Verklaring Woonland Filipijnen tbv loonheffing ontheffing.

Gestart door Erik van de Ven, dinsdag 5 september 2023, 06:46:12

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

IK zou ook bij deze club https://belastingbespaarders.nl/jouw-fiscale-woonplaats-bepalen/ eens te rade gaan.
Als die met een document kunnen komen dat de Belastingdienst moet accepteren  dan zit je goed, misschien kunnen ze je vrijstelling ook wel verzorgen.

ben je klaar zonder zorgen

Johan

maastricht

#31
Dat is een mooie site, jammer dat deze fout er nog op staat en trouwens op meerder sites, het m-biljet kan je wel online ingeven en het valt ook wel mee. Heb dat vorige jaar ook gedaan. Net alsof ze willen dat ze je moeten helpen omdat het zo moeilijk is. Dan verliest het mijn vertrouwen een beetje. Wanneer het echte deskundigen zijn, weten ze ook dat het nu online kan.
Nu moet ik elk jaar het C-biljet invullen.



Bjorna145

Beste Maastricht, het M formulier heb ik indertijd (14 jaar terug) door een bureau laten doen.
Ik zou eerst 4000 Euro moeten betalen maar na een paar bezwaarschriften kreeg ik 8000 Euro terug.
Ik zou zoiets zelf niet voor elkaar hebben gekregen.

Maar vertel eens iets over het C formulier, moet je bewijzen dat je in de Filippijnen woont?
Moet je een bewijs/stempel van de BIR hebben?
Ik ga er vanuit dat jij in de Filipijnen woont!
Of neemt de belastingdienst in deze met minder genoegen?

Op het forum zijn er mensen die het niet voor elkaar krijgen om een woonplaats verklaring van BIR te bemachtigen en zijn misschien ook op het C formulei aangewezen.
Dus mensen met ervaring met dit formulier zouden een welkome hulp zijn.

En misschien ben ik zelf over een paar jaar ook de klos mijn vrijstelling verloopt begin 2028 dus ik moet in 2027 al beginnen met het verzamalen van info.

avast bedankt

m.vr.gr.

Johan

maastricht

Hi Johan,

Dat snap ik een papieren versie van 70 bladzijden is een hele klus, had ik ook niet zelf gedaan. Maar nu is de versie via de website van belastingdienst. Die gaat vanzelf de vragen met je door en slaat over wat niet van toepassing is.
Ik vind het alleen flauw dat ze dat niet vermelden zoals meerdere sites. In mijn  geval heeft mijn werkgever het met de  belastingdienst afgestemd. Maar ik wil daar niet op vertrouwen wanneer ik de verhalen hier zo hoor en over een tijdje heb ik pensioen, dan zal ik het zelf moeten regelen. Sorry dat ik niet kan helpen.

Voor de duidelijkheid,

Aangifteformulier M aanvragen
Hebt u maar een deel van een jaar in Nederland gewoond, omdat u bent geïmmigreerd naar Nederland of geëmigreerd uit Nederland? Doe dan online aangifte M .
Of doe aangifte met het papieren aangifteformulier M.  Bestel dit formulier hieronder. Wij sturen u het formulier dan binnen 2 weken toe.

Wat is het C-formulier?
Het C-formulier is voor jou van belang als je het hele jaar woonachtig bent geweest buiten Nederland, maar wel van een Nederlands inkomen hebt genoten. Te denken valt aan: een inkomen uit vermogen, lijfrente, pensioen of alimentatie. Ook moet je belastingaangifte doen via het C-formulier als je nog een tweede woning hebt in Nederland.



Bulldozer

Citaat van: Bjorna145 link=msg=175261quote author=Bjorna145 link=msg=175261 date=1706354264]
Maar vertel eens iets over het C formulier, moet je bewijzen dat je in de Filippijnen woont?
Moet je een bewijs/stempel van de BIR hebben?
Ik ga er vanuit dat jij in de Filipijnen woont!
Of neemt de belastingdienst in deze met minder genoegen?

Op het forum zijn er mensen die het niet voor elkaar krijgen om een woonplaats verklaring van BIR te bemachtigen en zijn misschien ook op het C formulei aangewezen.
Dus mensen met ervaring met dit formulier zouden een welkome hulp zijn.
Je kan het zelf toch proberen en invullen? Zolang je niet op versturen drukt wordt er geen aangifte gedaan. Sterker nog, de belastingdienst raad dit zelfs aan om te doen. Dan kan je gelijk zien of ze om een stempel of bewijs vragen. 14 jaar geleden vroegen ze er in iedergeval niet om. Maar dat kan natuurlijk nu anders zijn. En anders moet je tot maart wachten. Dan ga ik maar weer eens aangifte doen.

Ik kreeg een zeikbrief van de ING. Ter voorkoming van witwassen. Vraag was ondermeer of ik de laatste belasting aangifte kon meesturen. Ja, dat kon natuurlijk niet omdat ik al 13 jaar geen aangifte meer doe. Het is dus beter om zwart op wit van de belastingdienst na de aangifte gedaan te hebben dat er geen belasting betaald hoeft te worden en er aangifte gedaan is.

Hebben trouwens nog meer mensen die brief/vragenlijst van de ING gehad? Vond het een behoorlijk privacy dingetje. Moest ondermeer loonstrookjes opsturen, beantwoorden waarom ik 80.000 Euro in een jaar overgemaakt heb naar een rekening in de Filippijnen (die van mijn vrouw nota bene) en tot slot: we zien dat u 2 weken lang kosten heeft geheb in Thailand. Betreft dit een reis en zo ja wat is het doel van de reis.

Als de belastingdienst daar naar vraagt, Ok kan ik begrijpen. Maar de ING... Ik zit al te wachten op de volgende brief. We zien dat u 200 Euro in de strip club heeft betaald. Weet u vrouw hiervan?

Bjorna145

Buldozer, laat ING het nog toe dat je een adres buiten Nederland hebt?
Ik heb bij de RABO bank in 2022 mijn rekening op moeten zeggen omdat ik een adres buiten Nederland had.
Bij ABN AMRO is het al jaren zo.

Maastricht,moet je bij het C formulier een bewijs meesturen van de BIR dat je woonachtigd ben in de Filipijnen.
Of is alles online want dan kan het gewoon niet.

m.vr.gr.

Johan

maastricht

Heb nog geen ervaring met het C-Biljet, alleen met het M-Biljet. Dit jaar voor het eerst C-Biljet in maart. Voor afgaand dat ik naar de Filipijnen ging, heeft mijn werkgever de belasting dienst wel documenten van mijn verblijf aan de belastingdienst moeten tonen, Residency van de barangy was voldoende. Dat er in de Filipijnen ook nog geen visum is voor op afstandwerken. Werk visum is alleen voor dat je hier je werk is en dus een baan kan innemen van een Filipijn. Valt afstand werken niet onder. Belangrijk was ook dat ik geen bezittingen meer had in Nederland. Oplaatst werd het accepteerd dat mijn werkgever geen loonbelasting hoefde in te houden. Ik denk dat mijn situatie wat anders is dan normaal. De werkgever is ook verantwoordelijk voor het inhouden van de juiste premies.
Na het M-Biljet is mij niks gevraagd, maar kan nog komen, want de aanslag is nog voorlopig.

De vervelende vragen van ING heb ik ook gehad, waar mijn geld vandaan kwam. Ze konden zelf wel zien dat het van de verkoop van mijn huis was, want de hypotheek was ook bij ING en zij krijgen ook alle papieren van de notaris. Gelukkig kon ik de rekening behouden. Later in de Filipijnen nog de ASN bank erbij genomen in Nederland. Het is makkelijk wanneer je een bankrekening hebt om een tweede te openen, want met de ene bank kan je bij de andere bank je identiteit bewijzen, hoef je niet persoonlijk langs te komen.

Bulldozer

Citaat van: Bjorna145 op zondag 28 januari 2024, 23:40:44Buldozer, laat ING het nog toe dat je een adres buiten Nederland hebt?
Ik heb bij de RABO bank in 2022 mijn rekening op moeten zeggen omdat ik een adres buiten Nederland had.
Bij ABN AMRO is het al jaren zo.
Ja, dat laat de ING toe. Je moet alleen 2 euro per maand extra buitenland toeslag betalen. Het is wel handig om een post adres in Nederland te houden. Mijn pin pas was een half jaar onderweg en je oude stopt er een maand nadat een nieuwe verstuurd is mee. Dus dat schiet niet op met een post adres in de Filippijnen.

Bjorna145

Ja dat versturen uit Nederland kan wel eens fout gaan als het niet aangetekend is.
Ik heb het indertijd gehad met de scanners kwamen gewoon niet aan, de bank geadviseerd om het aangetekend te doen werkte wel.
Maar post kan soms naar hier Bais city 2 tot 3 maanden onderweg zijn.
Vanaf Manila gaat het dikwijls over land en per boot.
Ik zelf heb geen postadres of bank in Nederland en betalen kan ik alleen met Creditcard als ik spullen uit Nederland wil.

m.vr.gr.

Johan