info over het kopen van een huis op de Filippijnen !

Gestart door marc999, zondag 31 mei 2009, 22:32:37

Vorige topic - Volgende topic

xav

hoe gemakkelijk of hoe moeilijk is het hier eigenlijk in belgenland om een lening te krijgen voor een huis in het buitenland...?

heb daar totaal geen ervaring bij en kan me wel inbeelden dat de banken niet staan te springen om daar geld voor te lenen  :lachen:

als je genoeg onderpand kan voorleggen zal het altijd wel lukken waarschijnlijk...

:daag:

opinie

Een hypotheek op je huis in België of Nederland nemen. Voorwaarde voor de bank zal zijn dat er een waarborg is die bij gedwongen verkoop de lening flink overschrijdt.

Nadeel is dat als het foutloopt:

  • je nog jaren kan afbetalen aan een huis dat niet van jou is,
  • je geen recht op dat huis hebt
  • als je niet op tijd betaalt, je hier ook geen huis meer hebt

Verstandig is om enkel een reservesom te benutten aan een huis dat nooit van jezelf zal zijn.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

xav

dat dacht ik nu ook juist  :lachen: niets kopen dat nooit van jou kan zijn hehe

al heb ik alle respect voor mensen die het wel doen  :thumb:

:daag:

O.B.Bommel

Citaat van: opinie op maandag 27 juli 2009, 12:28:52
Verstandig is om enkel een reservesom te benutten aan een huis dat nooit van jezelf zal zijn.
Een waarlijk verstandige aanbeveling. Als u geen pegels los heeft liggen heeft zou ik de aanschaf van een stulpje afraden. Lenen voor gebakken lucht is een dure hobby die meer pijn doet als het misloopt.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

ganda


Het beste wat je kunt doen is er eerst een jaartje wonen in een woning dat je huurt.
Je hebt alle tijd om de echte Filipijnse cultuur beter te leren kennen en om de huizenmarkt te verkennen.
Het zal  je veel verassingen en ontgoochelingen besparen.

mvg

PeterVL

Je kan geen grond bezitten als buitenlander, dat is inderdaad zo, maar als je gehuwd bent met een filipina moet je gewoon expliciet je naam in de titel laten opnemen, als je dan een huis bouwt ben je samen eigenaar en het kan nooit worden verkocht zonder toestemming van beide; deze procedure wordt toegepast als je real estates koopt van een bestaande village, als jezelf downtown een grond koopt en bouwt en de relatie houdt niet stand kan je het op je buik schrijven. Is wat complex om dit in een paar zinnen uit te leggen, maar hier zijn er dus projecten waar je als buitenlander wel degelijk het huis op jouw naam kunt kopen maar de grond blijft eigendom van de bouwmaatschappij, je koopt dus het huis in jouw naam maar de grond bezit je niet, maar dit blijft het beste alternatief, ze gaan je nooit je huis uitjagen.

bananacreek

#16
@PeterVL:

Uw bewering: maar als je gehuwd bent met een filipina moet je gewoon expliciet je naam in de titel laten opnemen, als je dan een huis bouwt ben je samen eigenaar en het kan nooit worden verkocht zonder toestemming van beide;

Mijn idee:


1. Het Lot:
Als je getrouwd bent met een Filipijnse en je koopt een stukje land voor HAAR en dat stukje land (lot) wordt vervolgens geregistreerd met de Register of Deeds op haar naam dan zie je ook het volgende in die title vermeld:

xxxxxxxxx, filipino, married to TeterVL, Belgian citizen, (bijvoorbeeld) en dat betekend dan alleen maar om de burgelijke stand van de filipijnse weer te geven en niets anders. Aan deze notatie kan je als buitenlander GEEN ENKEL RECHT ONTLENEN BETREFFENDE HET EIGENDOM VAN HET BETREFFENDE LOT.

2. Het huis:
Wanneer je op datzelfde lot een huis bouwt, dan heb je het recht om als buitenlander het huis op jouw naam te registreren bij de Asessors Office van de plaats waar je de real estate taxes betaalt. Dan komt daarbij de tax-declaration van het HUIS op jouw naam, maar NOOIT de tax-declaration van het land.

Samenvatting:
Een gebouw staat nooit omschreven op een (Torrens) title welke is geregistreerd bij de Register of Deeds.Gebouwen staan echter alleen geregistreerd bij de "assessors-office" en tevens voor real-estate tax-related doeleinden bij de city-hall of the municipality hall.

Normaal gesproken ben je dan in "principe" SAMEN met je vrouw (als je inderdaad hetrouwd bent) de eigenaar van het huis zelfs als het alleen op jouw naam staat geregistreerd, omdat dat betreffende huis tijdens een "legal separation" of een "anullment of marriage" door de rechtbank meestal als de "conjugal dwelling" wordt aangemerkt. In zulk een geval als waneeer de woning gedurende het huwlijk werd gekocht met "conjugal funds" dan zou die woning in principe alsnog moeten worden verkocht en de opbrengst daarvan verdeeld tussen de ex-spouses. Meestal mag de vrouw in de conjugal dwelling blijven wonen. Daarna kan de ex-spouse die de eigenaar van het lot is alsnog een zaak aanspannen voor "eviction".Maar dan ben je al vele jaren verder neem ik aan, maar natuurlijk is het van zeer veel belang als je het huis op jouw naam gaat registreren. Te gecompliceerd omdat hier even snel op te jotten.

Je zou er versteld van staan hoeveel van die slimme buitenlanders van welke nationaliteit dan ook hun miljoenen pesos kostende paleizen kwijt raakten aan de schoonfamilies :floet: :benweg:

Bijvoorbeeld dit huis: De goede man (duitser) mag niet meer binnen een straal van 500 meter komen op straffe van arrest (BPO) Barangay Protection Order. :benweg:


Soms geeft dat ook problemen met Filipijnse dames want die "zou" dan op een gegeven moment kunnen gaan zeggen:
" Wacht even mijn liefste........Jij zei toch gisternacht, voordat je de pruimen op sap wilde zetten, dat je zoveel van me hield? En nou........ vertrouw je me niet meer? :neeneenee:
Wat zeg je? Huis op jouw naam voor je eigen bescherming? Wat denk je wel dat ik ben? Een H????. Sodemieter op zeg..." Ik heb al je geld niet nodig.Ga maar naar de boulevard". :negatief:

Als je een sportieve meer nadenkende vrouw hebt dan zou ze ook kunnen zeggen: " Ok, dat vind ik redelijk". :thumb:

Hier een voorbeeld van een title: En let wel op dat er alleen staat Avelina (mijn ex) MARRIED to William Klootzak, Dutch citizen..........En dat is alleen om de burgelijke staat van die Avelina weer te geven.



Ok, vervolgens was er het probleem in het verleden dat als waneer je als buitenlander een stukje grond kocht voor je GETROUWDE vrouw, dan kon de betreffende title van zulk een lot niet worden geregistreerd met  de Register of Deeds, TENZIJ de buitenlandse echtgenoot een "Affidavit of Waiver" ondertekende waarin hij onder meer verklaarde dat het geld dat werd bebruikt voor de aankoop van het betreffende stukje land afkomstig was uit het EXCLUSIEVE fonds van zijn Filipijnse echtgenote. :denk: :denk: :denk: :denk: :neeneenee: :neeneenee: En dan zie je dat er op de TCT het volgende staat aangegeven: "PARAPHERNAL PROPERTY" , WAT DAN GEWOON BETEKENT:EXCLUSIVE PROPERTY.



Dat was regelrechte afpersing waarbij de buitenlander werd gedwongen om te liegen want iedereen wist dondersgoed dat in de meeste gevallen, zowel niet allemaal, het geld voor de aanschaf van het land uit de zak van de buitenlander kwam :jajaja: :hoedjeaf:

Alleen in het jaar 2003 werd zulks erkend door  de LRA (Land Registration Authority), de smeerlappen...... :shoot13lj7:




Ik heb nu een zaak tegen mijn ex lopende voor 11 jaar voor "dissolution of conjugal properties", en naar mijn mening komt er nog een 20 jaar bij, want mijn garage/werkplaats is gebouwd met MIJN geld, met een BUILDING permit op MIJN naam en geregistreerd met een tax-derclaration op MIJN naam maar op HAAR land. (Building permit op jouw naam ook heel belangrijk).

Het bovenstaande is maar alleen MIJN MENING en iedereen mag een ANDERE mening hebben, dat is mijn probleem niet, ik probeer alleen maar naar voren te brengen hoe het MIJ is overkomen, zodat anderen daar eventueel notitie van kunnen nemen als waneer ze dat nodig zouden vinden. :atyourservice:








 



Luke


Kano

Duidelijke uiteenzetting Willem. Nog wat anders. Stel jouw ex gaat de grond verkopen en de nieuwe eigenaar zegt "hoepel op Willem". Wat dan?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

bananacreek

#19
Citaat van: Kano op maandag 24 januari 2011, 15:12:43
Duidelijke uiteenzetting Willem. Nog wat anders. Stel jouw ex gaat de grond verkopen en de nieuwe eigenaar zegt "hoepel op Willem". Wat dan?

Zeer goede vraag Kano:

Onmogelijk in principe tenzij er een zeer DOMME koper zou zijn:

Waarom?

1. Alle TCT's zijn in mijn bezit (zij kan voor een nieuwe TCT een aanvraag doen maar gaat zeer lang duren, en moet via de rechtbank en dan ben ik er ook nog (hoop ik) om dat te bestrijden.

2. Op alle titles heb ik door de Register of Deeds (op de lege pagina's) een "lis pendens" laten annoteren, waarbij staat aangegeven dat er een "pending courtcase" bestaat waarbij het lot een "subject" van een rechtzaak is om daarbij mijzelf evenals derde partijen te beschermen tegen eventuele "verkoop- of hypotheek" -avonturen van mijn ex.

Note: Een derde partij kan ALTIJD kopen wat hij wil maar door de "lis pendens" wordt hij wel even gewaarschuwd dat het kopen van zulks een eigendom een gvaar kan opleveren, en dan moet hij wel goed gek zijn om dat alsnog te doen.
Als er een "lis-pendens" op de TCT staat aangegeven dan kan zij ook nooit het land op hypotheek zetten, (DE BANKEN NEMEN GEWOON HET RISICO NIET) al ZOU zij eventueel in het bezit kunnen komen van de "original owners copies" van de TCT's, bijv. door diefstal of wat dan ook.

3. Ja........, veronderstel dat het toch verkocht zou KUNNEN worden en de nieuwe eigenaar zegt: "Klootzak oprotten". Maar dat kan dan gewoon niet want die properties zijn subject van een rechtzaak en dan mag je die in principe ook niet verkopen voordat er FINAL judgement is geweest. Kan je dat 25 jaar uitsmeren, zoals ik nu probeer in mijn geval? Dan is dat leuk, en vandaar het ZO BELANGRIJK is dat de gebouwen op naam van de buitenlanders staan. Als mogelijk ook de "building permit".

Ik ga deze week nog naar een Amerikaanse vriend die hier zo'n beetje in hetzelfde schuitje zit maar niet op de rechtbank en hij zegt: Ze krijgen er je nooit uit in principe en ik ga deze week van hem vernemen wat zijn mening is daaromtrent, en die man is zeer goed met Fil wetten. Daar kom ik zeker op terug :jajaja: