Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Verbeteren van waterdruk

Gestart door Erik van de Ven, zondag 24 mei 2020, 11:10:45

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Kan zijn dat het rubberen membraam in het drukvat versleten is. Dat gaat de pomp ook voortdurend uit en aan.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

innka3

ja je hebt een soort van accumulator nodig ,misschien je rubber lek is of er geen lucht/stikstof in zit. anders blijf hij on/off gaan .kan ook zijn dat de waarde on/off 1,5 -2,5 te dicht bij elkaar liggen bv 2,2-2,4 .

Antonio

Bedoelen jullie dat er in zo'n Bestank drukvat dus ook altijd een rubber luchtbal zit ?
Want dat was me niet duidelijk. Er zit ook geen luchtventieltje op voor zover ik kan zien. Ik bedoel zoals bij een CV expansievat.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Luke

Mijn set-up is ongeveer hetzelfde met het verschil:

  • Het drukvat is 2keer hoger
  • de pomp staat los van het drukvat en de aanvoer is onderaan van het drukvat (uitvoer bovenaan)
  • De waterdruk wordt op de pomp gemeten (niet op het drukvat) alsook de schakelaar is een onderdeel van de pomp

Dat heeft altijd goed gewerkt tot over een paar maanden de terugvloeiklem stuk ging (denk in de pomp)
Als er geen 'watersnood' is (zoals verleden jaar en het jaar daarvoor) dan hebben we die pomp niet nodig. Druk genoeg op de 2de verdieping.

Kun je de druk op het vat verhogen? Of is er gevaar dat de PVC leidingen gaan lekken?  :biggrinn:

Luc

Volgens mij moet er altijd een rubber of zo in een druktank zitten. Hoe zou het anders werken? Kan zijn dat het niet vervangbaar is. Voor de fabrikant interessanter om een volledige tank te vervangen ipv een rubber. Bij mijn vorige DAB druktank was dat ook zo. Niet mogelijk om dat te vervangen.

Tegenwoordig heb je wel hydrofoorpompen met electronische regelaar. Die hebben geen druktank nodig. Zijn wel een stuk duurder.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Riens

Expansievaten zonder balg worden ook wel gebruikt. Allen kan het wel eens gebeuren dat de lucht wordt opgenomen door de vloeistof en dan verdwijnt, zuurstof in het water bij drinkwater is niet zo erg. De tank een keer helemaal leeg laten lopen (alle water eruit, lucht erin) en dan weer gaan.
In de states word dat wel vaker gebruikt een expansivat zonder drukvat.


Antonio

Citaat van: Riens op vrijdag  5 maart 2021, 04:54:50
Expansievaten zonder balg worden ook wel gebruikt. Allen kan het wel eens gebeuren dat de lucht wordt opgenomen door de vloeistof en dan verdwijnt, zuurstof in het water bij drinkwater is niet zo erg. De tank een keer helemaal leeg laten lopen (alle water eruit, lucht erin) en dan weer gaan.
In de states word dat wel vaker gebruikt een expansivat zonder drukvat.

Luc, Luke, innka, Riens, ik denk dat dit vat inderdaad geen balg heeft.
Hier lees ik iets over drukvaten met wel/geen balg:
https://www.hunker.com/12418810/how-to-add-air-in-a-well-water-pressure-tank
en er wordt gesproken over een "bladderless tank"
Als er een balg in zit, moet er ook ergens een luchtventiel zijn, om de druk te testen of het ding op te pompen ?  Zoiets als in een cv expansievat.
Maar ik zie zo'n ding niet.

Ik heb de check gedaan: alles uit, handafsluiters dicht, drain valve open, er komt dan iets van een liter water uit.
Drain valve weer dicht en de boel opgestart, maar het euvel blijft: als ik slechts 1 verbruiker aan zet (keukenkraan), dan gaat de pomp dus aan en uit. Zijn er meerdere verbruikers aan, dan blijft de pomp draaien. Blijkbaar kan hij dan geen druk opbouwen die hoger is dan 2,5 bar.
Ik kan dit gedrag overigens beinvloeden door de handkraan in de aanzuig van de pomp wat te knijpen. Maar dan begint het pendel gedrag even goed als de kraan niet helemaal maar bijv. half open staat.

Nu zat ik te denken, is dit wellicht op te lossen met een kortsluit of bypass tak, zoiets als ook in cv installaties zit: als alle radiatoren dicht staan, kan de pomp druk kwijt via de bypassleiding, terug te voeren naar de opslagtank. Misschien wat ver gezocht...

Ik had nog een vraagje uit staan over een terugslag klep, deze blijkt er wel degelijk in te zitten, had ik niet goed gezien (ik dacht dat het een koppeling was).
Bij deze de gereviseerde schets.




Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Citaat van: Luke op donderdag  4 maart 2021, 16:44:48
...
Kun je de druk op het vat verhogen? Of is er gevaar dat de PVC leidingen gaan lekken?  :biggrinn:
Dat zou ook inderdaad een zinvolle test zijn. Maar ik durf het niet echt aan. De pomp slaat nu af op 2,5 bar volgens de manometer.
Om nog hoger te gaan , brrrr....
Overigens is het leidingnet in dit huis een keer vernieuwd in het verleden. Blijkbaar problemen gehad met de galva piping of die blauwe pvc, alles in de muur gemetseld natuurlijk :jajaja:
Nu zie ik overal die witte buizen, ik weet niet of dat pvc is, of heet dat niet PEX ?
Ook geen idee hoe deze gemonteerd worden, met een speciale lijm ?
Ik moet het eens navragen bij een hardware store.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Bulldozer

Dat lijkt me erg weinig 1 liter water als je de grootte van de druk tank bekijkt.

PIETK

@ Antonio
Die witte buizen is PPR pipe (polypropylene). Wordt gelast door einden te verwarmen met
speciaal daarvoor geschikt apparaatje. Werkt perfect.
PPR pipe is er in verschillende maten en wanddiktes.