Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Lee hypermart Dumaguete

Gestart door Pinocchio, zaterdag 3 januari 2015, 04:01:08

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Hypermart en hypermarket vindt je wereldwijd en wordt afhankelijk van de plaatselijke taal soms anders geformuleerd.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hypermarkets

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypermart_USA

Pinocchio

Blijkbaar zou Lee Plaza en Lee hypermart in Dumaguete sluiten volgende week.
Lee Plaza op 5 februari en hypermart op 8 februari.
Geen idee of dit tijdelijk dan wel definitief is.

https://www.youtube.com/watch?v=DU3OzB9C7tI

O.B.Bommel

Er wordt veel gespeculeerd over de sluiting. Wat ik ervan gehoord heb is het volgende:

De eigenaar van Hypermarkt en Lee Plaza heeft last van hoge personeelskosten en wil dit herijken. Een mogelijkheid is om de zaak van de hand te doen en daarna wordt het personeel opnieuw aangenomen. Mijn vraagteken hierbij is of zo'n operatie hier nodig is want zo goed is de arbeider hier niet beschermd maar ala.

Een week later zouden de zaken weer open gaan onder een nieuwe naam en eigenaar Gaisano. Gaisano is ook een soort SM of Robinson die nog niet in de omgeving Dumaguete zit, ik geloof in San Carlos o.a.

Het pikante in de zaak is dat de echtgenote van de eigenaar een Gaisano eigenaresse is en dan is het feitelijk een vestzak/broekzak operatie.
Gaisano zou niet in Dumaguete hebben gezeten omdat je dan elkaar beconcurreert.

Lang zal het allemaal wel niet duren want naast Hyper en Lee zitten er alleen Robinson en City Mall. Die zouden best in het gat kunnen springen, spreek maar van een Ravijn want het marktaandeel van Hyper en Lee is groot in Dumaguete.

Toen ik hier in 1999 kwam was Lee Plaza zowat de enige Supermarkt en warenhuis wat Westerse spullen had. Geen concurrentie.

Het is allemaal wat mistig maar het enige wat ik verwacht is een tijdelijke run op Robinson en City Mall. Kerstdrukte zogezegd.

Ik heb in ieder geval niet verse voorraad aangelegd voor een tijdje, sta ik niet in de rij. En over ruim 2 weken ben ik weer even naar Europa. Het komt wel goed.

Allemaal wat ik in de wandelgangen heb gehoord, ik heb nergens bevestigingen van.

Ach 25 jaar geleden kwam ik ook wel aan spullen dus nu komt dat ook wel.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op vrijdag  2 februari 2024, 11:25:47Een week later zouden de zaken weer open gaan onder een nieuwe naam en eigenaar Gaisano. Gaisano is ook een soort SM of Robinson die nog niet in de omgeving Dumaguete zit, ik geloof in San Carlos o.a.
Gaisano is van oorsprong van Cebu en heeft 3 department stores in Negros: Bacolod, Cabancalan en San Carlos.
In totaal beschikken ze over een 30 tal winkels in de Filippijnen (Visayas en Mindanaoen) en recent hebben ze net als Ayala en Robinson een lucratieve bouwfirma opgestart voor het bouwen van condominiums (voorlopig enkel in Cebu)

Pinocchio

Zonet nog eens (een laatste keer?) gaan winkelen in Lee Hypermart. Het was er drukker dan tijdens de kerst aankoop periode. Mensen met karren vol alsof de Chinezen aan de vooravond van een grote invasie in de Filippijnen staan.
Volgens een security guard gaat Lee helemaal niet sluiten.
Zou natuurlijk een mooie truc zijn om wat ruimte te creeren in de winkel voor valentine's day aankopen.
We zullen zien wat het wordt :lachen:

O.B.Bommel

Ben er rond lunchtime ook nog even binnen geweest. Qua uitstraling wijst niets op een sluiting maar Lee Plaza was dicht volgens planning.

Ik dacht ach als ze toch open zijn kan ik nog wel even wat kopen maar gezien de drukte  bij de kassa's zag ik er maar vanaf.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Pinocchio

Het laatste nieuws zou zijn dat Lee plaza en Lee hypermart zondag zouden heropenen onder nieuw management maar met dezelfde naam behouden.

Pinocchio

Hypermart is terug open en zogoed als niets veranderd. Een paar zaken  verhuist, een paar meter verder, maar dat gebeurde vroeger ook regelmatig. Ook de prijzen zijn dezelfde als vroeger. In elk geval een stuk rustiger dan vorige maandag.

Bjorna145

Misschien was het een gerucht om een boosterverkoop te creeeren.

Johan

Pinocchio

Volgens metropost was er een overdracht van The Dynamic Development Corp (vorige uitbater) naar 1Prime van  Edgar Chan, chairman of 1Prime (nieuwe uitbater.

A new management group that has taken over the retail business of Dynamic Development Corp. has announced the re-opening of Lee Super Plaza barely one week after it folded up last Sunday.

In a press conference, Edgar Chan, chairman of 1Prime, said he is only taking over the business of Lee Plaza.
The Dynamic Development Corp., which owns the building at the corner of Perdices and San Jose Streets, will concentrate on real estate management which, Chan said, is now the trend for big companies in the country.

The new company, Chan said, has agreed to retain the name "Lee Super Plaza" because of the 35 years of goodwill it has established with the community.

The retention of the name was also upon the request of its previous owner, and by Gov. Chaco Sagarbarria "due to the sentimental value for those who have grown up with it."

Chan said they will be rehiring about 85 percent of the previous owner's 1,000 employees. "I want to reopen very soon so that the employees will not be out of a job for a long time," he said.


1Prime will also be taking over the retail operations of Lee Plaza Hypermart in barangay Bagacay, Lee Plaza-Bayawan, and Lee Plaza-Dipolog.

https://metropost-online.com/lee-plaza-reopens/