Auteur Topic: Verbouwen, architecten, contractors en idioten  (gelezen 480 keer)

Offline Antonio

• Forumlid
  • *
  • Land: nl
  • Nationaliteit: nl
  • Plaats hier uw persoonlijke tekst
Verbouwen, architecten, contractors en idioten
« Gepost op: woensdag 11 maart 2020, 14:14:51 »
Misschien leuk om ervaringen te delen in dit topic...

We hebben in Davao in een (low class ?) subdivision een lot met standaard huisje gekocht.
Wel met een groter lot dan standaard, zodat we er een stuk aan kunnen bouwen.
Huisje is zo goed als klaar, wacht nog op inspectie en wat papierwinkel.
Inmiddels waren we aan de slag gegaan met een, aan ons aanbevolen, jonge architect, om de verbouwing uit te werken.

Nou, dat is een verhaal op zich geworden...
Opdracht was om een aantal kamers, badkamer, keuken etc toe te voegen, in dezelfde stijl als het huis. Eenvoudig maar netjes en degelijk. Geen tierelantijnen. Een schets had ik al gemaakt, dus het was eigenlijk "kakke zonder douwe" :floet:
Hij bleef maar tekenen en 3D animaties maken,vooral hele mooie overdreven dingen:
Die trap kan mooier sir, en vervolgens tekent ie een trappenhuis van rvs met glazen panelen, dat in Abreeza niet zou misstaan..
Ook een paar spotjes in het plafond om de boel op te leuken, sir ? Ja ok, een paar kan wel. Komt ie aanzetten met 48 stuks !
Daarbij nog de nodige verlichting aan de buitenmuren en hekwerk  , zodat we de hele subdivision kunnen verlichten, ook als de stroom uitvalt !
Verschillende keren samen gezeten, waarbij ik alles bleef uitleggen, bijv ik wil een grooooote badkamer 2,5 x 1,5 meter met een deur die naar BUITEN open gaat. Ja naar buiten ja !  Zodat die deur niet tegen de toiletpot of wastafel bonkt als je hem open doet. Maar dat is niet gebruikelijk sir.. Kan me niet schelen, dat is de opdracht, punt.

Ok, spotjes weg, wc groter, et, komt de halve gare aanzetten met een muur om het perceel met daarin 10 bloembakken ingebouwd.  Heb ik niet om gevraagd, weg die bakken.
En zo ging het maar door.

Uiteindelijk een prijsopgave gevraagd, voor die hele kermis. Zijn vader was een contractor, dus dat zou allemaal goed komen.
Bij het lezen van het totaal gedrag, heb ik achter elkaar 2 SanMigs naar binnen gegoten:  5 miljoen !!
O ja, dat was dan exclusief wastafels, toiletpotten, tegelvloeren en keukenkasten plus apparatuur. Maar dat spreekt voor zich...

:shoot13lj7:  :shoot13lj7:  :harenuittrekkenpg2:  :harenuittrekkenpg2:

Dag architect.. ik zoek wel een ander, die minder foreigner tax berekent...
Het mooie is dat ie voor het tekenen nooit een prijsopgave heeft gedaan, omdat hij er vanuit ging dat de hele bouw door zijn familie zou worden uitgevoerd. Niet dus...
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 maart 2020, 14:31:21 door Antonio »

Offline O.B.Bommel en Tom Poes

• Forumlid
  • *
  • Geslacht:
  • Verzin een list, als u begrijpt wat ik bedoel
Re: Verbouwen, architecten, contractors en idioten
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 maart 2020, 15:33:40 »
 :lachen: Heel herkenbaar. En hoeveel kostte het kale huisje?

Offline Antonio

• Forumlid
  • *
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 maart 2020, 10:32:12 »
:lachen: Heel herkenbaar. En hoeveel kostte het kale huisje?
Dat was, meen ik, 2,3 M voor house en lot  :biggrinn:

Offline a007esprit

• Forumlid
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 4 april 2020, 19:04:12 »
Zit ondertussen al aan men 8ste huis  , zorg zelf voor een crew als je kan , belangrijkste is een forman een  die alles goed in handen heeft en goed Engels spreekt , en doe alles zelf as je kan , ons eerste huis heeft 3 jaar geduurd voor het af was werd enkel gewerkt als ik daar was , ondertussen onze vaste mensen . en bouw nu meestal voor OFW , enkel voor mijn plezier  . Mijn
2.5 tot 3.5 bouw je een mooi huisje en gene rommel van Cammila  homes of andere die dan  40 vierkante meter zijn .
5.5 miljoen koop je hier in dumaguete een huis met zwembad en 3 slaapkamers .

Offline Antonio

• Forumlid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: zondag 5 april 2020, 05:35:00 »
Tja, met het verbouwen schiet heg dus niet op.
Er komen 2 scenarios in zicht:
1) Toch verbouwen, maar in stappen, eerst een fatsoenlijke keuken, badkamer, slaapkamer,  fence. Kijken we latef weer verder.
2) Deze hut verkopen, en voorlopig een fatsoenlijk huis huren. Ik zie wel dat je voor een redelijke woning 20 kPHP and up aan kale huur per maand kwijt bent.