Kan een filipina gemakkelijk een rijbewijs halen in de Filipijnen (Cebu city)

Gestart door stijn54, donderdag 12 september 2019, 11:51:12

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Citaat van: Fail_over op donderdag 12 september 2019, 18:43:25
Waarschijnlijk om situaties te voorkomen zoals destijds in Nederland, dat Surinamers in Nederland in hun vakantie naar Suriname een rijbewijs kregen na een slalom en bewijs dat ze weten waar het stuur voor was. En in  :nederlandsevlag:  omwisselde voor een  :nederlandsevlag:  rijbewijs.  :floet:

:neeneenee:
Dit was de reden:
CitaatGedurende de jaren tachtig was het op Saba bijzonder makkelijk een rijbewijs te verkrijgen, dat in Nederland kon worden omgewisseld voor een Nederlands rijbewijs. Tot 1993 waren er zeven rijscholen, die garandeerden dat men er binnen een week een rijbewijs kon halen. Toen Nederland in 1993 een eind maakte aan deze mogelijkheid, kreeg de economie van Saba een flinke klap.

:link: : https://nl.wikipedia.org/wiki/Saba#Toerisme
Ik meen dat het een verlies van 300.000 euro per jaar was. In een gouden gids van Nederland zag ik ooit een advertentie op bladzijde 2 van een reisbureau dat reizen naar Saba aanbood enkel met de bedoeling een rijbewijs te halen. Gezien Saba een Nederlandse gemeente was, kon dit destijds.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

O.B.Bommel

Citaat van: opinie op donderdag 12 september 2019, 21:28:53
Citaat van: Fail_over op donderdag 12 september 2019, 18:43:25
Waarschijnlijk om situaties te voorkomen zoals destijds in Nederland, dat Surinamers in Nederland in hun vakantie naar Suriname een rijbewijs kregen na een slalom en bewijs dat ze weten waar het stuur voor was. En in  :nederlandsevlag:  omwisselde voor een  :nederlandsevlag:  rijbewijs.  :floet:

:neeneenee:
Dit was de reden:
CitaatGedurende de jaren tachtig was het op Saba bijzonder makkelijk een rijbewijs te verkrijgen, dat in Nederland kon worden omgewisseld voor een Nederlands rijbewijs. Tot 1993 waren er zeven rijscholen, die garandeerden dat men er binnen een week een rijbewijs kon halen. Toen Nederland in 1993 een eind maakte aan deze mogelijkheid, kreeg de economie van Saba een flinke klap.

:link: : https://nl.wikipedia.org/wiki/Saba#Toerisme
Ik meen dat het een verlies van 300.000 euro per jaar was. In een gouden gids van Nederland zag ik ooit een advertentie op bladzijde 2 van een reisbureau dat reizen naar Saba aanbood enkel met de bedoeling een rijbewijs te halen. Gezien Saba een Nederlandse gemeente was, kon dit destijds.
Ja ik heb ook zo'n Sabaans rijbewijs. In de jaren negentig toen moest je er al wonen maar de eisen waren hetzelfde, Filipijnse kwaliteit. Bij een fout antwoord kreeg je een nieuwe vraag tot het goed was. Ik hoefde geen theorie.

Ik ging voor de lol, woensdag rijbewijsdag. De vrouw van een collega moest op rijbewijsavontuur en ik ging voor de gezelligheid mee. Vrachtwagen en Bus, de rest had ik al. Maar ze hadden niks groter dan een Hyundai H100 (alle spiegels kapot) dat was goed genoeg voor de bus. Voor vrachtwagen een Daihatsu opleggertje dat uit de haven werd geplukt met nog lading erop. Een rondje op bijna de enige weg (2x dus) met geloof ik een verkeersbord. Ik kijk er nog met plezier op terug.

Inmiddels is het niet meer geldig omdat de voorwaarden zijn aangescherpt voor aanvullende papieren (voorheen niet nodig geboren voor 1-9-1955) maar toen was het handig. Ik heb nog wel eens een groter busje gereden.

Maar een Filipijnse rijbewijs omzetten is eigenlijk onverantwoord.

Overigens hoor ik dat je tegenwoordig een motorrijbewijs moet hebben om motor te mogen rijden in de Filipijnen. Heb het verder niet uitgezocht want ik heb A maar ik weet dat velen rondrijden met alleen een B rijbewijs. Voorheen was dat OK. In Dumaguete blijkbaar nu niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Luke

Verkeersongevallen zijn de laatste jaren exponentieel toegenomen, vooral met de "invasie" van de brom-moter-fiets! Om dan nog te zwijgen over de toenemende verkeersagressie De zware ongevallen met (overladen?) trucks die van de bergen razen (zonder remmen) met de nodige ravage en slachtoffers, neemt ook toe.
Over 15 jaar was dat nog allemaal minimaal.
https://www.rappler.com/previous-articles?filterMeta=road%20accidents%20in%20the%20Philippines
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&biw=1503&bih=949&tbm=isch&q=truck+accidents+antipolo&backchip=online_chips:antipolo+city&chips=q:truck+accidents+antipolo&usg=AI4_-kRhZlK5od6Y9mwWDg-AnEp8a7rnSA&sa=X&ved=0ahUKEwj8jpC788zkAhURQ6wKHZtoBjgQ3VYIKygA

Ronny55

Het wordt hoog tijd dat er een praktisch rijexamen ingevoerd wordt in de  :smiley-philippines: ...Het probleem is , wie gaat dat examen afnemen? wie kent de correcte verkeersregels ....Die geïmproviseerde tellen niet , handje zwaaien , lichten knipperen om voorrang te hebben . Als er hier een rijexamen moet komen aan  :eu: normen , is het fileprobleem zometeen opgelost. Betere controle op de inschrijvingen , lichten en remmen , rijbewijzen enz zou het verkeer ook dik doen verminderen.
Een ander ding is de verzekering , deze dekken nauwelijks iets . enkele jaren geleden rijd er iemand betrekkelijk hard achter in de wagen van mijn vrouw, die stilstond in de fille, de ganse kofferbak ingedeukt 124,000 peso herstelkosten . Mijn comprehensief verzekering heeft het meeste betaald , van de tegenpartij kregen we 25,000 peso , de rest betaalde mijn verzekering , die zouden dat dan bij de tegenpartij recupereren .....Ze zijn al 2 jaar aan 't processen , mijn vrouw al enkele malen moeten gaan getuigen. Op een van die zittingen wilde de tegenpartij haar beschuldigen van overdreven snelheid , want ja, ze had de tegenpartij enkele km voorheen voorbij gestoken. hahaha
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

tjenn

De wild west man. Manila is een ramp geen cm kan je er tussen laten of ze komen je plaats innemen een seconde wachten is een ramp voor hen zowel auto als motor en bussen zijn de koning op de baan daar moet iedereen voor wijken. Tja wordt tijd dat er wat regels komen en leerplicht vooraleer je een rijbewijs kan halen.

peldoman


Riens

Mijn vrouw had een Filipijns rijbewijs. Maar die kon in NL gelukkig niet omgewisseld worden. Nu heeft ze rijles hier en het gaat best goed. En ze zegt ook dat het hier veel sneller en meer georganiseerd gaat.

Ik zelf weiger te rijden in de filipijnen. Van het gedrag op de weg wordt ik gek, niemand houd zich aan de regels en doet maar een dotje.

Bij onze laastste reis kreeg de chaufeur een lesje inhalen van mijn vrouw. Die was er helemaal klaar mee dat de chaufeur veel te weinig afstand hield. Heeft ze dus echt wat geleerd op de rijles  :applaus: