Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Verbeteren van waterdruk

Gestart door Erik van de Ven, zondag 24 mei 2020, 11:10:45

Vorige topic - Volgende topic

Erik van de Ven

Hoi, ik weet niet of dit al eerder aan de orde is gekomen. Ik woon in de provincie en heb aansluiting op het water systeem van de gemeente. Echter de waterdruk is grotendeels van de dag niet of nauwelijks aanwezig. Tegen de avond begint het wat beter te worden. Ik houd van een lekkere strakke douche in de morgen. Dus ik moet een oplossing bedenken. Mijn eerste idee was om een pomp aan te sluiten op mijn waternetwerk, dan in een pressure tank te pompen om zo de inhoud van de watertank meteen op druk ter beschikking te hebben. Voor mij is alleen de douche kritisch, de rest kunnen we omheen werken maar het principe is hetzelfde denk ik. Hangt af waar je de pomp en tank plaatst. Ik heb het idee dat ik nu met de pomp water terug in het gemeente systeem pomp. Moet ik zgn "check valve" plaatsen, en zo ja, aan de ingang van de pomp neem ik aan?
Is dit de beste methode, of moet ik een zgn "water booster pomp" kopen. Mijn zorg met de tank/pomp installatie is dat wanneer er geen waterdruk is vanuit de gemeente de pomp zal blijven pompen en dit is schadelijk neem ik aan.
Iemand met ervaring? mijn huis is gelijkvloers, maar hoop dat oplossingen niet liggen in het plaatsen van een tank of grote hoogte.
Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven

Guadalupe

Wellicht kan je een schets maken en plaatsen hier van de huidige situatie.
Een pressure tank is prima en om te voorkomen dat de pomp continue blijft draaien kan je een vlotter  plaatsen in de tank die bij laag niveau de pomp uitschakelt,hoewel dat niet makkelijk voorhanden zal zijn in de provincie.Het meest eenvoudige is idd een tank op hoogte en van de zwaartekracht gebruik maken,het gaat nooit stuk en je hoeft het alleen maar vol te laten pompen in de avond.
Het probleem met switchjes en vlottertjes is dat ze vaak haperen zeker als je kalkrijk water gebruikt.
Een checkvalve ofwel een NRV zit meestal in de pers van de pomp.
Wie lacht niet wie de mens beziet.

eddyvm

hallo,wij hebben het barangaywater aangesloten op een besttank van 700l,compleet met vlotters,enz.Een pressuretank en pomp vervolledigen het systeem.


Guadalupe

Mooie systemen idd,ik zie ze wel vaker.Familie in Luzon heeft ook zo iets,de pomp maakte veel lawaai en sloeg steeds aan en uit.Ook niet helemaal verwonderlijk als er 25 mensen in een huis wonen
die allemaal naar het toilet moeten,douchen,kleren wassen de hele dag,afwassen etc etc.

Is jullie pomp geluids arm Eddy  ?
Wie lacht niet wie de mens beziet.

eddyvm

Hallo,geluid valt heel goed mee.er woont maar 1 koppel,dus verbruik valt goed mee.

opinie

Citaat van: Erik van de Ven op zondag 24 mei 2020, 11:10:45
Ik heb het idee dat ik nu met de pomp water terug in het gemeente systeem pomp. Moet ik zgn "check valve" plaatsen, en zo ja, aan de ingang van de pomp neem ik aan?

Is die pomp die je nu hebt niet de reden van de hogere rekening voor waterverbruik? Als je druk opbouwt en water lekt naar het net dan meet de meter in die richting niet. Je pomp zal weer druk opbouwen en water van het net nemen wat de meter wel telt. Zo lekt er dagelijks 2 m³ terug naar het net.

Als je enkel extra druk wil voor de douche moet je die leiding isoleren van het huisnetwerk. Plaats een hydrofoorgroep MET terugslagklep. Schakel de groep pas in net voor je doucht.

Als je dus al een pomp hebt, is er mogelijk nood aan een tergslagklep aan de perszijde. Is er al een terugslagklep aanwezig dan is deze stuk of verkeerd geplaatst.



Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Erik van de Ven

eddyvm, dat is een mooi systeem....ik heb foto's bijgevoegd van mijn systeem. Het zijn allemaal 1/2" pijpen omdat mijn Barangay water toevoer ook 1/2" is. Het heeft geen zin om 3/4 of 1" te gebruiken erna. Het is een kleine pomp en drukvat. Maar alleen voor de douche aan de andere kant van de muur. Echter als ik aan de Barangay zijde (pomp-in) iets anders openzet slaat de motor ook aan. Plus zoals gezegd zie ik de meter teruglopen.



Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven

opinie

Je installatie is geplaatst als een drukgroep voor een beregeningsinstallatie.
Mijn inziens is er echter maar één kleine aanpassing nodig. Een terugslagklep (check valve) plaatsen tussen de rode T-koppeling en de druktank voorkomt dat het water weg kan behalve naar de douche.

Je kan ook op zekerheid spelen en een terugslagklep plaatsen vlak achter de meter. Op die manier voorkom je dat er water terug naar de straat loopt.


Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

innka3

Citaat van: opinie op zondag 24 mei 2020, 16:50:01
Citaat van: Erik van de Ven op zondag 24 mei 2020, 11:10:45
Ik heb het idee dat ik nu met de pomp water terug in het gemeente systeem pomp. Moet ik zgn "check valve" plaatsen, en zo ja, aan de ingang van de pomp neem ik aan?

Is die pomp die je nu hebt niet de reden van de hogere rekening voor waterverbruik? Als je druk opbouwt en water lekt naar het net dan meet de meter in die richting niet. Je pomp zal weer druk opbouwen en water van het net nemen wat de meter wel telt. Zo lekt er dagelijks 2 m³ terug naar het net.

Als je enkel extra druk wil voor de douche moet je die leiding isoleren van het huisnetwerk. Plaats een hydrofoorgroep MET terugslagklep. Schakel de groep pas in net voor je doucht.

Als je dus al een pomp hebt, is er mogelijk nood aan een tergslagklep aan de perszijde. Is er al een terugslagklep aanwezig dan is deze stuk of verkeerd geplaatst.



ja precies,dat gebruiken ze wereld wijd zo.n hydrofoor ,dan ben je gelijk klaar .https://www.bol.com/nl/p/hydrofoorpomp-excellent-jet-100c-24-4200-l-uur/9200000096358328/?Referrer=ADVNLPPcefd5900e654ca1e000313342c000034799&utm_source=34799&utm_medium=Affiliates&utm_campaign=CPS&utm_content=txl

Antonio

Oud topic, ik weet het, maar niettemin relevant voor mijn nieuwe situatie:
We zijn pas geleden verhuisd naar een (betere) huurwoning. Deze heeft 2 verdiepingen, de waterdruk op de 2e verdieping (first floor) is slecht.
Klein pisstraaltje in de douche, en soms helemaal niks.
Nu staat er achter het huis een pomp installatie, lijkt op een hydrofoor, om dit op te lossen. Ook is er een opslagtank om water te bufferen, mocht er een keertje geen aanvoer zijn.
Nu werkte deze installatie voor geen meter, en de huisbazin vertelde dat een pruts loodgieter dit voor veel geld had geinstalleerd, maar dat het nooit fatsoenlijk heeft gewerkt. De loodgieter is met de noorderzon vertrokken (dat heb ik al vaker gehoord hier...).

Ik ben eens aan de slag gegaan met het spul, en heb een schets en wat foto's gemaakt.
Maar ik blijf met een paar vragen zitten.

1) Op de schets zie je dat er geen terugslagklep zit in de aanzuig- of persleiding van de hydrofoor. Lijkt me niet ok, want zo kan het waterleidingnet terugvoeden in de hydrofoor. En de maid vertelde ons dat de storage tank regelmatig overliep in het verleden. Maar ik heb de vlotterklep van de vulleiding gecontroleerd en die werkt feilloos.

2) Er was een lekkage op de pressuretank, daardoor ging de pomp aan en uit iedere 20 seconden (uitschakelpunt bij 2,5 bar, inschakelpunt bij 1,5 bar), ook als er geen water vraag was. De lekkage heb ik verholpen en de tank blijft nu netjes op druk.
Echter als ik 1 verbruiker aanzet, bijv een keukenkraantje , dan gaat de pomp ook weer continu aan en uit. Zet ik daarbij een tweede kraan open, dan blijft de pomp netjes draaien. Heeft de pomp een te grote capaciteit o.i.d. ?

3) Die Bestank SP-21 pressure tank is volgens mij gewoon een stalen vat. Terwijl de compacte hydrofoors die ik ken, een kleiner drukvat hebben, maar wel met een rubberen luchtbal daarin. Is dat in de Filippijnen anders, of zie ik iets over het hoofd ?






Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde