Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

naamswijziging

Gestart door Siquijor, dinsdag 11 december 2018, 16:40:54

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Citaat van: Michaela op woensdag 12 december 2018, 23:08:33
In het verleden herinneer ik me ergens gelezen te hebben dat het niet meer toegestaan is de achternaam van je echtgenoot te gebruiken op je paspoort. Of het waar is weet ik niet.

In Nederland behoud je formeel je geboortenaam ook na huwelijk. Op documenten (bijvoorbeeld paspoort, proces-verbaal) kan een achternaam - op verzoek van de desbetreffende persoon - uitgebreid worden met de vermelding 'e.v.'; in de betekenis van 'echtgenote of echtgenoot van'.
Het is toegestaan willekeurig welke achternaam te kiezen in het dagelijks verkeer. Vooral popartiesten maken van deze mogelijkheid gebruik.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luc

Citaat van: Bulldozer op woensdag 12 december 2018, 23:02:44
Ja, met Moslims is het altijd lachen. Ook vaak wordt hun naam de achternaam en de voornaam wordt Fnu. Toen ik nog op cruise schepen werkte hadden we een stuk of 50 Fnu's aan boord. (first name unknown)


Het strafste is dat wanneer er in Manila 1 letter verkeerd is op de geboorteakte of huwelijksakte ze een visumaanvraag weigeren. In die landen kunnen ze op hun paspoort dan weer invullen wat ze willen als familienaam.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Dat is het verschil!
Die ambassades en regeringen doen er alles aan om hun burgers bij te staan en verklaren dat enkel een voornaam traditie is in het land van herkomst.

Helaas lijkt het alsof er een geheime memo in de  :smiley-philippines: rondgestuurd is naar de plaatselijke ambtenaren. Inhoud: Jaag iedereen die naar het buitenland gaat op kosten door zoveel mogelijk fouten te maken. De regering heeft geld nodig om jullie loon te betalen.

Normaal zou je verwachten dat een fout van een ambtenaar je vrijstelt van de kosten of ze verhaalbaar maakt. It's more fun in the Philippines!
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fail_over

Citaat van: opinie op donderdag 13 december 2018, 23:41:58
Helaas lijkt het alsof er een geheime memo in de  :smiley-philippines: rondgestuurd is naar de plaatselijke ambtenaren. Inhoud: Jaag iedereen die naar het buitenland gaat op kosten door zoveel mogelijk fouten te maken. De regering heeft geld nodig om jullie loon te betalen.

Normaal zou je verwachten dat een fout van een ambtenaar je vrijstelt van de kosten of ze verhaalbaar maakt. It's more fun in the Philippines!

Een waarheid als een koe!

Van onze huwelijks akte in de  :smiley-philippines:  werd door manila cityhall destijds 4 handgeschreven (!) kopieën gemaakt. (Where's the Xerox???   :weetikniet: ) Op het vierde kopie, dat voor registratie naar de  :belgiesmiley: ambassade werd gestuurd werd de fout gemaakt om haar nationaliteit op "Dutch" te zetten i.p.v. Filipino. Dat hebben we geweten. De visa werd natuurlijk geweigerd.

Via interne bronnen in Manila werd ik in contact gebracht met een figuur die mij een goed huwelijks contract kon aan bieden op gecertificeerd papier met red ribbon en al. De persoon droeg dag en nacht een jasje van kevlar.
Met een goed huwelijkscontract en 10 k lichter naar de  :belgiesmiley:  ambassade getogen:

"Neen, meneer, dit is niet goed. We moeten een gecorrigeerd huwelijkscontract hebben, met een stempel en vermelding dat de nationaliteit van uw vrouw niet Nederlands is, maar Filippijns.".
"Wat u nu doet is valsheid in geschrifte"

Ik heb die gast nog gezegd dat eigenlijk de city hall valsheid in geschrifte heeft gedaan door de feiten niet juist over te nemen, maar dat mocht niet baten.  :mauer:

Vervolgens een advocaat in de arm genomen, voorlegging bij de rechter, publicatie in 3 staatskranten en een half jaar verder hadden we een gecorrigeerd huwelijkscontract in handen dat wel door de  :belgiesmiley:  ambassade geaccepteerd werd.

Moraal van het verhaal:

Weet waar je aan begint.  :jajaja:

:hoedjeaf:

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......