Auteur Topic: Vriendin naar BE halen via kennismigratie route  (gelezen 295 keer)

Offline Jo1302

• Forumlid
  • *
  • Land: be
  • Nationaliteit: be
  • Plaats hier uw persoonlijke tekst
Vriendin naar BE halen via kennismigratie route
« Gepost op: woensdag 2 januari 2019, 00:46:14 »
Ik ontmoette enige tijd geleden een filipijnse dame via mijn werk. Graag had ik geweten welke mogelijkheden er zijn om met haar samen te gaan wonen in België. Van huwelijksplannen is er vooralsnog geen sprake. Ik wil namelijk eerst een paar maanden met haar samenwonen in BE om te kijken of we als koppel kunnen functioneren in een ‘normale' setting (vakanties in PH zijn weliswaar bijzonder leuk, maar niet te vergelijken met de dagelijkse beslommeringen in BE).  Hieronder wat bijkomende relevante info, indien meer info noodzakelijk is, vraag maar.
-   We hebben beide een goedbetaalde job (beiden universitair in naar belgische normen knelpuntberoepen) in dezelfde multinational, ik in een kaderfunctie in BE en zij in een expertisefunctie in de PH.
-   Groot leeftijdsverschil: ik 26 en zij 37. Even verduidelijken: Ik heb reeds meerdere jaren wettelijk samengewoond met een BE vrouw van 33 in een vorige relatie. Ook heb ik enkele andere,  weliswaar veel kortere relaties gehad hier in BE. Intussen weet ik dat ik met vrouwen jonger dan 30 moeilijk overweg kan, ongeacht de nationaliteit… Voor mij is dit dus een logische  keuze. Alvast bedankt voor het minimum aan respect voor deze persoonlijke keuze.
-   Zij heeft één zoon uit een vorige relatie (6jr). Haar ex woont en werkt al meer dan 5 jaar in Dubai. Officieel zijn ze echter nog steeds getrouwd. De annulment procedure is lopende. Zij regelt dit zelf, hier is ze competent genoeg voor. Ze betaalt dit ook volledig uit eigen zak.
-   Gezien haar moeilijk uurrooster wordt haar kind opgevoed door haar ouders. Zij werkt namelijk op de BE kantooruren, door het tijdzoneverschil van ca 7 uur betekent dit dus nachtwerk in de PH.

Gelet op het feit dat ze officieel nog steeds getrouwd is in combinatie met haar huidige professionele ervaring lijkt de enige mogelijkheid me om haar als overseas Philippine worker in BE een job te laten zoeken. Ik was aan het denken om haar een visum te laten aanvragen in het kader van kennismigratie bv via de European Blue Card procedure. De hieraan gekoppelde voorwaarden zijn doenbaar, al zal het zeer moeilijk worden om een job in BE voor haar te vinden die aan de minimale inkomensgrens voldoet (iets van een 52 000 euro/jr bruto). Heeft iemand hier enige ervaring mee? Zijn er ook nog andere, meer doenbare mogelijkheden?

Alvast bedankt!

Online Luke

• Forumlid
  • *
  • Land: ph
  • Nationaliteit: be
  • Geslacht: Man
Re: Vriendin naar BE halen via kennismigratie route
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 2 januari 2019, 11:14:50 »
Als ze een werkgever (van die knelpuntberoepen) kan vinden die voor haar een werkvisum wil regelen, jaarlijks met eventuele verlenging, dan is ze legaal in BE. Je kan dan alle kanten op. Lukt het niet, geen problemen. Er zijn al tal van ICT jobs ingevuld door Filipinos. Je kan ook eens in de Filipino-kringen luisteren of er andere mogelijkheden zijn. Haar zoon laat ze best nog even in de PH.
In principe zou je ook een samenwoningscontract kunnen afsluiten maar dat kan een moeilijke procedure worden. Anders een 3 maand vriend/kennis bezoekvisum.
Leeftijdsverschil is MAAR 10 jaar.  :happy2: Leeftijdsverschil met mijn EGA is 25 jaar en we hebben 2 bezoeken naar BE achter de rug. Probeer zo goed mogelijk aan te tonen dat je een koppel bent om de twijfel van fraude te voorkomen.