'Als m'n bediende wegvlucht, wie betaalt mij terug?'

Gestart door ganda, zondag 29 juli 2018, 22:16:57

Vorige topic - Volgende topic

ganda


'Als m'n bediende wegvlucht, wie betaalt mij terug?', wil Koeweits model weten



De vermoorde Filipijnse werkster in Koeweit, die werd gevonden in een vrieskist, was het zoveelste voorbeeld van de erbarmelijke omstandigheden waaronder Aziatische arbeidsmigranten werken in de oliestaat. Haar dood dreef de verhoudingen tussen Koeweit en de Filipijnen begin dit jaar op de spits. Uiteindelijk heeft Koeweit in mei regels aangekondigd om de positie van de naar schatting 660.000 veelal Aziatische huishoudelijke hulpen (op een bevolking van 4 miljoen mensen) te verbeteren.

Met de Filipijnen heeft Koeweit afgesproken dat een hulp in de huishouding recht krijgt op een eigen mobiele telefoon en bankrekening. Ook belooft het land beter toe te zien op eerdere wetgeving, waarin staat dat gastarbeiders hun paspoort mogen houden, maximaal twaalf uur werken per dag en vier dagen per maand vrij krijgen.

Dat lijfeigenschap een diepgeworteld probleem is en blijft in Koeweit, blijkt wel uit de reactie op die hervorming van het 27-jarige Instagram-model en visagiste Sondos al Qattan. "Hoe kun je een bediende thuis hebben, die zijn paspoort bij zich houdt? En erger nog is dat zij wekelijks één dag vrij moeten krijgen. Als zij wegrennen, wie gaat mij dan terugbetalen", zei ze vorige week in een video gericht aan haar 2,3 miljoen volgers.

Een internationale rel volgde, en Al Qattan verloor meerdere opdrachtgevers (MAC Cosmetics, Shiseido, Max Factor en Chelsea Beautique). Een belangenorganisatie voor migranten uit de Filipijnen noemde haar een slavendrijver en eiste excuus.

'Rechten als werkgever'
Het filmpje werd offline gehaald, maar Al Qattans respons op de ophef staat nog steeds op haar Instagram-profiel. Daarin zegt zij haar werknemers te behandelen als gelijken, maar neemt zij geen woord terug van haar eerdere uitspraken. Al Qattan beschouwt het als haar recht "het paspoort van haar buitenlandse werknemers in haar bezit te houden, om zo haar belangen als werkgever veilig te stellen".

De uitingen van Al Qattan staan niet op zichzelf. Koeweit ligt al jaren onder vuur vanwege uitbuiting en misbruik van arbeidsmigranten. Volgens mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch veranderen de recente hervormingen daar nauwelijks wat aan.

Moderne slavernij
Ten grondslag aan de uitbuiting ligt het Kafala-systeem, waarbij de gastarbeider een soort sponsor heeft, die het visum van een gastarbeider moet betalen en bijvoorbeeld moet voorzien in zijn of haar gezondheidszorg. Dit systeem schept een afhankelijkheidsrelatie die niet zelden wordt omschreven als moderne slavernij.

Niet alleen Koeweit hanteert het. Ook in Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein, Jordanië, Irak, Oman en Saudi-Arabië werken arbeidsmigranten op deze manier. Qatar is de laatste jaren veelvuldig in het nieuws geweest omdat gastarbeiders onder zeer bedenkelijke omstandigheden bouwden aan de stadions voor het WK-voetbal in 2022.

https://nos.nl/artikel/2243513-als-m-n-bediende-wegvlucht-wie-betaalt-mij-terug-wil-koeweits-model-weten.html

Kano

Zo zie je maar, dat de buitenkant niet veel zegt over de binnenkant  :jajaja:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Riens

Citaat van: Herbie op maandag 30 juli 2018, 04:30:30
Het blijven moslims :moord:

Elk ander geloof stelt de lokale wetgeving boven het geloof, alleen bij moslims gaat het geloof voor elke wetgeving. En daarbij het door het geloof ingeprente gevoel dat een moslim meer mens is als een niet moslim......


tjenn

Citaat van: Riens op maandag 30 juli 2018, 05:44:11
Citaat van: Herbie op maandag 30 juli 2018, 04:30:30
Het blijven moslims :moord:

Elk ander geloof stelt de lokale wetgeving boven het geloof, alleen bij moslims gaat het geloof voor elke wetgeving. En daarbij het door het geloof ingeprente gevoel dat een moslim meer mens is als een niet moslim......

En constant het slachtoffer spelen.

ganda


Sinds deze week is Sondos Alqattan, een steenrijke Koeweitse influencer die haar geld verdient met fulltime aanstellerij over cosmetica en mode, niet alleen bekend bij haar 2,3 miljoen volgers op Instagram, maar ook bij de rest van de wereld. Die heeft haar nu leren kennen als die klootzak uit Koeweit die buitenlands personeel als persoonlijk bezit beschouwt.

Die kersverse reputatie verkreeg Alqattan toen ze zich in een filmpje beklaagde over nieuwe afspraken tussen Koeweit en de Filipijnen. Volgens die afspraken krijgen Filipijnse werkers namelijk ietsje meer rechten in de oliestaat. En dat ging de influencer te ver. Want hoe kun je nou van haar, een Koeweitse werkgever, vragen om geen paspoorten van Filipijnse dienstmeisjes in te nemen en haar loonslaven een dag in de week vrij te geven? 'Zo wil ik geen Filipijnse dienstmeid meer', pruilde ze.

Het filmpje ging binnen een paar dagen de wereld over, de roep om haar te boycotten klonk steeds luider en inmiddels hebben grote merken haar laten vallen. Arme Sondos Alqattan. Vorige week nog een van de vrouwenpowerhijabi-gezichten van grote cosmeticamerken, nu het uitgelopen plamuurgezicht van moderneslavernijvergoelijking.

Maar gelukkig heeft Alqattan geen westerse merken nodig om geliefd te blijven bij haar fans, die voornamelijk in Arabische staten wonen. Die kijken niet op van haar gejengel. Sterker: haar inhumane houding ten opzichte van buitenlandse arbeiders is wijdverspreid onder het rijke deel van de Golfstaten. Een houding die ook wel moderne slavernij wordt genoemd en mede mogelijk is gemaakt door het daar geldende kafala-systeem, een religieuze wet die voorschrijft dat migranten een sponsor moeten hebben die hun werkvergunning regelt en verantwoordelijk is voor hun verblijf in het land.

Je hoeft geen Human Rights Watch-medewerker te zijn om te bedenken dat dit systeem een buitenlandse arbeidersmigrant kwetsbaar maakt wanneer zijn lot in de losse handjes valt van een hufter die geen boodschap heeft aan mensenrechten.

Heel af en toe sijpelen schrijnende voorbeelden door naar de rest van de wereld van de mensonterende gevolgen van het systeem, zoals de uitgebuite, onbetaalde en gevangengehouden migranten in Qatar waarover de Volkskrant in november vorig jaar een onthullende reportage publiceerde. Maar de omvang van deze vorm van moderne slavernij valt moeilijk exact in kaart te brengen: vorige week meldde The Global Slavery Index in een nieuw rapport dat data over sommige Arabische landen ontbreken. Het huidige aantal moderne slaven in de wereld ligt daardoor vermoedelijk veel hoger dan de 40,3 miljoen gevallen die nu zijn geteld.

Sondos Alqattan heeft ondertussen nog steeds geen excuses aangeboden voor haar uitspraken. Wel kwam ze met een nieuw filmpje waarin ze de kwestie voor eens en voor altijd wilde afsluiten, omdat er 'belangrijkere dingen in het leven zijn, zoals botox'. In het universum van Alqattan is de ophef een aanval op 'vrouwen met hoofddoek, islam, Koeweit en de Golfstaten' en moeten merken die haar hebben gedumpt geboycot worden.

Je kunt erom giechelen of boos worden, maar Alqattans door en door verrotte houding is ook maar een symptoom. De primitieve kafala-wet is het gezwel. En dat zal niet zomaar verdwijnen, ook niet nu er nieuwe afspraken zijn gemaakt tussen Koeweit en de Filipijnen.

Adik

Als jullie denken dat dat sponsorschap ten opzichte van werknemers een afhankelijkheidsrelatie creëert, iets is van islamitische culturen dan sla je de plank behoorlijk mis. Dit is ook in Azië, Latijns-Amerika, en midden/ zuidelijk Afrika diep geworteld en wijd verspreid.

Eigenlijk overal waar armoede heerst en een hiërarchische cultuur de maatstaf is. Alleen ze plakken dan wellicht een ander naampje op het systeem.

Nu heb ik wat ervaring, gelukkig in een andere context, dat wanneer je niet duidelijk de baas bent en als een baas gedraagt al snel je autoriteit is gezien en er geen land te bezijlen valt met mensen die onder je staan in de hiërarchie.

Het is natuurlijk verschrikkelijk om zulke discriminatie en ongelijkheid te treffen, maar de keerzijde is OOK dat veel mensen 'verzuipen' in een individuele omgeving waar een bepaalde mate van verantwoordelijkheid en zelfsturendheid van je wordt verwacht.

Dit even naar aalleiding van mening discussie die ik met mijn vriendin heb gevoerd over mijn verbazing dat zoveel ate's het Midden-Oosten en Azië prefereren in plaats van Amerika of Europa. Enkel en alleen omdat het "dichter bij" zou zijn.  :weetikniet:  maar hoe dichtbij is het als je weet dat bij aankomst je paspoort wordt ingenomen...

Luc

De kans om als meid, nanny of bouwvakker legaal in de VS of EU een werkvergunning te krijgen is zo goed als 0,0.

Volgens mij is het eerder gemakzucht. Het stikt in de Filippijnen van agencies die voor het MO alles regelen. Gratis. Althans dat beloven ze. Alles wordt geregeld en men kan snel aan het werk.

Verpleegsters kunnen na een paar jaar werkervaring meteen aan de slag in het MO. In de VS of UK moet men eerst slagen in de IELTS test en wil men daadwerkelijk als verpleegster kunnen werken moet men daarna ook nog slagen in een aantal praktische testen en in het board exam van de VS of UK. Anders is het enkel als zorgkundige in een rusthuis.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Kano

Duterte kan het werken als OFW in landen als Koeweit en Quatar verbieden, maar dat doet hij niet want dan komt er minder geld binnen van de geldslaven.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Bulldozer

En dit komt in de Filippijnen zelf niet voor?  :confused2:  :confused2:  :janken:  :janken: