Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat vragen ze zoal bij indiening Visum by Global?

Gestart door tipsy, donderdag 20 juni 2019, 17:45:37

Vorige topic - Volgende topic

tipsy

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op zondag 23 juni 2019, 16:22:58
Ik begrijp de kritiek op dat Visa-gedoe vaak niet. Ik heb nog nooit een probleem gehad met VISA bij global (en ook voorheen de ambassade niet) en als ik goed geteld heb was het recentelijk de 10de keer in 16 jaar met 8 verschillende personen. Het is alleen maar makkelijker geworden met de huidige internetcommunicatie.

Het is waar dat ze van alles vragen maar JIJ vraagt iets van hen en zij moeten dat beoordelen. Ik vind die vragen zelfs een stuk fatsoenlijker dan de vragen die mij gesteld worden bij de simpele verlenging van een visum hier in PH. DAAR krijg ik dan jeuk van.

En dat gesnauw wat ik eens moest ondergaan toen ik de USA binnen wilde vergeet ik ook nooit meer.

En stel dat het afgewezen wordt op volledig onzinnige gronden dan doet een advocaat wonderen. Dat maakte een kennis mee toen het over Mongolie ging. Zo opgelost. Maar dat is zelden nodig.
Ook dus op tijd beginnen met de formaliteiten.

Je moet gewoon alles hebben en ALLES minstens in tweevoud, zodat ze niet iets kunnen vragen en daarna op terugkomen. Zelfs dingen meenemen die op het eerste gezicht niet relevant zijn want ZIJ vinden zelf wel wat ze relevant vinden.
Van een heel ordner met papieren (dan kunnen ze bijna niks anders vragen) raken ze daar ook wel eens in de war.

Het wordt hier ook wel eens genoemd, het zijn er velen en jij denkt dat je de enige bent. En met het juiste verhaal. Denk je zelf dat je verhaal zo logisch is?

Het zijn geen boemannen daar, je kunt er gewoon mee communiceren, dat ook al een paar keer gedaan. En ik weet dat ze een heel doopceel van je bijhouden, ze weten exact hoeveel keer en wie. En dan krijg je plusjes en minnetjes op je conto. 
En dan kreeg ik in 2014 zelfs nog mijn zwager zonder werk, inkomen en bankrekening MET schoolgaand zoontje van 12 jaar over, toen heb ik zelfs even gedacht gaat dat wel en ja dat gesprekje duurde wat langer, zou ik zelf ook doen.

Maar mijn bijgevoegde verklaring omtrent het "waarom" van de uitnodiging was 3 kantjes A4. Nogal wat meer dan de gemeente aan ruimte overlaat. Maar dan heb je al veel van de nog niet gestelde vragen beantwoord voordat ze gesteld zijn. Zat wel wat werk in maar je wil toch dat het goed gaat?

Tegenwoordig gaan ze bij mij al akkoord met gescande documenten ik hoef niks meer op te sturen. Ik durf nu ook wel de vliegtuigboeking te doen, dat vond ik toen wel tricky maar wat stelt een optie voor die al vervallen is op het moment van de afspraak. Dat liet ik ze ook dan vertellen want de uitnodiger heeft dan al ge-investeerd toch?

Het is ook handig om voorafgaand aan hun interview alvast een rollenspel te houden zodat ze weten wat er allemaal gevraagd kan worden. Dan hoeven ze ook niet nerveus te zijn.

Tipsy is een wat afwijkend "geval" en dan weet je dat de ogen op tilt gaan. Waarom uitnodigen, iemand Europa laten zien hoeft helemaal niet een geldige reden te zijn. Ze kan zoveel verklaren.
Is ze zijn verpleegster geweest? Tenminste zij weet om te gaan met de angststoornissen. Is ze verpleegster? Is tipsy mobiel? En een gevaar als hij een stoornis heeft? Is hij diegene die het allemaal laat zien? Wat vindt de echtgenote daarvan? Wat was haar toegevoegde waarde? Wat is de "relatie"? Vermoedelijk medisch of een kennis want met een driehoeksrelatie wordt het wel onhandig. Heeft ze kinderen en zo ja hoeveel hoe oud en wat. Is er een vader?

Ach en altijd een visum zou moeten worden toegekend is een visum ook niet meer nodig. Bij mijn weten hebben Filipino's ook geen visum nodig voor Thailand.
Wie zegt dat de kans op terugkeer groter is als het geen verloofde is?

Natuurlijk is er ergernis over het verschil in behandeling over uitnodigingsgevallen en mensen die zonder papieren met de boot overvaren. Die zijn nog niet eens uitgenodigd. Daar erger ik me ook vreselijk aan maar het is geen argument in deze gevallen.

Als je daadwerkelijk voor jezelf objectief gezien (probeer eens van buiten naar jezelf te kijken) geen reden tot weigering ziet is die reden er waarschijnlijk ook niet.

Je reactie doet mij plezier.  Meestal hoor je vergeet het maar, en alleen de mislukkingen. Ik lees op andere forums ook verhalen waar Filipijnse immigratie een leuke reis naar Thailand dwarsboomt.
Daar zijn soms wel redenen voor inderdaad. Het meisje, kan geen antwoorden geven op vragen, ziet er uit als een playtoy, of ze werkt zelf niet mee. Zij is 12 of 13 keer eenvoudig door gelaten, dus we moeten iets goed doen. Voor de Filipijnse immigratie, eerste keer, altijd erbij.

Maar hoe je het draait of keert, het belangrijkste is en blijft dat ze iemand kent, hoe ver die vriendschap gaat is eigenlijk niet relevant. Ik ben blij voor je dat er zoveel personen door jouw zijn uitgenodigd met succes. Je kunt dan hier niet genoeg tips geven, wat de inhoud is van alles wat je gebruikt van papieren.

Maar je hebt denkelijk de goede manier gevonden. Er zijn schrijnende gevallen van weigering, waar veel moeite voor gedaan is, met enorme teleurstellingen. met motivaties die nergens op lijken. Een foot meer of minder, en het excuus "risico" te groot dat ze niet terug gaat"', kun je bijna aan iedereen vertellen.

Officieel nodig ik een goede vriend of vriendin uit. Ik heb de financiële middelen, zij heeft een certificaat van haar werkgeefster. Alles wat we vertellen zijn bewijzen van, attest van handicap, de reizen, noem maar op. en als je daarvoor een advocaat moet nemen, is het te laat, en onrechtvaardig.  Waar ik het meeste op hoop,  het is een heel fatsoenlijk meisje. Ze  kleedt zich deftig, zonder te overdrijven, ze heeft een lief gezicht en ziet er geen bar-girl uit die voor vleselijk plezier wordt uitgenodigd (alhoewel, waarom zouden die ook niet mogen reizen).

Ik ga nog verder. Ik heb heel veel vriendinnen, meer dan vrienden. Ik heb ook een vriendin in Israël (geen visum nodig). En daar blijft het bij. Geen emotionele relatie, juist leuk praten. Mijn beste vriendin in Europa, die ook mijn probleem goed begrijpt, wel waarom zou ik die niet hebben kunnen laten overkomen voor een bezoek, indien ZIJ Filipijnse was?

Al die gevallen van weigering voor vrienden bezoek, een groot gedeelte hadden best kunnen komen en doen niemand kwaad.  Veroordeel degene die zich garant stelt als ze niet terug gaat en weet dan waaraan je begint. 

stijn54

Volledig eens met Tipsy. Ik kan er ook een boek overschrijven. Totale willekeur en onrechtvaardig.

Bulldozer

Goh je minnares voor een sex vakantie naar Belgie/Frankrijk halen. Waarom niet...  :applaus:
In iedergeval succes met de aanvraag.

Maar om op je vraag terug te komen, hieronder mijn belevenissen van vorig jaar bij VFS Global. Vond het persoonlijk bij de ambassade beter geregeld maar goed.
p.s. ongecersureerde versie van het ter dode opgeschreven Nederlandse forum dus ik hoop niet dat de Belgen het zich te veel aantrekken...  :floet:


De laatste keer dat we met zijn allen in Nederland waren is alweer 8 jaar geleden. Hoog tijd om dus weer eens te gaan. Nou gaat dat als Filippijn niet zo makkelijk als een Nederlander, eerst maar eens een visum aanvragen. 8 jaar geleden kon dat nog bij de Nederlandse ambassade. Tegenwoordig gaat het via VFS Global. Onder het mom van meer banen, een extra schakel bureacratie, meer kosten en het vooral minder makkelijk maken is dit waarschijnlijk in het leven geroepen. Zal wel weer vriendjespolitiek zijn en een zak geld dat iemand mee naar huis heeft mogen nemen.

Eerst moet men bedenken wat voor type visum men wil. Dat ligt aan het doel. Aangezien ons hoofddoel is om bij mijn ouders in Nederland te blijven vragen wij dus een "visiting family of friends visum" aan. Dit is ook wat makkelijker dan een "tourist" visum want dan moet je gelijk al je plannen en hotels bijvoegen. Ik ga liever eerst een visum aanvragen en pas daarna plannen maken en hotels reserveren. 2 maanden Europa in hotels is voor mij trouwens toch niet te betalen, dus vandaar een visiting family of friends visum.
Voor een visiting family of friends visum moet het familie lid dat we gaan bezoeken, in dit geval mijn ouders dus, een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking invullen.
Dat formulier kan je hier downloaden: https://ind.nl/Formulieren/1310.pdf

Ik had het alvast keurig ingevuld en naar mijn vader gemaild. Dit formulier moet je op het gemeentehuis ondertekenen. Ik had aangekruisd dat mijn ouders alleen logies verstrekken en niet garant staan. Dan zou volgens het formulier alleen mijn vader hoeven te tekenen op het gemeentehuis. Nou dat ging dus niet op. Evengoed moesten mijn vader en moeder allebei tekenen op het gemeentehuis. Het lijkt de Filippijnen wel. In tweede instantie wel gelukt en nog dezelfde dag donderdag 11 januari had ik het formulier met handtekening en stempel van de gemeente weer terug in mijn mailbox.

Als je een visum wil aanvragen moet je eerst op het internet een account aanmaken bij VFS Global. Dat kan hier: http://www.vfsglobal.com/Netherlands/Philippines/schedule_an_appointment.html
Daarna gelijk maar een vlucht geboekt. Dit wordt afgeraden. Voor een visum schijn je een vlucht te moeten reserveren. Uiteraard vanwege de kans dat het visum geweigerd wordt. Ik ga er echter vanuit dat alles goed gaat en een vlucht reserveren vind ik maar onzin en lastig. Meestal zijn die vluchten ook een stuk duurder. Zeker voor 2 personen (mijn vrouw en dochter) kies ik graag de goedkoopste vlucht uit (met redelijke overstaptijden). Tegenwoordig is er geen touw meer aan vast te knopen wat de goedkoopste maatschappij is en kan je dus maar beter bij allemaal kijken. Nu kwam ik uit bij Emirates. Zondag 1 april uit Manilla vertrekken en zaterdag 2 juni weer terug uit Amsterdam. Heenvlucht van ongeveer 19 uur en terugvlucht van ongeveer 18 uur. Alles inclusief voor 2 personen kwam dat op EUR 1211. Vind ik een prima prijs voor een vlucht Manila – Amsterdam en vv (605 euro per persoon).
Vervolgens vind ik dat ik wel genoeg gedaan heb en ga lekker weekend vieren.

Goed, op maandag ochtend weer vrolijk verder met het aanvragen van een visum. Inloggen bij VFS Global en een afspraak maken. Je kan kiezen waar je het visum aan wilt vragen. Bij VFS Global of bij de Nederlandse Ambassade. VFS Global is duurder dus ik wilde wel bij de Nederlandse ambassade. Daar is echter over de gehele periode niets beschikbaar. Volgens mij hebben ze deze optie er gewoon voor jan lul bij gezet. Kies je voor VFS Global dan kan je gelijk de volgende dag al terecht. Aangezien ik eerst al het verdere papierwerk moet doen maak ik een afspraak voor een week later, 22 januari. Het vroegst dat je trouwens een visum aan kan vragen is 3 maanden.

Verder is er niets beters dan delegeren dus mijn vrouw mag lekker de filippijnse kant van het papierwerk doen. 2x trouwakte, 2x geboorteakte van mijn vrouw (aanvrager van het visum) en 2x geboorteakte van onze dochter (die heeft twee nationaliteiten en dus geen visum nodig). Al die papieren staan niet bij de requirements voor aanvragen van het visum, maar net als met het boeken van mijn vlucht ben ik eigenwijs en doe ik wat mij zelf goed lijkt. Dat regelen van die papieren is trouwens minder werk dan het lijkt. Op het Belgen forum lees je nog wel eens mensen die een dag voor de NSO staan te wachten. Tja, Belgen zijn nou eenmaal niet zo slim. Je kan ze gewoon on-line krijgen. Dat kon 8 jaar geleden al. Toen moest je alleen nog naar de bank om te betalen, maar tegenwoordig kan dat ook allemaal via internet en dus hoef je voor die NSO papieren de deur niet meer uit. Voor de totale kosten hoef je het ook niet te laten. Voor de 6 documenten die we aangevraagd hadden waren we ongeveer 10 euro kwijt en op donderdag hadden we dan onze trouwakte binnen en op vrijdag de 2 geboorte bewijzen. On-line NSO documenten bestellen kan hier: https://nsohelpline.ph/order-now
Goed, dan maar de rest van alle papieren regelen. Daarvoor kan je het beste de Checklist for a visum application Visit to family/friends erbij nemen. Die kan je hier downloaden: http://www.vfsglobal.com/Netherlands/Philippines/pdf/visiting-family-or-friends-visa-1.pdf

Wat ik heb gedaan: (let op, iedere visum aanvraag is anders...)
1.   Visum aanvraag ingevuld. Die kan je hier downloaden: http://www.vfsglobal.com/Netherlands/Philippines/pdf/schengen_vaf.pdf
2.   Uiteraard neemt mijn vrouw haar paspoort mee.
2.2, 2.3, 2.4 Alle copies bijgevoegd. Let op, het is dus handig om oude paspoorten en visa te bewaren, of in iedergeval copieen hiervan. 2.5 tot 2.9 niet van toepassing
3.   3.1 Een copy van mijn vrouw haar paspoort, mijn dochter haar Nederlandse en Filippijnse paspoort en mijn paspoort en iCard gedaan. 3.2 niet van toepassing
4.   Ja die foto, dat is nog wat natuurlijk. Moet voldoen aan de Nederlandse eisen. Vorige keer voor het verlengen van mijn paspoort had ik een foto laten maken bij de zaak om de hoek. Bij de ambassade aangekomen bleek mijn hoofd te groot te zijn. Dus niet de foto zelf, maar echt mijn hoofd. De fotograaf stond te dichtbij... Om soortgelijke problemen te voorkomen maar een foto laten maken bij Kodak Express in Greenbelt 1. Zo gezegd zo gedaan. Foto maken duurt een uur dus ondertussen maar wat eten in Greenbelt. Het is daar wel belachelijk duur zeg. Volgende keer maar gewoon bij ons in de provincie uit eten gaan. Zo worden het wel hele duren foto's. Enfin, met foto's en volle maag weer terug naar huis. Dit duurde dus nog het langste van de hele visum aanvraag procedure...
5.   5.1 Copy van de geboekte vlucht bijgevoegd.
5.2   De ge-emailde logiesverstrekking die ik getekend en wel van mijn ouders terug gekregen had uitgeprint.
5.3   Mijn arbeidscontract uitgeprint. Laatste 3 loonstrookjes uitgeprint, laatste 3 maanden van mijn Nederlandse bankrekening uitgeprint en laatste 3 maanden van mijn vrouw haar Filippijnse bankrekening uitgeprint.
5.4   Als terugkeer bewijs een copy van de title waar ons huis op staat bijgevoegd en een copy van het bewijs van betaling van de ontroerend goed belasting van 2018 over het huis en de grond.
6.   6.1 Polisblad van onze ziektekostenverzekering waar mijn vrouw ook verzekerd is uitgeprint.
6.2
6.3 Met deze twee punten, daar zat ik een beetje mee aangezien wij al een ziektekostenverzekering in Nederland hebben en dit niet de standaard Schengen (reis) verzekeringen zijn. Ik had de pagina uit de polisvoorwaarden waarin stond dat repatriatie naar het woonland of indien dit niet kan repatriatie naar Nederland vergoed werd maar uitgeprint en erbij gedaan. Om de hele polisvoorwaarden uit te printen van meer dan 80 pagina's vond ik een beetje overdreven en zonde.
7.   Niet van toepassing (ze gaan weer terug naar Manilla)
8.   Kan cash betaald worden en had dus Php 5510 er bij gedaan.

Al deze documenten had ik keurig geordend, met paperclipjes en stick-it notes van overeen komend nummer voorzien en in de juiste volgorde gelegd. Bij VFS Global hebben ze het over originele en copies. De oplettende lezer ziet dus dat alleen de geboorte aktes en trouwaktes origineel zijn van de NSO en de rest is allemaal in kleur uitgeprint.
Tot slot had ik nog een begeleidende brief in het Nederlands geschreven voor de visum aanvraag. Hierbij ook de NSO certificaten gevoegd.
Al met al een uurtje bezig met documenten uitprinten en sorteren en een half uurtje met de begeleidende brief welke iets aangepast was van de brief die ik al eens 8 jaar geschreven had. Wie wat bewaard, die heeft wat!
Aangezien ik alles ingevuld, uitgeprint en gesorteerd had in het weekend nog maar even met mijn vrouw alles even besproken. Grote kans namelijk dat ik niet mee naar binnen mag voor aanvraag van het visum.
Maandag 22 januari is het dan zover, op naar VFS Global voor het aanvragen van het visum.

Maandag de 22e. Op naar VFS Global voor de visum afspraak. Mijn vrouw vind rijden in Manilla niet zo prettig dus ik ga wel mee om te rijden. VFS Global zit in het Ecoplaza Building op de Don Chino Roces Avenue Extension in Makati. Met de auto is het redelijk berijkbaar, ben je op de bus aangewezen dan zit het behoorlijk ver uit het centrum. Mijn vrouw was over de locatie niet erg te spreken. De Nederlandse ambassade is een stuk beter bereikbaar vanuit de provincie met de bus.

Op de uitnodiging die je krijg staat dat je maximaal een kwartier voor het afgesproken tijdstip aanwezig mag zijn. Aangezien dit echter de Filippijnen is en omgeving Makati stervens druk gaan we mooi optijd weg. Een half uurtje voor aangang van onze afspraak berijken we VFS Global. Ze hebben een parkeergarage waar je de auto kan parkeren. Starttarief 150 peso en dan nog een paar peso per uur. Wat een afzetters! Downtown Makati is nog goedkoper. Dat is dus al 2-0 voor de Ambassade. Dat zou dan nog niet zo erg zijn, maar de parkeergarage is nog vol ook. En dat snap ik dan weer niet. Je moet een afspraak maken dus ze weten hoeveel mensen er komen. Je zou dus denken dat ze daar de parkeerplekken op hebben afgestemd, of andersom het aantal bezoekers aanpassen aan de parkeerplekken. Zeker als je een astronomisch hoog parkeerbedrag vraag...
Goed, dat wordt dus wachten op een parkeerplek. Als je haast heb kan je ook de auto sleutels aan de parkeerwachters geven en die parkeren dan je auto in als er een plekje vrij komt. Dat kan ik onze 15 jaar oude Toyota niet aan doen dus ik blijf wel wachten. We kwamer er daar ook achter dat ik niet naar binnen mocht, alleen de aanvragers mogen naar binnen. Terwijl mijn vrouw naar binnen ging bleef ik wachten in de auto waarna er na 40 minuten wachten een parkeerplekje vrij kwam.
Na geparkeerd te zijn maar naar beneden de coffee shop in. Dat was daar echt genieten geblazen. VFS Global regelt niet alleen de Nederlandse visa, maar ook voor veel andere landen. Het was dus best wel druk en er zijn genoeg mensen die niet zoals mij alles thuis regelen, uitprinten en op volgorde leggen maar dat op het laatste moment in de coffee shop doen. Geniaal... kwam er weer een familie van 8 personen waarvan 3 kleine kinderen en 1 buitenlander om 'even' alles te regelen. De tafel was een puinzooi van papieren, er werd hard geschreeuwd door de telefoon om boven het gehuil van de kinderen uit te komen. Mensen die zich er mee gingen bemoeien hoe het ingevuld moest worden en de buitenlander die maar een beetje apathisch voor zich uit zat te staren. En zo waren er nog wel meer. Ik had mij prima vermaakt in die koffie shop. Niets leukers dan leed vermaak. Tip aan iedereen die dit leest, zorg dat je alles goed op volgorde heb en thuis al heb ingevuld. Dat scheelt een hoop stress...

Dat was maar goed ook dat ik me vermaakte want hoewel we een afspraak om 10:00 hadden was het er zo druk dat mijn vrouw pas om kwart voor 11 aan de beurt was. Waarom maak je dan in godsnaam een afspraak. Is dit de eerste keer dat ze dit doen ofzo, je weet toch hoe lang je per persoon nodig heb, stel wat extra minuten in voor uitloop en klaar is kees. Kan je nagaan hoeveel vertraging je heb als je 's middags een afspraak maak als ze om 10:00 al drie kwartier uitlopen. Volgende tip, beter zo vroeg mogelijk een afspraak maken om vertraging te voorkomen.

Na een uur wachten was mijn vrouw klaar. Hoe het ging? Ze hadden de documenten in ontvangs genomen. Ze vroegen wie alles het had ingevuld. Had ik namelijk op de computer gedaan dus het was allemaal getypt ipv met pen geschreven. Bovendien kreeg ze als commentaar dat het er anders uitzag als normaal. Blijkbaar zijn ze bij VFS Global geen paperclips en post-it notes gewend. Mijn begeleidende brief, arbeidscontract, loonstrookjes, bank statements en verzekering papieren waren allemaal in het Nederlands. Mijn vrouw kreeg dan dus ook nog te horen dat diegene bij VFS Global daar toch niets van begrepen. Verder werd er dus helemaal niets gevraagd. Het was alleen maar papieren en paspoort in ontvangstnemen en daarna klaar. Volgens mijn vrouw was het op de Nederlandse ambassade allemaal een stuk professioneler.

Een dag later kreeg ik een e-mailtje van VFS Global dat de visum aanvraag de 22e (dag van de aanvraag dus) doorgestuurd was naar The Netherlands Embassy Regional Support Office in Asia. Volgens mij zit dat in Kuala Lumpur en regelen die ook de paspoorten.

Op 30 Januari kreeg ik een emailtje van VFS Global dat het paspoort klaar lag bij VFS Global om opgepikt te worden. Wij hadden echter voor bezorgen gekozen. Ga niet nog eens extra heen en weer rijden als het niet hoeft. Gelijk na het eerste mailtje kreeg ik er nog een ander emailtje dat het paspoort doorgestuurd was naar 2go en binnen 1 a 2 dagen bij ons thuis bezorgd zou worden.

De volgende dag kregen we dus inderdaad het paspoort met visum via de koerier. Na de afspraak bij VFS Global hadden we het visum dus in 9 dagen, dat vind ik dan wel weer een aardig resultaat

O.B.Bommel

#13
Zolang o.a. Nederland/Belgie een luilekkerland blijft voor een groot deel van de wereldbevolking zul je die problemen wel blijven houden. Zelfs als je hier uitgeprocedeerd bent wordt je beter verzorgd dan in het land van herkomst.

En het is natuurlijk veel makkelijker om dan de rem te zetten op instroom die je wel kunt beinvloeden. Gewoon een menselijke reactie die in Nederland op allerlei terreinen wordt gepraktiseerd. Zoek de weg van de minste weerstand en blijf lekker wegkijken. Dus dit is maar een klein onderdeel van het geheel waar hier toevallig wat van die ellende samenkomt. Het is veel groter dan dit.

En draai het eens om. Hoe lastig het is als je hier in PH je papieren niet op orde hebt. Ze laten je gewoon het vliegtuig missen. En zuigen je leeg. Lekker paradise hier. Over volstrekte willekeur gesproken.

Maar dat is natuurlijk maar mijn mening. Als het je niet bevalt opzouten en dat doe ik dan ook regelmatig als ik er weer genoeg van heb. Na 20 jaar weet ik al dat dit allemaal niet gaat veranderen in mijn aardse bestaan.

Ik blijf me realiseren dat het MIJN keuze is om min of meer een "relatie" met en in dit land te hebben. Je moet niks en het eerder bij jezelf zoeken dan naar anderen te wijzen. De rest bekijk ik dan maar rationeel. Ik kan de wereld hier niet veranderen dus heb ik het ermee te doen.

Bij die eerste zin van Bulldozer kon ik een glimlach weer niet onderdrukken. Dat botte zit er zo lekker ingebakken maar een kern van waarheid zit er in. Waarom zou het niet zoiets kunnen zijn? Wie weet exact de achtergrond?

Verder zit ik er net in als Bulldozer. De hele reutemeteut erbij, geboorteaktes, overlijdensverklaringen whatever. Al lijkt dat onzin. Niet gevraagd (Mildred gaf vooraf in het gesprek aan dat ze dat ook bij zich had maar dat hoefde niet (=gesprekstechniek)) maar ze ZOUDEN het kunnen vragen en dan kan je niet meer terug. En ook alles op de goeie stapeltjes met paperclips dat zijn kleine dingetjes maar het helpt.
Met weet dat de randverschijnselen/performance in PH net zo belangrijk zo niet belangrijker zijn dan de zaak zelf. En soms is de payslip voor een bewijs belangrijker als het bewijs zelf. Hoe gek wil je het krijgen.

Zo had de laatste keer (Mildred is teacher dus die hebben een extra requirement nodig, de toestemming van ongeveer het hele onderwijspresidium om even het land uit te kunnen, dat waren ZEVEN handtekeningen die ze over de regio moest verzamelen) de immigratie het in de kop gekregen om DIE verklaring te vragen die ze ergens eerder had moeten inleveren en als ze geen DRIE kopieen had gemaakt had ze met de mond vol tanden gestaan.

Het zal de ambassade of VFS een worst zijn wat het kost om altijd maar lokaal op en neer te vliegen en wat het kost als je na goedkeuring precies op DAT moment moet gaan boeken. Jij wilt dat toch?

By the way over die 7 handtekeningen heeft ze zo ongeveer een maand gedaan want je snapt het ze zijn regelmatig out of office en niemand weet waar. Zo werkt het nu eenmaal.

Dus de tips gaan meer over HOE je met die zaken moet omgaan dan een lijstje van mogelijke vragen. Klagen helpt in ieder geval niet veel.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

tipsy

#14
Ok ze is dus geweest. Een paar details. Wordt inderdaad zo goed als niets gevraagd. Man was heel vriendelijk.

Nu wat het  interview betreft.  De Ambassade beslist daar volgens hem over.  Voor kort verblijf C, vaak helemaal niet. Soms wordt er gebeld met vragen. En soms wordt er gevraagd om terug naar Manila te komen, maar dat kan even goed na 2 weken pas zijn.   Nu, liever niet. Dat er een interview of een telefoontje met vragen is, hoeft geen probleem te zijn. Integendeel, dat is dat ze het toch in overweging nemen. Als het helemaal niets wordt, krijg je alleen maar een weigering.

We zien wel........

stijn54

Op de belgische tv waren er onlangs afleveringen van de belgische Ambassade in het buitenland. In deze afleveringen werd een beeld geschetst van de werking van de ambassades en toonde men hoe vriendelijk en behulpzaam en vriendelijk het personeel was. Het geeft de schijn dat dit overal zo is, ja nu gezien het voorTV is.

Ton Hasselt

Hoi O.B. bommel,

Meen je dat nou echt, 7 handtekeningen?
Mijn Loida is ook teacher daar.
Wat een onzin allemaal 😤😤😤
Leve de bureaucratie 🤑🤑🤑

jiggy

Citaat van: tipsy op maandag 24 juni 2019, 07:44:06
Ok ze is dus geweest. Een paar details. Wordt inderdaad zo goed als niets gevraagd. Man was heel vriendelijk.

Nu wat het  interview betreft.  De Ambassade beslist daar volgens hem over.  Voor kort verblijf C, vaak helemaal niet. Soms wordt er gebeld met vragen. En soms wordt er gevraagd om terug naar Manila te komen, maar dat kan even goed na 2 weken pas zijn.   Nu, liever niet. Dat er een interview of een telefoontje met vragen is, hoeft geen probleem te zijn. Integendeel, dat is dat ze het toch in overweging nemen. Als het helemaal niets wordt, krijg je alleen maar een weigering.

We zien wel........

Zoals gezegd : VFS Global doet helemaal geen interview, enkel het nakijken van het dossier oFtp volledigheid.
Hoe zoiden ze immers een interview kunnen doen op basis van fl. waarvan ze immers slechts de helft kunnen begrijpen? (Wegens opgesteld/ingevuld door de uitnodigende persoon, in zijn eigen landstaal, in casu : Nederlands...)

Beter dat je vriendin nog even in het hotel in Makati blijft, want ik vermoed dat zij vandaag reeds of een van de komende dagen een dag/uur krijgt om zich voor het echte interview aan te melden bij de ambassade. WEER door een filippijn, die de helft het dossier niet begrijpt, wegens opgesteld in het Nederlands ! SIC!!

Ikzelf was meegegaan naar de ambassade, doch werd in het Engels door een "bakla" pinoy verzocht om de wachtzaal /interviewruimte verlaten. Ik bleef aandringen, vermits ik speciaal uit België was overgekomen om desgevallend het dossier te verduidelijken ,doch zonder resultaat : ik MOEST de ruimte verlaten. Dit op bevel van een jonge pinoy, in de ambassade van mijn eigen land......
Toen hij echter doorhad dat ik even later met de consul stond te praten, vermoedde hij dat ik mijn beklag deed over zijn handelswijze, en deed hij bijna in zijn broek. Hij gebood mijn vriendin met aandrang om mij toch nog te horen, doch... ik was nog steeds in gesprek met de consul...LOL

tipsy

Te laat? VFS global zij dat er vaak geen interview komt en ze kan niet eeuwig daar wachten. In het slechte geval, gaat ze snel terug. Niets aan te doen.  Nu als ik drie nachten hotel of meer moet betalen, haal ik het er wel uit. En zeker als het nog meer is, eer ze iets laten horen.

En toch ben ik blij. Want ze weet heel goed dat de kans groot is dat het visum wordt geweigerd. Maar dat ik het probeer, geeft haar zo veel voldoening, dat ze speciaal is voor iemand.  Het is een fijne meid hoor. 

O.B.Bommel

Citaat van: Ton Hasselt op maandag 24 juni 2019, 18:08:28
Hoi O.B. bommel,

Meen je dat nou echt, 7 handtekeningen?
Mijn Loida is ook teacher daar.
Wat een onzin allemaal 😤😤😤
Leve de bureaucratie 🤑🤑🤑
Dat moet ik even toelichten. Die 7 handtekeningen zijn nodig in het geval dat men het land uitgaat in de schoolvakantie omdat dan het salaris doorloopt.

In het geval van verblijf buiten de schoolvakantie om is toestemming van de principal en de baas daarboven voldoende. Waar zit hem dan de crux: Buiten de schoolvakanties stopt het salaris. Nou is daar voor een kort verblijf nog wel overheen te komen maar in de meeste gevallen duurt het een hele tijd voordat de payrol weer gaat lopen, bij mijn vriendin 4 maanden, haar collega meer dan 6 maanden.

Voordeel bij teachers is dat ze een wat hogere status hebben (het enige voordeel volgens mij want het is een klerebaan) waardoor een visum met alle papieren vrijwel geen afwijzingen kent.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam