrouwtje vorig jaar naar huis ging nam ze Belgische zaden mee naar ginder ... serieuze bonnenoogst had ze  :lachen:
Prinsessenboontjes, boterboontjes .... iedereen vond het lekker en ...  wat bonen gedroogd om opnieuw te planten ...

panshit

Ik dacht dat het verboden was om tuin gewassen en zaden naar Nederland mee te nemen of vergis ik mij?
Panshit

roadrunner

Alvast bedankt Rich en anderen, ik ga vandaag de eerste zaden zaaien en zal ook het resultaat laten weten.
ik heb ook de "eggplant" zaden, daar kan mijn vrouw niet bij wachten om te oogsten. (al verstaan ze niet dat het hier niet jaarrond kan gezaaid worden  :denk: )
Haar ouders oogsten heel de tijd door..

Citaat van: panshit op vrijdag  6 april 2018, 06:20:40
Ik dacht dat het verboden was om tuin gewassen en zaden naar Nederland mee te nemen of vergis ik mij?

ik weet niet of dat ook geld voor europa maar er zal hier zeker wel iemand zijn die daar verduidelijking over kan geven.

Alvast bedankt
Gert

roadrunner

Citaat van: pinay lover op vrijdag  6 april 2018, 06:02:38
Toen mijn vrouwtje vorig jaar naar huis ging nam ze Belgische zaden mee naar ginder ... serieuze bonnenoogst had ze  :lachen:
Prinsessenboontjes, boterboontjes .... iedereen vond het lekker en ...  wat bonen gedroogd om opnieuw te planten ...

goed idee, ga ik ook doen met enkele staakbonen handig en lekker ...

Michaela

Een heel leuk topic! Al een aantal jaar plant ik zoete aardappel, eerst in de serre daarna verplaats ik die naar buiten in de volle grond, elk jaar weer oogst ik veel jonge bladeren en zoals jullie weten is het voor ons filipijns een ware lekkernij. Veel filippijns vriendin zijn op mij jaloers  :lachen: Ik plant vooral die paarse zoete aardappel want die geeft meestal veel jonge bladeren, de gewone zoete aardappel uit supermarkt niet.
Verder heb ik op dit moment santol, aloevera en banaan. Ik hoop binnenkort een foto te plaatsen hier.

Rich

De eggplant (aubergine) doet het hier heel goed en zelfs zonder serre maar dan moet je een warme zomer hebben. Vorige zomer redelijk grote vruchten en rijke oogst.



Zaden van kankong en okra kan je ook in Belgiƫ en Nederland kopen. http://tuinzaden.eu/nl/324-groentezaden-fruitzaden-kangkong-waterspinazie

@Fail_over, Calamansi moet mogelijk zijn en ga ik proberen, de zaden kiemen vrij snel.
Kankong begin ik niet aan want is een waterplant en heb je veel ruimte voor nodig.

Hoe Calamansi kweken:


Vervolg op bovenstaande video : https://www.youtube.com/watch?v=ky1_yVdgolw


Rich de Nederbelg.