Post laten sturen vanuit Nederland naar de Filippijnen

Gestart door Antonio, woensdag 23 oktober 2019, 13:40:07

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Omdat we ons in de Filippijnen gaan vestigen volgend jaar, gaat een goede kennis voor ons e.e.a. waarnemen in Nederland.
Er zal van tijd tot tijd (verzamelde) post en documenten moeten worden opgestuurd naar ons adres in de Filippijnen.
In het verleden, echt meer dan 10 jaar terug, heb ik daar slechte ervaringen mee gehad: post vanuit NL was zoek of er moest echt bij het postkantoor meerdere keren om gevraagd gaan worde.
Wat is volgens jullie de beste manier, via Postnl aangetekend, of DHL, of andere mogelijkheden ?
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Riens

Met DHL heb ik hele slechte ervaringen, zij gebruiken de Philpost als bezorger in de remote area. Toen ze het document hadden kwijtgemaakt wilden ze alleen de verzendkosten vergoeden, en niet de kosten van de notaris en ambassade voor het opstellen van het document.

Maar wat is er mis met een scannen naar E-mail ? Het hoeft toch niet fysiek, weten wat er in staat is in 99.99% van de gevallen toch voldoende.

Antonio

Citaat van: Riens op woensdag 23 oktober 2019, 14:00:15
Met DHL heb ik hele slechte ervaringen, zij gebruiken de Philpost als bezorger in de remote area. Toen ze het document hadden kwijtgemaakt wilden ze alleen de verzendkosten vergoeden, en niet de kosten van de notaris en ambassade voor het opstellen van het document.

Maar wat is er mis met een scannen naar E-mail ? Het hoeft toch niet fysiek, weten wat er in staat is in 99.99% van de gevallen toch voldoende.

het inscannen zal inderdaad vaker gebeuren, maar er zijn soms gevallen dat je originele documenten nodig hebt.
Ik weet nu nog niet precies welke, maar denk aan uitreksel bevolkingsregister of een belastingdienst M-biljet, dat soort dingen.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Luke

Ken je iemand in de grote steden (Manila, Cebu, Davao) ? Gebruik dat adres voor aangetekende post of UPS of fedex, en laat het doorsturen met LBS, JRS, etc..

Antonio

Citaat van: Luke op donderdag 24 oktober 2019, 02:49:29
Ken je iemand in de grote steden (Manila, Cebu, Davao) ? Gebruik dat adres voor aangetekende post of UPS of fedex, en laat het doorsturen met LBS, JRS, etc..
Wij gaan zelf in zo'n grote stad wonen (Davao), maar daar ging het in het verleden ook regelmatig mis met de post...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Luke

Citaat van: Antonio op donderdag 24 oktober 2019, 18:26:44
Citaat van: Luke op donderdag 24 oktober 2019, 02:49:29
Ken je iemand in de grote steden (Manila, Cebu, Davao) ? Gebruik dat adres voor aangetekende post of UPS of fedex, en laat het doorsturen met LBS, JRS, etc..
Wij gaan zelf in zo'n grote stad wonen (Davao), maar daar ging het in het verleden ook regelmatig mis met de post...

Hier in Makati werkt het zo:

  • postkaarten verdwijnen wel eens
  • Gisteren nog mijn belastingaangifte formulieren ontvangen via gewone post vanuit BE
  • Tot nu toe alle aangetekende brieven en pakketjes ontvangen; Er wordt eerst een kaartje in de brievenbus gedeponeerd waarin staat dat er een brief/pakket in het postkantoor beschikbaar is. Met de nodige identificatie (en tax) te ontvangen IN HET POSTKANTOOR.

Ronny55

Citaat van: Luke op donderdag 24 oktober 2019, 02:49:29
Ken je iemand in de grote steden (Manila, Cebu, Davao) ? Gebruik dat adres voor aangetekende post of UPS of fedex, en laat het doorsturen met LBS, JRS, etc..

Woon in CDO , toch ook geen kleine stad , het verschil tussen de verzenddatum en de datum van ontvangst gaat van 40 tot 60 dagen naar helemaal niet . Heb net een rekening van het hospitaal ontvangen , Verstuurd 09/09/2019 , Aankomst Manila , 26/09/2019, aankomst postkantoor CDO, 16/10/2019 , hier ontvangen 29/10/2019 ...Dat zijn knappe 50 dagen. Waarom het van Manila tot cdo 26 dagen duurt ? Gebruiken ze mss nog de pony-express ? Of duurt de controle en openen van de privé post zo lang. "Er komen dagelijks tientallen zakken post aan, dat moet allemaal gesorteerd worden, dat moet secure gebeuren, dat kost tijd." Als je navraagt, dat is zo ongeveer het antwoord. Maar swat, heb het intussen opgegeven om na te vragen over hoe, wat en waarom.

Eind september werd mijn belastingaangifte verstuurd, ben nog altijd in "blijde verwachting"...Dat is nu eenmaal zo en daar moeten we mee leren leven. Ben daardoor met alles meestal te laat.

Officiële post komt doorgaans wel aan , maar privé brieven , als iets mis gegaan is met het openen, "controle of er geen geld inzit" , teveel beschadigd , dat wordt het gewoon in de papiermand gedeponeerd. Als je u al eens hebt afgevraagd waarom zulke brieven met tape zin dichtgeplakt, dan weet je dat nu ook.  Post in de  :smiley-philippines:  gewoon een ramp.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Kano

Ook de bezorging van postpakketten in de Filipijnen is een ramp. Voorheen duurde dit 4 tot 6 weken nu 2 tot 3 maanden. Het schijnt dat postpakketten voor de provincies nu in Manila in een container worden gegooid en wanneer deze vol is per zeevracht wordt verscheept.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Citaat van: Kano op vrijdag  1 november 2019, 02:02:16
Ook de bezorging van postpakketten in de Filipijnen is een ramp. Voorheen duurde dit 4 tot 6 weken nu 2 tot 3 maanden. Het schijnt dat postpakketten voor de provincies nu in Manila in een container worden gegooid en wanneer deze vol is per zeevracht wordt verscheept.

Dat geloof ik ook. En dan moet het nog "gesorteerd" worden in de provincies....
Het begrip TIJD heeft een heel andere betekenis in de PH!

PIETK

Recent 2 paketten Cambridge/UK-Davao ontvangen. Royal Mail/Philpost, Cambridge-Manila
4 dagen, Manila-Davao 3 weken. Niet slecht. Tracking stopt na Manila.