Kan een filipina gemakkelijk een rijbewijs halen in de Filipijnen (Cebu city)

Gestart door stijn54, donderdag 12 september 2019, 11:51:12

Vorige topic - Volgende topic

stijn54

Ik vraag me af of dat werkelijk zo gemakkelijk gaat. Bedoeling is om dit rijbewijs dan om te ruilen in Belgie.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Rich

Rijbewijs krijgen ze daar gartis bij 2 pakjes boter  :jajaja:

Eens ze hun rijbewijs hebben is het hier makkelijk om te ruilen.
Rich de Nederbelg.

tjenn

Geloof niet dat het zo simpel kan zijn ik denk dat hetzelfde is zoals met een Filipijns diploma dat kon indertijd niet zonder opnieuw exames te doen in Belge en in het nederlands of frans. Nu spreek ik van 32jaar geleden weet niet hoe het er nu aan toe gaat.

Cosyns Guy

Als Belgie een akkoord heeft met de Filippijnen kan omruilen toch geen probleem zijn denk ik?
Mijn vrouw heeft haar Filippijns rijbewijs
gewoon kunnen omruilen voor een Spaans.Heeft wel een paar weken geduurd want ze onderzoeken of het een legaal rijbewjs is.

Luc

Schoondochter heeft haar Filippijns rijbewijs omgeruild voor Belgisch rijbewijs in 2018. Ze had dat al na een paar dagen. Je moet dat wel hebben voordat je een verblijfsvergunning hebt in  :belgiesmiley:  Even op vakantie gaan in de  :smiley-philippines:  en dan daar rijbewijs halen heeft geen nut. Dat kun je niet omwisselen.

Een andere Filipina die wij kennen heeft pas een paar maanden geleden haar  :belgiesmiley:  rijbewijs gekregen. Ze heeft daarvoor naar de rechtbank moeten gaan. Werd eerst geweigerd wegens zogezegd vals rijbewijs. Heeft 2 jaar geduurd via de rechtbank.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Rich

Klopt niet Luc.

Mijn stiefzoon (23j) had een Filipijns rijbewijs toen hij hier 2,5 jaar geleden aankwam en hij wilde het omwisselen maar werd geweigerd omdat ze het niet herkenden.

1,5 maand geleden is hij op vakantie geweest naar de Filippijnen en hij is daar naar LTO geweest en ze hebben hem een andere gegeven en eens terug in België weer een poging gedaan en had zijn rijbewijs hier binnen 2 weken.
Rich de Nederbelg.

Luc

Citaat van: Rich op donderdag 12 september 2019, 16:54:45
Klopt niet Luc.

Mijn stiefzoon (23j) had een Filipijns rijbewijs toen hij hier 2,5 jaar geleden aankwam en hij wilde het omwisselen maar werd geweigerd omdat ze het niet herkenden.

1,5 maand geleden is hij op vakantie geweest naar de Filippijnen en hij is daar naar LTO geweest en ze hebben hem een andere gegeven en eens terug in België weer een poging gedaan en had zijn rijbewijs hier binnen 2 weken.

Datum verkrijgen rijbewijs op het nieuwe rijbewijs was misschien nog de datum van voor het verkrijgen verblijfsvergunning  :weetikniet:

Anders mag het normaal gezien niet.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Luc

Omwisselen niet-Europees nationaal rijbewijs
Een niet-Europees nationaal rijbewijs kan in de gemeente omgewisseld worden tegen een Belgisch nationaal rijbewijs als aan volgende voorwaarden is voldaan:

erkend
geldig
verkregen in een periode waarin de houder niet ingeschreven was in België
de nationaliteit  van de houder van het rijbewijs en het rijbewijs is dezelfde
authentiek

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/rijbewijzen/buitenlandse_rijbewijzen
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Fail_over

Kan per gemeente verschillen.

Mijn vrouw is naar LTO gegaan, moest 30 vragen theorie beantwoorden en ze had er 27 goed (Nooit niks geleerd over verkeersregels  :confused2: )
In een potje pissen om aan te tonen dat ze niet onder invloed van drank of drugs was.
Daarna een 8tje rijden op de binnenplaats. Dat lukte niet helemaal maar ze kreeg haar rijbewijs toch.

Eenmaal in België gevraagd wat de regels zijn voor het omwisselen.
De gemeente meldde dat de enigste eis was dat ze aantoonbaar 184 dagen voorafgaand aan het behalen van haar rijbewijs in de  :smiley-philippines:  heeft gewoond. Waarschijnlijk om situaties te voorkomen zoals destijds in Nederland, dat Surinamers in Nederland in hun vakantie naar Suriname een rijbewijs kregen na een slalom en bewijs dat ze weten waar het stuur voor was. En in  :nederlandsevlag:  omwisselde voor een  :nederlandsevlag:  rijbewijs.  :floet:

Ik heb het niet  :neeneenee:   door laten gaan omwille van onze en haar veiligheid. Er wordt niet voor niets zoveel aandacht besteed aan de rijlessen en de veiligheid in het verkeer.
Ik ben haar in 2018 gaan begeleiden in rijles, ze heeft haar theorie behaald en na 20 lessen bij een erkende rijschool mocht ze zelf rijden met een blauwe L.
Ze heeft nu in 2 x haar rijbewijs automaat en knort met haar automaatje overal naar toe. Wel zo veilig.

Nu bezig om dochter van 18 rijles begeleider te zijn, maar die gaat echt voor schakel rijbewijs.  :jajaja:  :thumb:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Rich

Ook al heeft mijn stiefzoon zijn rijbewijs, hij zal eerst lessen moeten volgen en theorie doen want het zou onverantwoord zijn om hem hier in het verkeer los te laten.

Hij heeft een tweedehands wagentje gekocht en heeft zich ondertussen laten inschrijven bij een rijschool en gaat deze maand zijn eerste les volgen.
Rich de Nederbelg.