Bloedgroep O negatief zeldzaam in de Filippijnen

Gestart door Antonio, vrijdag 27 september 2019, 18:06:43

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Inmiddels heb ik begrepen dat de bloedgroep O negatief erg sporadisch voor komt in de Filippijnen.
In Europa is dat niet zo. Nu heb ik eens gehoord dat er een soort oproep circuit zou zijn, als in geval van nood O neg nodig is in een hospitaal.
Maar het is weer klok en de klepel, het fijne weet ik er weer niet van.
Heeft iemand toevallig ervaring met deze materie ?
En, misschien een wild idee, zou je je eigen bloed ergens kunnen stallen bij een bloedbank of ziekenhuis ? Of slaat dat helemaal nergens op ?
Maar ja, aangezien O neg als donor kan dienen voor elke andere bloedgroep (zo is mij verteld) dan heeft dat misschien niet veel zin.

Ik werd getriggerd door iemand die met dit verhaal kwam, en ik dacht waarom ben ik zelf eigenlijk geen bloed donor.
Helpt ieder andere bloedgroep blijkbaar.
Stom, nooit over nagedacht..  Ook omdat ik het (vroeger) altijd wel eng vond, bloed prikken en vaccinaties.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Ronny55

Raar, ik las overtijd dat O de meestvoorkomende bloedgroep is of het nu + of - was  :weetikniet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

O.B.Bommel

Citaat van: Antonio op vrijdag 27 september 2019, 18:06:43
Inmiddels heb ik begrepen dat de bloedgroep O negatief erg sporadisch voor komt in de Filippijnen.
In Europa is dat niet zo. Nu heb ik eens gehoord dat er een soort oproep circuit zou zijn, als in geval van nood O neg nodig is in een hospitaal.
Maar het is weer klok en de klepel, het fijne weet ik er weer niet van.
Heeft iemand toevallig ervaring met deze materie ?
En, misschien een wild idee, zou je je eigen bloed ergens kunnen stallen bij een bloedbank of ziekenhuis ? Of slaat dat helemaal nergens op ?
Maar ja, aangezien O neg als donor kan dienen voor elke andere bloedgroep (zo is mij verteld) dan heeft dat misschien niet veel zin.

Ik werd getriggerd door iemand die met dit verhaal kwam, en ik dacht waarom ben ik zelf eigenlijk geen bloed donor.
Helpt ieder andere bloedgroep blijkbaar.
Stom, nooit over nagedacht..  Ook omdat ik het (vroeger) altijd wel eng vond, bloed prikken en vaccinaties.
O negatief is inderdaad zeer zeldzaam op de Filipijnen. Ook in Nederland behelst dat maar 7% maar in de Filipijnen gaat het blijkbaar over cijfers achter de komma. Helaas heb ik die bloedgroep ook.

O plus is in Europa de meest voorkomende (naast A plus) vandaar dat iedereen denkt ach O komt veel voor.
Er is een oproep circuit via SOS Philippines maar dat is meestal in Cebu dus ver weg. Van lokalen hoef je weinig te verwachten want die ruiken al (bloed)geld als je bloed nodig hebt.

Dus buitenlanders in Azie hebben een probleem met die bloedgroep. Live with it. Hopen maar dat ik het nooit nodig heb maar ik ben ook niet van plan mij daar blijvend te vestigen, dat beperkt het risico. Ik ken ook maar weinig buitenlanders in mijn omgeving in Dumaguete dus veel kandidaten zijn er niet.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Vroeger was ik zelf donor, eerst toen ik in dienst zat en ik ben er nog een tijdje mee doorgegaan tot er op een gegeven moment niks meer tegenover stond (reiskosten of een klein waardebonnetje, het is toch elke keer weer een gedoe).

Dooddoeners als doe het voor de mensheid raken me niet meer zo want de mensheid heeft ook niet veel meer met mij. Ik ervaar alleen maar eenrichtingsverkeer en dat heeft lange ervaring in de Filipijnen niet echt verminderd, met name niet in de gezondheidszorg.
Reken er maar niet op dat door jou gestald bloed er nog is als jij aan de beurt komt.

Ik weet nog van de tijd van John Kreemers dat een litertje bloed al in de 3000 peso liep (afhankelijk van de zeldzaamheid, ik ben vergeten om welke het toen ging), die koers zal wel niet lager zijn geworden.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Cobra

Citaat van: Antonio op vrijdag 27 september 2019, 18:06:43
Inmiddels heb ik begrepen dat de bloedgroep O negatief erg sporadisch voor komt in de Filippijnen.


Volgens mij is elke negatieve bloedgroep zeldzaam in de Filipijnen, schijnbaar hebben alle aziaten positief bloed naar me verteld is.

Ik heb 1 x bloed willen geven(A-neg) voor een amerikaan,ik  zakte bij het monster nemen  van de stoel af,tijdje van de kaart af.
is dus niet doorgegaan dat bloedgeven.

Negatief bloed moet in de PH normaal van buitenlanders komen.

Er was daar toen wel een filipina die ook A-neg had, moet een avontuurtje van de moeder geweest zijn dan.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Luc

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

opinie

https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type_distribution_by_country#ABO_and_distribution_by_country
PH:  O+ 41,7    A+ 21,9   B+ 30,8   AB+ 4,98  O- 0,3   A- 0,1    B- 0,2   AB- 0,02

99,38 % heeft Rhesus +
B en NL is dat 85 en 84 %

Citaat van: Cobra op zaterdag 28 september 2019, 16:52:19
Negatief bloed moet in de PH normaal van buitenlanders komen.

