Verbouwen, architecten, contractors en idioten

Gestart door Antonio, woensdag 11 maart 2020, 14:14:51

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Misschien leuk om ervaringen te delen in dit topic...

We hebben in Davao in een (low class ?) subdivision een lot met standaard huisje gekocht.
Wel met een groter lot dan standaard, zodat we er een stuk aan kunnen bouwen.
Huisje is zo goed als klaar, wacht nog op inspectie en wat papierwinkel.
Inmiddels waren we aan de slag gegaan met een, aan ons aanbevolen, jonge architect, om de verbouwing uit te werken.

Nou, dat is een verhaal op zich geworden...
Opdracht was om een aantal kamers, badkamer, keuken etc toe te voegen, in dezelfde stijl als het huis. Eenvoudig maar netjes en degelijk. Geen tierelantijnen. Een schets had ik al gemaakt, dus het was eigenlijk "kakke zonder douwe" :floet:
Hij bleef maar tekenen en 3D animaties maken,vooral hele mooie overdreven dingen:
Die trap kan mooier sir, en vervolgens tekent ie een trappenhuis van rvs met glazen panelen, dat in Abreeza niet zou misstaan..
Ook een paar spotjes in het plafond om de boel op te leuken, sir ? Ja ok, een paar kan wel. Komt ie aanzetten met 48 stuks !
Daarbij nog de nodige verlichting aan de buitenmuren en hekwerk  , zodat we de hele subdivision kunnen verlichten, ook als de stroom uitvalt !
Verschillende keren samen gezeten, waarbij ik alles bleef uitleggen, bijv ik wil een grooooote badkamer 2,5 x 1,5 meter met een deur die naar BUITEN open gaat. Ja naar buiten ja !  Zodat die deur niet tegen de toiletpot of wastafel bonkt als je hem open doet. Maar dat is niet gebruikelijk sir.. Kan me niet schelen, dat is de opdracht, punt.

Ok, spotjes weg, wc groter, et, komt de halve gare aanzetten met een muur om het perceel met daarin 10 bloembakken ingebouwd.  Heb ik niet om gevraagd, weg die bakken.
En zo ging het maar door.

Uiteindelijk een prijsopgave gevraagd, voor die hele kermis. Zijn vader was een contractor, dus dat zou allemaal goed komen.
Bij het lezen van het totaal gedrag, heb ik achter elkaar 2 SanMigs naar binnen gegoten:  5 miljoen !!
O ja, dat was dan exclusief wastafels, toiletpotten, tegelvloeren en keukenkasten plus apparatuur. Maar dat spreekt voor zich...

:shoot13lj7:  :shoot13lj7:  :harenuittrekkenpg2:  :harenuittrekkenpg2:

Dag architect.. ik zoek wel een ander, die minder foreigner tax berekent...
Het mooie is dat ie voor het tekenen nooit een prijsopgave heeft gedaan, omdat hij er vanuit ging dat de hele bouw door zijn familie zou worden uitgevoerd. Niet dus...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

O.B.Bommel

 :lachen: Heel herkenbaar. En hoeveel kostte het kale huisje?
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Antonio

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 11 maart 2020, 15:33:40
:lachen: Heel herkenbaar. En hoeveel kostte het kale huisje?
Dat was, meen ik, 2,3 M voor house en lot  :biggrinn:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

a007esprit

Zit ondertussen al aan men 8ste huis  , zorg zelf voor een crew als je kan , belangrijkste is een forman een  die alles goed in handen heeft en goed Engels spreekt , en doe alles zelf as je kan , ons eerste huis heeft 3 jaar geduurd voor het af was werd enkel gewerkt als ik daar was , ondertussen onze vaste mensen . en bouw nu meestal voor OFW , enkel voor mijn plezier  . Mijn
2.5 tot 3.5 bouw je een mooi huisje en gene rommel van Cammila  homes of andere die dan  40 vierkante meter zijn .
5.5 miljoen koop je hier in dumaguete een huis met zwembad en 3 slaapkamers .

Antonio

Tja, met het verbouwen schiet heg dus niet op.
Er komen 2 scenarios in zicht:
1) Toch verbouwen, maar in stappen, eerst een fatsoenlijke keuken, badkamer, slaapkamer,  fence. Kijken we latef weer verder.
2) Deze hut verkopen, en voorlopig een fatsoenlijk huis huren. Ik zie wel dat je voor een redelijke woning 20 kPHP and up aan kale huur per maand kwijt bent.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Intussen is er weer wat tijd verstreken, en hebben we vorige week een voorinspectierondje (voor de uiteindelijke oplevering) door het huis gedaan. Het werd een indrukwekkende lijst van herstelpunten.
Kennelijk is het gebruik van waterpas en winkelhaak hier geen standaard procedure... :negatief:
Ook het toegepaste materiaal was het goedkoopste uit de hardware store. Deuren iets dikker als karton, raamsluitingen hadden ze denk ik geknipt uit een cola blikje of zo  :weetikniet:
Afijn, het is nog niet opgeleverd, maar we hebben het al te koop gezet. Er is al een serieuze gegadigde.
Daarna zien we wel weer verder...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Guadalupe

Goede zet om te verkopen voordat het huis in elkaar zakt
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Antonio

Update: we zijn inmiddels 4 opleveringsrondes verder, en novond een eaterlekkage. Het water van de spoelbak in het aanrecht liep gewoon over de grond. Die loodgieters daar zijn hopeloos. Er werd er eentje opgetrommeld , en die kwam even langs met een rolletje teflon tape en een pot grijze vulcaseal kit. Allebei niet nodig want het lag ergens anders aqn. Maar hij had helaas geen gereedschap.
Tot de volgende oplevering maar weer....

Ik weet wel dat ik nooit en te nimmer nog een huis laat bouwen in de Filippijnen.
Tja, of het moet een vakantiehuisje zijn aan de kust, en dan wil ik zelf de materialen verzorgen en alle dagen aanwezig zijn voor supervisie.

Hopelijk komt er snel een koper...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Omdat ik deze draad nooit fatsoenlijk had afgesloten kan ik tot besluit toch vermelden dat:
- dit huis inmiddels is verkocht, we hebben er nooit in gewoond. Blij dat we er vanaf zijn.
- inmiddels een ouder huis (oudere buurt dus groter lot (450 m2)) gekocht, en nu bezig met plannen en uitvoeren van een aantal renovaties.

Slotje erop  :biggrinn:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Pinkpanther

Ok, nu de grote vraag.......   heb je er nog winst op kunnen maken ???
Als je de verkopers moet geloven stijgen de prijzen elk jaar 10%   :weetikniet:

mbg

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf: