Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

naamswijziging

Gestart door Siquijor, dinsdag 11 december 2018, 16:40:54

Vorige topic - Volgende topic

Siquijor

Ik heb een vraagje over een naamswijziging na een huwelijk in België.
Mijn filipijnse vrouw is met mij getrouwd hier in België en heeft gekozen om mijn achternaam over te nemen.
Wij zijn langs de ambassade gegaan en hebben een paspoort gekregen zoals mijn vrouw het wou.
Ze heeft twee voornamen (voor de gemakkelijkheid zal ik zeggen voornaam1 en voornaam2).
Zo is het op haar paspoort geworden:
First names: voornaam1 voornaam2
Middle name: oudeachternaam
Last name: mijnachternaam.
Nu zijn wij langs het gemeentehuis gegaan en daar hebben we een oranje kaart gekregen alsvolgende:
First names: voornaam1 voornaam2 oudeachternaam
Last name: mijnachternaam
Ze zeiden dat dit altijd zo gaat met filipijnse paspoorten naar oranje kaarten.
De middle name komt achter de voornamen te staan.
Dus ze heeft nu 3 voornamen.
Nu wisten ze me daar ook te zeggen dat dit voor problemen zou kunnen zorgen als mijn vrouw de belgische identiteit zou aanvragen in de toekomst.
Omdat haar paspoort dus 2 voornamen, 1 middlename en een familienaam heeft en de oranje kaart 3 voornamen en een achternaam.
Heeft er iemand hier ervaring mee?
Wat ik mij ook afvraag is zorgt dit niet voor problemen bij bijvoorbeeld de douane aan het vliegveld als de F kaart een andere naam heeft als het paspoort?
Blijkbaar als ze een F kaart krijgt valt die 3de voornaam er wel af op de kaart omdat er maar twee voornamen op kunnen gezet worden maar haar naam zal officieel wel 3 voornamen blijven behouden.
Ik weet ook niet goed welke naam ik dan moet doorgeven aan de ziekenkas, de bank, op mijn werk voor de hospitalisatieverzekering.
Heb al meermaals met het gemeentehuis gemaild maar echt behulpzaam zijn ze niet.
Hopelijk kan iemand hier de situatie wat verduidelijken.

hakke

mij vrouw had dit ook dat ze een middle name had  en zij was ook van plan mijn achternaam over te nemen ik vond dit maar niks eigenlijk omdat wij dit niet doen hier in belgie :ikkeniebegrijp:

Toen we lang de ambasade gingen om te trouwen heeft de ambasadeur ons dit ten strengste afgeraden om de naam van de bruidegom over te nemen :neeneenee:
Zijden behoud gewoon je eigen naam anders gaan er veel misverstanden zijn later want op die moment is jouw vrouw eigenlijk jouw zuster of is ze jouw dochter omdat je dezelfde achternaam hebt :lachen:
En die middle naam ik dacht eigenlijk dat die wegviel persoonlijk hier omdat dit eigenlijk de family naam is langst moeder kant...

Siquijor

Haar oude middelname is inderdaad weggevallen op de oranje kaart en dit was inderdaad ook haar moeders achternaam.

O.B.Bommel

Nu is daar niks meer aan te doen. Dus altijd bij formulieren een extra zinnetje bijvoegen ter toelichting. Meisjesnaam wordt middlename. Als je zegt net zoals in Amerika dan zijn ze meestal begrijpender.

Leef er maar mee dat je met je zuster getrouwd bent. Mij overkwam het vervelende fenomeen omdat het Filipijnse paspoort werd vernieuwd NA het huwelijk en VOOR de naturalisatie. In andere situatie kan je het nog beinvloeden. Vooraf en niet achteraf.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Siquijor

Wat er eigenlijk heel vreemd is is dat er op het gemeentehuis gezegd is dat ze gewoon de MRZ code (de code onderaan op het paspoort) kopiëren naar de oranje kaart voor de namen.
Op die code staat er wel degelijk <PHLMIJNFAMILIENAAM<<HAAROORSPRONKELIJKETWEEVOORNAMEN<<<<<
Haar vorige achternaam (nu haar middelnaam op haar paspoort) staat er zelfs niet vermeld en toch blijft de persoon van de dienst vreemdelingenzaken beweren dat er 3 voornamen op haar oranje kaart moeten staan.

Fail_over

Het is en blijft een gekloot met die namen, Surename, forename, middlename, niemand snapt er een hol van en het lijkt wel of ieder land iets anders hanteert.
In Nederland is het gebruikelijk dat wanneer je trouwt dat de vrouw in het dagelijks gebruik de achternaam van haar man aanneemt. Marie van der Broek met Jan Klasen wordt Marie Klasen.
In het geval dat Marie iets geëmancipeerd is hanteert ze Marie Klasen - van der Broek.

Ik ben hier in  :belgiesmiley:  ook in discussie met de school van mijn (stief)dochters. Zij hebben een dubbele voornaam wat veel voorkomt in de  :smiley-philippines: . bv: Lovely Joy Achternaam. Het school administratie systeem staat alleen een enkele voornaam toe.
Wat resulteert in: Lovely Achternaam op alle documenten die gebruikt worden voor correspondentie. Haar voornaam is echter: Lovely Joy. Ik krijg die mensen maar niet aan het verstand dat ik straks op hun officiële diploma niet de enkele maar de dubbel voornaam wil zien staan.
Anders is het document niet geldig of is er sprake van valsheid in geschrifte.

En vertel me niet dat een dubbele voornaam niet vaak voorkomt hier. Klaas Jan, op Peter jan.  :weetikniet:


Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Luc

In de meeste moslimlanden hebben ze zelfs geen achternamen. Wanneer die naar hier komen nemen ze de voornaam van hun vader of de plaats waar ze van afkomstig zijn als familienaam. Dan krijg je van die namen gelijk Mohammed Mohammed of Mohammed El Bagdad. In de Nederlandse les van mijn schoondochter zit een Indonesische. Die had bij inschrijving in  :belgiesmiley: geen achternaam ingevuld. Die heeft nu een oranje kaart gekregen met als familienaam XXX. Die heet nu voor de rest van haar leven in  :belgiesmiley:  mevrouw XXX  :haha:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Bulldozer

Ja, met Moslims is het altijd lachen. Ook vaak wordt hun naam de achternaam en de voornaam wordt Fnu. Toen ik nog op cruise schepen werkte hadden we een stuk of 50 Fnu's aan boord. (first name unknown)

Maar goed, Nederland en Belgie kennen nu eenmaal geen middle naam, dus middle naam wordt in Nederland gewoon een tweede of derde voornaam. In haar Filippijnse paspoort heeft mijn dochter 1 voornaam en in haar Nederlandse paspoort 2. Verder geen enkel probleem.

Michaela

Ik ben niet getrouwd met mijn man hier in Nederland en ik gebruik dus zijn achternaam niet.
Een paar jaar geleden ben ik erachter gekomen dat allerlei instanties mijn middle name (achternaam van mijn moeder) gebruikt als tweede naam.
Ik heb navraag gedaan bij de gemeente, daar zeiden ze dat het idd klopt, voortaan is mijn middle name mijn tweede naam.
Het gebruiken in de filippijnen is anders dan hier. We wonen in Nederland, dat hoort bij de integratie denk ik  :lachen:
In het verleden herinneer ik me ergens gelezen te hebben dat het niet meer toegestaan is de achternaam van je echtgenoot te gebruiken op je paspoort. Of het waar is weet ik niet.

opinie

@ Michaela
http://www.filippijnen.org/index.php?topic=5479.msg33050#msg33050
Er zijn drie keuzes. Destijds was er een groep die overtuigd was dat in  :smiley-philippines: het verplicht was de familienaam van de man aan te nemen. De mensen hadden het gezegd en dat is nu eenmaal een sterker bewijs dan feiten.

Hier is ook de familienaam van de moeder een tweede voornaam geworden. In zekere zin is dat gelijkwaardig want enkel de vaders familienaam wordt naar de kinderen doorgegeven.

In Indonesië is het zelden dat er een familienaam is. Soms wordt er verwezen naar de voornaam van de vader en wordt het bv. Jana Bintihassan. Binti als "dochter van"

Toch zijn er in Arabische en moslim-landen familienamen, echter vaak enkel bij de wat meer gegoede families. Dan wordt "raar maar waar" een Russische naamgeving gevolgd. Zijnde voornaam, vaders voornaam, familienaam.

Zo is het in Slavische landen traditie om een vervrouwelijkte uitgang aan de naam van de man toe te voegen. Michail Gorbatsjov en Raisa Gorbatsjova

IJsland: geen vaste familienaam maar de kinderen van Jón heten Jónsson (m) en Jónsdóttir (v)

India: Hari Kumar besluit zijn religie als hindoe in te ruilen voor dat van sikh. Plots heet hij Hari Singh en zijn dochter Jaswinder heet nu voluit Jaswinder Kaur. Als een sikh in  :eu:  een dochter krijgt, geeft dit een hilarische situatie want haar naam lijkt mannelijk.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Kano

Citaat van: Michaela op woensdag 12 december 2018, 23:08:33
In het verleden herinneer ik me ergens gelezen te hebben dat het niet meer toegestaan is de achternaam van je echtgenoot te gebruiken op je paspoort. Of het waar is weet ik niet.

In Nederland behoud je formeel je geboortenaam ook na huwelijk. Op documenten (bijvoorbeeld paspoort, proces-verbaal) kan een achternaam - op verzoek van de desbetreffende persoon - uitgebreid worden met de vermelding 'e.v.'; in de betekenis van 'echtgenote of echtgenoot van'.
Het is toegestaan willekeurig welke achternaam te kiezen in het dagelijks verkeer. Vooral popartiesten maken van deze mogelijkheid gebruik.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luc

Citaat van: Bulldozer op woensdag 12 december 2018, 23:02:44
Ja, met Moslims is het altijd lachen. Ook vaak wordt hun naam de achternaam en de voornaam wordt Fnu. Toen ik nog op cruise schepen werkte hadden we een stuk of 50 Fnu's aan boord. (first name unknown)


Het strafste is dat wanneer er in Manila 1 letter verkeerd is op de geboorteakte of huwelijksakte ze een visumaanvraag weigeren. In die landen kunnen ze op hun paspoort dan weer invullen wat ze willen als familienaam.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

Dat is het verschil!
Die ambassades en regeringen doen er alles aan om hun burgers bij te staan en verklaren dat enkel een voornaam traditie is in het land van herkomst.

Helaas lijkt het alsof er een geheime memo in de  :smiley-philippines: rondgestuurd is naar de plaatselijke ambtenaren. Inhoud: Jaag iedereen die naar het buitenland gaat op kosten door zoveel mogelijk fouten te maken. De regering heeft geld nodig om jullie loon te betalen.

Normaal zou je verwachten dat een fout van een ambtenaar je vrijstelt van de kosten of ze verhaalbaar maakt. It's more fun in the Philippines!
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fail_over

Citaat van: opinie op donderdag 13 december 2018, 23:41:58
Helaas lijkt het alsof er een geheime memo in de  :smiley-philippines: rondgestuurd is naar de plaatselijke ambtenaren. Inhoud: Jaag iedereen die naar het buitenland gaat op kosten door zoveel mogelijk fouten te maken. De regering heeft geld nodig om jullie loon te betalen.

Normaal zou je verwachten dat een fout van een ambtenaar je vrijstelt van de kosten of ze verhaalbaar maakt. It's more fun in the Philippines!

Een waarheid als een koe!

Van onze huwelijks akte in de  :smiley-philippines:  werd door manila cityhall destijds 4 handgeschreven (!) kopieën gemaakt. (Where's the Xerox???   :weetikniet: ) Op het vierde kopie, dat voor registratie naar de  :belgiesmiley: ambassade werd gestuurd werd de fout gemaakt om haar nationaliteit op "Dutch" te zetten i.p.v. Filipino. Dat hebben we geweten. De visa werd natuurlijk geweigerd.

Via interne bronnen in Manila werd ik in contact gebracht met een figuur die mij een goed huwelijks contract kon aan bieden op gecertificeerd papier met red ribbon en al. De persoon droeg dag en nacht een jasje van kevlar.
Met een goed huwelijkscontract en 10 k lichter naar de  :belgiesmiley:  ambassade getogen:

"Neen, meneer, dit is niet goed. We moeten een gecorrigeerd huwelijkscontract hebben, met een stempel en vermelding dat de nationaliteit van uw vrouw niet Nederlands is, maar Filippijns.".
"Wat u nu doet is valsheid in geschrifte"

Ik heb die gast nog gezegd dat eigenlijk de city hall valsheid in geschrifte heeft gedaan door de feiten niet juist over te nemen, maar dat mocht niet baten.  :mauer:

Vervolgens een advocaat in de arm genomen, voorlegging bij de rechter, publicatie in 3 staatskranten en een half jaar verder hadden we een gecorrigeerd huwelijkscontract in handen dat wel door de  :belgiesmiley:  ambassade geaccepteerd werd.

Moraal van het verhaal:

Weet waar je aan begint.  :jajaja:

:hoedjeaf:

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......