Er was daar toen wel een filipina die ook A-neg had, moet een avontuurtje van de moeder geweest zijn dan.

Rh. negatief is recessief dus een koppel moet beiden Rh. negatief doorgeven.
Ook de moeder moest op zijn minst al drager zijn.

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Antonio

Inmiddels weer wat wijzer geworden, mede dankzij de antwoorden op dit forum:
O neg donors zijn ook in Nederland gewild omdat bij calamiteiten dit altijd aan iedereen toegediend kan worden, zonder de bloedgroep van de patient eerst te moet bepalen,
Er geldt een beperkte houdbaarheid van het bloed, voor de rode bloedcellen en de boedplaatjes, van enkele dagen. Dus op voorrad nemen heeft niet zoveel zin. Het plasma kan wel langer bewaard worden.
Ook in NL heeft men graag O neg donors die oproepbaar zijn.

Ik was, voordat ik deze vraag stelde, ook een beetje getriggerd door het feit dat dengue patienten wel eens bloed transfusie nodig hebben.
Maar ik heb nog geen idee hoe vaak dat voor komt, en wat de risico's zijn als dat niet kan plaats vinden.
Ik google nog wat verderover dengue...

Overigens helemaal eens met heer Bommel: "live with it". Je kunt niet alle risico's in het leven afdekken (hoe vaak gemiddeld heeft een persoon in zijn leven een bloedtransfusie nodig).

Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

O.B.Bommel

Dengue maakt het allemaal nog gecompliceerder. Momenteel is het aardig raak in de Filipijnen, het lijkt wel een uitbraak. Ook een kennis van mij in Dumaguete kreeg 2 maanden geleden Dengue en nu heb ik dus ongewild kunnen volgen wat het allemaal voor gevolgen heeft. Wordt je niet vrolijk van.

Het ziektebeeld is zeer verraderlijk. Eerst wat verschijnselen die wij als griep zouden kwalificeren, hoge koorts, spierpijnen, hoofdpijn en totale lamlendigheid. Dat vermindert dan iets en men denkt dat men aan de beterende hand is. Vervolgens begint de afbraak van bloedplaatjes in je bloed en DAT is dus echt gevaarlijk, dat voel je niet. Enige remedie is veel drinken en proberen te eten en in het ziekenhuis eventueel vocht toedienen en dan maar hopen dat bloedtransfusies niet nodig zijn. Er zijn geen medicijnen tegen

Die bloedplaatjes moeten ongeveer een waarde van rond de 400 hebben geloof ik met minimum van 150. Bij mijn kennis was het gezakt tot 60 dus levensgevaarlijk. Net op tijd stegen de waarden weer.

Dan ook nog het volgende: Eenmaal Dengue gehad dan is de volgende keer heviger en gevaarlijker. Er zijn blijkbaar 4 soorten en je wordt immuun van diegene die je gehad hebt, niet van die anderen.

Nu maakte ik een grap naar mijn kennis dat hij te gezond leefde omdat hij geen alcohol dronk. Nou blijkt die opmerking gewoon te kloppen.

Het goede nieuws is dus dat het nuttigen van alcohol de kans op Dengue aanzienlijk vermindert. De doktoren hadden nog nooit een dronkelap met Dengue in het ziekenhuis gehad. Denguemuggen houden niet van alcohol.

Dit dus uit de praktijk, wat de wetenschap daarvan vindt kan je wel vinden met googelen.


Dit is dat SOS- Philippines:


Greetings All Members:


You are a member of the SOS_Philippines Yahoo Group, which is why you are receiving this email notification.

This email is sent out monthly, to each member, in order to make sure all members are able to receive messages from the group. This is especially important in case of urgency.

Sometimes we forget to empty our INBOXES, so not able to receive message from the group, and we go into bouncing mode, if any member feels that their in boxes are small, why not have yourself a G-mail account, which is capable of receiving and storing about 1000000 ( one million ) e-mails, more than enough for anyone.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

VERY IMPORTANT:

Once you have joined the SOS_Philippines Yahoo Group, please log on to your Yahoo account and go to this address: ......
There, those in need can find critical information regarding donors' information, including blood type, location, and valuable contact information for the donor. Please make it a point to add your personal information to the database, by clicking on the following link:

....
After filling in the record with your information, click "Add Record". That's all there is to it. If you have any problems with this, please post asking for help, or email us at: SOS_Philippines-owner@yahoogroups.com

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

To edit your personal group settings, please click the following link:

......

If you have any other questions, please email the SOS_Philippines staff, at: SOS_Philippines-owner@yahoogroups.com

Thanks for your participation,

SOS Philippines Staff
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Luke

Ik ben zo'n "slachtoffer" dat Bommel beschrijft; Het begon met sinus-blok dan een lichte hoest en de 2 volgende nachten koorts en hevig zweten. De derde dag ben ik naar doctor gestapt en daar bevestigd dat er dengue infectie 'was'. Niettegenstaande toont cbc bloedtest dat mijn bloedplaatjes te laag is en dus voldoende moet drinken of naar een hospitaal gaan voor rehydratie (met baxters). We zijn nu een week later en nog steeds drink ik elke dag 5 liters + water met Hydrite (rehydration salts). Ga morgen no eens een cbc test nemen....