BB Visum van 1 jaar verlengen

Gestart door Antonio, maandag 4 januari 2021, 13:50:50

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

topic afgesplitst van:
Visa run  https://www.filippijnen.org/index.php?topic=17388.0


De vraag is, wat te doen als je visum (1 jaar onder de BB regeling) binnenkort afloopt, en je wilt verlengen.
Dit in afwachting van de behandeling van mijn 13A Probation visa.

    Citaat van: Antonio op maandag 28 december 2020, 11:19:54
        Maar bedankt voor de trigger, mijn visa loopt af op 21 januari (1 jaar visum onder de balik bayan regeling), mijn 13A aanvraag heb ik ingediend,
        maar daar zal rond de kerst en nieuwjaarsdagen wel helemaal niks mee gebeuren.
        Eerste week van januari ga ik maar weer bellen.
        Pffff !  Only in the Philippines...

Citaat van: Luke op maandag 28 december 2020, 11:35:21
    Je kan uw BB visum gewoon verlengen met 2 of 6 maaanden. Het is dan een een downgrade naar 9A visum.


Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Citaat van: Luke op maandag 28 december 2020, 11:35:21
    Je kan uw BB visum gewoon verlengen met 2 of 6 maanden. Het is dan een een downgrade naar 9A visum.

Maar Luke, ik vraag me dan af wat de procedure is.
Ik ben bijna een jaar hier, destijds samen aangekomen met mijn Filippijnse echtgenote.
Stempeltje gekregen om 1 jaar te mogen verblijven.
In november heb ik alle papieren ingediend voor een 13A. Geen idee hoe lang dat gaat duren.
Dus voor de zekerheid wil ik nu alvast mijn toeristen visum verlengen, liefst een half jaar.

Maar de BI website geeft weer niet thuis, de hele dag geprobeerd Davao field office te bellen, vaak in gesprek, nog vaker wordt de telefoon gewoon niet opgenomen.
Dan maar naar dat kantoor toe deze week.
Had eigenlijk gehoopt dat er een formulier en een lijstje benodigdheden zou zijn, zodat ik goed voorbereid meteen de zaak kan afhandelen.
Maar helaas.
Is een BB visum van 1 jaar, dan iets anders dan een 9A ?
En ik moet niet zoeken of vragen naar een verlenging maar een downgrade ?  :ikkeniebegrijp:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Guadalupe

Mijn broer had voorheen hetzelfde gedoe met BB visum.In Cebu,en wellicht ook in Davao,zijn er reisburos die dit soort zaken afhandelen.
Ze zijn beter dan jij bekend met de procedures,kennen de ingangen en de mensen en last but not least een beetje oile op de raderen doet wonderen.Zo werkt heel de wereld.

En het scheelt je heeeel veeeel gedoe en koppijn !
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Luke

Citaat van: Antonio op maandag  4 januari 2021, 13:58:48
Citaat van: Luke op maandag 28 december 2020, 11:35:21
    Je kan uw BB visum gewoon verlengen met 2 of 6 maanden. Het is dan een een downgrade naar 9A visum.

Maar Luke, ik vraag me dan af wat de procedure is.
Ik ben bijna een jaar hier, destijds samen aangekomen met mijn Filippijnse echtgenote.
Stempeltje gekregen om 1 jaar te mogen verblijven.
In november heb ik alle papieren ingediend voor een 13A. Geen idee hoe lang dat gaat duren.
Dus voor de zekerheid wil ik nu alvast mijn toeristen visum verlengen, liefst een half jaar.

Maar de BI website geeft weer niet thuis, de hele dag geprobeerd Davao field office te bellen, vaak in gesprek, nog vaker wordt de telefoon gewoon niet opgenomen.
Dan maar naar dat kantoor toe deze week.
Had eigenlijk gehoopt dat er een formulier en een lijstje benodigdheden zou zijn, zodat ik goed voorbereid meteen de zaak kan afhandelen.
Maar helaas.
Is een BB visum van 1 jaar, dan iets anders dan een 9A ?
En ik moet niet zoeken of vragen naar een verlenging maar een downgrade ?  :ikkeniebegrijp:


http://www.immigration.gov.ph/faqs/visa-inquiry/balikbayan-privilege
1. Who are eligible under Balikbayan Program?

a. A Balikbayan, who may be either one of the following:
i.   A Filipino citizen who has been continuously out of the Philippines for a period of at least one (1) year;
ii.  A Filipino overseas worker;
iii. A former Filipino citizen and his family who had been naturalized in a foreign country and comes or returns to the Philippines.

b. Immediate family members (spouse and children) of the Balikbayan, who are nationals of countries falling under EO 408, travelling together with the Balikbayan.

2. Who are not entitled to the Balikbayan privilege?

Former Filipinos and their immediate family members (spouse and children) who are visa-required nationals (nationals of countries NOT listed under EO 408). They must secure entry visas prior to their travel to the Philippines.

3. What are the privileges of a Balikbayan?

Those who are admitted as Balikbayans are given an initial stay of one (1) year. They may extend their stay for another one (1), two (2) or six (6) months provided that they present their valid passport and filled out the visa extension form and submit it to the Visa Extension Section in the BI Main Office or any BI Offices nationwide. An additional requirement will be ask for Balikbayans who have stayed in the Philippines after thirty six (36) months.

4. Can a foreigner spouse or child of a Balikbayan avail this privilege when traveling to the Philippines alone?

A foreign national spouse and/or child of a Balikbayan may only be given the said privilege if he/she is traveling with his/her Balikbayan spouse or parent.

http://www.immigration.gov.ph/images/FORMS/TouristVisaSection/TVS-CGAF-VE-2016.pdf

Antonio

Luke, supergoede info, bedankt weer !
Ik heb een week lang geprobeerd op die site in te loggen, soms kon ik een half uurtje rond kijken, en dan was ie weer off line...

Ik ga dat formulier invullen en dan morgenochtend naar Davao BI office.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Inmiddels bij BI geweest. Van tevoren thuis het aanvraagformulier ingevuld (dank Luke), dat scheelde weer in de wachttijd.
En een verlenging van mijn BB visum met een half jaar gekregen. Nou ja "gekregen", beter gezegd "gekocht".
Want ik mocht ruim 12.000 PHP afrekenen. :ikkeniebegrijp:
Dat is inclusief een Tourist ACR card, die krijg ik over een maand pas, moet uit Manila komen.
Maar goed, tot juli geen zorgen meer over verblijf.

Lekker dagje weer, laajenlichters...
Mooi moment voor een flinke borrel, maar helaas.. voorraad is op en de liquor ban is verlengd.
Gelukkig gaan we over een paar weken verhuizen naar een flink groter huurhuis, toch iets leuks om naar uit te kijken  :biggrinn:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde